X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

TYRANI NA SZLAKU WOJNY

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-02-08 06:05
z cyklu: "TRZYKROTNOŚCI"

Napoleon stawia pionki na globie
Hitler podpala planszę benzyną
Putin tasuje karty pod stołem –
trzy sposoby na mapę w ogniu

Napoleon śni o wielkim imperium
Hitler wrzeszczy, że idzie po swoje
Putin mruczy, że nic się nie stało –
trzy sposoby na wojnę bez końca

Napoleon przegrał na zimnym wietrze
Hitler połknął własny cień w bunkrze
Putin wciąż patrzy w krzywe lustro –
trzy sposoby na upadek w pył

potęga to maska, co krwawi bólem
inna twarz, ale ten sam grymas
bo kiedy słowa pachną prochem –
historia nie pyta o imię tyrana
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
19 razy
Treść

6
13
5
3
4
3
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
17
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Wanda Kosma
Wanda Kosma
2025-02-09
Bardzo ciekawe zestawienie - do dyskusji historycznej. W mentalności polskiej Napoleon traktowany jest inaczej niż pozostali, niekoniecznie słusznie. Ja czytam to zestawienie jako chronologiczne, bo gdyby chodziło o stopniowanie skali zbrodni, nie mogłoby tu zabraknąć Stalina (jeżeli trzymamy się tylko tyranii europejskiej). Smutna jest refleksja, że wszyscy trzej przywódcy obiektywnie byli/są wizjonerami... I wszyscy mieli/mają istotne zaburzenia osobowości - tylko dzięki temu mogli/mogą pełnić swoje (moim zdaniem trzy niechlubne) role w historii. Wspaniała pointa. Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2025-02-09
Świetna analiza! Rzeczywiście, Napoleon w polskiej mentalności często funkcjonuje jako postać bardziej romantyczna niż tyran, choć jego ambicje i skutki działań trudno jednoznacznie ocenić. A co do wizjonerów – chyba historia pokazuje, że wielkie idee w rękach ludzi o skomplikowanej psychice bywają niebezpieczne. Dziękuję za wnikliwą refleksję i cieszę się, że puenta trafiła!

Roberttino
Roberttino
2025-02-09
Powiedział bym, że historia ciągle zatacza koła. Słowa w wierszu o tym przypominają. Nie znamy tylko ostatniej historii, która rozgrywa się obecnie. Pozdrawiam serdecznie 6/5


sturecki
2025-02-09
Dokładnie tak – historia lubi kręcić się w kółko, tylko ludzie wciąż naiwnie wierzą, że to nowa droga. A ta ostatnia, która rozgrywa się teraz… cóż, jeszcze jej nie znamy, ale kiedyś ktoś o niej napisze wiersz. Dziękuję za ocenę.

klaks
klaks
2025-02-09
Obserwując tyranów, o których mówisz w wierszu, dla mnie niezwykłym, niepojętym wręcz fenomenem jest podazanie za takim jednym panem mas społecznych. Jak to możliwe, że psychcznie chorzy ludzie jak Hitler dochodzą do władzy i społeczeństwo go popiera? Przerażająca jest przy tym siła manipulacji, w której wciąż, w różnych tematach, pogrążony jest świat. Istnienie tyranów, świadczy o społeczeńswie, o jego głupocie bądź poczuciu wyższości nad inną społecznością, to nie tylko tyran jest winny lecz społeczeństo które coś przespało bądź na coś pozwoliło. Jeśli Niemcy poszli za Hitlerem, to dlatego że uwierzyli w wyższość swojej rasy...Oczywiście jest to duże uproszczenie tematu z mojej strony, lecz widząc jak ludzie we wszystko wieżą co mówi władza bądź media, brak analizy i krytycznego myślenia obywateli jest powalający.
Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2025-02-09
To, co piszesz, jest bardzo trafne – tyrani nie rodzą się w próżni, lecz wyrastają na podatnym gruncie społecznym, pełnym lęków, frustracji i potrzeby prostych odpowiedzi. Historia wciąż powtarza ten schemat, a siła manipulacji nie maleje, tylko zmienia formę. Krytyczne myślenie to dziś rzadki towar – może dlatego warto o nie walczyć, nawet jeśli to walka z przysłowiowymi wiatrakami.

Jastrz
Jastrz
2025-02-08
Hitler i Putin to ludzie których żywiołem jest niszczenie. Napoleon był człowiekiem, który próbował coś zbudować. Wystartował w pierwszej republice francuskiej, która polegała na tym, że zabijano każdego, na kogo był donos. Wprowadził cesarstwo, w którym ludzie mogli się czuć bezpiecznie. Kodeks Napoleona jeszcze w XX wieku buł podstawą systemów prawnych (a nie wiem, czy w jakichś państwach nie jest stosowany do dziś). Podporządkował sobie wiele państw niemieckich jednocześnie wprowadzając w nich zmiany ustrojowe, które przetrwały jego upadek. Polakom dał nadzieję na odbudowanie kraju. Mimo, że i on był przyczyną bardzo wielu śmierci, myślę że krzywdzisz go tworząc trójcę Napoleon-Hitler-Putin.


sturecki
2025-02-09
Doceniam ten punkt widzenia! Skupiłem się w wierszu na jednym elemencie i wrzuciłem ich do jednego worka.
Napoleon rzeczywiście wyróżniał się na tle Hitlera i Putina. Jego działania, choć motywowane ambicją i chęcią dominacji, miały również elementy budowania nowego porządku. Hitler i Putin to natomiast przywódcy, których głównym narzędziem była/jest destrukcja – ich „dziedzictwem” są wojny, represje i cierpienie.
Dzięki.

Waldi1
Waldi1
2025-02-08
taka jest prawda ... a ci co łby podnoszą go góry jak hydra wielogłowa ... we własnym bagnie się utopią ...
i źle skończą ...tylko szkoda ludzi ... którzy biorą w tym udział ... kiedy w końcu lud się obudzi i broń wycelują w tyranów ... po co za tych durni ginąć ...nawet marszałek Hołownia mówił... że Rosję wdepcze w ziemię ...ale za żony plecami się schowa ...bo ją wyśle na wojnę cwaniaczek jeden ...więc idiotów na świecie nie brakuje ... pozdrawiam serdecznie .. to tak wielkim skrótem ...


sturecki
2025-02-08
Masz rację – historia pełna jest tych, którzy pchają innych do walki, sami chowając się w cieniu. Tyrani podnoszą głowy, ale prędzej czy później ich własna pycha ich pochłania. Szkoda tylko, że zanim to nastąpi, giną ci, którzy nie powinni ...
Lud może się obudzić, ale zawsze ktoś będzie próbował go uśpić obietnicami, propagandą i strachem. Pytanie, kiedy ludzie powiedzą dość i odwrócą lufy w stronę tych, którzy pociągają za sznurki.
Dzięki za tę mocną refleksję. Pozdrawiam serdecznie!

slovik<sup>(*)</sup>
slovik(*)
2025-02-08
Bardzo mocny utwór. Porównanie trzech dyktatorów, oraz ich dążenia do władzy i podboju. Piękne ukazanie podobieństw w ich działaniach oraz tragiczne konsekwencje ich ambicji. Taki uniwersalny mechanizm tyrani.
Doceniam ten wiersz.
Pozdrawiam serdecznie.


sturecki
2025-02-08
Dziękuję za tak uważną lekturę i docenienie! Historia pokazuje, że tyrania zawsze działa według tego samego schematu – inne epoki, inne nazwiska, ale mechanizm pozostaje niezmienny. A cena tych ambicji zawsze jest tragiczna … Cieszę się, że wiersz oddał tę uniwersalność.

Izka1<sup>(*)</sup>
Izka1(*)
2025-02-08
Dwie ostatnie linijki są niezwykle istotne i stanowią mocne podsumowanie całego wiersza.
"bo kiedy słowa pachną prochem –
historia nie pyta o imię tyrana"
Te słowa niosą ze sobą kilka ważnych przesłań:
Uniwersalność wojny: Niezależnie od tego, kto rozpoczyna wojnę i jakie ma intencje, wojna zawsze niesie ze sobą cierpienie, śmierć i zniszczenie. "Zapach prochu" symbolizuje brutalność i okrucieństwo wojny, które są niezależne od tożsamości .
Anonimowość ofiar: W obliczu wojny, jednostka traci znaczenie. Historia często sprowadza ofiary do anonimowych statystyk, pomijając ich indywidualne losy i cierpienie. "Historia nie pyta o imię tyrana" oznacza, że w kontekście wojny, imię tyrana, który ją rozpoczął, jest mniej istotne niż fakt, że doszło do tragedii.
Znów skłoniłeś mnie do rozmyślań i podsumowań. Dobry wiersz. 6/5 Pozdrawiam serdecznie


sturecki
2025-02-08
Cieszę się, że ostatnie wersy wybrzmiały mocno – wojna niestety ma to do siebie, że w końcu nazwiska tyranów blakną, a pozostaje jedynie cierpienie, zniszczenie i anonimowe ofiary. Historia zapisuje ich losy, ale często nie pyta, kto pociągnął za pierwszy spust – zapamiętuje tylko dym i proch. Dziękuję za tę refleksję i wyjątkową ocenę 6/5!

zmis
zmis
2025-02-08
Uważam że przyczyną takich zachowań jest niepohamowana żądza władzy. Wciąż mają za mało, więc muszą sięgać po więcej. Metody bywają różne. Wojna tu prym wiedzie.


sturecki
2025-02-08
Masz absolutną rację – żądza władzy nie zna granic, a gdy raz ktoś jej posmakuje, rzadko potrafi się zatrzymać. Wojna, manipulacja, zastraszanie – metody mogą się zmieniać, ale mechanizm pozostaje ten sam. Im więcej mają, tym bardziej boją się stracić, więc sięgają dalej, niszcząc wszystko wokół.
Historia pokazuje, że prędzej czy później nadchodzi ich upadek – szkoda tylko, że cena za to jest zawsze tak wysoka. Dziękuję za refleksję!

Motylek78
Motylek78
2025-02-08
muszę przyznać rację LydiaDel
zdecydowanie lepiej pasował by tu Stalin
niż Napoleon
zapewne i tu historia zapisze odpowiednio karty Putina
oczywiście wiersz świetnie napisany
Pozdrawiam serdecznie 🦋


sturecki
2025-02-08
Dziękuję za opinię. Faktycznie, Napoleon to postać bardziej złożona – jego ambicje i metody budzą kontrowersje, ale trudno go porównać do Stalina, który był bezwzględnym tyranem w pełnym tego słowa znaczeniu. A co do Putina … historia ma swoje sposoby, by ostatecznie oceniać przywódców, nawet jeśli teraz karty wciąż się zapisują.
Cieszę się, że wiersz przypadł do gustu.

LydiaDel
LydiaDel
2025-02-08
Napoleon wykorzystał dążenia Polaków do niepodległości, mimo to jakoś mi nie pasuje do tej trójcy. Osobiście nie pominęłabym Stalina. Serdeczności


sturecki
2025-02-08
To prawda – Napoleon był sprytnym graczem politycznym i wiedział, jak wykorzystać cudze marzenia dla własnych celów. W jego przypadku granica między wizjonerstwem a tyranią bywa trudna do jednoznacznego określenia. Stalin natomiast … cóż, on bezsprzecznie zasłużył na miejsce w panteonie największych zbrodniarzy.
Dziękuję za tę uwagę – historia zawsze pozostawia pole do dyskusji. Serdeczności!

hibiskus
hibiskus
2025-02-08
Witam,

i pomyśleć tylko, że tyrani mieli dalekosiężne plany...6/5 na miarę historii gminnej.
Bo Internet to taka trochę większa gmina.

Ci malutcy silą się, żeby im dorównać na skalę własnego, równie malutkiego zasięgu...

Często bardziej dokuczliwego na naszej skórze.
Noszą najczęściej maski obłudy - sadzą, że bedą nierozpoznawalni.

Dobrego zakończenia tygodnia.


sturecki
2025-02-08
Trafna metafora – Internet rzeczywiście przypomina trochę większą gminę, gdzie mali tyrani próbują dorównać tym wielkim, choć ich „imperia” mieszczą się w kilku kliknięciach. Czasem są nawet bardziej dokuczliwi, bo działają blisko, w codziennym zasięgu, a maski obłudy noszą z dumą, sądząc, że pozostaną niewidzialni.
Historia uczy, że nawet najwięksi upadają – ci mali też prędzej czy później tracą swoją iluzję władzy. Dziękuję za tę refleksję.

Elżbieta
Elżbieta
2025-02-08
Nie wdając się w dyskusje na temat Napoleona, niemal wszyscy tyrani, w końcu kończyli podobnie, zesłani w niesławie na karty historii. Z tych wymienionych, w Twoim wierszu, jeden ma to jeszcze przed sobą. To też najwięksi zbrodniarze mający na sumieniu wiele istnień ludzkich, choć być może osobiście nikogo nie zabili, to właśnie na tym polega istota tyranii, że byli zdolni zniewolić umysły swoich popleczników.
Ciekawy temat, świetna narracja.
Pozdrawiam serdecznie,  Staszku, życząc przyjemnego dnia:))⭐☀️


sturecki
2025-02-08
Rzeczywiście, tyrania nie polega na sile jednostki, lecz na jej zdolności do podporządkowania innych – to największa i najbardziej przerażająca broń despotów. Historia pokazuje, że ich los jest niemal zawsze przesądzony, ale zanim nadejdzie ich upadek, zdążą wyrządzić niewyobrażalne szkody.
Cieszę się, że temat i narracja trafiły w punkt.

Monia
Monia
2025-02-08
Historia niestety lubi się powtarzać, wystarczy spojrzeć co się dzieje w Stanach obecnie pozdrawiam serdecznie 😉


Monia
2025-02-08
Zresztą nie tylko tam.

Marek Żak
Marek Żak
2025-02-08
Tak to działa, z tym, że stawianie w jednym rzędzie Napoleona i Hitlera uważam za mocno nieprecyzyjne. Od czasów Rewolucji, wszyscy sąsiedzi i nie tylko pod władza (nie lepszą, a często dużo gorszą - vide Rosja) koronowanych głów, organizowali koalicje za koalicją, żeby we Francji przywrócić monarchię i powrócić do feudalizmu i w dużym stopniu kampanie Napoleona były reakcją na próby jego obalenia. Francja walczyła przeciwko całej koronowanej Europie, a wiele narodów w tym Polacy patrzyło z z utęsknieniem na wojska Napoleona, niosące wolność.
Pozdrawiam

JoViSkA
JoViSkA
2025-02-08
Nasuwa się konkluzja, że ludziom na szczycie władzy kompletnie odbija...taki zamiast dzielić się dobrem, to zabiera i zabija...
Pozdrawiam serdecznie Stasiu i życzę udanej soboty :)

Krystek
Krystek
2025-02-08
Wspaniałe refleksje z mądrym
podsumowaniem. Niestety z
błędów przeszłości wniosków
nie wyciągamy.
Pozdrawiam serdecznie:)

Moona@
Moona@
2025-02-08
Tyrani to często mitomani, którym niestety z pomocą odpowiednich warunków i ludzi udało się uczynić ogrom zła. Człowiek niestety nie lubi uczyć się na błędach i obecnie na świecie jest kilku kandydatów, którzy są na dobrej drodze, by stać się podobnymi do tych, przywołanych w wierszu:(
Pozdrawiam

andrew
andrew
2025-02-08
Tacy jesteśmy, wynosimy na piedestał, a potem winę na nich zwalamy.
Historia ma sporo roboty, aby za nas poprawiać... Nic się nie uczymy.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2025-02-08
To prawda – najpierw uwielbiamy, potem rozliczamy, jakbyśmy sami nie mieli w tym udziału. Historia cierpliwie poprawia nasze błędy, ale my zdaje się uparcie nie chcemy się uczyć. Może kiedyś …
Pozdrawiam serdecznie i życzę pięknego dnia!

myszulek
myszulek
2025-02-08
Twój wiersz to mocna, poetycka refleksja o władzy, wojnie i upadku, która łączy historię z uniwersalną prawdą o ludzkiej naturze. Ujmuje mnie, jak zwięźle i celnie pokazujesz, że mimo różnych metod i czasów, każdy tyran w końcu spotyka ten sam los – a historia nie zapomina.


sturecki
2025-02-08
Historia rzeczywiście ma swoje sposoby, by przypominać, że władza, zdobywana siłą i strachem, zawsze ma swój kres. Czasem trwa dłużej, czasem krócej, ale koniec jest nieunikniony – a pamięć o tym, co było, pozostaje jako przestroga … choć niestety nie zawsze wyciągamy z niej wnioski.

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-02-08
Tylko co takiemu tyranowi biedny człowiek szkodzi,
Pozdrawiam,


sturecki
2025-02-08
Czasem tyran boi się nie siły, a samej obecności człowieka, który myśli, czuje i nie daje się całkowicie podporządkować. Nawet cichy opór może być dla niego zagrożeniem. Pozdrawiam.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż więcej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności