X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Kiedy myśl wychodzi poza ust granice...

Wiersz Miesiąca 0
rymowany
2025-01-04 18:18
"Pomiędzy wargami a głosem coś umiera..."
Pablo Neruda
Znacie ten cytat z mojej informacji o autorze. Trafnie oddaje trudność wyrażania tego, co czuje się najintensywniej w swoim wnętrzu.
Jakże mam przekazać, co najgłębiej czuję,
Gdy środków wyrazu i słów mi brakuje?
Kiedy myśl wychodzi poza ust granice,
Coś nieodwracalnie zapada się w ciszę.

Coś nieuchwytnego, niepowtarzalnego,
Z najgłębszego wnętrza cudem zrodzonego,
Co się na języki żadne nie przekłada,
Nie poddaje prawom, z sedna nie spowiada.

Wysublimowane, jak fluid ulotne,
Czasem jest radosne, a czasem markotne.
W umyśle pęcznieje, emocje wyzwala,
Lecz nigdy się w pełni nazwać nie pozwala.

Odczucia się gubią gdzieś w czeluści znaczeń,
Tak wyraźne w myślach, w słowach brzmią inaczej.
Bunt się we mnie, zatem spontaniczny rodzi;
Dlaczego werbalność tak sensowi szkodzi?

W bezsilności myślę, że choć eksploduję,
Nie zdołam wyrazić, co dokładnie czuję.
Chociaż się zagłębiam w uczuć topografię,
To istoty rzeczy oddać nie potrafię.
Życzę Wam wszystkim dużo inspiracji w rozpoczętym roku i trafności w wyrażaniu myśli, a także pomyślności.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
14 razy
Treść

6
10
5
4
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
3
5
11
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Afrodyta<sup>(*)</sup>
Afrodyta(*)
2025-04-07
Trudno się nie zgodzić z rozważaniami podmiotu lirycznego. Być może ciągłe rozterki i wieczny niedosyt na swój sposób mogą stać się częścią tworzenia. Mimo tego są rodzajem dyskomfortu, bo dają poczucie jakiegoś braku.


LidiaM-9
2025-04-14
Dokładnie tak to czuję. Ten niedosyt motywuje do poszukiwań doskonałości przekazu, co jednak wydaje się nieosiągalne, jednocześnie świadomość tego trochę przeszkadza w tworzeniu.
Dziękuję za zrozumienie.

Kika88
Kika88
2025-01-27
Świetny wiersz
Pozdrawiam serdecznie:)


LidiaM-9
2025-01-30
Dziękuję Dominiko.
Serdeczności!

Larisa
Larisa
2025-01-09
Czytałam Twój piękny wiersz kilkukrotnie.
Jest "coś" takiego na kształt niedosytu... w wyrażaniu,
werbalizowaniu myśli i uczuć. Samo słowo jest tylko
'materiałem', z którego tworzymy i za pomocą, którego
pragniemy wyrazić najgłębsze pokłady naszych odczuć...
ale nie zawsze udaje się nam w pełni te emocje przełożyć na słowa.
Druga strofa wyśmienicie ten stan wyraża.
Piękno i głębia ludzkiej duszy często przerasta możliwości
werbalne człowieka i to, co jest niedopowiedziane,
niezwerbalizowane staje się
wiecznym natchnieniem... cierpi na tę przypadłość każdy
rodzaj sztuki.
Puenta bardzo wymowna i prawdziwa.
Bardzo dobre motto wiersza... słowa Nerudy
pięknie wprowadzają czytelnika w temat.
5/6.
Serdecznie pozdrawiam


LidiaM-9
2025-01-26
Tak, a ten "materiał" okazuje się niekiedy niedoskonały, jak i każdy inny sposób wyrażania. To, co wypowiedziane traci nieco mocy, ale są i pozytywy, mianowicie nazwanie negatywnych odczuć osłabia je, co wychodzi na dobre:)
Bardzo dziękuję za wnikliwe spojrzenie i za te 6 gwiazdek za warsztat (zawsze mnie to ogromnie cieszy).
Serdeczności.

poezja.tanczy
poezja.tanczy
2025-01-09
Bo istoty, co trafione
To kłopoty? Naznaczone?

tak
Ciekawie i pięknie

Pozdrawiam miło,
M.


LidiaM-9
2025-01-26
Dziękuję za zatrzymanie. Pozdrawiam również.

sisy89
sisy89
2025-01-05
Czasem trudno wyrazić uczucia i myśli, słowa bywają zbyt ubogie, zwłaszcza gdy targają nami ogromne emocje. Fajnie opisane w dobrym wierszu.
Pozdrawiam serdecznie :)


LidiaM-9
2025-01-08
Tak to właśnie jest, że pozostaje luka pomiędzy myślą a słowem i nic na to nie można poradzić. Można próbować ją maksymalnie zmniejszyć, ale ona zawsze będzie.
Dziękuję i pozdrawiam również.

Beata1
Beata1
2025-01-05
Z pisaniem wierszy to w ogóle bywa dziwna sprawa. Nadmiar słów potrafi też przytłoczyć i dopiero z potrzeby ciszy zaczynają kształtować się myśli które wystarczy przelać na papier i absolutnie nie można ścigać się z czasem bo w tedy stres gwarantowany:) No u mnie tak to działa a u każdego pewnie inaczej.
W wierszu piękną polszczyzną (którą już kiedyś u Ciebie chwaliłam) oddajesz obraz twórczej niemocy. Myślę, że ona też jest bardzo potrzebna by nie popadać w samozadowolenie.
Wszystkiego najlepszego Lidio w nowym roku :)


Beata1
2025-01-08
Zauważyłam dopiero po Twojej podpowiedzi, głowa do góry, poprawisz błąd a umiejętność posługiwania się piękną, poprawną polszczyzną podobnie sobie cenię i odnajduję ją u Ciebie :)

LidiaM-9
2025-01-08
Beatko, chwalisz tę moją polszczyznę, ja tymczasem dostrzegłam błąd interpunkcyjny, a wiersz jako pretendujący ma zablokowaną edycję i będzie tak trwał do rozstrzygnięcia konkursu:(

LidiaM-9
2025-01-08
Z pisaniem tak to już jest, że nic nie można zdziałać na siłę ani w pośpiechu.
Naturalne niedopowiedzenia stwarzają ważną przestrzeń pomiędzy autorem a odbiorcą i dają pole do własnej interpretacji, jednak czasem bardzo by się chciało coś przekazać wiernie i dokładnie, a nie jest to możliwe w stu procentach.
Piszesz o roli niemocy, że jest potrzebna - tak masz rację, wymusza pokorę i może być motywująca:)
Cieszę się, że dostrzegasz moje starania w kwestii poprawności języka. Jest to dla mnie bardzo ważne, ponieważ postrzegam ojczysty język jako piękny i niezmiernie bogaty. Boli mnie niezmiernie fakt, że poprawność zanika ustępując miejsca zaśmiecaniu zapożyczeniami.
Dziękuję za życzenia, które szczerze odwzajemniam.
Pozdrawiam.

Elżbieta
Elżbieta
2025-01-05
Świetny wiersz, doskonale oddaje niedostyt i brak słów na wyrażenie choćby stanów emocjonalnych. Pisząc mam wrażenie, że pozostaje coś we mnie, czego nie potrafię nazwać, nie chcąc nadużywać metaforyki czy porównań.
Być może dlatego więcej potrafimy wyrazić mimiką, tonem głosu, gestem, niż samym słowem.
Serdecznie pozdrawiam, Lidio z podobaniem:))⭐


LidiaM-9
2025-01-08
Myślę, że każdy ma takie poczucie niedosytu, czasem większe, czasem mniejsze, ale nigdy nie dające zredukować się do zera. W codziennych relacjach różnice pomiędzy tym, co się chce przekazać a odbiorem mogą być źródłem nieporozumień, w literaturze i sztuce dają przestrzeń dla różnorodności interpretacji.
Słowo w połączeniu z mową ciała z pewnością jest bardziej czytelne:)
Dziękuję, pozdrawiam serdecznie.

Moona@
Moona@
2025-01-05
Zawsze pozostaje w nas jakaś kropla niedosytu.
Ale jestem przekonana, że udaje się przekazać główną myśl i emocje.
A to wystarczy, żeby wiersze niosły!
Pozdrawiam Lidio :)


LidiaM-9
2025-01-08
Zgadzam się, że główny przekaz jest się w stanie wyrazić, ale jakieś drobne różnice w rozumieniu zawsze będą istniały z tej prostej przyczyny, że każdy człowiek jest indywidualnością i odbiera w sobie tylko właściwy i niepowtarzalny sposób. I dobrze, inaczej wszystko byłoby zbyt oczywiste.
Pozdrawiam, dziękuję za wizytę.

zmis
zmis
2025-01-05
Pomimo starań, zawsze pozostaje coś niedopowiedziane, a często też odbiorca słów, nie należycie zrozumie przekazane emocje.
Pozdrawiam.


LidiaM-9
2025-01-08
Właśnie tak jest. Odbiór może uświadomić, na ile wiernie zostały przekazane emocje czy myśli. Moim zdaniem nigdy nie jest to 1:1.
Serdecznie pozdrawiam.

Bożena Joanna
Bożena Joanna
2025-01-04
Pięknie napisane, a słowa bywają bezsilne, jest ich zbyt wiele, za mało, trudno odnaleźć te istotne.
Pozdrowienia!


LidiaM-9
2025-01-08
Dokładnie tak, a oprócz przekazu pozostaje jeszcze kwestia odbioru, która jest ogromnie ważna. Właściwie, to dopiero po czyimś odbiorze można ocenić, na ile wyraziście sformułowało się myśl.
Pozdrawiam Bożenko.

JoViSkA
JoViSkA
2025-01-04
W wyrażaniu myśli słowa są zbędne...je widać, słychać i czuć :))
Pozdrawiam


LidiaM-9
2025-01-08
Pytanie tylko czy to, co widać ze strony odbiorcy jest takie samo jak pierwotne myśli i odczucia. Sądzę, że nigdy nie w stu procentach i o to m.in. chodzi w wierszu.
Pozdrawiam.

[ GALBA ]<sup>(*)</sup>
[ GALBA ](*)
2025-01-04
Trudność w wyrażaniu emocji niejednego człowieka prześladuje ale u Ciebie raczej tego nie ma ponieważ wiersz wskazuje na coś przeciwnego. W każdym wersie czuć pierwiastki emocji wyeksponowane wręcz wzorowo więc myślę że wena robi swoje jak należy.
Świetny sztych.
Pozdrowionka 🌟👍


LidiaM-9
2025-01-04
Chciałam jak najdokładniej wyrazić swoje wrażenie, że zawsze coś umyka na granicy pomiędzy myślą a słowem. Odbiorca nigdy nie jest w stanie absolutnie w pełni ocenić co, ponieważ nie zna myśli. Może mu się wydawać, że wszystko zrozumiał, ale to będzie tylko jego wrażenie. To może paradoksalne, ale tak jest. Nigdy w pełni nie zna się cudzych emocji i uczuć, chyba że się jest jasnowidzem;))
Dziękuję za Twoją opinię. Pozdrowionka odwzajemniam.

maciejka
maciejka
2025-01-04
Masz rację - tych najgłębszych uczuć nie można wyrazić słowami - nie chodzi o to, że język jest zbyt ubogi, tylko czasem brakuje słów. To samo słowo może być intensywne mniej lub bardziej, choć teoretycznie oznacza to samo. Myślę np. o zachwycie nad czymś... patrzymy, czujemy, a nie wiemy, jak to wyrazić, by oddać nasze uczucia.
Bardzo dobry i ciekawy wiersz.
Pozdrawiam ciepło :-)


maciejka
2025-01-08
W ogóle porozumienie jest trudne...
Ja też dziękuję :-)

LidiaM-9
2025-01-08
Otóż to! Dzięki raz jeszcze.

maciejka
2025-01-08
Tak, masz rację - nie znamy wartości słów rozmówcy. Jego systemu wartości - czy piękne to piękne, czy po prostu - ładne.
:-)

LidiaM-9
2025-01-08
Dziękuję Maciejko.
Jest też inny aspekt wypowiadania myśli i emocji, mianowicie nawet jeśli w miarę wiernie udaje się je wyrazić, to nie ma żadnej gwarancji, że odbiorca zrozumie i zinterpretuje je we właściwy sposób, zgodny z zamysłem wyraziciela, zatem tak czy inaczej powstaje dysonans.
Serdeczności!

Waldi1
Waldi1
2025-01-04
jednak dobrze istotę rzeczy oddałaś ... pewnie dzisiejszej nocy nie spałaś ... pozdrawiam serdecznie ...


LidiaM-9
2025-01-04
Spoko, wiersz zaczęty w marcu, doczekał się dokończenia w grudniu, a publikuję dzisiaj, bo chciałam przystąpić do konkursu. Tak więc noc przespałam.
Dziękuję za zrozumienie istoty:)
Wszystkiego najlepszego w rozpoczętym właśnie roku dla Ciebie i Rodziny.

Asteria<sup>(*)</sup>
Asteria(*)
2025-01-04
Dobry temat. Pewnie dlatego tyle neologizmów, bo ludziom brakuje słów.
Gdzieś przeczytałam takie słowa- dlaczego zacząłem pisać? bo brakowało mi słów.

Wiersz, którym wielu może się identyfikować Lidio.



LidiaM-9
2025-01-04
A tak, tu się w pełni zgadzam, mnie chodziło o tych nie-pisarzy i nie-poetów, którzy wymyślają jakieś dziwaczne określenia, żeby zabłysnąć.
Co do literatów - racja. Jednym z takich jest W. Łysiak i jego wyraz "blaskomiotny".

Asteria<sup>(*)</sup>
2025-01-04
"Neologizmy celowe najczęściej tworzone są przez pisarzy, poetów, którzy umieszczają w swoich dziełach nowe wyrazy lub wyrażenia w celach artystycznych, jako środek językowy. "
Raczej poeci nie mają ubogiego słownictwa :)

Naleciałości też nie lubię.
Pozdrawiam

LidiaM-9
2025-01-04
Myślę, że neologizmy tworzą ludzie o ubogim zasobie słownictwa, bo przecież polski język jest bardzo bogaty i barwny. Denerwuje mnie też nadużywanie obcych naleciałości, zwłaszcza z angielskiego.
Chodziło mi jedynie o to, że pełni odczuć nie da się wyrazić jednoznacznie, że coś zawsze umyka, mimo wysiłku.
Dziękuję Asterio za obecność.

Asteria<sup>(*)</sup>
2025-01-04
*z którym
zgubiłam "z"...pewnie przez te opary alkoholowe z wiersza Odyseusza :)))


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności