X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Nie ma to jak wiersz rymowany

Wiersz Miesiąca 0
satyra
2025-06-22 10:23
Drodzy moi Przyjaciele
nadszedł czas, aby spróbować,
wzorem innych na portalu,
dzieła swoje wypromować.

Wiersz porzucam zatem wolny,
niech go wnet spowiją dymy,
a od dzisiaj moją formą
będą nasze swojskie rymy.

Po co mi na czworo dzielić
myśli oraz filozofie,
lepiej rymy wam ułożę,
zamiast prężyć mózg w ukropie.

Wszak lubicie śpiewne wiersze,
co nam brzęczą jak te pszczółki,
wiersze wolne więc spakuję
i odłożę do szkatułki.

Od dziś będę więc rymował.
O czym? To już mniejsza sprawa.
Treścią nie ma co się męczyć.
Grunt, że w słowach jest zabawa.

Treść się zawsze jakaś znajdzie
(tyle przecież znam mądrości),
a jak rymy swe wypieszczę,
to spuchniecie od zazdrości.

Popularność mi podskoczy.
Koniec będzie mej udręki.
Gwiazdek morze mnie ogarnie
i zaklaszczą mi panienki!


autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
13 razy
Treść

6
7
5
3
4
3
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
9
4
3
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Staszek Żłobicki
Uderz w stół , a nożyce sie odezwą. Szkoda, że "Towarzystwo wzajemnej adoracji" zamiast satyry , odczytało wierszyk jako atak na wiersze rymowane. Na portalu bardzo często łatwość rymowania, ocenia sie jako wartość zasługującą na wielkie uznanie, gdy tymczasem treść i przesłanie takich wierszy bardzo rzadko wywołuje wartościowe emocje. Co dzień (prawie) wierszyk nowy i ... za pochwałąmi łowy. Pozdrawiam Autora serdecznie.


Kornel Passer
2025-06-25
Dziękuję.

Monika Larn
Monika Larn
2025-06-23
To nie jest satyra o wierszach rymowanych, jako takich, ale o tym, że proste, łatwe w odbiorze wiersze są często cenione (i oceniane) o wiele wyżej niż te naprawdę przemyślane i naprawdę dobre, right?
Niektórzy zarzucają trudniejszym wierszom (a w zasadzie Autorom) zbyt duży stopień komplikacji treści; że niby czegoś nie rozumieją, to znaczy, że to jest niezrozumiałe (a to jak wiadomo, nie jest to samo).
Czy rymowane wiersze łatwiej pisać? I tak, i nie. Zależy od poziomu.


Kornel Passer
2025-06-23
Tak to jest.

Angelino
Angelino
2025-06-23
Pytanie mam do Ciebie , co złego widzisz w wierszach rymowanych ? Możesz wyjaśnić? Wiersze piszemy ,różne , tematyka jak kto lubi , oczywiście .Jeden pisał o kwiatuszkach i rymował wianuszkach itd ,drugi pisał uważnie i wiedział, że to niepoprawne. Treść w durnocie chwalił i tak się rozpalił, czasowniki i czasy różne rymował no wiadomo. A zachwalał o żyganiu , o kibelku i o ......Takie wiersze wsadzić trzeba do szuflady ..No a wolny proszę Pana to podstawa tak czy nie ?? Bo rymowanie to już przeszłość- może rymujmy inne wersy , takie rzadkie takie inne . Zerknij proszę do Basi Hajdy .


Kornel Passer
2025-06-23
Ok, Angelino, potraktuje poważnie twoje pytanie i odpowiem. Wyobraź sobie, że w swoim wierszu, w którym postawiłeś sobie za cel odsłonięcie jakiejś nowej myśli, (a naprawdę, wbrew zwyczajom portalowym, istnieje coś takiego, jak "nowa myśl"), musisz użyć kończącego wiersz słowa i masz do wyboru: albo użyjesz słowa, które ma rym albo słowa, które wprawdzie się nie rymuje, ale oddaje istotę rzeczy. Oczywiście, prominentni członkowie Stowarzyszenia Portalowego Obrońców Wierszy Rymowanych powiedzą Ci, że możesz to pogodzić, ale powiedzą Ci to dlatego, że rzadko stają przed takimi dylematami. O to mi mniej więcej chodziło, ale widocznie są to wyżyny niedostępne dla uczestników, a ja dotknąłem jakiejś świętości. Dlatego prędko już tu nie zagoszczę i życzę owocnych układanek słownych, tylko proszę się nie dziwić, że nikogo to nie interesuje.

Kornel Passer
2025-06-23
Nie.moge pisać, bo jestem bardzo zarozumiały i nie pasuję do tworzystwa. Im głupiej tym lepiej. Patrz niżej.

ksantypa
ksantypa
2025-06-23
:)) Okoniem

A ja sobie myślę,
że w tym piśmiennictwie,
nie ważne - wiersz w rymy zakuty,
czy wolny.

Bo bardziej się liczy,
by treść czytelnicy
poczuli - Emocje
ważniejsze od formy.

Pozdrawiam:)

rzabaprzezrz
rzabaprzezrz
2025-06-22
Nie rozumiem, po co to wyśmiewanie się z wierszy rymowanych i traktowanie ich jako gorsze od białych, które Ty piszesz. Niby to ma być śmieszne, ale jest to wyśmiewanie się z innych, a zgodnie ze starorzabska mądrością;
'Zważaj
abyś swym żartem
nie ośmieszył kogoś bardziej
niż samego siebie".
W wierszu tym jest oczywista nieprawda, wiersze rymowane równie dobrze są nośnikami ważnych treści, głębokich przesłań i poruszających odsłon serca. Posługuję się różnymi formami z jednakowa atencją, i takim też jestem czytelnikiem.
Pozdrawiam cię Kornelu jak zawsze z sympatią, ale zniesmaczona wierszem.


Kornel Passer
2025-06-23
Poza tym Twoim cytatem strzelasz kulą w płot, bo mój niewinny wierszyk, który przede wszystkim miał wywołać uśmiech, nie był w nikogo konkretnie wycelowany, ale był pisany na temat wierszy rymowanych, więc nie mógł nikogo in personam ośmieszyć. Wszak ja sam też czasem piszę wiersze rymowane.

JoViSkA
2025-06-23
Napisałam na ten temat wiersz w odpowiedzi na ten wiersz, jutro go opublikuję i sprawa będzie wyjaśniona :))) hahah...Miłego dnia ludzie :))

Kornel Passer
2025-06-23
Czyżbyś nie dopuszczała, że można mieć w tej sprawie inny pogląd od Ciebie i w tym duchu napisać satyrę?

Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-06-23
w samej rzeczy rzabko- jestem po twojej stronie

Mitylene
Mitylene
2025-06-22
Ja nie przepadam za wierszami rymowanymi i nawet nie umiem ich pisać. Podoba mi się piwyższy wiersz , bo jest napisany z dystansem, dozą humoru i podejmuje ciekawy temat jakim jest " życie portalowych wierszy". Tak pod wpływem ostatnich wierszy pana Stureckiego i ja napisałam coś na kształt rymowanego wiersza, choć do wiersza to pewnie mu jeszcze daleko :) Myślę, że na portalach poetyckich niełatwo spotkać osoby , które ochoczo podyskutują o poezji. Wielu jest tu przecież amatorów , do których i ja się zaliczam. A Pana wiersz bardzo mi się podoba, choć jestem przyzwyczajona do Pana wierszy bez rymów:) Pozdrawiam.


Kornel Passer
2025-06-22
Dziękuję za pogłębioną refleksję. Ja też jestem amatorem. Serdecznie pozdrawiam:)

JaSnA7
JaSnA7
2025-06-22
Osobiście lubię różne rodzaje wierszy...
Ten wiersz bardzo mi się podoba.
Inne wiersze też miały swój klimat, choć czasem trochę mroczny jak dla mnie.
Osobiścue


Kornel Passer
2025-06-22
Dziękuję za refleksję. Mrok w moich wierszach jest odbiciem prawdy o tym świecie, która wesoła nie jest. Pozdrawiam serdecznie :)

JaSnA7
2025-06-22
Wysłało a nie skończyłam.
Osobiście preferuję pisanie wierszy rymowanych, czy wolnych, każdy jednak decyduje sam, jak będzie pisać:)
Kocham klimat taki, jak w wielu wierszach Adama Asnyka...
Pozdrawiam z podobaniem:)
⭐️

LydiaDel
LydiaDel
2025-06-22
Chyba zauważyłeś, że dobre rymy nie są takie proste, jakby się wydawało. Trochę z ironią, trochę z autoironią - komu i czemu ma to służyć? Ale... są różne formy literackie i każdy może próbować swoich sił, eksperymentować etc.
"a jak rymy swe wypieszczę,
to spuchniecie od zazdrości." – nie zazdroszczę , więc nie spuchnę. Widzę, że masz poczucie humoru i lubisz słowem żonglować. Serdeczności


LydiaDel
2025-06-23
Uważasz, że Twoja satyra jest na miejscu?
Każdy ma swój styl. Ta wielorodność wzbogaca ten portalu.

Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-06-23
i tu się mylisz kolego - mnóstwo wierszy rymowanych to teksty piosenek nawet w hip hop, to piosenki autorskie i aktorskie, piosenki poetyckie -wszystko to są wiersze rymowane taka jest prawda Kornelu

Kornel Passer
2025-06-22
Komu i czemu ma służyć? To oczywiste, że wiersz jest satyrą na tę formą literacką, co wyraźnie wynika z oznaczenia wiersza. Tak się składa, że ja śledzę poezję polską i światową i wiem z obserwacji, że nikomu do głowy nie przychodzi, by dziś w dobie rozmaitych egzystencjalnych przesileń i niepewności świata zajmować się pasowaniem słów w rymy. To byłoby niepoważne. Wiersz rymowany obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż trzeba nadmienić, że jeszcze za życia naszych ostatnich "wielkich poetów" np Barańczaka, takie wiersze wciąż się pisało. Obecnie ta forma jest używana tylko w satyrach, żartach i groteskach. Taka jest prawda. Pozdrawiam serdecznie.

jolka
jolka
2025-06-22
Na pstrym koniu łaska recenzentów siada
niektórzy mówią, że ważna jest tylko zabawa


Kornel Passer
2025-06-22
Niech się bawią zdrowo ...... Pozdrawiam:)

Stukacz<sup>(*)</sup>
Stukacz(*)
2025-06-22
Mądrze i ładnie :)


Kornel Passer
2025-06-22
Serdecznie dziękuję:)

Maciek.J<sup>(*)</sup>
Maciek.J(*)
2025-06-22
pisać do rymu ujmą nie było
byle z sensem i polotem
jeśli rym ci się dobrze kleci

dlatego pisz i rymuj bambaryło
albo pisz z powrotem
jak roboty a nie poeci


Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-06-23
łykaj co chcesz
tyle wiesz ile zjesz
straszny z ciebie zarozumialec
a jak będziesz spadał do rymowania
życzę tobie dużo od innych uznania
i nie bądż taki jak zimny walec

Kornel Passer
2025-06-23
Czyli uważasz, że ten epitet mi się sprawiedliwie należy i powinien go łyknąć. Kończę rę rozmówkę i spadam. Baw się dobrze.

Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-06-23
bambaryła to inaczej ktoś przemądrzały
czytaj słowniki i leksykony poeto wspaniały

Kornel Passer
2025-06-23
Akcja rodzi wszak reakcję,
to rzecz znana jest od wieków.
Nazwałeś mnie bambaryłą,
nie spodziewaj się uśmiechów.

Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-06-23
wiersze wolne także cenię
skąd to zatem oburzenie ?
a poza tym jak mówi moja wena
ptaszki to nie temat wyjątkowy
piszę to co wpadnie mi do głowy
a odbiorcą jest piękna panna
albo...hiena

Kornel Passer
2025-06-22
Rymy dobre są do fraszki,
żartu, może i satyry.
Można tak opisać ptaszki,
inne cuda też natury.

Można w rymach zebrać myśli,
co nie wnoszą nic nowego,
ale spróbuj rymem dotknąć
tajemnicy świata tego.

Wiersze wolne jak roboty?
Coś się Tobie chyba plącze.
Czyżbyś dostał dziś omłoty,
bo Ci słabo styka złącze?



sturecki
sturecki
2025-06-22
„Trudny temat w lekkiej formie” – to Twój cytat zamieszczony po moim wierszem „RYMOWANY W SPORZE Z WOLNYM”. Przypominam go, bo pasuje tu jak ulał!
A temat jest szeroki i głęboki ... można dawać argumenty obu stronom. Uznani "rymownicy" jak: Tuwim, Leśmian czy Miłosz, też pisali wiersze wolne.
6/5


sturecki
2025-06-22
Masz rację – u Miłosza rym to raczej wyjątek niż reguła, bardziej narzędzie niż metoda; on zawsze celował w sens.

Kornel Passer
2025-06-22
Zgadza się, co do Tuwima i Leśmiana, ale Miłosz wierszy rymowanych w stosunku do całości twórczości napisał stosunkowo niewiele, więc za "rymownika" bym go nie uważał... Serdecznie dziękuję i pozdrawiam:)

Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2025-06-22
Czolem! Czytałem kiedyś dyskusję że wierszem rymowanym nie da się wszystkiego wyrazić. Co do rozmów o poezji to trzeba bardziej znać ludzi. Np. Mirela bardzo chętnie pogada z Tobą o Norwidzie. Czytając Twój komentarz pomyślałem że na TW powinno pojawić się więcej ambitnych konkursów. To dobra motywacja by się dalej rozwijać 😊


Kornel Passer
2025-06-22
Dzięki za Twoją wypowiedź. Co do konkursów, nie jest właściwym partnerem do rozmów na ten temat, bo w żadnym konkursie na portalu nie brałem udziału. Pozdrawiam:)

Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-06-22
jestem ZA konkursami

JoViSkA
2025-06-22
Cześć Chris! Podoba mi się pomysł o konkursach :)

JoViSkA
JoViSkA
2025-06-22
Brawo! Brawo! Brawo! Brawo!
Jest zabawa i jest klawo! :))))))))
Pozdro!


JoViSkA
2025-06-23
I dobrze, bo to nie było złośliwe klaskanie
każdy ma prawo mieć inne zdanie :))

Kornel Passer
2025-06-22
Widzę Jovi , że zrobiłaś się na "klaszcząca panienkę" z mojego wiersza, więc jestem więcej niż usatysfakcjonowany:):)

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-06-22
Powodzenia, pisz od niechcenia
Najgorsze są na wenie wymuszenia.


Kornel Passer
2025-06-22
Dzięki za Twoje rymy. Pozdrawiam serdecznie:)

klaks
klaks
2025-06-22
Rymowanki czy wolne, najważniejsze aby treść była prawdziwym wyrazem Twoich myśli i serca :)
Pozdrawiam z uśmiechem :)


Kornel Passer
2025-06-22
To się zgadza. Dziękuję i pozdrawiam :)

Marek Żak
Marek Żak
2025-06-22
Tak, rymowane wiersze, to jak muzyka z melodią, a melodia nie musi znaczyć braku treści, odwrotnie, może ją podkreślać, eksponować, weźmy taką Carmen, Bizeta. Czym byłaby bez melodii z Andaluzji:)? Pozdrawiam


Kornel Passer
2025-06-22
Nie jestem pewny, czy do dobre porównanie, ale to kwestia indywidualna. Dziękuję i pozdrawiam:)


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności