X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Moonochromatycznie

Wiersz Miesiąca 0
biały (bez rymów)
2026-02-02 12:55
skąd wiesz czym jest życie
gdzie źródło gdzie człowiek
jaki ma kaliber
światło oraz słowo

dokąd wiedzie miłość
oparta na strachu
czy myśl mieszka w tobie
czy tylko przychodzi

wciąż liczysz się z jutrem
a może nie nadejść
dziś pyta o odzew
wieczność nie trwa wiecznie

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
16 razy
Treść

6
14
5
1
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
16
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Wanda Kosma
Wanda Kosma
2026-02-03
Bardzo piękny wiersz. Stawia ciekawe egzystencjalne pytania, nie tylko o działanie umysłowości. Miłość oparta na strachu, rozumiana w psychologii jako dysfunkcyjne, zazwyczaj lękowe wzorce przywiązania, jest udziałem większości ludzi na Ziemi. A tak być nie musi. Fantastyczna pointa - wieczność jako pojęcie wymyślone przez człowieka i matematykę, na określenie tego, co niepojęte i nieskończone, może trwać z perspektywy człowieka tyle co jednostkowe ludzkie życie, aczkolwiek wielu z nas ma nadzieję, że tak nie jest :)
Mam drobną uwagę co do niezgodności liczby w 3. i 4. wersie (bo "słowa" - poprawnie "mają"). Jest:
jaki ma kaliber
światło oraz słowa

Aby zachować przerzutnię z 2. wersu i korespondencję czasownika w wszystkimi rzeczownikami w 1. strofie, poprawnie jest użyć wyrazu "słowo" także w liczbie pojedynczej:
skąd wiesz czym jest życie
gdzie źródło gdzie człowiek
jaki ma kaliber
światło oraz słowo

Pozdrawiam serdecznie :)


Moona@
2026-02-03
Dzięki Wando za opinię i korektę :)
Teraz nawet poszerzyło się dla mnie znaczenie po poprawce :)
Pozdrawiam:)

aff<sup>(*)</sup>
aff(*)
2026-02-03
Ja mam pewnie niewielki tuta kaliber :-) Ot, czasem coś dorzucę :-)
Na portalowej wojnie jestem więc pewnie takim strzałem, jak już dawna zapadła cisza po salwie :-)
Pozdrawiam :-)


aff<sup>(*)</sup>
2026-02-03
:)
Tak., zapewne.
towarzyszy naszemu życiu, czasem jest w niej coś, co w życiu codzinneym nam umyka. Pozdrawiam :-)



Moona@
2026-02-03
Człowiek lubi słowa.
A poeci je uwielbiają ;)
Dzięki nim możemy się "poznawać" i nawet w jakiś tam sposób stawać się sobie "bliżsi" lub "dalsi"...

Osobiście nie wierzę w "siłę poezji". Ale ma ona jakąś tam specyficzną funkcję w życiu piszących i czytających.
Pozdrawiam :)

Jastrz
Jastrz
2026-02-03
Ja myślę o jutrze, które nadejdzie. Myślę bardzo prozaicznie - że chleb się kończy, więc muszę kupić nowy, że trzeba spotkać się z przyjaciółmi, bo tak niewielu ich jeszcze żyje... Nie myślę natomiast o kolejnych dniach. Po co? Przecież pojutrze może mnie już nie być.


Moona@
2026-02-03
Ja też myślę, ale się na jutrze nie skupiam :)

Waldi1
Waldi1
2026-02-02
i to jest prawda ... pozdrawiam serdecznie ...


Moona@
2026-02-03
Pozdrawiam Waldi :)

Marek Żak
Marek Żak
2026-02-02
Kilka egzystencjalnych pytań, a każdy ma własną odpowiedź, jeśli chce się zmierzyć z tymi tematami. Jasne, ze jutro może nie nadejść, ale jak ktoś dużo dostał od świata, to powinien więcej dziękować, niż prosić o więcej:). Pozdrowionka.


Moona@
2026-02-03
Tak :)
Każdy pewnie na jakimś etapie zadaje sobie kluczowe pytania i odnajduje odpowiedzi tam, gdzie mu dobrze :)
Człowiekowi chyba za wiele nie potrzeba- miłość, schronienie, jedzenie i odzienie. Jak to ma może już czuć się szczęśliwy*. Ale to chyba kwestia indywidualna, bo każdy ma inne potrzeby i priorytety.
Pozdrawiam :)

Mitylene
Mitylene
2026-02-02
Hej. Widzę, że i w Twoim wierszu pojawiają się egzystencjalne rozterki, podobniie jak i w moim ostatnim:) Podoba mi się w tym wierszu monolog pod lirycznego, po trosze wadzącego się z odbiorcą...Jutro rzeczywiście może nie nadejść, więc te nasze ziemskie rozterki czasami po prostu nie mają sensu, ale chyba lubimy takie tematy, bo roztrząsane są od wieków:). Bardzo mi się podoba Twój wiersz. Pozdrawiam :)


Moona@
2026-02-03
Dzięki :)
Ten wiersz to staroć, trochę wczoraj zmodyfikowany.
Sama rozterek egzystencjalnych już od dawna nie doświadczam :)
Mam już wszystko poukładane. Teraz tylko żyję :)
Pozdrawiam :)

sisy89
sisy89
2026-02-02
Dobry, refleksyjny wiersz, zamyśla i zatrzymuje
Pozdrawiam serdecznie :)


Moona@
2026-02-03
Dzięki Sisy :)
Pozdrawiam :)

Annna2
Annna2
2026-02-02
Czas zawsze przewyższa przestrzeń.
Przestrzeń to życie człowieka- od do. Rodzimy się z dwoma datami- urodzin i śmierci.
Czas to nieskończoność, to życie wieczne. Non omnis moriar.
Człowiek nie wszystek umiera.
A jeśli idzie o miłość- miłość zwycięża wszystko, zwycięża śmierć też.
Strach- tu nie ma miłości.
Miłość to życie i wolność.


Moona@
2026-02-03
Człowiek żyje tak długo jak pamięć* o nim.
Śmierć jest jednostkowym końcem wieczności, gdy zdecydowaliśmy się bardziej ufać ludziom niż...

Elżbieta
Elżbieta
2026-02-02
Z dużą łatwością myślimy o jutrze, jakby było oczywistością. Może, to dobrze, że właśnie taka myśl "mieszka" w nas, inaczej, być może "umieralibyśmy" każdego dnia.
Pozdrawiam, Moniko:)⭐️


Moona@
2026-02-03
Dzięki Elu :)
Dobrze jest zasypiać z myślą, że jutro też jest dzień ;)
Pozdrawiam :)

klaks
klaks
2026-02-02
Miłość oparta na strachu, prędzej czy później, upada. Myślę że życie to sztuka wyboru, kiedy mogę być tylko tu i teraz, a kiedy muszę myśleć o jutrze :)
Pozdrawiam serdecznie :)


Moona@
2026-02-03
Miłość oparta na strachu jest toksyczna.
Życie to sztuka wyborów. A rzeczywisty wybór dokonuje się chyba zawsze w dzisiaj. Tak mi się wydaje, ale mogę się mylić :)
Pozdrawiam :)

klaks
2026-02-02
6/5

Maciek.J<sup>(*)</sup>
Maciek.J(*)
2026-02-02
Wieczność nie trwa wiecznie hmmmm
Powiało grozą Moni


Maciek.J<sup>(*)</sup>
2026-02-03
Moni, wieczność jest zawsze wieczna niezależnie czy w to wierzymy czy nie
bo w samej nazwie już jest
bo czy na ten przykład mądrość może być głupia ?

Moona@
2026-02-03
To stwierdzenie jest paradoksem i nie jest. Zależy, jakiego obszaru dotyczy.
Jeśli chodzi o wieczność jako perspektywę "życia wiecznego" to nie jest ona udziałem każdego. Dla wielu jedyna wieczność jakiej doświadczą będzie trwała tyle ile ich ziemskie życie. Mogłabym rozprawiać o tym długo, ale mi się nie chce :)

maciejka
maciejka
2026-02-02
Bardzo poważnie dziś u Ciebie. Lubię się zastanawiać nad istotą rzeczy, ale lubię też myśleć, co zrobię jutro :-)
Z zamyśleniem pozdrawiam :-)


Moona@
2026-02-03
Dzięki :)
Czasem lubię zapodać na poważnie :) Też myślę o jutrze, ale go nie przeceniam ;)
Pozdrawiam :)

Migrena...1<sup>(*)</sup>
Migrena...1(*)
2026-02-02

Moona.

super gęsty zapis niepokoju poznawczego.

manifest niepewności.

podważasz stałośc jutra ,
czystosć miłości i autonomię myślenia .

kapitalny wiersz.

filozoficznie bardzo mi bliski.

i błyskotliwie napisany !!!

czytalem z podziwem.

milo pozdrawiam :)


Moona@
2026-02-03
Dzięki :)
W wiersz chciałam po części wpleść Mt 6,25-34 :)
I o tym, że decyzji o udziale w wieczności nie warto odkładać na "niepewne jutro" ;)
Pozdrawiam :)

Larisa
Larisa
2026-02-02
Jutra może nie być, a może być...
Na tej huśtawce niepewności istniejemy. Może dlatego trudno nam znaleźć zasadne odpowiedzi?
Bardzo dobry wiersz!
Serdecznie Cię pozdrawiam, Moono:)


Moona@
2026-02-03
Dzięki Lariso :)
Są obszary, w których chcemy mieć pewność i takie, w których niepewność nie przeszkadza, a nawet uatrakcyjnia nam żywot.
Pozdrawiam :)

Krystek
Krystek
2026-02-02
Niestety nie na wszystkie pytania
znajdziemy odpowiedź.
Ślę moc serdeczności:)


Moona@
2026-02-03
Nie na wszystkie.
Ale na te, co nas interesują warto znaleźć mz
Pozdrawiam :)

sturecki
sturecki
2026-02-02
Jakby nocny rachunek sumienia - pytasz o życie i miłość na strachu. To „moonochromatyczne” pytania w ciemnym trybie - o źródło, kaliber człowieka, światło i słowa. Liczysz na jutro, które może nie przyjść, więc odpowiedz dziś, bo nawet wieczność bywa tylko chwilą z większą nazwą.
6/5


Moona@
2026-02-03
Dzięki :)
Pytam, a każdy może sobie odpowiedzieć po swojemu.
Pozdrawiam :)

Groschek<sup>(*)</sup>
Groschek(*)
2026-02-02
wieczność trwa chwilami 🧐


Moona@
2026-02-04
Z tym monopolem masz rację 😀. Ja nie napisałam ani jednego wiersza religijnego i nie napiszę. Bo ja nie jestem religijna.

Groschek<sup>(*)</sup>
2026-02-04
w Twojej wypowiedzi jest mniej więcej tyle co 'polemizować', ile w samym wierszu; dobrze że mi się już nie chce tak jak kiedyś.. jednego jestem pewien: żadna religia nie posiada monopolu na życie wieczne.. dusza człowieka istnieje na wieki, nie zużywa się, nie starzeje; przechodzi sobie z jednego ciała (które umiera) na ciało noworodka i niemowlęcia; wszystko zaczyna się od nowa z metką, na której znajduje się jej los, opisany według tego, jakim była aniołkiem lub diabełkiem..

Moona@
2026-02-03
:)
Wieczność może być chwilą. Długą jak ziemskie życie. Życie to chwila. Bo w tej drugiej wieczności nie wszyscy mają udział. Z wyboru.


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności