X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Jan Hus płonie na stosie

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-02-01 10:15
Wiedziałeś,
prawda nie jest ciastem
gotowym uginać się pod palcami
sprzedawców odpustów,
odzianych w gronostaje
i ornaty.

Nie byłeś pierwszym,
którego wyprowadzono za mury miasta,
ani ostatnim, którego usta
dało się zamknąć
dopiero ogniem.

Namalowane diabły
palą się łatwiej od spoconego ciała,
więc papierowa korona
nie utrzymała się zbyt długo
na płonącej głowie.

Gdy twój proch popłynął Renem,
można było wrócić
do soborowych obrad
i z należną rozwagą
przyjrzeć się
Bożym sprawom.



Jan Hus (1370-1415) – Czeski duchowny, prekursor protestantyzmu, którego spalenie na stosie w czasie obrad Soboru w Konstancji w 1415 roku, było jednym z najbardziej haniebnych zdarzeń w historii Kościoła Katolickiego. Wyrok śmieci wydały władze kościelne a nie świeckie. Jan Hus występował m. inn. przeciwko handlowaniu odpustami, co oznaczało uzyskiwanie przebaczenia grzechów w zamian za wpłatę określonej kwoty. Nie odwołał swoich poglądów nawet tuż przed śmiercią, chociaż dostał taką szansę. Wiersz jest jednym z wielu moich wierszy historycznych, w których nawiązuję do prawdziwych postaci i wydarzeń, starając się również o zachowanie szczegółów historycznych. Tak też jest i w tym wierszu.
autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
11 razy
Treść

6
8
5
3
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
9
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


eSka
eSka
2026-02-10
Bardzo dobry wiersz o trwaniu przy swoich prawdach/ideałach do końca. Zero konformizmu. Często - mówię o czasach obecnych - zakaz czegoś jest idealną reklamą , bo każdy kij ma dwa końce. Z tego co czytałem ofiara Husa nie poszła na marne i po śmierci zyskał rzesze wyznawców. Oczywiście metody "walki" z przeciwnikami od lat te same, "samobójstwa", "nieznani sprawcy", "fałszywe oskarżenia", "dyskredytacja" "choroba psychiczna - umieszczenie w zakładzie zamkniętym itp.itd.
czasy się zmieniają, ale gdy brak kontrargumentów lub pojawia się ryzyko ujawnienia "grzeszków", czy zablokowania dopływu kasy z przekrętów oponent zostaje zlikwidowany.

pozdr!
S

Lenia
Lenia
2026-02-06
Mocny wiersz, poruszający:) dzisiaj chyba też potępia się "niewygodnych" tylko w innej, nie tak drastycznej formie. Pozdrawiam serdecznie:)

Anna Koss
Anna Koss
2026-02-05
Ten kontrast
zabójstwo i powrót do obrad
z zadowoleniem dobrze załatwionej sprawy - okrutnej śmierci - mówi wszystko.

"prawda nie jest ciastem
gotowym uginać się pod palcami" - pięknie ujęte.
Pozdrawiam serdecznie.

januszek
januszek
2026-02-03
Odpusty są praktykowane i dziś
Poprzez np. pielgrzymkę do wyznaczonych miejsc, modlitwę np. za papieża itp.
Wszelkie datki powinny być wg, zasady : "co łaska "

Prawda z pewnością jest Jedna. NIESTETY były , i są, " odstępstwa "
czasem wielkie , które powodują : " Bunt "i bunty,
w następstwie których Laska Pasterska została złamana najpierw na dwie części
potem na wiele...
A chrześcijaństwo ( Jednego przecież Chrystusa) powinno być jak jedno
Stado przy jednym pasterzu ( papieżu).

Pozdrawiam serdecznie.



Anna Koss
2026-02-05
Wtrącę się, a propo rozważania obecności na portalu - dopiero cie odkryłam, więc mógłbyś jeszcze ciut pozostać.

januszek
2026-02-03
Ok sprawdzę jeszcze jak działa " przypadkowe usunięcie cudzego komentarza".
skontaktuję się z kimś
na którym mogę to wypróbować
taką nieprzypadkową " przypadkowość".
Do widzenia.

Kornel Passer
2026-02-03
Przed chwilą otrzymałem odpowiedź Administracji, która twierdzi, że to Ty, jako autor wiersza uczyniłeś to prawdopodobnie przypadkiem. Nie mam powodu nie wierzyć Administracji , tak samo jak wierzę, że jeśli to Ty zrobiłeś, to był to przypadek, więc nie ma sprawy. Komentarz nie musi więc wracać, bo nie jestem aż tak przywiązany do swojej wypowiedzi. Przywiązany jestem natomiast do wolności słowa i myśli, co jest dla mnie świętością. Uważam temat za zamknięty. Dobranoc.

januszek
2026-02-03

Przykro mi Kornelu bardzo, wczoraj ten wpis jeszcze na pewno był
Dziś komentując Twój wiersz chciałem dokładniej sprawdzić co podpisał papież .... i zdziwienie ... Twojego wpisu nie ma...
Owszem często się spieramy, co uważam nawet za rzecz normalną ,
{jak katolik z protestantem} mamy inne podejście do tej samej sprawy {religijnej} ale , a o tym świadczy że nawet dziś podjęliśmy dyskusję, nie ma to związku na nasze relacje.
co najwyżej każdy z nas pozostaje przy swoim. i tyle.
Nawet zastanowiłem się , czy jet możliwość usunięcia przypadkowo ale nie widzę tego bez zgłoszenia tzw. "naruszenia".
A tego nie uczyniłem.
Czy masz już odpowiedź redakcji
Bo to pachnie inwigilacją ...
prowokacją...
lub czymś podobnym.
Też jestem za powrotem Twojego komentarza
gdyż szanuję każdego kto potrafi wyrazić swój pogląd ( jaki by nie był) i potrafi go bronić.
Walka na argumenty - to właściwy sposób konfrontacji przy różnicy poglądów, a potajemne usuwanie , przeczy wolności słowa i jest przejawem argumentu siły.
Na który nie wolno się zgodzić.

Pozdrawiam serdecznie.

Kornel Passer
2026-02-03
januszek, jeśli okaże się, że prawdą jest, że usunięto mój komentarz, w którym uprzejmie wyrażałem swój protestancki pogląd na kult Marii, prezentując swoją wiarę w kontekście treści Twojego wiersza , i komentarz ten nie zostanie przywrócony, skończę z rozmowami z Tobą na tematy religijne, a swoją obecność na portalu rozważę. Zobaczymy.

Kornel Passer
2026-02-03
Nasza dyskusja była uprzejmą wymianą poglądów czynioną z poszanowaniem rozmówcy i dotyczyła stricte treści Twojego wiersza, więc o co chodzi? Napisałem do Adminów; czekam na odpowiedź.

Kornel Passer
2026-02-03
Uuu... Poważnie? Ja niczego nie usuwałem, ale jeśli zostałem poddany cenzurze z powodu poglądów religijnych, to może powinienem to zgłosić odpowiednim organom, bo na to są paragrafy. Wypowiadałem poglądy teologiczne właściwe dla teologii reformowanej. Czyżby można tu było głosić tylko poglądy katolickie. Zapytam adminów. Głupota jest ciężkim grzechem.

januszek
2026-02-03
Władza Papieska to nie to samo co np władza absolutna Hitlera, Stalina
takich bym się obawiał
A papież np podpisał ( sam pisałeś { że Maryja nie jest współodkupicielką })
a ja swoje : ze jest .
i co mi zrobi . Bez wojska , policji itd.
halabardą?
Obecnie mamy demokrację
ale pod warunkiem że Król jest ludzki, i królestwo może być ok.
A że takich było tylu ze na palcach dwóch rak policzysz to już inna sprawa
ps.
Czy usunąłeś swój pierwszy wpis pod ( Grzech Pierworodny ) bo nie ma.?

Kornel Passer
2026-02-03
Nigdy nie poddałbym się pod duchową władzę jakiegokolwiek człowieka. Historia papiestwa jest wystarczającym powodem, by tego nie zrobić. Pozdrawiam.

Prostaczek
Prostaczek
2026-02-03
O tak. Husyci. Sekta rzeźników. Uwielbiam.
Pozdrawiam.


Prostaczek
2026-02-03
No co Ty?

Kornel Passer
2026-02-03
No tak, ale to akurat jest wiersz o Janie Husie i jego postawie, a nie o husytach. Pozdrawiam również.

Moona@
Moona@
2026-02-03
Jan Hus zapisał się pozytywnie na kartach historii. Jawnie walczył z zakłamaniem władz kościelnych. Był niewygodny, dlatego spotkał go taki los.
Swoją drogą jestem ciekawa, czy w kościele nadal rzuca się klątwy na osoby jawnie wskazujące na jego niegodziwości?
Pozdrawiam Kornelu :)


Kornel Passer
2026-02-03
Obecnie nie ma praktyki rzucania klątwy. Najgorszą karą jest ekskomunika. Ciekawe, że w NT znajduje się jeden przypadek, gdy Paweł rzuca klątwę tzn wypowiada słowa "niech będzie przeklęty", a to w stosunku do tych, którzy chcieliby przekręcić Ewangelię ( Gal. 1 : 8-9). Pozdrawiam serdecznie:)

Wanda Kosma
Wanda Kosma
2026-02-03
Te sobory... Od pierwszego - (kluczowego dla losów świata jeżeli chodzi o dogmat homoousios), zwołanego przez wielokrotnego mordercę - było źle, a ponad tysiąc lat później nie było inaczej.... W tej kwestii zdania nie zmienię, niezależnie od tego, ile to kosztowało w naszej dawnej rozmowie.

Twój wiersz bardzo mi się podoba, bo dotyka historycznej prawdy i oddaje jej dramatyzm. Jan Hus i husytyzm, postać i zjawisko niezwykłe, o dużym wpływie oświecającym, w różnych aspektach, nie tylko religijnych. Pozdrawiam serdecznie :)


Kornel Passer
2026-02-03
Historia chrześcijaństwa, niestety, pełna jest cierpienia zadanego przez kościoły (bo nie tylko Kościół Katolicki ma to na sumieniu) ludziom. Nie da się tego niczym usprawiedliwić. Serdecznie dziękuję za komentarz:)

Monika Larn
Monika Larn
2026-02-02
Tak... grzechy Kościoła Katolickiego. A z innej beczki, Kopernik nie spłonął; może dlatego, że jego teorie nie dotykały kwestii finansowych. Jak zwykle świetny wiersz.


Kornel Passer
2026-02-02
Gdyby pożył dłużej mialby problemy.

Kornel Passer
2026-02-02
Kopernik umarł prawie jednocześnie z wydaniem swego dziela. Pierwszy raz zobaczył wydaną księgę na łożu śmierci.

maciejka
maciejka
2026-02-01
Lubię Twoje wiersze - rzeczowe, zgodne z prawdą historyczną, pozwalające na samodzielną ocenę wydarzeń. To jest cenne. Jak reportaż poetycki.
Za dużo ludzi cierpiało. I cierpi i dziś...


Kornel Passer
2026-02-03
Tak. Cierpienie zadane przez Kościół boli szczególnie... Serdecznie dziękuję Ci za wpis.:)

Larisa
Larisa
2026-02-01
Świetny wiersz!
Druga strofa - doskonała w swej wymowie.
Puenta zgodna z prawdą historyczną. Jest wiele takich kart...
5/6.
Serdecznie Cię pozdrawiam, Kornelu:)


Kornel Passer
2026-02-03
Serdecznie dziękuję za przychylny wpis. Pozdrawiam:)

Afrodyta<sup>(*)</sup>
Afrodyta(*)
2026-02-01
Poruszający wiersz o człowieku, który traci życie, ponieważ zderza się z systemem opartym nie na prawie człowieka do wolności, do samodzielnego dysponowania wolną wolą. Bohater liryczny staje się zagrożeniem dla interesów, które są przekładane nad Boga, człowieka i możliwość wyrażania wątpliwości. Wiersz jest pozbawiony uniesień i egzaltacji, co paradoksalnie jeszcze bardziej podkreśla tragiczny wymiar przedstawionej sytuacji.


Kornel Passer
2026-02-03
Tak, tragizm tej postaci uderza, tym bardziej że został zgładzony, jak można powiedzieć, przez "swoich". Hus był przecież dostojnikiem KK. Serdecznie pozdrawiam:)

Eleanor Rigby
Eleanor Rigby
2026-02-01
Ciekawy, wierszowany kawałek historii.
Ton jest rzeczowy i chłodny więc treść mocno wybrzmiewa.
Niestety religia jest narzędziem do kontrolowania ludzi, tworzyła porządek strachem i krwią tych, którzy otworzyli oczy.


Kornel Passer
2026-02-03
Jeśli chodzi o chrześcijaństwo, to było ono wolne od tej cechy zaraz na początku, a więc pierwszy i drugi wiek. W późniejszej historii, a zwłaszcza po "wrośnięciu" Kościoła w państwo było już gorzej. Serdecznie dziękuję:)

sturecki
sturecki
2026-02-01
W tym wierszu Jan Hus pokazuje że prawda nie jest z ciasta - sprzedawcy odpustów mogą ją macać w gronostajach - ale i tak kończą jako dym - a Sobór w Konstancji wraca do obrad jakby nic - gdy proch płynie Renem.
6/5


Kornel Passer
2026-02-03
Lubię użyć wiersza do opisu konkretu historycznego, starając się jednocześnie zachować dystans emocjonalny do tego, co popisuję. Serdecznie dziękuję za Twój komentarz:)

LydiaDel
LydiaDel
2026-02-01
Wiersz jak najbardziej zgodny z historią , o hipokryzji władz kościelnych - "sprzedawców odpustów,
odzianych w gronostaje i ornaty. ".

Puenta genialna, ironiczna, bez patosu i oskarżeń. 6/5 Serdecznosci


Kornel Passer
2026-02-03
Bardzo Ci dziękuję za wnikliwe spojrzenie na mój wiersz. Serdecznie pozdrawiam:)

Marek Żak
Marek Żak
2026-02-01
Uderzał w finanse, więc także postulował odebranie kościołowi dóbr, dziesięciny, no i kasy za odpuszczanie grzechów, więc też we władzę, a tego się nie wybacza. Miał szansę z tego się wymigać, ale nie chciał. Pozdrawiam


Marek Żak
2026-02-01
Obecnie rozgrzeszenie za kasę jest niezgodne z nauka kościoła, więc opinia JH i Twoja jest obowiązująca. Oczywiście się z tym, czyli, że była to aberracja, zgadzam, ale wielu z tym walczących ucierpiało.
Pozdrawiam

Kornel Passer
2026-02-01
Interesują mnie, jak wiesz, kwestie związane z religiami, nie tylko chrześcijańskimi i w pełni rozumiem różne dziwadła teologiczne, a niewiele jest rzeczy, które mogą mnie zdziwić, ale pomysł żeby dawać rozgrzeszenie pod warunkiem wpłaty określonej kwoty zakrawa na taką aberrację, że nie mogę pojąć w jaki sposób coś takiego mogło powstać w kościele chrześcijańskim.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności