X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Kwestia techniczna

Wiersz Miesiąca 0
biały (bez rymów)
2020-11-18 08:01
Idę w kondukcie pogrzebowym,
kogoś, kogo ledwie znałem.
Odczuwam żal umiarkowany,
to znaczy taki, jak z powodu
śmierci każdej istoty ludzkiej
nienależącej do kręgu
przyjaciół i rodziny.
Trumna wśród kwiatów
na elektrycznym karawanie.
Na końcu konduktu kawalkada
innych elektrycznych pojazdów,
na których siedzą żałobnicy,
ci mniej sprawni. Myślą pewnie,
że niedługo pora na nich.
Trumna zjeżdża windą
do niewidocznego dołu.
Śmierć sprowadzona
do kwestii natury technicznej
i organizacyjnej. I dobrze,
skoro filozofia sobie z nią
nie poradziła, a przynajmniej
mi nic o tym nie wiadomo,
religia zaś jest sprawą
osobistą i intymną.

Wybaczcie ten komentarz, ale chcę się pochwalić, że mogę zademonstrować wiersz, który nie zawiera żadnego poetyckiego środka wyrazy, czyli nie ma w nim metafory, porównania, powtórzenia, pytania retorycznego, pararelizmu, archaizmu, hiperboli, neologizmu ani żadnego innego. Mimo to, śmiem twierdzić, że to jest wiersz.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
2 razy

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


JoViSkA
JoViSkA
2024-10-11
Całkowicie zgadzam się z przesłaniem...religia jest sprawą osobistą i intymną...a życie jak życie...jest, a za chwilę go nie ma...kwestie techniczne są dla usprawnienia i wygody...a czy ten tekst jest wierszem? Trudno powiedzieć, wzbudza emocje i trąca czułe struny, to jednak jest jakaś poezja...przecież nie każdy wiersz musi być ubrany w metafory...
Pozdrawiam Kornelu :)


Kornel Passer
2024-10-11
Zgadzam się w pełni z Tobą. Bez radości z pisania jakiekolwiek temat związane z własną twórczością poetycką nie miałyby znaczenia.

JoViSkA
2024-10-11
Ja cały czas się waham i wciąż poszukuję swojego własnego stylu, którego jeszcze długo nie odnajdę...ale cały czas szlifuję kunszt pisania i uzupełniam wiedzę...może kiedyś będę mogła z dumą powiedzieć o sobie, że jestem poetką...tego nie wiem...ale najważniejsze w tym wszystkim jest radość tworzenia...to pasja, a tego podważyć nie można! :)

Kornel Passer
2024-10-11
Ten wiersz jest z okresu kiedy wahałem się w kwestiach swojej poetyki i badałem możliwości wiersza zorganizowanego w bezpośrednią, dyskursywną wypowiedź podmiotu lirycznego. Za swojego mistrza uważałem wtedy Franka O'Harę, amerykańskiego poetę, którego wiersze określano mianem interpersonalizmu. Obecnie już tak nie piszę, a moje wiersze są raczej bardziej poetycko zorganizowane, chociaż od czasu do czasu ulegam pokusie powrotu do takiej swobodnej wypowiedzi. Pozdrawiam serdecznie:)

alx z poewiki
alx z poewiki
2024-10-11
Według mnie ten tekst jest przegadany. Jest w namalowanej tekstem przestrzeni duży potencjał na wyrażenie bezradności peela. W końcu kontakt z własną śmiercią jest rzeczą jak najbardziej intymną.


Kornel Passer
2024-10-11
Ok, pax ... Żyjemy dalej... Pozdrawiam.

alx z poewiki
2024-10-11
Nie, po prostu Totalizator Twójwierszowy wyświetlił ten Twój stary wiersz na mojej stronie głównej, a ja chyba niechcący kliknąłem, a potem mnie zafrapował przypis do tekstu, a po kilku przeczytaniach pojawiła się refleksja powyżej. Jak chcesz, żebym ją rozwinął na potrzeby Twojego rozwoju osobistego, to mogę.

Kornel Passer
2024-10-11
Nie chodzi o to, że ciężki, bo jestem naprawdę otwarty na krytykę, do której masz prawo, a ja łaski nie robię, bo nadałem wierszowi kolor zielony, co oznacza otwartość na krytykę , o czym niektórzy na portalu zapominają. Chodzi tylko o to, że dziwnym mi się wydało Twoje krytyczne skomentowanie mojego starego wiersza akurat niedługo po moim komentarzu do Twojego. Nie wierzę w takie zbiegi okoliczności, ale oczywiście nie jestem nieomylny.

alx z poewiki
2024-10-11
O jeny, jaka zemsta? Życzę Ci jak najlepiej :)
Jak mój komentarzyk za ciężki, to na osłodę mogę dodać muzyczkę:

https://www.youtube.com/watch?v=ieoNipSIqvA

Mnie się ostatnio bardzo podoba, mam cichą nadzieję, że i Tobie też przypadnie do gustu.

Kornel Passer
2024-10-11
Czy to aby nie Twoja "krwawa zemsta" za mój komentarz pod Twoim wierszem? Jeśli tak, to masz problem, bo moja uwaga była merytoryczna i emocjonalnie obojętna.

Kornel Passer
2024-10-11
To dość stary wiersz. Od tego czasu moja poetyka dość mocno się zmieniła. Ale to był ważny dla mnie etap przezwyciężania produkcji metafor. To opis "z natury", czyli autentycznego pogrzebu, więc dla mnie ma dodatkowo walor dokumentu. Co do przegadania, to już nie mnie oceniać ani tym bardziej polemizować z ocenami. Pozdrawiam.

naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2020-11-19
Czytam i nie czuję powagi. Raczej jeszcze jedną procedurę wpisaną w życie. Można cały ten ważny moment nazwać instrukcją pochówku. Szostki i bez empatii pogrzeb. Jednak pomiędzy pojawia się ogólne rozmyślanie o śmierci. Całość ceremonii sprowadza się do oprawy zależnej od kwestii finansowej rodziny zmarłego.
Co do warsztatu nie wypowię się, bo nie jestem ekspertką. Jednak tekst poruszył moje wnetrze i zamyślenie. Odchodzimy pewnie w taki sposób, w jaki żyjemy.
Pozdrawiam


Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2020-11-18
Witaj Kornelu. Pozwolę się z Tobą "nie zgodzić". Tekst jest w miarę melodyjny tym samym może podchodzić pod prozę wierszowaną lub po prostu nią jest. Więc proza... a jednak wiersz ;)


Kornel Passer
2020-11-18
Sądzę Chris, że termin "proza wierszowana" wymyślono chyba po to, by ukryć niemożność zdefiniowania granicy gdzie kończy się proza a zaczyna wiersz. Dzięki za komentarz.

Iks Weli
Iks Weli
2020-11-18
Kwestia techniczna, powiadasz? No i fakt, że natchniona. Choć czytając, pojawiło mi się do Ciebie pytanie - Jaki tytuł nosi książka, którą chcesz napisać? Tak było. Pozdrawiam i podziwiam


Kornel Passer
2020-11-18
Jeśli mam być szczery, to nosze w sobie kilka tytułów książek, których nie zrealizuję z banalnego powodu.... praca, praca i praca... Za każdym razem jak to mówię czuję, że szybuję w dół...

Marek Żak
Marek Żak
2020-11-18
Dobry tekst z dystansem, racjonalnością bez emocji, których nie ma, ot, jak w tytule, same fakty. A jednak budzi emocje:). Pozdrawiam


Kornel Passer
2020-11-18
Zawsze staram się , by moje teksty budziły emocje i tak samo staram się, by nie było w nich egzaltacji.... Dzięki za komentarz.

BardzoBardzo
BardzoBardzo
2020-11-18
Teraz p. Bogumił Pijanowski powinien wystawić komentarz o treści "to nie jest wiersz bo ja go za taki nie uważam" tak jak ty zrobiłeś to u niego :) Cieszę się że wtedy odżegnałeś się od tego stanowiska(a przynajmniej ja to tak odebrałem) bo teraz nie mógł byś opublikować tego wiersza.
rzeczywiście dziwna sprawa niby nie ma w nim żadnych tych specjalnych technicznych chwytów ale jednak ten utwór ma coś w sobie.
Ciekawie jest ujęte to oczekiwanie na śmierć.
Ci wszyscy co się zjawili na pogrzebie, na tych elektrycznych pojazdach, którzy zastanawiają się czyja teraz kolej...
A przecież to może paść na kogoś młodszego od nich.
Ja osobiście odbieram śmierć raczej jako coś naturalnego
Życie bez końca jednak nie istnieje śmierć jest końcem życia.
I choć można życie zakończyć w wypadku bądź co gorsza być ofiarą morderstw to jednak chodzi po prostu o koniec życia nie jego zaprzeczenie.
Pozdrawiam :)


Kornel Passer
2020-11-18
Elias Canetti, niemieckojęzyczny pisarz żydowskiego pochodzenia, noblista, miał dość upiorną teorię "przeżycia innych", to znaczy uważał, że człowieka wzmacnia to, że może "przeżyć" innych, czyli żyć dłużej od swoich przyjaciół, znajomych i członków rodziny. Innymi słowy, wzmacnia nas przeżycie śmierci kogoś z naszego otoczenia. Im więcej pogrzebów tym mocniejsi jesteśmy. Podaję to jako ciekawostkę, bo jeszcze ktoś gotów pomyśleć, że jestem zwolennikiem tej teorii.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż więcej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności