X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

I sens: zwiewny /ośmiościan foremny/

Wiersz Miesiąca 0
sylabiczny
2025-08-01 15:33
Z cyklu „Sensy i sensualności”
To pachną kłęby fiołków, gdy fala powietrza
nad uronionym płynem skupiona przenika
przestrzeń i gęste nuty w głąb nosa przemieszcza,
a płyn do ścianek cicho dociska panika,
bo chwilę potem jasno jak cyknięcie świercza
iskra tlen połknie, miażdżąc komory silnika.

Oddechem w głąb napięty punkt nierównowagi
pęka niepowstrzymanie i muska baseny nicości,
ściągając choć na chwilę chwiejnych, kruchych gości
na tę stronę istnienia − cudniutkie łamagi.
Nierówne pierwsze obroty, którymi kruszyna
ukaja rwący chaos, przechodzą w automat,
i tak sens się wykluwa: smakuje aromat,
szwung oraz elegancja, gdy coś się zaczyna.
Gdy w na początku XIII wieku Giacomo da Lentini pisał pierwsze sonety na sycylijskim dworze cesarza Fryderyka II Hohenstaufa, w jego otoczeniu królowała fascynacja intelektualnym dziedzictwem Platona. Filozofia, idee, elementy – cały system Platoński – dawały tamtemu środowisku spójny i – nie bójmy się tego słowa – piękny system pojęć i wartości, który pozwalał z większą pewnością operować we wrogim i ze wszystkich stron zaskakującym świecie. Wśród ksiąg Platona były też te opisujące tzw. bryły platońskie – trójwymiarowe figury, których ściany składały się z takich samych wielokątów foremnych.

Chyba najbardziej przyciągającą z nich wszystkich jest sześcian: sześć kwadratów, tworzących niesamowicie zgrabną kostkę, którą da się wypełnić cały wszechświat. Gdy zestawimy budowę sześcianu z budową sonetu, możemy dostrzec niezwykłą zbieżność. Pierwsza część sonetu składa się z ośmiu wersów – taką samą liczbę znajdziemy w sześcianie, gdy policzymy jego wierzchołki. Druga część sonetu składa się z sześciu wersów – i tutaj mamy zbieżność w liczbie ścian sześcianu. Są jeszcze krawędzie, co z krawędziami? Otóż pięć krawędzi łączy ze sobą ściany w jedną całość – można to zaobserwować, przyglądając się zabawkowym siatkom, które czasami można kupić w sklepach z materiałami dla dzieci i z których można sobie sześcian skleić. Jakże nie skojarzyć tych pięciu krawędzi z – jakże pełnymi treści – pięcioma przestrzeniami między wersami drugiej części sonetu. Gdy przyjrzeć się siatce sześcianu dokładniej, to zauważymy, że pozostałe siedem krawędzi łączy w jedną całość wszystkie wierzchołki, a także odpowiada siedmiu przestrzeniom między wersami pierwszej części sonetu. Razem pięć i siedem daje dwanaście – tyle krawędzi ma w sumie sześcian.

Ktoś może zapytać, a co z przestrzenią między częściami? I tutaj znajdzie się analogia. Przede wszystkim przestrzenie między częściami są dwie: jedna, którą przekraczamy, gdy kończymy czytanie pierwszej części, a zabieramy się do drugiej; druga jest nieskończona – rozciąga się między końcem drugiej części a początkiem pierwszej. Są zatem dwie przestrzenie, które mają też swoje dopełnienie po stronie geometrycznej. Mianowicie w geometrii rozważana jest tzw. charakterystyka Eulera – każdy wielościan w przestrzeni zachowuje prawidłowość: liczba ścian minus liczba krawędzi plus liczba wierchołków jest równa 2. Ta dwójka odpowiada właśnie dwóm przestrzeniom między częściami sonetu.

Sześcian to piękna figura, ale brył platońskich – pod wieloma względami ze wszech miar zgrabnych – jest pięć: czworościan foremny, sześcian, ośmiościan foremy, dwunastościan foremny i dwudziestościan foremny. Skoro mamy taką ładną równoległość świata poezji do świata geometrii rozpoznaną w sonecie, to dlaczego nie rozszerzyć jej na pozostałe bryły platońskie i nie napisać pięciu utworów o dwóch częściach: czterowersowej i czterowersowej (to będzie czworościan, a przy tym strukturę jemu odpowiadającą można znaleźć w tradycyjnym triolecie), ośmiowersowej i sześciowesowej (to będzie sześcian i odpowiadający mu sonet), sześciowersowej i ośmiowersowej (to będzie ośmiościan i odpowiadający mu odwrócony sonet), dwudziestowersowej i dwunastowersowej (to będzie dwunastościan) i wreszcie dwunastowersowej i dwudziestowersowej (to dwudziestościan).
Pewnie już Państwa znużyłem tą wyliczanką – poniżej znajduje się poemat, który składa się z pięciu części ukształtowanych w tak zaprojektowane formy i w treści odnosi je dodatkowo do odpowiednich platońskich elementów.

Przed Wami pierwszy na świecie cykl wierszy oparty o kod DNA zaczerpnięty z jednej strony z sonetu, z drugiej strony z charakterystyki Eulera. Zaczynamy od powietrza, któremu tradycyjnie przypisany jest ośmiościan foremny. Ta figura odpowiada według tych zasad odwróconemu sonetowi.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
9 razy
Treść

6
4
5
5
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
7
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


legenda
legenda
dzień temu
Między przestrzenią- luka idzie i tyka , ale machina bez mocy pada :)pozdrawiam6/6

Monia
Monia
dzień temu
Bez zmysłów nie ma nic pozdrawiam serdecznie 😉

Jasin<sup>(*)</sup>
Jasin(*)
trzy dni temu
2,30 w pierwszej próbie.


alx z poewiki
dzień temu
Dzięki! Czy będą następne próby? ;)

Groschek<sup>(*)</sup>
Groschek(*)
trzy dni temu
czytałem tylko sam wiersz o pracy silnika - jeśli w tekście małych literek jest coś, żeby potrzebne było to daj mi jeszcze znać - dla mnie to jest takie małe, że potrzebuję lupę


alx z poewiki
dzień temu
Daję znać, że można przeczytać i znaleźć nowe wymiary tego tekstu. Nie ma oczywiście obowiązku, aby te didaskalia czytać – wiersz powinien unosić się sam w bezpośrednim czytaniu. Gdybyś jednak chciał się zapoznać z didaskaliami, to ja będąc czasem w podobnym kłopocie (starość nie radość, oczy coraz słabsze), kopiuję tekst do notatnika w komputerze i potem mogę sobie rozmiar literek dowolnie powiększyć.

JoViSkA
JoViSkA
trzy dni temu
Świetnie uchwycona ulotność zapachu...
Pozdrawiam serdecznie Alex :)


alx z poewiki
dzień temu
A dzięki :)
Zwłaszcza zapachu benzyny ;)

Elżbieta
Elżbieta
trzy dni temu
Wysoko postawiłeś poprzeczkę, nie da się przeczytać całości w minutę. Potrzebuję sporo więcej, by rozgryźć dolny przypis. Dobra! Wchodzę w to!
W pierwszej sześciowersowej strofie, przedstawiłeś temat ( zapach), w drugiej ośmiowersowej komentarz ( jego rozchodzenie się) wraz z puentą, która przypomina haiku.
Przeprowadziłeś wywód na brak przypadku w konstrukcji poetyckich form, w oparciu o tzw bryły platońskie, to całkowite zaskoczenie i bardzo nowatorskie!
5/6
Serdecznie pozdrawiam, Alexie:)⭐️


alx z poewiki
dzień temu
Ogromnie dziękuję za komentarz i wysiłek czytania :) Obserwacja, że koniec jest trochę jak haiku jest bardzo ciekawa. Można rzeczywiście zobaczyć w ostatnich trzech połówkach wersu coś na kształt haiku (krócej-dłużej-krócej; odcięcie przed „gdy”). Byłoby to bardzo dynamiczne haiku i bardzo abstrakcyjne. Jeśli jednak spojrzeć na te wersy z nastawieniem interpretacyjnym na zatrzymanie chwili, to tak, właśnie tak mogłoby wyglądać zatrzymanie chwili na początku czegoś – to zatrzymanie musi być dynamiczne, wychylone w kierunku tego, co będzie, a jednocześnie zatrzymane, zatrzymane w tym wychyleniu.

sturecki
sturecki
trzy dni temu
Ten wiersz to jak pierwsze tchnienie – ulotne, zmysłowe, zawieszone między zapachem a eksplozją.
Czasami sens nie przychodzi z głowy, tylko z napięcia w nozdrzach, gdzie fiołek staje się początkiem istnienia – i kluczem do chaosu.
6/5


sturecki
dzień temu
Początek to jak zapach chleba w piekarni: jeszcze nic nie zjadłeś, a już wiesz, że warto czekać. Potem tylko nie spalić treści w piecu codzienności.

alx z poewiki
dzień temu
Tak, to właśnie wiersz o początku istnienia i o tym, że ten początek nadaje sens naszemu istnieniu. Coś się zaczęło, zbudziło oczekiwanie, trzeba teraz to oczekiwanie wypełnić treścią. Wypełniajmy :)

JaSnA7
JaSnA7
trzy dni temu
Ciekawy wiersz Alxie i równie ciekawy dopisek...
Oryginalnie przedstawiłeś zbieżność budowy sześcianu z budową sonetu...
Wiersz do przemyśleń...
Serdecznie Ciebie pozdrawiam:)
⭐️


alx z poewiki
dzień temu
Dzięki za przeczytanie :)


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności