X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Runy

Wiersz Miesiąca 0
rymowany
2026-01-12 18:57
„Oświecona” część świata przeżywa ciągły kryzys demograficzny, jednak według statystyk co roku” na świecie w oficjalnych placówkach dokonywane jest 54 miliony aborcji. Te z przyczyn zdrowotnych to zaledwie ich znikomy procent. Przeliczając to skrupulatnie wychodzi na to, że w życiu na jedną kobietę statystycznie przypada około jednej aborcji. Czyli praktycznie rzecz biorąc są i takie, które ten „zabieg” przechodziły wielokrotnie. Najpewniej wszystkiemu są winni faceci, ale jakoś mam ku temu pewne wątpliwości.. A teraz pokażcie lewaki co potraficie:)))))
Rozsyp na sercu runy zerwane,
z klapy czarnego munduru.
Niechaj korzenie puszczą nad ranem
stając się częścią konturu,

który skrupuły lotne uciszy,
oraz zagłuszy sumienie.
Niechaj wyryje w druku afiszy,
że twój hedonizm jest w cenie.

Co znaczy jakiś zlep komórek?
Twe życie się nie powtórzy.
Stań do selekcji w blasku laurek,
to nie zadanie dla tchórzy.

Wszak ty dziś jesteś Bogiem dla świata.
Ten stary ci nie podskoczy.
Co dotąd święte przesłoni łata,
na resztę się przymknie oczy.

Ty na ulicy najlepszą matką.
Tobie kwiat i całus czuły,
kiedy za rączkę idziesz z Agatką,
A Staś i Jaś to szczegóły.

Kariera w końcu nie śpi pod płotem,
ani wakacje na Krecie,
nowy samochód, piesek i kotek
i jeszcze inne rupiecie.

Niestety dzieci uśmiech radosny,
nie znalazł szczęścia aż tyle.
By rosnąć do gwiazd, mogły jak sosny
i piękne być jak motyle.

Runy się świecą, grają fanfary.
Miłość wytarta z obrazu.
Za kilka latek pewnie swych starych,
wyślesz z orkiestrą do gazu.

Wokół zajadłe wojny wysiłki.
Nadchodzi śmierć z każdej strony.
Co dzień spadają głowy jak piłki,
z ramionek nienarodzonych.

Tytuł wiersza odnosi się do piorunów które były znakiem niedawnych protestów kobiet, Jakoś dziś żadna z kobiet nie protestuje gdy cierpią inne kobiety skrzywdzone przez osoby związane z jej opcją polityczną. Jest w tym jeden plus. Gdy się człowiek na to napatrzy, to i odejść będzie łatwiej bez żalu.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
9 razy
Treść

6
4
5
3
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
8
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Kubuś:)
Kubuś:)
2026-01-14

Ale jest też taki kontekst, że w XIX wieku i wcześniej ludzie chętniej się rozmnażali, bo dzieci albo przy porodzie umierały, a jak już się urodziły to sobie biegały trochę jak takie kury na wolnym wybiegu.
W dzisiejszym świecie ogrom regulacji prawnych nałożonych na kwestie posiadania potomstwa jest przytłaczający dla potencjalnych rodziców i oczywiście te regulacje w rzeczywistości bardziej chronią ludzi, którzy już są na jakimś poziomie wieku i doświadczenia, a nie same dzieci.
Dlatego wcale nie dziwi fakt, że ludzie decydują na aborcję, albo nieposiadanie dzieci i przerzucają się na posiadanie zwierząt i w zwierzęta inwestują coraz więcej, a sama gałąź gospodarki, w której w skład wchodzą wszelkie usługi dla zwierząt (już nie tylko weterynarz) prężnie się rozwija.
Mam wrażenie, że stwierdzenie "świat schodzi na psy" przestaje mieć w społeczeństwie wydźwięk pejoratywny i kontekst posiadania psa lub kota zamiast dziecka staje się czymś dosyć powszechnym i jest traktowane normalnie. Przy zwierzętach jest po prostu mniej stresu niż przy dzieciach.
Taki jest mój skromny komentarz w tej kwestii, choć może trochę odbiegam od tematu, to mam nadzieję, że ująłem trochę szerszy kontekst.
Pozdrawiam Serdecznie. :)


Gminny Poeta
2026-01-14
Myślę że trafiłeś w sedno sprawy choć z drugiej strony patrząc to o czym piszesz to swoiste pokłosie czyli taki niechciany skutek. Przychodzi mi na myśl kadr z filmu Sexmisja "weź tabletkę" By oszukać potrzeby natury czyli w tym wypadku potrzebę bliskości potrzebę miłości potrzebę posiadania rodziny trzeba zastosować jakiś wytrych jakiś surogat który pozwoli nam przejść wzburzony nurt nie zamaczając majtek a jednocześnie dając namiastkę potrzebnych odczuć. Można w końcu zjeść krwisty befsztyk albo podobny z mielonej soczewicy. Tak dobierają się lewacy do rodziny czyli według ich mniemania komórki społecznej w której rodzą się faszystowskie przekonania. Dziękuję za fajny komentarz i pozdrawiam z uśmiechem:)))

Czasem
Czasem
2026-01-14
Ech Poeto... Ruszasz temat ciężki jak ołów... Jednak nie można milczeć tylko dlatego, że ciężko o tym mówić. Szacunek


Gminny Poeta
2026-01-14
Z każdym następnym komentarzami lubię Cię coraz bardziej:))))

Czasem
2026-01-14
O! Teraz mi się przypomniało, że przecież też mam na koncie piosenkę antyaborcyjną "Moja królewno". Odniosłam wówczas wrażenie, że poleciałeś "po wierzchu" a tam było o tym wszystkim o czym i tu piszesz...

Motylek78
Motylek78
2026-01-13
temat wiersza bardzo kontrowersyjny
ma wiele wątków
oczywiście twój punkt widzenia
aborcja w imię kariery
ale właśnie niedawno zmarła
koleżanka mojej córki
młoda kobieta
lekarze nie dokonali usunięcia płodu
w czasie odpowiednim dla zdrowia i życia matki
zmarła kobieta i dziecko w jej łonie
osierociła małą córeczkę
patrząc na takie podejście lekarzy
ciąża kojarzy się wielu kobietą z zagrożeniem życia
uważam że to powinno pozostać w gestii kobiety
przykre że często to mężczyźni namawiają do aborcji
oczywiście nie zawsze, czasami kobiety same podejmują decyzję
natomiast warto sobie zadać pytanie
a co gdyby to dotyczyło mnie, dla mężczyzn
gdyby dotyczyło mojej żony, kochanej córeczki ...
np. aborcja i życie córki a śmierć płodu
czy dążenie do porodu
i śmierć obojga
taką odpowiedzialność młode kobiety biorą na swoje sumienie
jestem przeciwniczką aborcji
jednak są wyjątki zagrożenie życia kobiety
Pozdrawiam serdecznie 🦋


Motylek78
2026-01-18
nigdzie nie napisałam że popieram
i wypraszam sobie takie insynuacje
po prostu mamy wolną wolę i każdy ma wybór

Gminny Poeta
2026-01-17
Pewnie tak ale idąc Twoją drogą myślenia to rzezimieszek też ma prawo uciąć głowę komuś z Twojej rodziny w końcu to on bierze na siebie skutki tego czynu. A co z prawami nienarodzonych? Czy oni stanowią milczącą trawę na której dokonuje się ruchów na szachownicy, Twoje argumenty trochę są dziwne. Jestem przeciw ale popieram tych którzy to robią. Dziwne zaiste. Ale nic na to nie poradzą Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:))))

Motylek78
2026-01-14
oczywiście rozumiem
jednak uważam że kobieta powinna
decydować o aborcji
przecież to właśnie ona
będzie nosić konsekwencje swojej decyzje na sumieniu
chociaż ja osobiście jestem przeciwna aborcji
ale każdy ma prawo do swojego zdania

Gminny Poeta
2026-01-13
Motylku. Miałem podobna sytuacje w mojej rodzinie. Moja mama gdy nie była w super kondycji fizycznej zaszła kolejny raz w ciążę. Lekarze powiedzieli że jest zagrożone jej życie. Podjęła jednak decyzję że stawia życie mojego brata jako coś ważniejszego. Finalnie wszystko zakończyło się dobrze. Ale nie o tym. W tym tekście nie mówię o przypadkach zagrażających zdrowiu i życiu kogokolwiek ale o przemyśle aborcyjnym który staje się jedna z najbardziej popularną procedurą medyczna w państwach rozwiniętego kulturalnego i światłego zachodu. Spójrz na to z tej perspektywy a wszystko będzie wyglądało zupełnie inaczej. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:))))

Eleanor Rigby
Eleanor Rigby
2026-01-13
Twój wiersz to nie tania prowokacja to raczej sugestia, że odczłowieczanie zaczyna się od słów, wygody i zgody na "szczegóły" -"kiedy za rączkę idziesz z Agatką,
A Staś i Jaś to szczegóły."
Bo wiersz mówi o dzisiejszych czasach a niestety problem stary jak świat. W okresie międzywojennym czy wcześniej znane były fabrykantki aniołków, wówczas o aborcji decydowały głównie bieda i strach przed ostracyzmem znajomych i rodziny.
Mocny tekst napisany gorzką ironią.
Pozdrawiam :)


Gminny Poeta
2026-01-13
Czasami ręka sama chwyta za długopis a słowa sypią się jak z rękawa. Tak było chyba przy tym tekście. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:))))

ekszki
ekszki
2026-01-13
Odsuwanie miłości w wierszach na poczet ludzkich słabości nie wróży dobrze a przecież tylko ona jest w stanie poukładać wszystko jak należy


Gminny Poeta
2026-01-13
Masz rację co do idei ale musimy spojrzeć na to co uważamy za miłość. Czy to jest przelotne zauroczenie, a może długoletni nierzadko burzliwy związek a może oddanie w całości siebie aż do poświęcenia rzeczy najważniejszych. Pomyśl o tym. Pozdrawiam z śmiechem:))))

Elżbieta
Elżbieta
2026-01-13
Wielokrotnie się wypowiadałam na ten temat, powtórzę raz jeszcze, że życie ludzkie, trawa od poczęcia, aż do naturalnej śmierci i żadne inne opcje nie wchodzą w
rachubę. Natomiast jestem orędowniczką wychowania zdrowotnego, uczenia kultury życia, dbania o zdrowie swoje i innych z zachowaniem współczesnej wiedzy, zgodnie z moralnym podejściem tych zagadnień, czy to do zdrowia psychicznego, czy zachowań seksualnych. Chowanie głowy w piasek "iż człowiek jest istotą seksualną" źle służy, powoływanie się na demoralizację dzieci, jest o tyle nietrafionym argumentem, że treści "niecenzuralne" są dostępne w wielu mediach. Zamiast rozsądnie podejść do " opracowania programu wychowania zdrowotnego, "ukręca mu się łeb"!
Spodziewam się, że mój wpis nie spodoba się Tobie, ale napisałam szczerze co myślę.
Pozdrawiam serdecznie, Poeto:)))⭐️


Gminny Poeta
2026-01-13
Elu, niby masz rację. Twoje zdanie jak zwykle zbudowane jest na ścisłych podstawach naukowych i krzyczy wręcz że nauka was wyzwoli. Ale czy tak jest naprawdę. Te dane którymi się podpieram w końcu przychodzą głównie z takich wyedukowanych krajów jak UK USA GERMANY FRANCJA itp. i okazuje sie niestety że efektem finalnym takowej edukacji jest coraz większy dostęp do legalnej, sponsorowanej przez rząd aborcji. Miało być oczywiście odwrotnie ale niestety wyszło jak zwykle. Edukacja która uzwierzęca człowieka czyli pokazuje go jedynie z perspektywy pierwotnych instynktów a nie mówi nic o czystości wierności i miłości niestety musi przynosić takie rezultaty. A profil tej edukacji jest stworzony przez obecnie preferowane modele społeczne które mówią że rodzina to wylęgarnia nazistowskich zachowań i idei. Nawet u nas gdy tylko lewactwo podniosło głowę od razu rzuciło się na dzieci by zabrać im przysposobienie do życia w rodzinie a wcisnąć im coś co zbliży ich do " poziomu współczesnego świata" Czyli do nieograniczonej wolności i rozpasania bez barier takie róbta co chceta czego finalnym efektem będzie budowa przemysłu aborcyjnego. Elu mi się nie musi nic podobać ani nie podobać. Ja też nie jestem jakimś Talibem jedynie staram się patrzyć oczami szeroko otwartymi i wyciągać wnioski. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:)))))

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-01-13
Odrzucając wszelkiego rodzaju ideologię stwierdzam, że wygoda wygrała całkowicie instynktem samozachowawczy ale jak mówił klasyk natury nie da się oszukać i w tym widzę nadzieję dla ludzkości.
Pozdrawiam z dwójką synów i dwójką wnuków z nadzieją na następne( a jak tam u ciebie z rozmnażaniem ludzkości).


Gminny Poeta
2026-01-13
Mam podobnie jak Ty dwóch synów i mam też nadzieję że na nich się historia mojej rodziny nie zakończy. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:))))

Jastrz
Jastrz
2026-01-13
Masz rację ale mnie jeszcze bardziej niż aborcje martwi upolitycznienie tego tematu. Aborcja dziś służy do dzielenia ludzi na dwa wrogie obozy. Dziś już nie da się poważnie dyskutować w Polsce o przyszłości naszego kraju, Europy i świata. Kiedy tylko pojawia się między rozmawiającymi najmniejsza różnica zdań - jeden drugiego wali po łbie aborcją. Jeden wrzeszczy na drugiego, że jest "zabójcą dzieci, drugi odpowie coś o piekle kobiet. I już jest OK. Już nie muszą myśleć. Zamiast tego mogą wymyślać sobie nawzajem...


Gminny Poeta
2026-01-13
Co mogę dodać. Tak niestety jest ale sytuacja wymaga od nas opowiedzenia się po stronie prawdy lub kłamstwa. Kłamstwo oczywiście jest wygodniejsze i takie nowoczesne. Pozdrawiam z uśmiechem:))))

januszek
januszek
2026-01-12
Wg nieoficjalnych źródeł
przed wojną ( czyli w dwudziestoleciu międzywojennym ) było w Polsce tyle aborcji co - zginęło dorosłych w czasie działań wojennych + okupacja.
a nawiązując do dni dzisiejszych to co nie udało się pod Lepanto i pod Wiedniem uda się wskutek podejścia Europejczyków do zabijania dzieci nienarodzonych.
( czyli uprawianie miłości na podobieństwo uprawiania sadów dla samych kwiatów bez owoców)

i to byłoby na tyle w tym temacie ode mnie.

Pozdrawiam serdecznie ( choć smutno)


Gminny Poeta
2026-01-13
Widzisz z tymi stratami wojennymi to jest taka dziwna zależność. Ktoś kiedyś obliczył ze w którymś dziesięcioleciu na drogach zginęło tyle ludzi co żołnierzy w kampanii wrześniowej. To są lotne porównania choć gdy sie nad nimi pochylić w sumie niewiele mówią ale z pozostałymi Twoimi myślami zgadzam się w stu procentach. Jeśli nic się nie zmieni za jakieś pół wieku nad Wisła będzie jakiś kalifat albo Chińska prowincja, gdzie Polacy będą jedynie niewiele znaczącą mniejszością. Pozdrawiam z uśmiechem:))))


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności