X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Chory świat

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2022-08-23 08:53

Nie pojmuję jak mogłeś
nie powiedzieć mi,

że gaśniesz.

Chciałeś mnie chronić
przed rozpaczą za życia,
a może siebie -
nigdy przecież nie umiałeś
znieść mojego smutnego spojrzenia.

To cię nie usprawiedliwia -
powinnam była wiedzieć,
że to nasza ostatnia jesień,
i że nigdy więcej
nie przytulę twoich łez
nie oddam swojego ciepła
nie stanę na straży snów.

Powinnam była wiedzieć,
że przyjdzie mi z dnia na dzień
wtulić się ostatni raz
w ramion twoich chłód

i że będę musiała
wypuścić swój świat z rąk,
by mógł rozpaść się w proch.

Powinnam była wiedzieć...

autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
8 razy
Treść

6
7
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
8
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


crazy_poet
crazy_poet
2022-09-05
Przygnębiający. Nie chciałeś martwić- teraz przez to popadłam w rozpacz. Byłeś, ale jakby nie byłeś. Znikałeś, aż zniknąłeś. I pozostała pustka. Dlaczego nie powiedziałeś? Pomogłabym, chyba. Nie jestem pewna, ale bym była- dla Ciebie, na zawsze...


konvalove
2022-09-11
Może właśnie u tego, który odszedł zrodziła się obawa przed patrzeniem na rozpacz ukochanej osoby. Nie wiem jak można poradzić sobie emocjonalnie ze świadomością, że ktoś, kto jest dla nas najważniejszy po prostu nagle musi zniknąć z naszego życia. To ciężkie tematy. Dziękuję za komentarz!

zbiwito
zbiwito
2022-08-27
w tej najważniejszej sprawie nie byłeś ze mną szczery,
więc teraz wróć i przeproś, no wstań do jasnej cholery!


konvalove
2022-08-27
Zdołałam sobie wyobrazić sposób w jaki te słowa mogłyby zostać na żywo wypowiedziane i aż mnie ciary przeszły - ten komentarz bezbłędnie potęguje wydźwięk wiersza wyżej. Okropnie przygnębiające.

naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2022-08-24
Nigdy tak do końca nie wiemy, kiedy tracimy chwile. W zamian dostajemy smutek i zarazem zwątpienie w ten świat. A to nie on jest chory, tylko my rozwalamy jego tkankę i wpadamy w głębię jego mroku. Jesteśmy tylko człowiekiem i mamy swój mały, intymny świat, który jest cząstką tego wielkiego. Jeśli ktoś, coś nam ugryzie kawałek tej przestrzeni, wtedy snujemy się w po zakamarkach, by poszukać niszy na ukojenie bólu. Nie wszyscy tak potrafią się zmieścić w tych ciszach, gdzie zwątpienie miesza się z tęsknotą. Powracamy do naszej codzienności wciąż nienasyceni tamtą ciszą. Jednak czujemy chęć zaistnienia bez tej cząstki, która nigdy nie powróci.

Miłego dnia


konvalove
2022-08-26
Staszku, muzyka obok wiersza to po prostu urozmaicenie, nic więcej. Nie jest powiedziane, że trzeba jej słuchać, gdy się czyta wiersz. Nie wiem czym kierują się inni użytkownicy, ale skoro zadałeś to pytanie pod moim wierszem, odpowiem czym ja się kieruję: nie zawsze dodaję utwór do wiersza, a gdy już się zdarzy, to jest to raczej próba spotęgowania odbioru mojego wiersza. Zazwyczaj ten utwór, który zamieszczam obok był ze mną podczas tworzenia treści. Zazwyczaj nie słucham tego, co mi zwyczajnie nie leży, ale na pewno nie jest to próba "pochwalenia się" tym, co lubię, choć myślę, że gdybym i tym się kierowała to byłoby to absolutnie normalne. Pozdrawiam, dobrego dnia życzę.

Staszek Żłobicki
Jak się powiedziało "A" trzeba też powiedzieć "B". Interpretacja stwierdzenia nie powinna być uogólnieniem, więc cieszy, że chociaż uznane za skrót myślowy. Awatar to obrazek reprezentujący użytkownika w internecie. Jako zaproszony do grona przyjaciół czytam Twoje wiersze i ich tematyka zasugerowała mi taka interpretację, niekoniecznie trafną, ale z pewnością nieobraźliwą. Myślę, że w komentarzu pominąłem fakt, że aktywność internetowa ukryta pod nickami, może świadczyć o obawie przed ośmieszeniem się, niepożądanymi efektami. kłopotliwą utrata prywatności.. A jaka jest rola dodawanej muzyki? Czy ma wspólgrać z tekstem wiersza, naprowadzić na trop przesłania, wzmocnić je , czy też pokazać jaki rodzaj muzyki sie preferuje, najwyżej ceni czy wprost uwielbia? Komentarze mogą dotyczyć wyłącznie treści albo zobrazować skojarzenia, które wywołała osoba, mówiąc ogólnie Autora/Autorki. Mówię to za siebie, iż komentując jest sie w porządku, gdy poruszoną treść potrafi sie uzasadnić. Pozdrawiam Autorkę.

konvalove
2022-08-24
Tytuł ściśle łączy się z treścią, w tym przypadku "chory" jako naprawdę choroba, i "świat" jako ta osoba, która jest dla nas całym światem. Ale! Oczywiście cenię sobie Twoją interpretację, w mojej głowie poza mną nikt nie siedzi i nie da się stwierdzić jednoznacznie o czym jest dany wiersz, i w tym cały urok. "Zwątpienie miesza się z tęsknotą" - świetne stwierdzenie. Tak, po stracie często wątpimy w ten wielki świat, w którym przyszło nam żyć. Zadajemy sobie pytania w stylu "dlaczego akurat mnie to spotkało". A potem już tylko tęsknota zostaje, często na zawsze. Taka nieutulona, ale jak tu się jej pozbyć, gdy strata wyryła tak wielką dziurę w sercu. Dziękuję za Twój komentarz. I Tobie życzę miłego dnia!

Staszek Żłobicki
Czowiek jest naturą refleksyjną. Warto jednak zadać pytanie: czemu te refleksje służą? Rozpamiętywanie przeszłych zdarzeń, często nieosobistych, sprawia, że zaniedbuje się teraźniejszość, a przecież sens życia to codzienne radości, optymistyczne plany, satysfakcja z dokonań. Pani awatar sugeruje wycofanie z życia, chęć ukrycia się, schowania przed światem, a refleksyjność to swoisty masochizm uczuciowy, preferowanie negatywnych emocji i wynikających z nich refleksji. Oczywiście każdy ma prawo do indywidualnego spojrzenia na życie. Sam uważam, że mimo różnych zawirowań, sens istnienia to radość istnienia.


konvalove
2022-08-24
Cześć Staszku.

Nie uważam, by rozpamiętywanie przeszłych zdarzeń, często nieosobistych sprawiało, że zaniedbuje się teraźniejszość. Może tak się zdarzać, lecz z Twojego zdania wynika, że tak jest za każdym razem, a to już nie prawda, i jestem na to najlepszym przykładem. Rozumiem jednak Twój skrót myślowy (zakładam, że to był skrót, i że wcale nie chciałeś wrzucić każdego do jednego wora). Ciekawi mnie natomiast zwrócenie uwagi na awatar - czy ktoś, kto na awatarze ma liście zamiast twarzy również chowa się przed światem? A ci, którzy w ogóle zdjęcia nie mają, czy to również sugeruje wycofanie się z życia? W końcu niepokazywanie swojego oblicza - bo o to chodzi z moim zdjęciem, że stoję tyłem, bez pokazania twarzy - od razu sugeruje takie myśli? Widać i na tej płaszczyźnie nasze zdania się różnią, bo dla mnie awatar to jedynie urozmaicenie, a nie punkt wyjściowy. Na logikę - gdybym była wycofana z życia, miała chęć ukrycia się i schowania przed światem jak to uznałeś patrząc na mój awatar nie byłabym również tak aktywna na portalu, nie dawałabym tak dużo swojej uwagi innym, i tym samym nie pokazywałabym tylu swoich wierszy licząc na interakcję z innymi ludźmi. Ale to może jedynie moje zdanie, moje spojrzenie, nie musisz się z nim zgadzać. Z jednym na pewno się zgadzamy - "każdy ma prawo do indywidualnego spojrzenia na życie" - co najważniejsze, nie każdy autor uznaje swoje wiersze za pamiętnik. Nie każdy wiersz musi mówić o życiu autora. Nie znaczy to jednak, że autor nie może pisać o wszystkim, o czym tylko chce i czuje. To, że czegoś na własnej skórze się nie doświadczyło nie znaczy, że nie wywołało emocji w człowieku, a emocje te z kolei chce się właśnie przelewać na papier, dać im po prostu upust. Jedni śpiewają, drudzy tworzą sztukę, inni piszą wiersze, i każda forma sztuki ma na celu w większym lub mniejszym stopniu uwolnienie swoich emocji, każdych. I tak resumując jeszcze: to, że ktoś pisze wiersze pesymistyczne nie znaczy, że nie czerpie żadnej radości z życia. Dla mnie pochmurne niebo może być najpiękniejszym widokiem i sprawiać, że uśmiecham się w duszy sama do siebie, dla Ciebie czy innych może to być źródło gorszego humoru i narzekania na pogodę. To wszystko zależy od spojrzenia, od indywidualnych preferencji. Dziękuję za Twój komentarz, jak zwykle skłaniający mnie do zostawienia rozbudowanej odpowiedzi. Dobrego dnia życzę, ja, pesymistyczna ;)

Maba<sup>(*)</sup>
Maba(*)
2022-08-23
Tego nigdy nie wie się na pewno... a nawet, jeśli się - prawie na pewno - wie, na ogół wypiera się to ze świadomości...


konvalove
2022-08-24
To prawda. Takie przykrości, choć się zdarzają, często potrzebują dużo czasu, by dotarły do świadomości.

Waldi1
Waldi1
2022-08-23
wiersz jest bardzo piękny ...ale tego nie da się przewidzieć ... tym bardziej ból jest większy...


konvalove
2022-08-24
Niestety, choć najchętniej chciałoby się nie dość, że wiedzieć wcześniej, to jeszcze jakoś zmienić los. Boli najmocniej, gdy uświadamiamy sobie, że na pewne sprawy nie mamy w ogóle wpływu.

Monika Larn
Monika Larn
2022-08-23
Bardzo lekka, delikatna kompozycja na taki trudny temat stwarza dysonans między treścią a formą, który to dysonans najbardziej uderza w uczucia czytelnika. Świetny wiersz.


konvalove
2022-08-24
Dziękuję, Moniko, za Twoje współodczuwanie. Doceniam to!

Urszula Ganc
Urszula Ganc
2022-08-23
Tak, jak jest smutny, tak jest również doskonały - w treści i formie. Kapeluszem kłaniam nisko.


konvalove
2022-08-23
Dziękuję, Ula, za tak piękne słowa!

Precious
Precious
2022-08-23
Krótko mówiąc cholernie refleksyjny ... Koresponduje z pogodą nieco, przynajmniej u mnie.


konvalove
2022-08-23
To już na własną odpowiedzialność, Precious!

Precious
2022-08-23
Tak, rzucałby. Jeno przy takiej pogodzie wydźwięk sie zwielokratnia. Już się boję czytać Twoje wiersze jesienią. Tzn. nie mogę się doczekać.

konvalove
2022-08-23
U mnie również. W końcu chłód, deszcz i smutek. A wiersz - myślę, że nawet w pełnym słońcu rzucałby cień rozpaczy. Dziękuję za komentarz!

izabela799
izabela799
2022-08-23
bo nawet jeśli się wie , że się odejdzie to nie chce sie o tym mówić najbliższym , aby ich nie martwić


konvalove
2022-08-23
To prawda. Potem najbliżsi czują się w jakiś sposób oszukani, ale to raczej forma obrony, przejaw żalu, rozpaczy.

myHead
myHead
2022-08-23
Czarujący tekst.


konvalove
2022-08-23
Pięknie dziękuję!

Marek Żak
Marek Żak
2022-08-23
Piękny wiersz, a człowiek z góry nie wie, jak to będzie i nie może mieć do siebie o to pretensji.
Pozdrawiam
P.S. Napisałbym "Powinnam była wiedzieć"


Marek Żak
2022-08-23
Zgadzam sie i przytaczam bardzo uniwersalna i msz świetną wskazówkę (nie moją):Truth is good, but not the whole truth is good to say,
M

konvalove
2022-08-23
Dzięki za radę!
W chwili śmierci/odejścia najbliższej osoby nigdy nie wiadomo jak się zachować. Na pewno rodzi się jakiś żal, bo może chciałoby się próbować za wszelką cenę jakoś zaradzić, ale gdy "wyrok" zapadł to może lepiej, gdy nie mówi się o tym, by chociaż ostatni czas móc przeżyć w dobrej, "zdrowej" względnie atmosferze. Pozdrawiam!


Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności