X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Niepamięć

Wiersz Miesiąca 0
rymowany
2026-04-17 19:43
Wzniosła pamięci, matko mądrości
ty, co wskazujesz od dni zarania,
ciepłą enklawę pełną radości
i gdzie meandry śpią opętania.

Ty, która czuwasz by po raz wtóry
dłonią o płomień się nie poparzyć.
Podpierasz bramy, podnosisz mury,
i kontrolujesz gotowość straży.

Wiesz co zabija, oraz jak leczyć,
jeśli smak miodu roztropność zmyli.
Kto normalności swej nie zaprzeczy,
choćby świat ludzie mu zapętlili.

Wskażesz co piękne jest i dostojne,
kto bohaterem był, oraz królem,
co dary składał nadzwyczaj hojne,
lub też się dzielił jedynie bólem.

Dziś świat o tobie pragnie zapomnieć,
chcąc po omacku szukać swej drogi.
Zerkając ufnie w medialną zamieć,
pieszcząc swe fobie, oraz nałogi.

Niszczy kościoły i zapomina
czas, gdy się wolność w ich murach kryła,
Wartości jakie niesie rodzina,
oraz tradycja tak sercu miła.

Pytając czemu płacą fakturę,
za obietnice kłamstwem splamione
chcąc szukać zasad w głębi ust, które
od zawsze z prawdą są pokłócone.

Oprawców, zdrajców i hipokrytów
na siłę stara się wytłumaczyć,
by bohaterów z historii szczytów
strącić, zeszmacić i obsobaczyć.

Trwaj nieugięcie na twardej skale
i buduj w sercach ludzkich nadzieję.
Piersią rozbijaj kuglarstwa fale,
które świat pchają w upadku breję.

Gdy zapomina się prawdy słowo,
gdyż ma nieładne opakowanie.
Wtedy historia całkiem darmowo,
katem niechybnie szybko się stanie.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
12 razy
Treść

6
5
5
4
4
3
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
5
5
5
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


jjzielezinski
jjzielezinski
2026-04-18
Bardzo ciekawy, choć dość poważny i refleksyjny wiersz o wartościach, pamięci i tym, co w życiu ważne. Widać w nim troskę o to, żeby nie zgubić sensu i nie zapomnieć o tym, co kiedyś było ważne dla ludzi. Całość ma spokojny, ale mocny wydźwięk i zostawia do myślenia, bez narzucania jednej odpowiedzi.
6/5

Pozdrawiam serdecznie! J. J. Zieleziński


Gminny Poeta
2026-04-19
Czasami bywam poważny i nawet refleksyjny choć bardziej kręci mnie ciąganie za ogon satyry. Ale nie zawsze mi się to udaje. Nie zawsze jest taki nastrój który jest pokłosiem tego co widzę za oknem. Pozdrawiam i dziękuje za komentarz:))))

Groschek<sup>(*)</sup>
Groschek(*)
2026-04-18
to ja pod 10-tką, ale 🤫 albowiem mnie tu tymczasowo nie ma.. ps. jak widzę u Ciebie oceny o nominale 4 to cieszy mnie jedynie, że sobie stąd poszedłem.. czuwaj! ps. nic w zamian mi nie oceniaj; nie ma sensu, bo ja i tak robię sobie tutaj ferie (z emeryturą na wychowanie dzieci i też tego we mnie 🤪)


Gminny Poeta
2026-04-19
A ja i tak do Ciebie zajrzę:))) A co do czwórek to czy ja na więcej zasługuję? Pewnie nie. A drugie pytanie czy to cos zmienia? Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:)))))

Sylwia U.<sup>(*)</sup>
Sylwia U.(*)
2026-04-18
🤗


Gminny Poeta
2026-04-19
😍

Jastrz
Jastrz
2026-04-18
Co do tego, że pamięć jest ważna wszyscy się zgadzamy. Różnice zdań rodzą się dopiero wtedy, kiedy chcemy ustalić, co trzeba pamiętać, a co można zapomnieć. Jeśli mówimy o historii - spory dotyczą tego, który z faktów jest typowy i odzwierciedlający ogólną tendencję, a który jest nieważnym przypadkiem. Np. czy chcemy pamiętać o tym, że Wałęsa był przywódcą Strajków Sierpniowych, czy ważniejsze wydaje nam się, że parę lat wcześniej podpisał lojalkę. Każdy ma swoją pamięć ze swoim zestawem istotnych faktów. I z tych różnych pamięci rodzą się różne wersje historii; a każda z tych wersji historii chciałaby nas nauczyć czegoś zupełnie innego...


Gminny Poeta
2026-04-18
Michale to nie takie proste jak Ci się wydaje. Ja osobiście jeszcze jakieś dwie dekady temu dałbym się za Wałęsę pokroić jednak czas mija a wraz z nim dociera do nas coraz więcej wiadomości które niestety wpływają na naszą ocenę postaci. Tu mamy wyraźny przykład sytuacji w której zadziałała zasada mówiąca ze nikt ci tak nie zaszkodzi jak zrobisz to sam sobie. Przecież nikt by do niego nie miał najmniejszych pretensji o to ze uległ presji bezpieki skoro potem postarał się swoimi dokonaniami zmyć wszelkie plamy jednak nikt nie lubi jeśli mu się pluje w oczy i nakazuje mówić że to deszcz. Gdyby okazał skruchę, nie przede mną ale przed tymi którym zaszkodził i przyznał się do niechlubnych chwil w swoim życiorysie to by dla większości Polaków był dalej autorytetem. Jednak on zbudował sobie cokół i przymurował się do niego. Na początku słuchał każdej audycji Radia Maryja ale nie z chęci modlitwy tylko by wyłowić wszystkie momenty w których mówiono o jego chwilach upadku. Potem już było coraz gorzej te jego osobiste ataki i podszyte nutą szaleństwa komentarze niestety ale nie przyniosły mu rzeszy wielbicieli. Dotąd trwa na pewnym szczeblu jako takiej popularności jedynie przez pewnego pana z którym ma wspólnych wrogów. Ale to szczegół. Pamięć o której mówiłem ma swoje specyfiki. Czasami nawet jest przewrotnie wsteczna. Np Pan o którym mówiłem przed chwilą kiedyś był bardzo be bo był rywalem „Mumii Demokratycznej „ i doprowadził do przegranej jej szefów a następnie jej upadku. Wtedy był be, a dziś gdy stał się potrzebny jako okaz pokrzywdzenia przez dawne PC, jest jak znalazł. Ale nie tylko on. Np pewien wesoły Romek za którym Twoi stronnicy krzyczeli że do wora i do jeziora dziś gdy okazało się że mają z nim wspólnych wrogów przyjęli go w swoje szeregi i zrobili z niego gwiazdę. I nie jest to przykład oderwany ani pojedynczy. Nikt nie pamięta co było kiedyś. Albo awanse Twojego guru tak niedawno do pewnego Władymirowicza by dziś własnymi ustami wmawiać tym którzy byli i są jego największymi oponentami iż są jego przyjaciółmi. Ale w końcu mówimy tu o człowieku który mówi prawdę tylko wtedy gdy się pomyli. Do niego nie wypada mieć pretensji bo w końcu taki jest od zawsze jednak można mieć pewne zastrzeżenia do pamięci i nawet rozsądku tych którzy ciągle na niego głosują. Ale tego nie potrafię wytłumaczyć. Może to jest właśnie tytułowa niepamięć. Pisząc mój tekst myślałem między innymi o Św. JPII, którego pamięć dla poklasku wynędzniałej gawiedzi co raz atakuje stado bezzębnych ratlerków mieniących się tytułem dziennikarza i tak sypią w jego stronę nawozem licząc na to że ktoś może nie zapamięta tego że na końcu z podwiniętym ogonkiem przyznają się do błędu. Tych pseudo dziennikarzy jakoś nie ma dziś by wyjaśnić afery pedofilskie które się mnożą w koalicji w zawrotnym tempie.(jakoś ta partia ich przyciąga jak magnes) a nawet i zoofilskie (chyba tak oznajmia się ich miłość do piesków). Pewnie na to nie dostali pozwolenia. A może pamięć mieli krótką. Dziękuję za komentarz i pozdrawiam:)))))

Elżbieta
Elżbieta
2026-04-17
Wzniosły i poważny ton sprawia, że wiersz czytam niemal jak odę na cześć prawdy i pamięci! Nie można zaprzeczyć, że przeszłość buduje, teraźniejszość, zapomnienie o niej sprawia wrażenie " sadzenia drzew pozbawionych korzeniami", ale moim zdaniem każda teraźniejszość ma swoją ocenę przeszłych zdarzeń. Nie każdy bohater z przeszłości, za takiego jest uważany dziś. Czas weryfikuje pamięć i zasługi. Smutne, jeśli gubi się pamięć o ludziach, których dokonania, może nie były spektakularne, ale bez nich nie były tych naprawdę wielkich.
5/6
Pozdrawiam serdecznie, Poeto :)))⭐


Elżbieta
2026-04-19
Masz rację!:)))

Gminny Poeta
2026-04-19
Jak zwykle masz racje i jak zwykle jest pewno ale. Mówisz o weryfikowaniu przez czas. Ale przecież wszystko już było i wciąż powracają idee które nie dość że się nie sprawdziły to okazały sie zbrodniczymi. Może jedynie są odrobine inaczej ubrane jednak i tak mina jak moda na dzwony choć nikt nie zapewni że nie powrócą. Miał być ZSRR dziś niektórzy dążą do UE. itp. Ale co zrobić to co kiedyś powstało musi kiedyś upaść. A to co mówisz że każde pokolenie ma swoich bohaterów. Może to i dobrze ale im dalej w las tym ci bohaterowie są coraz bardzie cherlawi i powykręcani. Pewnie choć co roku rodzi się coraz mniej dzieci potrzeba dla nich coraz więcej psychologów i psychiatrów. Pozdrawiam Dziewczynko i dziękuje za komentarz:))))

Jan Kępiński
Jan Kępiński
2026-04-17
Oda do pamięci z jednej strony i protest song z drugiej. Powiem tak, ślicznie i mądrze to napisałeś.
Jakby z wysokiej skały poety. Takie jest nasze prawo, na pewno. Jednak, aż ciśnie się na usta pytanie maluczkich, - jak walczyć? kiedy trwać na skale ciężko, rachunki za gaz itp. zmywają nas ze skały a patrząc na to co wielcy tego świata wyprawiają, nadzieja rozwiewa się jak dym ze spalonych zgliszcz.
Ten świat ma być dla nielicznych, wybranych, nie dla nas. Oczywiście będziemy się rzucać do końca w tej klatce, aż do momentu kiedy zrobią nam zastrzyk zapomnienia.
Nie mniej 6/5


Gminny Poeta
2026-04-19
Co mogę powiedzieć? Pamięć to rzecz ważna ale jeśli powoduje nami zamiast doświadczenie jedynie psychologia tłumu i podatność na sztuczki środków masowego przekazu to nic z tego nie będzie dobrego. Ot po prostu pchamy swoje łapy dalej w żar płomieni tylko dlatego ze ktoś nam wmówił iż dzięki temu będziemy bardzie europejscy i demokratyczni. To trochę tak jakbyśmy zlecili myślenie sztucznej inteligencji i przestali ufać własnym doświadczeniom. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:))))

Magdalia
Magdalia
2026-04-17
Ogólnie zgadzam się z treścią wiersza, ale podkreślam " ogólnie".
Nie rozumiem jakąż to wolność miałby mi dawać kościół...?
I o jaką tradycję sercu miłą chodzi...?
Pytania mogą pozostać bez odpowiedzi ;):)
Jeśli chodzi o pamięć, to zgadzam się - jest matką mądrości. Zamieć medialna ogłupia - też prawda, a fobie i nałogi rzeczywiście są przesadnie kultywowane. Daję 5/6, bo warsztat podziwiam.
Pozdrawiam :))


Magdalia
2026-04-17
Oj...ja skomentowałem wiersz, nie poglądy...i nie wiadomo tu co mi wciskają i kto i czy w ogóle ktoś mi cos wciska...:)
Spokojnej nocy :))

Gminny Poeta
2026-04-17
Oczywiście że każdy ma a swoje wyobrażenie wolności dla jednych jest róbta co chceta a dla innych np możliwość służenia w armii. Dla jednych możliwość bycia we wspólnocie wiernych a dla innych malowanie kościołów i dacie po twarzy duszpasterzowi. A tradycja to wartość którą trudno szeregować. Ona jest i by to zmienić trzeba ją po prostu zabić. Ale czy wtedy świat będzie piękniejszy? Wybór należy do Ciebie. A pamięć wymaga by sięgnąć odrobinę wstecz by to o czym mówimy potraktować sprawiedliwie. W końcu świat nie zaczął się wczoraj i łykając to co ci wciskają bez wiadomości kto to robi może doprowadzić do tragedii. Pozdrawiam i dziękuję Piękna za komentarz:)))

Richard Austin
Richard Austin
2026-04-17
Pamięć i rozsądek nakazuje, aby nie ufać medialnej naturze. Ciekawy i zgrabnie napisany wiersz chociażby o tym, dlaczego warto myśleć niezależnie i kierować się w wielu sprawach własnym rozumem oraz doświadczeniem. Pozdrawiam


Gminny Poeta
2026-04-19
Patrząc na wyniki wyborów jakoś nie do końca wierzę że pamięć jest czymś co nas ostatecznie kierunkuje. Bardziej chyba psychologia tłumu i siła przekazu medialnego. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny w mojej gminie:))))

januszek
januszek
2026-04-17
Brzmi jak hymn na cześć pamięci,
w którym jest i o niepamięci mowa
Jedno i drugie ma swe awersy
Dla pamięci jest to tożsamość czyniąca z nas oryginały
Niepamięć stwarza podróbki , a nawet kserokopie ( jednakowość )

Świetny wiersz , tylko czy z adekwatnym tytułem skoro tylko 4 strofy o niepamięci głoszą.

może ująć to tak :
(nie)Pamięć

Pozdrawiam serdecznie.


januszek
2026-04-17
Wydaje mi się że jest tak : gdy w jakiś pozytywny sposób nie wywiążemy się z postawionego przez życie problemu to on po jakimś czasie wraca
i musimy tak jakby wejść znów do tej samej rzeki
Przykładowo mamy znów sytuację bardzo podobną jaka była przed utratą niepodległości, dodatkowo spotęgowaną sytuacją jaką mieliśmy przed rozliczeniem z komunizmu ( czy socjalizmu).
Mając PAMIĘĆ o tym i o tych wydarzeniach będziemy mogli wybrać właściwy kierunek
Mając niepamięć będziemy wybierać po omacku i z ( o skutkach nie wspomnę )
dobra przekonałeś mnie tzn też czegoś nauczyłeś
:))))

Gminny Poeta
2026-04-17
Masz zapewne rację tak bardzo że pierwszym tytułem wiersza było "Pamięć" jednak z uwagi że większa część tekstu mówi o tym jak bardzo świat odchodzi od pamięci i jakie mogą być tego skutki postanowiłem go delikatnie zmienić. Tytuł ważna rzecz jednak chyba nie aż tak bardzo by o to kruszyć kopie. Najważniejszy moim zdaniem jest przekaz ale to raczej zdanie subiektywne. Jeśli jak mówisz Ci się spodobało to nie krępuj się. Postaw chociaż dwie czwórki a może i coś więcej:))) Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:)))

januszek
2026-04-17
Albo zacząć inaczej

pytaniem
" Gdzieżeś pamięci, matko mądrości
ty, co wskazujesz od dni zarania,
ciepłą enklawę pełną radości ?
Bo tu meandry śpią opętania. "

i dalej podobnie pozmieniać nieco...
na razie się wstrzymuję z oceną
bo i mój komentarz może być nietrafiony.

ps. miałem kiedyś fizyka co stawiał same 3
Mówił jak będziecie umieli tyle co ja postawię - 4
jak mnie czegoś nauczycie da 5
:)))

sturecki
sturecki
2026-04-17
Widziałem film pod takim tytułem.
Wiersz brzmi jak mocny sprzeciw wobec świata, który gubi pamięć szybciej niż rozum i potem jeszcze próbuje to nazwać postępem. Niesie prostą przestrogę – gdy prawda przestaje się podobać, historia wraca nie jako nauczycielka, tylko jak kara.
5/6


Gminny Poeta
2026-04-19
Jak zwykle super komentarz. Dziękuję i pozdrawiam:)))))


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności