X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

NASI BOGOWIE

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-03-31 00:07
z cyklu: "SŁOWEM BOGA WYRAZIĆ".

bogowie
już nie żyją
są tak uświęceni
że uginają grzbiety wiernych
zwłaszcza tych bez wiary wiekuistej

krępują w kajdany wiary
nieprzekonanych jeszcze, sceptyków

okrążają nas aureolą obrządków
dobrem teoretycznych dogmatów
których nie załatwiają
od razu widocznie
tylko na pozór

a my
sięgamy pod niebiosa
w nadziei na wpływy
których nie widać na pierwszy rzut oka
i kolejne modlitwy
są koniecznością wypraszania
cieszącej się wzięciem łaski

święci bogowie
gną wyznającym grzbiety
ich wpływ nadzieją
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
16 razy
Treść

6
9
5
5
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
13
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


myszulek
myszulek
2025-04-04
Mocne i pełne goryczy spojrzenie na to, jak wierzenia mogą kształtować ludzkie postawy. Ciekawie podkreślasz zależność między nadzieją a podporządkowaniem. Zostawia to przestrzeń do refleksji nad tym, gdzie kończy się duchowość, a zaczyna ciężar dogmatów.


sturecki
2025-04-04
Tak, bo między wiarą a podporządkowaniem bywa cienka granica, jak między skrzydłem anioła a kagańcem. A nadzieja? Czasem to piękna siła, a czasem tylko święty plaster na systemowe złamanie. Dzięki.

Kika88
Kika88
2025-04-01
Za moona
Pozdrawiam serdecznie:)


sturecki
2025-04-02
Dziękuję za obecność pod wierszem.

Kakashi Hatake
Kakashi Hatake
2025-04-01
Nasza wiara jak i inne religie mają dużo sprzeczności same w sobie np. niby mamy wolną wolę, ale bóg oczekuje wiary tylko w niego i posłuszeństwa; niby słyszy nawet nasze myśli, ale jednocześnie każe modlitwą wypraszać prośby i łaski. Pozdrawiam.


sturecki
2025-04-02
do "dAMVid"
Może piekło to taka strefa VIP dla tych, co zbyt dosłownie wzięli wolną wolę.

dAMVid
2025-04-02
Też się zgadzam z tymi spostrzeżeniami. Mogę dodać o piekle, Bóg wybacza wszystko? A jednak piekło istnieje. Sam wiersz 6/5

sturecki
2025-04-02
Masz bardzo trafne spostrzeżenia ... te pozorne sprzeczności w wierze od wieków budzą pytania i niepokój u myślących ludzi. Wolna wola przy jednoczesnym „nakazie” wiary, wszechwiedza Boga przy potrzebie modlitwy ... To jakby Bóg nie potrzebował naszych słów, ale my ich potrzebowaliśmy, by się zbliżyć do Niego. Może modlitwa nie zmienia Boga, tylko nas?
Pozdrawiam.

Jastrz
Jastrz
2025-04-01
Ludzie zazwyczaj do Boga (czy do bogów) nic nie mają. Natomiast zarzuty, tak jak choćby ten o zakuwanie myśli w kajdany, kierują raczej do ludzi - funkcjonariuszy religijnych. I nie jest to specyfika ostatnich czasów. Już Dante umieścił w piekle sporo duchownych z papieżem na czele.


sturecki
2025-04-01
Tak, Bóg sam w sobie rzadko jest celem zarzutów. To ludzie, którzy w Jego imię budują systemy, narzucają lęk i korzystają z władzy, są najczęściej adresatami krytyki. I to nie nowość ... jak wspomniałeś, już Dante pokazywał, że nie każda sutanna prowadzi do nieba. Historia lubi przypominać, że największe nadużycia często dzieją się pod sztandarem świętości.

jobo
jobo
2025-04-01
Udawadniasz Stuarcie
W doskonałym arcie
Że każda religia to ściema
I żadnych bogów nie ma
Doskonale się wierzy
Że od siebie zależysz

Szac i deszcz!


sturecki
2025-04-02
Szacunek odwzajemniam.

jobo
2025-04-01
Racja twoja święta
Z szcaunkiem przyklękam
Cenię wiary ogrom
Jam jest [przeciw bogom!

sturecki
2025-04-01
Szac i błysk po deszczu!
Twoja rymowanka trafia w punkt z werwą i przekąsem ... i choć nie każdy się zgodzi, trudno odmówić jej siły przekazu.
Wolność myślenia to też wiara, tyle że w siebie.

Moona@
Moona@
2025-03-31
Religie zakuwają w kajdany mz
Bóg (biblijny) żadnej nie założył. Ludzie stworzyli systemy, które mają swoje cele.
A ich efekty widać jak na dłoni...Bywa różnie.


sturecki
2025-03-31
Tak, religie często próbują ubrać Boga w mundur i regulamin, a przecież On sam nigdzie nie założył instytucji z pieczątką. To, co miało być mostem, bywa murem. A efekty ... no cóż, czasem więcej w nich władzy niż wiary. Bóg nie stworzył religii ... stworzył człowieka. Reszta to już nasze dzieło, z całym jego pięknem i błędami.

hibiskus
hibiskus
2025-03-31
Witaj,

jest jednak wolna przestrzeń na indywidualne podejście do tematu...

5/6

Pozdrawiam.


sturecki
2025-03-31
Zdecydowanie tak ... i całe szczęście! Właśnie ta wolna przestrzeń pozwala nam się różnić bez wojny, szukać bez przymusu i mówić własnym głosem, nawet jeśli brzmi on inaczej niż chór.

Gminny Poeta
Gminny Poeta
2025-03-31
Piszesz właściwie nie wiem o czym. Podobnie by było gdyby na boisko wyszły dwa zespoły jeden pielęgniarek i drugi rzeźników i na tym boisku kazali im grać w piłkę wodną. T co piszesz to jakaś dziwna forma wytłumaczenia poprawienia sobie nastroju. A dam jeszcze kopa i ugryzę a na pewno się lepiej poczuję, bo pokaże jacy tępi są idioci którzy chodzą do kościoła. Życzę wspaniałego nastroju. Wybacz ale nie ocenię. Pozdrawiam z uśmiechem wprost z mojej gminy:))))


sturecki
2025-03-31
Dziękuję za szczerą opinię. Nie każdy musi się zgadzać ani rozumieć, i to jest w porządku. Nikogo nie zamierzam kopać ani gryźć, a tym bardziej obrażać, a jeśli tak to zabrzmiało, to znaczy, że coś nie wybrzmiało tak, jak powinno. Czasem pisanie to próba dotknięcia trudnych tematów, a nie zawsze wychodzi subtelnie. Szanuję Twój głos i życzę Ci spokoju, bez względu na punkt widzenia.

LydiaDel
LydiaDel
2025-03-31
Teraz odwróciłeś sytuację.
„ krępują w kajdany wiary
nieprzekonanych jeszcze, sceptyków” - i jeszcze inne zarzuty przeciwko Bogu/bogom.
Ale przecież każdy sam decyduje, czy da się omamić, czy da się manipulować przez religię, ale Bogowie nie mają z tym nic wspólnego. Tu więcej chodzi o kościół i wiernych, straszonych boskimi przykazaniami przez sługów boskich. Takie mam wrażenie. 6/5 Serdeczności


sturecki
2025-03-31
Masz bardzo trafne i ważne spostrzeżenie ... wiele z zarzutów kierowanych „do góry” powinno być tak naprawdę adresowanych „na dół”. To nie Bóg zakłada kajdany, tylko ci, którzy w Jego imię zbudowali systemy strachu. Bóg, jeśli wierzyć w Jego miłość, nie potrzebuje strażników z pałką, tylko ludzi zdolnych do wolnego wyboru. A wybór między wiarą a manipulacją to już nasza odpowiedzialność. Wrażenie, które masz, to niestety częsta refleksja myślących wierzących ... i bardzo potrzebna.

Elżbieta
Elżbieta
2025-03-31
Wierzę w miłość i miłosierdzie, więc nawet moje słabości , dają mi nadzieję. Nie czuję jakiegoś specjalnego skrępowania, bo zdaję sobie sprawę, z ludzkiej interpretacji i ingerencji w pisma objawione.
Pozdrawiam serdecznie, Staszku:)🌟


sturecki
2025-03-31
To piękne i dojrzałe podejście ... wiara, która nie boi się pytań ani własnych słabości, jest mocniejsza niż ślepe posłuszeństwo. Miłość i miłosierdzie nie szukają doskonałości, tylko otwartego serca. A skrępowanie? Ono znika tam, gdzie zaczyna się prawda, nawet jeśli nie zawsze wygodna.

JoViSkA
JoViSkA
2025-03-31
Myślę podobnie jak Marek...dziękuję za to co mam i cieszę się, że czasami zdarzają się radosne chwile...na więcej nigdy nie liczę, bo i z jakiej racji? Jak sobie pościelę, tak się wyśpię...Pozdrawiam Stasiu


sturecki
2025-03-31
To mądre podejście ... wdzięczność za to, co jest, to już połowa szczęścia. A radosne chwile? One właśnie dlatego smakują tak dobrze, bo nie są obiecane. A jak pościelone ... czasem nieidealnie, ale zawsze można poprawić poduszkę i docenić sen.

klaks
klaks
2025-03-31
Prawdziwy duchowny jak prawdziwy chef ekipy, jego głównym zadaniem nie są rozkazy, a pokazywanie rozwiązań i porad we wspólnym dążeniu do jednego celu... W wielkim skrócie :)
Pozdrawiam serdecznie :) 6/5


sturecki
2025-03-31
Dokładnie. Prawdziwy duchowny, jak dobry szef, nie stoi ponad, tylko obok. Nie rozkazuje, tylko prowadzi przykładem. I wie, że wspólna droga jest ważniejsza niż jego własne ego.
W skrócie: mniej mówienia, więcej bycia.

andrew
andrew
2025-03-31
Dziękuję za dar życia.
Trudno wierzyć,
że się z pyłu powstało.

Zrobił to Stwórca Wszystkiego Bóg.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2025-03-31
Piękne wyznanie, proste, a pełne wiary. Bo choć pył w sobie mamy, to tchnienie w nas Boskie. Dziękować za życie to najczystsza modlitwa.

Marek Żak
Marek Żak
2025-03-31
Nie czuję się skrepowany, ani okrążany, a w okresach, kiedy wierzę, jestem skłonny dziękować za wszystko, co mi przypadło i raczej zdziwiony wsparciem, jakie otrzymałem. Pozdrawiam.


sturecki
2025-03-31
To piękne i bardzo dojrzałe wyznanie ... jakbyś patrzył na życie z miejsca, gdzie nie trzeba już walczyć ani uciekać, tylko przyjmować to, co przyszło, z pokorą i wdzięcznością.
A Twoje zdziwienie wsparciem? To najczystsza forma pokory.
Dzięki.

Krystek
Krystek
2025-03-31
Ludziom silnej wiary łatwiej
pokonywać trudności życiowe.
Ślę moc serdeczności i pogody
ducha:)


sturecki
2025-03-31
To prawda ... bo wiara nie usuwa przeszkód, ale daje siłę, by przez nie przejść. Jak wewnętrzna latarnia, gdy wszystko inne gaśnie.

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-03-31
Mam taki wiersz w przygotowaniu o kontraście między religią a duchowością , trochę bałem się go tu zamieścić a teraz może to zrobię ale jeszcze nie dzisiaj.
Pozdrawiam.


sturecki
2025-03-31
I bardzo dobrze. Odwaga w twórczości to nie krzyk, tylko szczerość, a Ty masz ją w sobie. Czekam z niecierpliwością na ten wiersz, a komentarz już się rozgrzewa w głowie.

Odyseusz62
2025-03-31
Ha ha ha do lękliwych nie należę (zbyt długo pracowałem na wysokości) ale nie chcę nikogo urazić w mojej twórczości.
Ale chyba mnie przekonałeś i umieszczę ten wiersz choćby dla Twojego komentarza.

sturecki
2025-03-31
Zrób to koniecznie, bo takie wiersze są potrzebne. Dotykają tego, co boli, ale też budzi do myślenia. Czasem to właśnie te najbardziej ryzykowne teksty zostają u czytających najdłużej.
Poczekam cierpliwie i z ciekawością, bo chyba nie masz zamiaru trząść porami, tylko wersami ... czyż nie?

Waldi1
Waldi1
2025-03-31
masz rację ..są tacy co tylko myślą ... że są bogami od siedmiu boleści ..więc rozsądny człowiek wierzy tylko w jednego Boga naszego Ojca ... tylko Jemu ufa ... ale są też wspaniali księża ...którzy czują się sługami wiernych ... bo tak ma być nie inaczej ... pozdrawiam i dobranoc ...


sturecki
2025-03-31
Dokładnie tak ... prawdziwy autorytet nie stoi na piedestale, tylko klęka razem z innymi. I dobrze, że są jeszcze tacy księża, którzy nie grają roli, tylko naprawdę służą. Bo wiara to nie scena to droga.
Pozdrawiam Cię serdecznie i z szacunkiem.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności