X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Trochę o prawdzie

Wiersz Miesiąca 0
sylabiczny
2022-11-07 08:03
"Człowiek szuka prawdy, aby lepiej ją ukryć." - Stanisław Jerzy Lec.
Zakłamać żywot słowem i piórem,
inwencja - mówią... odpoetycka.
Mdłe dróżki idą w dół i pod górkę,
pierwsza i druga - co trzecia ślizga.

Co nazwać prawdą, pojęcie względne,
dla nich - religia, dla innych - pokój.
Ileż monument zbudował pięter,
chociaż daleko... jest także wokół.

Z kłamstwem pod rękę, buduje życie,
spór o zasady - miłość i trwogę.
Czasami blaga z cnotą spowite,
ja jeszcze jedną do pary wgniotę.

Co mi tam pewnik, bzyczy nad uchem,
jak każdy woli "piękne" absurdy.
Choć z dogmatami nie chciała zgłupieć,
robią rozgardiasz razem do spółki.

Puenta empirio... przekonaj "lipę",
jak wiotkie luge, rządzi od dzisiaj.
Chcesz odpowiedzieć, więc trochę ciszej,
gdzie się podziały, nasze pryncypia?
"Czasami człowiek natrafia na prawdę, ale w większości przypadków - wstaje i idzie dalej." - Winston Churchill.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
10 razy
Treść

6
8
5
2
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
10
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2022-11-12
Niestety jesteśmy niekiedy rozdarci pomiędzy prawdą, a kłamstwem. Kłamstwo wcale nie jest takie złe do końca, bardziej oszustwo jest ohydne. Bo nie zawsze można powiedzieć prawdę komuś. Dlatego wiele jej jest zabieranej do grobu. Prawda czy fakt? Dla mnie bardziej przemawia prawda, ponieważ zbudowana jest na bazie przekonań i uczuć. Fakty są bardziej realistyczne i poniekąd niepodważalne. Tylko czy do końca tak jest?
Dobrze ująłeś kropkę we "wiotkie luge". Czy na lipie możemy się długo ślizgać?

Bardziej podpinam się pod Winstona Churchilla.

Pozdrawiam serdecznie


Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-12
Fakty też mogą być kłamstwem, natomiast prawda sama w sobie jest niepodważalna. Zwrot "nieprawdziwe fakty" sam mówi za siebie czyli w gruncie rzeczy operujemy kłamstwem. bo co to jest - fakt - to co zaszło w rzeczywistości, zdarzenie, stan rzeczy. w takiem razie - czy Bóg stworzył wszechświat - prawda czy kłamstwo? Jedni odpowiedzą tak, a inni że nie. Faktem jednak jest że istniejemy.

Miłego dnia.

Kati
Kati
2022-11-07
Ja wolę prawdę,taka surową bez ogródek , zawijasów .I wiem ,że ludzie lubią sami siebie oszukiwać , albo mają swoje prawdy dla swoich korzyści.

Dobrego wieczoru Grzesiu 🙂 Dobrze napisane 🙂⭐


Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Kati to jesteśmy w jednej drużynie, tam gdzie prawda nie powinno być żadnych kompromisów. Czy są jakieś wyjątki... chyba są, ale ja ich na siłę nie szukam.

Miłego wieczoru.

sisy89
sisy89
2022-11-07
Hmm prawdę każdy może mieć swoją ponoć... A wiersz świetny tak w formie, jak i treści.
Pozdrawiam serdecznie :)


Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Sisy, od tej prawdy dostaję kociokwiku, od dzisiaj tylko kłamię.

Dziękuje za wizytę i miłe słowa, Dobrej nocy.

Urszula Ganc
Urszula Ganc
2022-11-07
Wiersz świetny tak w treści jak i w formie. Wsadzę jednak kij w mrowisko, bo dla mnie prawda a fakt to dwa różne pojęcia. Fakt jest bezsprzeczny, poparty dowodem itp., itd. natomiast prawda...cóż... to bardziej filozoficzne pojęcie, na które wpływ ma kultura, wiara, wartości..., dlatego zgadzam się z Agą, że może być tyle prawd ilu ludzi. Wystarczy przywołać słynne zdanie - "A czymże jest prawda?"... Jeżeli nie kłamię to czy to już jest prawda? Chyba tak naprawdę, tylko Bóg zna ją do końca, oczywiście pod warunkiem, że wierzymy w Boga ;-)). Z pozdrowieniem :-).


Urszula Ganc
2022-11-07
:-)). Wiem, kiedy przestać, naprawdę wiem, czasem pięć minut za późno, ale wiem ;-). A Ty jesteś naprawdę bardzo miłym Gospodarzem. Spokojnej nocy.

Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Jeśli naszą dyskusję nazwałaś kłótnią to tylko kłóćmy się nadal.
Balansujemy między prawda a kłamstwem - niech Bóg rozstrzygnie, On jak piszesz ma rację... więc czekam?

Urszula Ganc
2022-11-07
A nie odwrotnie? Ja myślę, że to Bóg stworzył człowieka, jakkolwiek byśmy Go nie nazwali :-)). Synonimy to wyrazy bliskoznaczne czyli... - blisko, nie to samo znaczące. Dopóki człowiek jest omylny, dopóty człowiecza prawda będzie naznaczona marginesem błędu czyli... chyba prawdą nazwana być nie może. Co innego z faktem, na który mamy dowód. Przepraszam Cię, ale musiałam, takie kłótliwe babsko ze mnie. Też miłego życzę i obiecuję milczeć :-).

Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Tylko widzisz Urszulo "fakt" jest synonimem prawdy. Natomiast zagadnienie przez Ciebie poruszone to raczej względność prawdy, o tym pisze w drugiej strofie. Boga nazwanego tym czy innym imieniem ,jak wiesz stworzył człowiek, po swojemu jak mu było wygodnie. Zgodnie z jego zasadami wiary. Jak widzisz podwórko prawdy jest wszechogarniające i cobyśmy nie napisali jest to prawda albo kłamstwo.

Miłego wieczoru.

AgaRytel
AgaRytel
2022-11-07
Każdy ma swoją własną prawdę. Prawdziwie napisałeś.
Pozdrawiam :)


AgaRytel
2022-11-08
Oczywiście. Wierzymy w słuszność naszych racji. Każdy wierzy w słuszność swoich racji. Dlatego jak napisałam - każdy ma swoją prawdę.

Precious
2022-11-07
... a my? Czy my nie wierzymy w słuszność naszych? Tak jako oni w słuszność swoich? I właściwie co karze nam być pewnym, że namy rację?
Tak tylko głosno myslę. Bo się swietna wymiana mysli zrobiła...

AgaRytel
2022-11-07
Nie, nie stawiam znaku równości między tymi dwiema. Często rzeczywistość jest zgoła inna. Ale jak przekonać ludzi, że to co myślą czy robią to nie jest tak, to nie jest to. Nie da się, bo wierzą w słuszność swoich przekonań. Niestety.

Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Czyżbyś Ago stawiała znak równości między prawdą a rzeczywistością?
Bardzo ryzykowne podejście, gdyż te dwie sfery nie są sobie równoważne.

Wszystkiego Dobrego, miłego dnia.

Mgła<sup>(*)</sup>
Mgła(*)
2022-11-07
Nasz mistrz słowa
Jak ja lubię Cię czytać
Tobie Grzesiu to pisanie z taką łatwością przychodzi ech...


Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
I vice versa Reniu, pisz nam długo, z wyczuciem i pięknie,
choć czasami z podziwem, ten czy tamten coś stęknie!

Wszystkiego Dobrego, sięgaj jak najgłębiej do swoich obrazów z dzieciństwa.

kmalenka8
kmalenka8
2022-11-07
Każdy wierzy w swoje prawdy, ale czy one są nimi? 😊 Postępujemy wg własnego kodeksu moralnego...Czasem trudno to zweryfikować nie mając solidnej wiedzy w temacie! 😏 Mimo, że większość z nas chce prawdy jednak w zderzeniu z nią różnie reagujemy...Jestem za prawdą! Pozdrawiam zgodnie z prawdą...serdecznie i słonecznie! 😊🍂⭐


kmalenka8
2022-11-07
Ha ha ha...a ja jak pijawka przyssałam się do Twojego wiersza...zauważ nie byłam pierwsza! 😂
No dobra już się nie odezwę, ale tylko do następnego razu, ok?😃
Pozdrawiam Grześ do następnego komentarza 😊🍂

Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Wykrzyczałaś Gosiu prawdę na wszystkich frontach, więc po co ja to pisałem?

Miłego dnia.

Marek Żak
Marek Żak
2022-11-07
Ciekawe dywagacje na skądinąd ważny temat. 3 dni temu bliskiego znajomego zabrali do szpitala zasłabnięciu. Wykryto dwa guzy w mózgu. On myśli, ze to udar, a rodzina nie.
wie, czy powiedzieć mu o tym powiedzieć, bo z udaru się jakoś wychodzi, a z tego, co ma w tym stanie, to już nie. Dobry wiersz. Pozdrawiam


Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Marku chcesz powiedzieć że są kłamstwa uzasadnione społecznie. Zapewne tak, ale czy to nie jest w gruncie rzeczy oszustwo?
Sam widzisz że życie nie jest jednowymiarowe, lecz bardziej skomplikowane niż nam się pierwotnie wydawało. Kłamać czy nie kłamać - oto jest pytanie, idąc za Szekspirem.

Wszystkiego Dobrego Marku.

Michał<sup>(*)</sup>
Michał(*)
2022-11-07
Masz perfekcyjny warsztat, a treść mądra, rozdziel tu 11 gwiazdek równo;)
Piękne słowa zawsze mogą przykryć prawdę, zwłaszcza tę o sobie samych. Licentia poetica szerokie ma zastosowanie.
Pozdrawiam Grzegorzu, zazdroszczę porannego spaceru, byle do emerytury:)


Marek Żak
2022-11-07
Jeśli prawda ma osłabić wiarę, a wiara wspomaga organizm w walce z chorobą, to co wtedy?

Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Michale są ograniczenia pisałeś pod moim pierwszym wierszem, ta wszechwładna szatkownica, dlatego unikam wielozgłoskowych wierszy, ale czy tak powinno być, że ktoś ogranicza pole wypowiedzi?
Dziękuje za miłą ocenę wiersza, ale wiesz że odróżniam fantazję poetycką od kłamstwa.

Trzymaj się zdrowo.

Ambrosio
Ambrosio
2022-11-07
Prawda... Pięknie byłoby nią żyć, a wydaje się, że świat wokół serwuje nam coraz to nowsze kłamstwa, kłamstewka, zabarwiacze rzeczywistości. Chyba nas za mało uczą od małego filozofii, o ile w ogóle uczą... Poezja lubi za filozofami spacerować. Często jednak się tego boi. Boi się, że będzie mu odpowiada na pytania. A przecież może tylko zadawać filozoficzne pytania... Quid es veritas? (J 18,38)


Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Zasadne pytanie czym ona jest, odnoszę wrażenie że zarezerwowana jest tylko dla naukowców, wiemy natomiast że to tylko wycinek naszego życia. A gdzie reszta żywota człowieka poczciwego?

Trzymaj się zdrowo i w prawdzie.

Precious
Precious
2022-11-07
Ciekawy wiersz i ciekawe cytaty.

Tak sie tylko zastanawiam. Jak już sie czasem na tę prawdę trafi to pięknie byłoby ją skonsumować. Ale nie od dzis wiadomo, że prawda w próźni nie żyje, tylko pośród ludzi się błąka. Czasem to dobrze, a czasem źle. Moja np to źle że się błąka, że idzie jakby pod prąd, że jest nieczysta... Tak się tylko zastanawiam.

Miłego startu w nowy tydzień...


Precious
2022-11-07
A ja sądzę, ze jest sfera prawd "obiektywnych", czyli uzgodnionych faktów (wiekszosc ludzi drzewo nazwie drzewem) oraz sfera prawd subiektywnych, czyli przekonań (np. liberalizm gopodarczy jest najlepszym najlepszym sposobem rozwoju społeczeństwa). W tym drugim przypadku dochodzi bowiem kwestia tak rozumienia (aspekt wiedzy) jak i interpretacji. Ale to długi temat mi się wydaje....

Grzegorz67<sup>(*)</sup>
2022-11-07
Chciałem prawdzie oddać hold, a okazuje się że po prostu nie ma komu. Trafiłem w próżnię, pustkę, zaczyna to pojęcie nam umykać ze świadomości, przynajmniej jako jedno z ważniejszych, określających nasz byt.

Miłego dnia, chociaż to poniedziałek.


Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności