X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

ZMAGANIA Z WIARĄ

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-04-05 00:01
z cyklu: "SŁOWEM BOGA WYRAZIĆ".

między Bogiem a prawdą
co się znajduje?
co jest, czego nie ma, a powinno być
i targa moje przypuszczenia?

Królestwo Boże ma granice
wytyczone obietnicą wieczności
ale czy te granice są prawdziwe
czy są tylko mirażem wiary?

Boża Wola chleby życia rozdaje
i zabiera, czy zawsze w potrzebie
czy może czasem na przekór
ludzkim marzeniom i prośbom?

wybawia nas od win, ale daje śmierć
przeważnie niesprawiedliwą
czy to część planu boskiego
czy okrutny żart wszechświata?

od zła chroni raczej przypadkiem
zgubę niby odwleka w czasie
czy to przypadłość wszechmocy
czy tylko iluzja nadziei?

mnie stworzył na swoje podobieństwo
więc przypominam Boga?
czy może tylko cień odbity
na płaszczyźnie ludzkich wątpliwości?

gdy modlę się w ciszy
czy słyszy moje pytania, lamenty
czy też milczenie jest odpowiedzią
na mój gniew, żal i zagubienie?

między Bogiem a prawdą
moje serce wątpi często
czy w boskiej miłości jest miejsce
na ludzki ból i zwątpienie?

czy gdy szukam odpowiedzi
odnajduję je w wierze
czy w akceptacji, że nie zawsze
wszystko musi być zrozumiane?

między Bogiem a prawdą
znajduje się człowiek
który ciągle pyta, szuka
i wątpi, w nadziei na oświecenie
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
14 razy
Treść

6
5
5
6
4
3
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
8
4
4
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


myszulek
myszulek
2025-04-08
Porusza mnie głęboko ta refleksja o wątpliwościach, ludzkim bólu i poszukiwaniu sensu – to jakby echo moich własnych myśli w ciszy. Czasem pytania, które zadajemy, są ważniejsze niż odpowiedzi, bo to one prowadzą nas do większego zrozumienia siebie i świata. 🌿


sturecki
2025-04-08
Pytania są jak latarki w ciemności, nie zawsze pokazują całą drogę, ale wystarczy, że oświetlą choćby jeden krok do przodu. A to już coś. Czasem właśnie w tym odcinku między pytaniem a odpowiedzią ukrywa się najwięcej sensu.

Roberttino
Roberttino
2025-04-06
Jeden z wspanialszych wierszy, jakie w ostatnim czasie miałem przyjemność przeczytać. Zdaje sobie sprawę, że nie każdy dorósł by go zrozumieć. Wiersz podyktowany doświadczeniem życiowym, a nie ślepą fanatyką, która towarzyszyła nam od średniowiecza. Dziękuję za ten wiersz. Pozdrawiam serdecznie 6/5


sturecki
2025-04-06
Dziękuję za te słowa, bo właśnie o to chodziło: nie o uniesienie, lecz o zrozumienie. Doświadczenie pisze wersy lepiej niż patos, a prawdziwa wiara nie krzyczy, tylko zostawia ślad.

Kakashi Hatake
Kakashi Hatake
2025-04-06
Mi się czasem wydaje, że ta cała wiara w Boga i niebo jest jak oferta nie pewnego biura turystycznego. Obiecuje nam się wygodny kurort z wiecznym pokojem w zamian za pewne wymogi, ale co tak naprawdę dostaniemy gdy udamy się na ostateczną wycieczkę nie wiemy. Pozdrawiam.


sturecki
2025-04-06
Świetna metafora. I rzeczywiście ... zero zdjęć z poprzednich turnusów, brak zwrotów, a opinie wciąż sprzeczne. Ale może właśnie dlatego rezerwacja wymaga wiary, a nie bonu turystycznego.

Gminny Poeta
Gminny Poeta
2025-04-05
Zmagania? Zmagasz się nie z wiarą a ze swoimi potworami.
Odp na 1 zwrotkę. Bóg jest drogą prawdą i życiem.
Odp na 2 zwr Granicę stanowią jedynie Twoje wątpliwości.
O n 3 Nikt nie zna woli Bożej. Ty masz jedynie marzenia i pragnienia które najczęściej po czasie okazują się zlepkiem bzdurnych oczekiwań. Z tego pochodzi powiedzenie że jeśli chcesz Pana Boga rozśmieszyć opowiedz mu swoje marzenia. Najczęściej po czasie gdy dowiadujemy sie więcej prawdy jesteśmy zadowoleni że jest tak jak jest.
On4 Śmierć sprawiedliwa? Śmierć jest naturalną koleją rzeczy a to kiedy przychodzi i w jakich okolicznościach to już woja Najwyższego. Kiedyś słyszałem taką opowieść, o matce która miała strasznie chorego syna i modliła się gorąco o cud ozdrowienia. I on się zdarzył jednak tyle katuszy które potem ta latorośl przyniosła na matkę to inna bajka. Patrzysz na wszystko z perspektywy tu i teraz. Ten kto wierzy ma świadomość że żyjemy po to by sobie zapracować na życie wieczne a śmierć to jedynie zardzewiałe drzwi przez które trzeba przejść. Oczywiście nikt nie potrafi sam na to zapracować. W prawdach wiary jest napisane że Łaska Boska jest do zbawienia koniecznie potrzebna. Jednak jeśli ktoś się do Boga odwraca plecami i mówi że Go nie zna ton trudno liczyć na to że będzie inaczej po jego śmierci, czyli jak Kuba.......
Kolejne zwrotki są dalszymi dziecięcymi wątpliwościami które jak dla mnie są odrobinę śmieszne i trywialne. To tak jakbyś oczekiwał od Boga życia klasy biznes. A tu jest odwrotnie. Kolejna opowieść opisuje człowieka który spierał się z Bogiem że ma za ciężki krzyż który Stwórca włożył mu na ramiona. W końcu trafiło mu się że w trakcie podróży znalazł piłę i odciął połowę. Był szczęśliwy że miał lekko jednak gdy doszedł do krańca swej drogi okazało się że Kraina Wiecznej Szczęśliwości leży za głębokim rowem pełnym wirów. Każdy kładł swój krzyż i przechodził na drugą stronę jednak nie nasz bohater gdyż jego był za krótki. To tyle przypowieści i komentarza. Trudno mi ocenić bo jak mówiłem to trochę taka dziecinna wyliczanka. Pozdrawiam z uśmiechem:)))))


sturecki
2025-04-05
Dzięki za długą, gorliwą odpowiedź. Widać, że Twój krzyż jest dobrze docięty i niesiony z werwą. A ja, cóż, czasem pozwalam sobie ponarzekać, pogubić się, pobłądzić, bo właśnie w tych dziecięcych pytaniach najczęściej mieszka szczera wiara, nie gotowa odpowiedź. Pozdrawiam z uśmiechem – nawet jeśli mój krzyż ciągle za długi lub nieporadnie niesiony.

Jastrz
Jastrz
2025-04-05
Kiedy widzę rozterki ludzi poszukujących prawdy, z rozrzewnieniem myślę o czasach młodości. Wtedy "Prawda" była w każdym kiosku, kosztowała 30 groszy... ale nikt jej nie kupował.
A tak na poważnie wiara nie wymaga zrozumienia. Za Markiem "Róbmy swoje". Bądźmy użyteczni. I nie przejmujmy się tym, czy dobrze, czy też źle rozumiemy religię. A na pocieszenie powtarzajmy sobie Miłosza:
https://milosc.info/czeslaw-milosz/milosc/


sturecki
2025-04-05
Piękna myśl i błyskotliwa puenta z „Prawdą” za 30 groszy, która dziś chyba podrożała, ale nadal nikt nie chce jej kupować. Wiara rzeczywiście nie zawsze chce być rozumiana, czasem po prostu chce być: w działaniu, nie w definicji. A Miłosz? On zawsze wie, gdzie postawić kropkę między wiarą a miłością. Dzięki za cytat i uśmiech z przeszłości.

Marek Żak
Marek Żak
2025-04-05
To częste pytania wątpiącego czy wierzącego, którego naszły wątpliwości. Tutaj słyszę z daleka słowa mistrza Młynarskiego: róbmy swoje. Pozdrawiam.


sturecki
2025-04-05
No tak ... między zwątpieniem a wiarą najlepiej trzymać się kursu i … robić swoje, zanim życie zdąży puścić nas z torbami i bez puenty.

Konstantynopolitańczykowiańczyk<sup>(*)</sup>
wielcy wojownicy od zawsze pokładali nadzieję w siłach nadprzyrodzonych a kiedy przegrywali walkę usta im się zamykały bo nie łatwo było zdefiniować brak pieczy nad armią nie mając świadomości konstrukcji wszechświata


sturecki
2025-04-05
Bo łatwiej było winić bogów niż przyznać, że miecz to za mało, gdy serce puste, a strategia oparta na wierze w cud zamiast w rozum.

Kornel Passer
Kornel Passer
2025-04-05
"Między Bogiem a prawdą" to właściwie idiom o bardzo konkretnym znaczeniu, oznaczający podkreślenie, że autor tych słów za chwilę będzie mówił szczerą i niepodważalną prawdę. W Twoim wierszu ów idiom momentami brzmi jak alternatywa "Prawda czy Bóg?" Natłok pytań zawartych w wierszu nie pozwala na rozwinięcie konkretnej refleksji, więc zakładam, że Autorowi chodziło bardziej o wskazanie na mnogość zagadnień pojawiających się w kontekście zestawienia słów "Bóg" i "prawda", niż na przeprowadzenie konkretnej myśli do końca. Serdecznie pozdrawiam:)


sturecki
2025-04-05
Dziękuję za trafne rozpoznanie tropu! Faktycznie – bardziej rozsyp słów niż wywód, bardziej pytania niż konkluzje. Bo między Bogiem a prawdą … to właśnie tam najczęściej gubimy wątek.

LydiaDel
LydiaDel
2025-04-05
Tyle pytań na raz...Każdy myślący ma wątpliwości tego rodzaju i odpowiada sobie na swój sposób. Już od dzieciństwa zadajemy podobne pytania. Rodziców odpowiedzi formują dziecka światopogląd. Człowiek nigdy PRAWDY nie dosięgnie, bo wtedy stanąłby na jednym piedestale z Bogiem. Ludzka arogancja zniszczyłaby świat doszczętnie.
6/5 Serdeczności


sturecki
2025-04-05
Święta racja ... prawda w ludzkich rękach to materiał wybuchowy. Dlatego Bóg zostawił nam tylko jej echo … i sumienie jako tłumik.

Krystek
Krystek
2025-04-05
Czytałam z zaciekawieniem w zadumie.
Podobne mam wątpliwości .
Ślę moc serdeczności i pogody ducha:)


sturecki
2025-04-05
To znaczy, że spotkaliśmy się w pół drogi ... tam, gdzie wątpliwość jest już formą wiary.

Motylek78
Motylek78
2025-04-05
czasami wystarcza że
pytania mają szansę wybrzmieć
odpowiedź może unosić się
gdzieś w przestrzeni
a śmierć to nie koniec a początek ....
ciekawie zapisane wersy
Pozdrawiam serdecznie 🦋💙


sturecki
2025-04-05
Dzięki ... pytania lubią ciszę, a odpowiedzi bywają z natury ulotne … zwłaszcza te, które zaczynają się po końcu.

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-04-05
Gdy odpuścimy wszystkie słowa
Wtedy najbliżej nam do Boga.
Pozdrawiam.


Odyseusz62
2025-04-05
Hi hi sorry za reakcję
Jak zwykle masz rację.

sturecki
2025-04-05
Tak. A upierać się przy błędzie – rzeczą konsekwentnie ludzką.

Odyseusz62
2025-04-05
Błądzić jest rzeczą ludzką.

sturecki
2025-04-05
A jednak wciąż próbujemy gadać do Niego poematem – jakby cisza miała za mało treści.

jobo
jobo
2025-04-05
Peregrynacja peregrynacji
Nie bez racji!
Bo jak byśmy znali racje
Po co peregrynacje

Szac i deszcz!


sturecki
2025-04-05
Otóż to — gdybyśmy znali racje, nie musielibyśmy ich tyle razy obchodzić dookoła jak relikwii.
P.S ... ten akapit poniżej to do "Waldiego1".

sturecki
2025-04-05
Tak, jesteśmy zawieszeni między Bogiem a prawdą ... i dobrze, że On nie wymaga od nas poetyckiej składni, tylko prawdziwej wiary.
Udanego dnia.

Waldi1
Waldi1
2025-04-05
piękny wiersz ...między bogiem a prawdą ... ja nigdy nie wątpię dlatego ... że wierzę ... też często pytam lecz nie upadam ... uśmiecham się i z radością z Bogiem w ciszy rozmawiam ... a czasem w gwarze ulic miasta ... nawet ... to że umrzeć muszę ... to jak Amen w pacierzu ... między Bogiem ... a prawdą ...to On jest jedyną prawdą ... więc zabiorę swój krzyż i odejdę spełniony ... bo obiecał mi zbawienie ... pozdrawiam serdecznie ... dobranoc ..


sturecki
2025-04-05
Tak, jesteśmy zawieszeni między Bogiem a prawdą ... i dobrze, że On nie wymaga od nas poetyckiej składni, tylko prawdziwej wiary.
Udanego dnia.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności