X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

„Koszyk chleba” Salvadora Dali

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2023-09-03 09:23
Mistrzu! Ani jednej
płonącej żyrafy,
czy choćby malutkiego, cieknącego
zegara?

Zwykły chleb
w swoim własnym majestacie,
bez wąsów i skrzydeł?

Banalnie upleciony koszyk
zamiast
ratunkowej szalupy
lecącej przez galaktykę?

A jednak,

moje huczne zdziwienie
podglądacza sztuki
nie jest w stanie
zagłuszyć

cichej pieśni
chleba powszedniego
namalowanej
pewną ręką.



autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
5 razy
Treść

6
1
5
4
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
3
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Monika Larn
Monika Larn
2023-09-06
Wzbudzenie zaskoczenia widza tym obrazem oraz pewnego niedosytu mogło być zamysłem autora, choć sądzę, że raczej po prostu postanowił namalować martwą naturę. Ten obraz jest malarskim majstersztykiem, ale tez jakąś taką że tak powiem misterną dłubaniną. Wszystkie detale wyraźne, wszystkie odblaski, cienie - wszystko jest i nic na skróty. Nie, że jakaś zamaszysta kreska, że jakaś zwariowana wizja. To tylko chleb, to wielki kunszt malarstwa, i świetnie ujęte wierszem zdziwienie.
Odnośnie Twojego komentarza do Beaty, możliwe że Dali uważał ten obraz za jeden z najważniejszych, bo najwyraźniej pokazywał jego kunszt i był jednym z najtrudniejszych do namalowania :)

Pozdrawiam.


Kornel Passer
2023-09-06
Zauważ, że staranne, klasyczne wykańczanie szczegółów charakteryzowało również jego obrazy surrealistyczne. Surrealizm nie był dla niego pretekstem do bylejakości. Był mistrzem.

Ambrosio
Ambrosio
2023-09-04
Bardziej niż wiersz (co nie umniejsza jego wartości) przemawia do mnie Twój komentarz pod wpisem Beaty. Bardzo często nam się zdarza zagubić we własnych wyobrażeniach. Budujemy sami w sobie jakieś ramy, szablony, kryteria postrzegania – dotyczące oczywiście osób. Zwykły chleb nie pasuje do naszego myślenia o Dali, tak jak śmierć na krzyżu nie pasuje do wyobrażeń o Mesjaszu. Tak jak wiersze poetico-romantico nafaszerowane metaforami nie pasują do Kornela, a wiersze erotyczne do Anbrosio. A jednak się zdarza. Co do Twojej poniższej wypowiedzi, to uderza fakt, że facet (Malarz) uważał ten obraz za jeden z najważniejszych. To by wskazuwalo na jego wewnętrzną kondycję. Mam tu na myśli prostotę i pokorę. Te dwie cnoty stanowią istotę chleba. Jeśli facet dostrzega wartość chleba w całej rozbudowanej symbolice jego, to musiał być szalenie wrażliwym człowiekiem. A skoro mowa o symbolice, to oczywiście chrześcijaństwo wysuwa się tu na pierwszy plan. Z tym dopiero idę w codzienność, a tu widać i biedę i pałace. Swoistą równość: chleb wszędzie smakuje jak chleb. Tego się nie da zmienić. Może mieć różne dodatki i kolory, i nieco inny po-smak, ale i tak będzie smakował jak chleb. Szczególnie w tym wymiarze wspolnotowym: rodziny, przyjaźni, Kościoła.
Pozdrawiam


Kornel Passer
2023-09-05
Dziękuję za Twoje zaangażowanie się w temat. Rozumiem ową wewnętrzną pokorę, o której piszesz i nie mam powodu, by twierdzić, że w stosunku do Salvadora Dali nie da się tego zastosować. Serdecznie pozdrawiam. :)

Ambrosio
2023-09-05
Przyznam się bez bicia, że w kwestii biografii tegoż artysty (i wielu, wielu innych również) jestem ignorantem. Natomiast o co innego mi nieco tu chodzi.
Wpisując w komentarzu "pokora" mam na myśli, drogi Kornelu, wewnętrzne usposobienie człowieka (może być też to znane jako "cnota"). Termin "pokora" ze względu na naszą małą zdolność wykraczania w myśleniu poza ramy, które sami sobie budujemy w głowie (o tym już w pierwszym komentarzu), utożsamiamy często z chrześcijańskim podejściem do życia. Może to i słusznie, a na pewno wskazywałoby to na coś dobrego. Natomiast mnie chodzi bardziej o to wykraczanie poza własne ograniczenia w myśleniu własnym. Bez względu na to, czy facet wierzył w Boga, czy nie, prawdopodobnie pierwszym u niego było właśnie przekonanie o własnym geniuszu. To więc był niby-bóg dla tego człowieka. Pokora natomiast jest wewnętrznym usposobieniem człowieka, który rozumie wyższość Boga, w tym wypadku boga, ponad nim samym. Dzięki temu człowiek taki, a więc pokorny, zawsze będzie siebie i swoje życie ustawiał w relacji sługi w stosunku do – nazwijmy to umownie – "siły wyższej". Innymi słowy: człowiek pokorny, to człowiek posłuszny. Posłuszny, ale nie głupi. Posłuszny, ale nie bezmyślny. Posłuszny, ale nie cierpiętnik. W tym sensie właśnie, wykraczając we własnym myśleniu i postrzeganiu innych, wspomniałem o pokorze i prostocie Daliego. Bez względu na to, czy był w stosunku do drugiego człowieka opryskliwy, czy nie szanował innych przez wywyższanie siebie, czy był sfiksowany na punkcie swojej sztuki, to był jednak posłuszny geniuszowi, który posiadał, a więc własnemu bożkowi. Coś mu wewnętrznie zapewne wskazywało, że zdecydowanie musi być nastawiony na własne ego. Tu właśnie objawiała się jego pokora względem wewnętrznego głosu, względem ów wyższej siły. To rozumienie moje jest jednak obarczone oczywiście ograniczeniem, bowiem prawdziwa pokora obejmuje całokształt ludzkiej egzystencji, a więc obejmuje również stosunek człowieka do innych ludzi, a także całego świata stworzonego. Jeśli chodziłoby więc o Daliego, to o pokorze można by mówić jedynie chyba w takiej szczelnej relacji między nim a jego bóstwem / geniuszem. Bylaby to jedynie relacja dwuosobowa (ty - ja tudzież to – ja). To właśnie próbowałem w nim dostrzec przy okazji obrazu chleba. Uważam, że ktoś, kto nie ma w sobie wewnętrznego spokoju oraz pokory i prostoty, nie potrafi w taki sposób spojrzeć na chleb, w jaki oddał to swoim genialnym piórem ekscentryk i egocentryk Dali. Zapewne niełatwo to uchwycić myślą, bo to zdaje się był bardzo hermetyczny świat w głowie artysty albo w sercu jego. Natomiast niewątpliwie musiała tam być wewnętrzną dyspozycja wobec czegoś wyższego, co on uważał za boga tudzież bożka. I myślę jeszcze, że ten temat chleba miał jednak swoje źródło w myśli chrześcijańskiej.

Całość jednak naszej wymiany zdań może się okazać dobrym punktem wyjścia do rozważań nad tym, czy sam potrafię spoglądać na drugiego człowieka wykraczajac poza swoje ramy myślowe. Nie wszyscy jesteśmy chrześcijanami, nie wszyscy są tu katolikami (co nie? 😊), a jednak dobrze jest czasem spróbować spojrzeć na świat oczyma tego drugiego. Nie po to, żeby przejąć jego sposób myślenia, ale by go nie oceniać pochopnie. A to już chyba droga do pokory. Ładnie się pisze i mówi o tym, a w życiu trudniej, co wiem z własnego doświadczenia.

Jeszcze raz Cię pozdrawiam serdecznie. Hej ho!

Kornel Passer
2023-09-05
Zawsze cieszą mnie Twoje komentarze, zwłaszcza, że u mnie następuje chyba stały spadek ilości komentarzy, które sam zamieszczam. Z różnych względów. Paradoksalnie, Twój komentarz utwierdził mnie w moim zdziwieniu wywołanym tym obrazem, bo jak przypomnę sobie to, co wiem o życiu Salvadora Dali, to wiele można o nim pomyśleć, ale raczej nie to, że był człowiekiem pokornym. Jego życie , te które toczył poza malowaniem, było nieustannym informowaniem świata, że jest geniuszem i to takim, jakiego świat wcześniej nie widział. Za życie koniecznie chciał mieć swoje własne muzeum i dopiął swego. Przez wiele lat urządzał osobiście każdą salę tego muzeum. Podobno nie uprawiał seksu ze swoja żoną bo twierdził, że geniusze nie mogą się rozmnażać. Megalomania była jego cecha główną ... No chyba , że to wszystko były pozory, ale ja nie bardzo wierzę w takie dobro "w sercu swym" , gdy na zewnątrz widzę bestię... :)

ajw
ajw
2023-09-03
On umiał malować, a Ty umiesz pisać :)


Kornel Passer
2023-09-04
Dziękuję za Twoje miłe słowa. Podzrawiam:)

Beata1
Beata1
2023-09-03
"Banalnie upleciony koszyk
zamiast
ratunkowej szalupy
lecącej przez galaktykę?" i "huczne zdziwienie " czyni wiersz przyjemnie żartobliwym. Zarówno on jak i dzieło malarza jest dowodem na to że nie samym chlebem żyje człowiek ale również celebrowaniem zwykłej codzienności którą poetycko nazwałeś "cichą pieśnią chleba powszedniego ".
Świetny wiersz.
Pozdrawiam serdecznie :)


Kornel Passer
2023-09-03
Surrealizm obrazów Salvadora Dali był często zanurzony w humorze. Mój wiersz próbuje odtworzyć prawdziwe zdziwienie, gdy po raz pierwszy zobaczyłem obraz "Koszyk chleba", a następnie wyczytałem, że Dali uważał go za jeden ze swych najważniejszych obrazów.

Elżbieta
Elżbieta
2023-09-03
Świetny jest Kornelu, Twój wiersz...bardzo mi się podoba "żartobliwie, proszący ton"!
Ten obraz jest nadzwyczajny, piękny i naprawdę nietypowy dla tego artysty!
Super wiersz :)
Serdecznie pozdrawiam:)⭐


Kornel Passer
2023-09-03
Tak, właśnie ta "nietypowość" tego obrazu mnie zatrzymała, chociaż prawdę mówiąc , wolę jego "typowe" obrazy. Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2023-09-03
Wielki artysta umie zrobić sztukę ze wszystkiego:). Pozdrawiam


Kornel Passer
2023-09-03
Tak, trudno o bardziej zwykły przedmiot sztuki, jak bochenek chleba.... Pozdrawiam.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności