X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

POETYKA TEGO WIERSZA

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2024-08-23 00:11
atrament rozlał się w obrysie kartki
ubrał strofy w kształty niespotkane
litery, jak ptaki, w locie zamierały
trzymając w dziobach strzępy pomysłu

słowa to mgła, co splata się w warkocz
dzieląc kłęby fraz na kolorowe wersy
znaki przystankowe tańczą w półmroku
ślady kroków na piasku myśli znikają

pióro dotyka krawędzi wszechświata
każda litera staje się gwiazdą w konstelacji
papier jest tłem dla kosmicznej wędrówki
gdzie metafory wirują jak planety bez orbit

czas zakręca spiralą, trzymając fason
w każdym oddechu brzmi echo wiersza
nie ma końca, tylko nieskończone linie
tworzące światy wyobraźni, nowe galaktyki

tak powstaje poetyka tego wiersza
zatrzymana w foremnych witrażach słów
każda strofa to okno, przez które patrzysz
a obraz zmienia się z każdym wyrazem

dodając odcienie do palety znaczeń
gdzie każde spojrzenie tworzy nowy wymiar
wiersz to przestrzeń, bezkresny pejzaż
malowany słowem, które żyje i oddycha
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
12 razy
Treść

6
7
5
5
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
11
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


amarok
amarok
2024-08-23
Może się na mnie obrazisz, ale...
Cenię Cię w roli znakomitego komentatora, ale jako poeta...
Chyba się nie wyzwolisz od dopełniaczy.
Serdeczne.


JoViSkA
2024-08-24
Myślę, że blokada nie jest bezterminowa...pewnie za jakiś czas zostanie odblokowana :)

sturecki
2024-08-24
Jasne, że mogę dawać każdemu tyle samo i wyjdzie na to samo. Ale nadal jestem zablokowany.

JoViSkA
2024-08-24
Staszku, a nie możesz dawać za warsztat np o dwa punkty mniej profilaktycznie? Wówczas będzie wilk syty i owca cała i beret się nie sfilcuje...:))))

sturecki
2024-08-24
1/ Obydwa głosy są bardzo pouczające i zdając sobie sprawę z niedoskonałości swojego warsztatu i pełnej o nim wiedzy, nie oceniałem go u innych autorów, za co administrator zablokował mi tę możliwość. W zasadzie to o tę możliwość nie zabiegam, bo staram się komentować starannie (według moich możliwości) samą treść, co również przydaje się autorom. Przecież nie każdy czytelnik jest znawcą literatury i w zasadzie odbiera utwór wyłącznie zerkając na treść. Nie wszystkim zależy na gwiazdkach, ale chyba wszystkim na ocenie, pomijam fakt - pochlebnej czy krytycznej.
2/ Inną kwestią jest prawo każdego do wyrażania swojego "zdania " w formie wiersza. Tak, jak są osoby które wypowiadają zdania płynnie albo je koślawią, tak są autorzy, którzy piszą poprawnie i pięknie albo piszą byle co i byle jak.
Żyjemy w czasach, gdzie wszystko weryfikuje szeroko rozumiany rynek. Ja i każdy z panów jesteśmy jego częścią.
3/ Nareszcie merytoryczna dyskusja. Dodam, że trafiam tu na takie, choć przyznaję, że rzadko.

Kornel Passer
2024-08-24
Niektórzy uważają to za niepiękne zachowanie, ale wtrącę się w rozmowę, bo temat ciekawy. Ogólne obniżenie poziomu "publikowanej" na portalach poezji ma wiele przyczyn, ale mnie uderza jeden, który uważam za podstawowy, a mianowicie, coraz mniejsze oczytanie piszących. Już nie raz naraziłem się tu na ostracyzm, ale jeszcze raz powiem, że czasem mam wrażenie, że tak naprawdę uczestników portalu w ogóle nie interesuje poezja i poeci! W komentarzach mocno się powściągam i rzadko nawiązuję do swoich lektur, bo nikogo to nie interesuje. Mam tu na myśli nie tylko lektury poetów światowych i krajowych, ale i w ogóle oczytanie w literaturze i innych dziedzinach humanistycznych. Ten ogólny brak erudycji jest powalający, gdy dotyczy ludzi, którzy sami próbują pisać. Na palcach jednej ręki mogę policzyć tu rozmowy, w których wymienia się nazwiska poetów, pisarzy, filozofów, itd. Sam odbyłem takich kilka w ciągu ileś- tam- letniej obecności na portalu. W komentarzach ślemy sobie pozdrowionka i klepiemy się po wirtualnych pośladkach i to wystarcza. I te ciągłe zachwyty nad banalnym metaforami, które na dłuższą metę już nie irytują, ale po prostu nudzą. Ile jest tu wierszy stanowiących właściwie niegotowe zapiski czy wyrwane fragmenty czegoś, co może i mogłoby być wierszem. Wracając do głównej myśli, powiem jeszcze, że to właśnie z szerokich lektur bierze się potem chęć pracy nad własnym tekstem. Mam to szczęście, że moja literacka młodość wypadła na czasy przedinternetowe, co ochroniło mnie przed wiedzą "wikipediczną" i wikipedicznym poznawaniu literatury, co teraz ma powszechnie miejsce. Wiem, że brzmi to na wywyższanie się i nie spodziewam się aprobaty dla swojej wypowiedzi. Pozdrawiam.

amarok
2024-08-24
Zgadzam się, a nawet poprawię: 99%.
Ale piętnaście lat temu proporcje były dokładnie odwrotne.
Gdybyś w tamtym czasie opublikował ten wiersz na nieistniejącym już JL (Jest Lirycznie) albo (nie daj Boże) na Nieszufladzie, nie zostawiliby na Tobie suchej nitki.
Ba, nawet na Beju można było znaleźć poetów z najwyższej półki, a na Poezji Polskiej konkursy rozstrzygał sam Stanisław Barańczak.
Łatwo nie było.
Poezja rozjechała się.
Wielu świetnych poetów w pogoni za oryginalnością popadło w obłęd, reszta uległa zniechęceniu, a początkujący poeci pozostali bez jakichkolwiek autorytetów.
Zasada "piszta jak chceta" zdaje się być wszechobecna.

sturecki
2024-08-24
Odpowiem tak: nie gniewam się nigdy za merytoryczne uwagi czy ogólny odbiór moich wierszy, łatwo mi wpadają do głowy dopełniaczówki, za to trudniej przychodzi ich wyplenienie. Poza tym, zauważyłem, że co najmniej 95% czytajacych nie zwraca na nie uwagi.

Kika88
Kika88
2024-08-23
Piękny liryczny wiersz
Pozdrawiam serdecznie:)

kmalenka8
kmalenka8
2024-08-23
Niestety Stasiu nie mogę zrewanżować się bogatym komentarzem, ale zapewniam szczerym...Nie znam się za bardzo na poezji i całej tej otoczce! Jeśli mam być szczera to jak dla mnie bardzo dużo metafor...Pod tym względem jestem nad wyraz skąpa, ale nie robię Ci wyrzutów 😁Każdy pisze jak mu serce, rozum i wena dyktują 😃 Pozdrawiam serdecznie ⭐😊🍀


sturecki
2024-08-24
No to mamy chyba podobne wykształcenie literackie; jestem tylko amatorem-pasjonatą.

bez definicji
bez definicji
2024-08-23
Wielowymiarowe spojrzenie na poezję. Wiersz to obraz wyrażony słowami. Pisany piórem tworzy niezwykłe ciągi słów, przerywane interpunkcją, jednak by zatrzymać ten ciąg musi ukrywać lub odkrywać zamysł Autora. U Ciebie wszystko się zgadza, każdy ma swój indywidualny proces tworzenia, Twój rozumiem.

Pozdrawiam serdecznie. Wiersz wg mnie bdb. 6/5


sturecki
2024-08-24
Satysfakcjonujący komentarz. Takie też są potrzebne.

Elżbieta
Elżbieta
2024-08-23
Jest piękna i liryczna, tak się pisze wiersze nie z przymusu, narzucoonej sobie konieczności tworzenia, ale z potrzeby duszy, ktoś powie, że z  natchnienia.
Pozdrawiam serdecznie:))⭐


Elżbieta
2024-08-23
Niestety ja nie potrafię pisać na zmówienie. Piszę mało i tylko wtedy, kiedy chcę i mam, wewnętrzną potrzebę, wówczas nie widzę świata i czas nie gra roli.

sturecki
2024-08-23
Nie zgodzę się do końca. Zdarzało mi się pisać wiersze na zamówienie. W trzech czwartych szło opornie, ale pozostały procent to pyły perełki. Dodam, że tych na zamówienie było poniżej jednego procenta z mojego dorobku.

rzabaprzezrz
rzabaprzezrz
2024-08-23
Zaintrygowałeś mnie- czy piszesz piórem, czy używasz atramentu? Ja już wyłącznie na klawiaturze... Pozdrawiam serdecznie z Beskidów 🌞🐸


rzabaprzezrz
2024-08-23
Beskid Mały, ale tylko na wakacjach:)

sturecki
2024-08-23
Już tylko na klawiaturze.
Które to Beskidy, bo one takie rozległe. Ja mieszkam na Pogórzu Wielickim.

ajw
ajw
2024-08-23
Ogólnie - fajny pomysł i bardzo ładne metafory. Zgadzam się też z treścią, pokazującą cały proces tworzenia w niezwykle poetycki sposób, ale moim skromnym zdaniem, wiersz jest trochę przesadzony. Czegoś w nim za dużo. Jest jak szata, która ma za dużo falbanek i innych ozdobników. Mam też zastrzeżenia co do pewnych sformułowań ("paleta znaczeń", "witraże słów") i wpadających na siebie końcówek typu "zwija", "odbija" w bliskiej odległości - czwarta strofa). W szóstym wersie popraw "dziejąc" na "dzieląc". Tak więc dzisiaj daję dwie piątki gwiazdek, żałując, że nie mogę więcej, bo wiersz po drobnych poprawkach zyskałby w moich oczach. No, ale to moje oczy, Twoje mogą tego nie widzieć. Zresztą wiersz jest Twój i Twoje decyzje czy coś w nim poprawiać czy pozostawić w takim stanie jak jest. Pozdrawiam serdecznie :)

Ps. Jednak się wstrzymam z oceną, bo ciekawa jestem czy coś zmienisz :)


sturecki
2024-08-23
Niczego nie mam za złe. Dopełniaczówki są w wielu moich wierszach i musiałbym wiele czasu poświęcić na ich wyplenienie. Poza tym, są takie poetyckie.

ajw
2024-08-23
Każdy ma swój styl i ja to szanuję. Jak dla mnie jest lepiej, ale wciąż bardzo kwieciście i zbyt dużo dopełniaczówek (dwie bym jakoś zniosła, ale jest jeszcze "piasek myśli", "krawędź wszechświata" etc.) No i te nie wiem czy zamierzone czy niezamierzone rymy "półmroku- kroków", "odcienie-spojrzenie".. Jak dla mnie zbyt dużo się tu dzieje. Powtarzam jednak, że to moje subiektywne wrażenie. Innym może się podobać :) Ja jestem po prostu taka, że nie lubię nadmiaru, a skoro jesteś otwarty na uwagi, szczerze o tym mówię i tego samego oczekuję od Ciebie :)

sturecki
2024-08-23
Dziękuję za wnikliwy komentarz i cenne uwagi! Zgadzam się, że niektóre miejsca wymagały przemyślenia, więc wprowadziłem kilka poprawek – trzy z pięciu uwag zostały uwzględnione. Zdecydowałem się jednak pozostawić niektóre frazy, które mają dla mnie szczególne znaczenie, ale jestem wdzięczny za Twoje spostrzeżenia. Cieszę się, że pomimo uwag, doceniłeś zamysł i metafory. Dzięki za motywację.

andrew
andrew
2024-08-23
Żyje i oddycha, może dostać nowe życie od przejechanej kałuży, kamieni pod nogami lub uśmiechu tramwaju Ciekawe ma życie, może się narodzić i umrzeć w tej samej minucie.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2024-08-23
To prawda, ale może też gnębić czytających, zajmując kolejne połacie ich myśli.

Dagmara<sup>(*)</sup>
Dagmara(*)
2024-08-23
Pięknie i prawdziwie opisany proces powstawania wiersza. Zamyka się w tych wersach:

"każda strofa to okno, przez które patrzysz
a obraz zmienia się z każdym wyrazem"

jak dla mnie. Okno i przestrzeń. Coś rodzi się w głowie.
Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2024-08-23
Ja napisałem wiersz, pytanie, co inni zrobią?

Dagmara<sup>(*)</sup>
2024-08-23
Ooo, to się cieszę, w końcu udało mi się coś ważnego dostrzec :)
Teraz cała magia w tym co zrobimy z tą przestrzenią...

sturecki
2024-08-23
Dziękuję za piękne słowa! Cieszę się, że dostrzegasz w tych wersach istotę tworzenia poezji – proces, w którym myśli i obrazy rodzą się w głowie, a każdy wers otwiera nowe okno na przestrzeń pełną możliwości. To właśnie ta ciągła zmiana i rozwój sprawiają, że pisanie wiersza jest tak fascynującą podróżą. Twój komentarz idealnie uchwycił moment kreowania treści.

Rusticus <sup>(*)</sup>
Rusticus (*)
2024-08-23
Komitatywnie


sturecki
2024-08-23
Cieszę się, że mój wiersz wywołał u Ciebie takie skojarzenie! „Komitatywnie” może odnosić się do współistnienia różnych elementów w harmonii, co idealnie pasuje do idei tworzenia poezji.

JoViSkA
JoViSkA
2024-08-23
Przyznam szczerze, że nie umiałabym lepiej opisać tego procesu :)
Pozdrawiam Staszku :)


sturecki
2024-08-23
Dziękuję za miłe słowa! Poezja jest dla mnie właśnie takim dynamicznym tworzeniem, gdzie każde słowo ma swoje miejsce i wpływa na całość. Twoje uznanie jest dla mnie bardzo cenne.

LydiaDel
LydiaDel
2024-08-23
Krok po kroku opisałeś, jak powstał ten wiersz. Potrzebowałeś kartki, atramentu, no i przede wszystkim ważny pomysł, o czym chcesz pisać. Bez interpunkcji się absolutnie nie obejdzie. Taka sama sprawa z piórem. A i metafor nie szczędziłeś. Trzymając się tego opisu, każdy jest w stanie napisać wiersz.
"dziejąc kłęby fraz" - tez nie rozumiem, chyba "dzieląc"?
Serdecznie pozdrawiam


sturecki
2024-08-23
Dziękuję za dokładne przeanalizowanie wiersza! Masz rację, proces tworzenia poezji to złożony mechanizm, gdzie każda część ma swoje znaczenie – od pomysłu po narzędzia, jak pióro czy interpunkcja. Co do frazy „dziejąc kłęby fraz,” była to próba ukazania, jak słowa mogą tworzyć coś nowego, niemal organicznie. Jednak Twoje spostrzeżenie jest trafne – „dzieląc” może być bardziej zrozumiałe i precyzyjne. Cieszę się, że mój opis zainspirował do refleksji nad procesem twórczym.

Waldi1
Waldi1
2024-08-23
( dzieląc ) dziejąc kłęby fraz na kolorowe wersy ... chyba że ma tak być jak jest ..a ja coś mylę ... a wiersz ukazuje ile... to można powiedzieć i na pisać słowem ... na karetce papieru ... upiększając je aforyzmami ...

myśli współpracują ze słowami ...pozdrawiam serdecznie dobranoc ...


sturecki
2024-08-23
Dziękuję za Twoje przemyślenia! Fraza „dziejąc kłęby fraz” miała na celu ukazanie słów jako czegoś żywego i tworzącego się na nowo, ale rozumiem, że może być to nieco nietypowe. Cieszę się, że dostrzegasz, jak wiele można wyrazić słowami, tworząc piękne obrazy na kartce papieru, upiększając je aforyzmami. Myśli i słowa naprawdę współpracują, by stworzyć coś wyjątkowego.

Bożena Joanna
Bożena Joanna
2024-08-23
Pięknie i z rozmachem o słowie.
Pozdrowienia!


sturecki
2024-08-23
Dobrze, że pięknie odebrane, nie wiem czy z rozmachem, ale na pewno refleksyjnie o procesie tworzenia poezji.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności