X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

WSZĘDZIE JESTEŚ TY

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-04-08 00:02
z cyklu: "SŁOWEM BOGA WYRAZIĆ".

czy diabły mają ogon z pieczęcią?
czy stworzysz coś, co Ciebie nie zna?
być może w niemocy siedzi klon Twój –
zbyt blisko, że nie dostrzega
rogów mojej niegodziwości

przecież kuszenie szatana wyrasta
z tego samego miejsca co skrzydła –
każda namowa nie zna dobra
jest ofertą odwróconą, choć
każdy diabeł ma swego anioła

są grzechy, lenistwa i cnoty
a w nich Twoje palce
zamieszane w źródło stworzenia
rozlewające skutki po wszystkim
co mi dałeś na życie

jeśli wszystko jest Tobą
to kim jest ten, co upadł?
kim ten, co pisze ten wiersz?
czy ja, kupa mięsa i myśli
nie jestem wciąż Twoim śladem?

czy nawet piekło jest boskim echem?
bo jeśli Ty jesteś wszędzie –
gdzie kończy się świętość, a zaczyna grzech?
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
18 razy
Treść

6
13
5
4
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
16
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Kakashi Hatake
Kakashi Hatake
2025-04-20
W naszym umyśle, tylko i wyłącznie mistrzu.


sturecki
2025-04-20
Otóż to – umysł to jedyna świątynia z zakrystią pełną pokus, a mistrz jedynie próbuje nie zapalić kadzidła w piekle.

Tadek1<sup>(*)</sup>
Tadek1(*)
2025-04-09
Dobre pytanie. Nie słyszałem dobrej odpowiedzi na nie w kościele. Jest dość zasadne. Jednak mam wrażenie, że nikt nie ma na nie dobrej odpowiedzi. Tak szerzej patrząc jeśli ludzie są ułomni to będą grzeszyć i nie dojdą do świętości to jaki sens ma ta karuzela zwana życiem. Powołać tyle istnień z ograniczeniami by większość z nich nie dostąpiła zbawienia jak podaje samo pismo czyli jak by nie patrzeć większość swojego dzieła znalazła się w wiecznym potępieniu.


Tadek1<sup>(*)</sup>
2025-04-14
Z błędem systemu trafne porównanie. Być może pytanie o sens nie ma sensu, bo to co nazywamy sensem jest rodzajem historii, który sobie opowiadamy. A być może jedyny sens jest zakodowany w ewolucji jak twierdzi Pan Elon Musk i jest nim bycie bootloaderem dla AGI i w ten sposób wejdziemy w pewien rodzaj nieśmiertelności i na wyższy level. Kolejny etap ewolucji.

sturecki
2025-04-09
To pytanie wali w fundamenty i nie da się go przykryć kadzidłem.
Jeśli większość ma przegrać to co to za plan zbawienia?
Jeśli miłość stworzyła życie, by potem je odrzucać, to brzmi raczej jak błąd systemu, nie boski zamysł.
Może sens nie jest w mecie, tylko w samym kręceniu się na tej karuzeli ... by raz, chociaż raz, chwycić za rękę drugiego.
A może odpowiedzią jest cisza. Bo tylko w niej nie kłamie żadne słowo.

Larisa
Larisa
2025-04-08
Wszystko jest w naszej głowie, i piekło i niebo...
Dobro i zło. Wszystkie filozofie i doktryny religijne oparte są na słabości ludzkiej...
Gdzie zaczyna się grzech? Tam, gdzie zawodzi moralność.
Bardzo ciekawe pasma przemyśleń z dobrą puentą.
6/5.
Serdecznie pozdrawiam


sturecki
2025-04-09
Trafnie ... całe to niebo i piekło mamy często na własnym poddaszu, między sumieniem a pokusą. Religie, filozofie, normy to tylko narzędzia, a prawdziwe zmaganie zaczyna się, gdy nikt nie patrzy, a my decydujemy, kim naprawdę jesteśmy. Cieszę się, że puenta trafiła.

Jastrz
Jastrz
2025-04-08
Zasadniczy błąd filozoficzny, jaki przyjęli twórcy Pisma Św. to hipoteza walki dobra ze złem.
Szatan - jak wszystkie twory Boże też jest dobry. Zatem walka, jaka niewątpliwie się rozgrywa, to walka dobra z dobrem.
Po prostu mamy dwie koncepcje dobra. Koncepcja Boga to koncepcja owiec i pasterza. Pasterz dba o owce, a one jego słuchają. Koncepcja szatana to koncepcja wolności i odpowiedzialności. Tu owce same decydują (czasem nawet wbrew woli pasterza), ale też za swoje decyzje ponoszą odpowiedzialność. Dlatego to szatan, a nie Bóg stworzył piekło - miejsce kary.
A ja osobiście? Aczkolwiek kocham Boga, to jednak bliższa mi jest szatańska koncepcja dobra.


sturecki
2025-04-09
To jedna z tych refleksji, które nie tyle prowokują do sprzeciwu, co do głębszego przemyślenia. Odważna, spójna i na swój sposób logiczna. Bo skoro wolna wola jest najwyższym darem, to trudno nie zauważyć, że szatańska koncepcja przypomina bardzo ludzką dojrzałość — wolność z całym ciężarem jej konsekwencji.

Może Bóg nie tyle walczy z szatanem, co z ludzkim niezdecydowaniem między potrzebą prowadzenia a pragnieniem samostanowienia. A piekło? Może to nie kara, tylko naturalny efekt wyboru. Dzięki za ten głos ... niecodzienny i bardzo potrzebny. Ciekawa teza, którą jestem skłonny przyjąć.

JoViSkA
JoViSkA
2025-04-08
Nikt nie jest doskonały, wszyscy popełniamy błędy i grzeszymy...czasem robimy to bardzo świadomie stwarzając własne piekiełko, które pociąga za sobą wiele bezbronnych i niewinnych istnień...a gdy przyjdzie do rozliczeń najlepiej zrzucić winę na Boga za to, że tego nie zatrzymał lub na szatana za to, że kusił i skusił....
Pozdrawiam Stasiu :)


sturecki
2025-04-08
Klasyka winowajców: Bóg jako bezczynny świadek, szatan jako główny prowodyr, a my w roli biednych ofiar okoliczności. Tymczasem to często my budujemy piekło cegła po cegle ... i jeszcze się dziwimy, że w środku gorąco.

Motylek78
Motylek78
2025-04-08
diabeł to też anioł
nie jesteśmy doskonali
i nie powinniśmy do doskonałości dążyć
warto natomiast zadawać pytania
są bardzo ważne i trzeba pozwolić
im wybrzmieć
zaciekawił mnie wiersz zwłaszcza ostatnie pytanie
Pozdrawiam serdecznie 🦋💙


sturecki
2025-04-08
Cieszę się, że Cię zaciekawił — pytania mają moc większą niż deklaracje, zwłaszcza te, które zostają bez odpowiedzi. A co do diabła — masz rację, to też były anioł, tylko… zbuntowany. Jak każdy z nas, gdy zbyt mocno chce po swojemu.

Izka1<sup>(*)</sup>
Izka1(*)
2025-04-08
Tak szczerze: Dla mnie to już nie jest poezja, tylko traktat filozoficzny. Pozdrawiam serdecznie


sturecki
2025-04-08
Szczerze? Czasem i ja się łapię, że wersy za bardzo myślą, a za mało czują. Ale może to taki eksperyment – poezja, która nosi okulary i zadaje pytania zamiast szeptać do ucha. Dzięki za szczerość. Pozdrawiam serdecznie.

dAMVid
dAMVid
2025-04-08
Wyszukane pytania. Wiersz 6/5 Pozdrawiam


sturecki
2025-04-08
Dzięki! Cieszę się, że pytania trafiły ... czasem to one są ważniejsze niż gotowe odpowiedzi. 6/5? Aż się chce dalej pisać!

Kika88
Kika88
2025-04-08
Za lidiąDel
Pozdrawiam serdecznie:)


sturecki
2025-04-08
Skora za "LydiaDEl" to – celnie i z troską.
Diabeł to może właśnie efekt ambicji bez pokory. A piekło? Bywa, że robimy je sobie sami, myślą, słowem, zaniedbaniem.

LydiaDel
LydiaDel
2025-04-08
Piekło jest na ziemi, moim zdaniem. Diabeł jest ponoć upadłym aniołem. Przekroczył granice, ale jakie? Może pychy. Chciał być mądrzejszy od Boga?
Pamiętaj, ciemne myśli wtrącają do piekła, a przynajmniej do czyśćca. Uważaj, byś nie przekroczył tej granicy, Zmień tok myślenia.
Mądrości Buddy," - "Umysł jest wszystkim. Stajesz się tym, co myślisz."
Ostatnio szukam inspiracji w tej filozofii życia. Polecam. 6/5 Serdeczności


sturecki
2025-04-08
Masz rację. Granice bywają cieniutkie jak dym, a pycha lubi przebierać się za „lepsze myślenie”. Upadek? Czasem zaczyna się od spojrzenia w lustro zbyt długo.
A co do Buddy to ... mądrość w ciszy, siła w uważności.

januszek
januszek
2025-04-08
- ...jest wszędzie
- a u babci w piwnicy?
- no... też.
- a właśnie że nie !!! bo babcia nie ma piwnicy...
taką rozmówkę przypomniałeś

a poważnie dwie uwagi
" każdy diabeł ma swego anioła"
na pewno NIE !!!
aczkolwiek
tam też istnieje hierarchia a nad wszystkimi jest Lucyfer
" jeśli wszystko jest Tobą"
wszystko jest z " boskiej materii" ( duchowej) tak jak z potu rolnika ( jego rąk) jemy chleb (ale przecież nie rolnika)
Bóg też jest poetą i tak go ( a przynajmniej my poeci/tki ) powinniśmy rozumieć
a 3
Bóg nie chce
w odróżnienia od
mieć u Siebie niewolników
dlatego i nam i aniołom dał Wolną Wolę
i stąd z owych 1/3 aniołów zrodzili się szatani co "na złość babci odmrozili sobie uszy"
i Bóg ich wolny wybór zaakceptował, podobnie jak kiedyś ( na końcowym sądzie ) zaakceptuje (na wieczność) nasz wolny wybór Póki co On pokazuje Siebie ubiczowanego w koronie cierniowej i na krzyżu do naszej akceptacji, poprzez akceptację swoich cierpień, które możemy z Nim doświadczać.

"


sturecki
2025-04-10
Bardzo mi miło z tego powodu.

januszek
2025-04-10
dodałem do ulubionych
tak a propos.

sturecki
2025-04-10
Ach, te babcie ... z różańcem w dłoni i mądrością, co się nie kurzy.
Ich piwnica miała więcej światła niż niejeden współczesny salon.
A „bądź wola Twoja”? ... to jak wypowiedzenie zgody na nieznane, z pełną ufnością, że nawet cierń ma sens.
Twoja puenta jest jak cytat z modlitwy duszy głębokiej.

januszek
2025-04-10
instrukcją jest modlitwa "Ojcze nasz"
" bądź wola twoja jako w niebie tak i na ziemi"
czyli w praktyce
zamiast swojej woli ( a najczęściej w to samo miejsce) wprowadzać Jego Wolę
" moja wola z twoją zgodna
czy dasz rozkosz czy dasz męki
czy myśl smutna czy radosna
wszystko dziełem twojej ręki"


jak uczyły babcie (z piwnicą)

januszek
2025-04-08
ad trzeciej polecam mój wiersz Help! "

https://www.twojewiersze.pl/pl/wiersz,fjFYN24yPjduMnw5ZTQjN1o4XjA

tam zająłem się Wolnością Absolutną
i po części właśnie jak to ująłeś jako ( dar i przekleństwo ")
i jutro pogadamy
napisałem długo i wylogowało a dziś ...
żona woła.

sturecki
2025-04-08
Rozmówka z piwnicą jest bezcenna. Mało co tak celnie obnaża nasze próby mówienia o wszechobecności Boga, jak logika dziecka uzbrojona w fakty z życia babci.

A poważnie ... Twoje trzy uwagi to trzy mocne punkty odniesienia. Z aniołami i diabłami: słusznie, to nie gra w pary, tylko echo wielkiej decyzji, która raz podjęta, miała swoje nieodwracalne skutki. Co do boskiej materii ... porównanie z rolnikiem świetne, bardzo obrazowe i trafne. I rzeczywiście, poeci powinni Go rozumieć jako Stwórcę metafory, tej największej, jaką jest istnienie.

A trzecie? Najważniejsze. Wolna wola to dar i przekleństwo, prezent bez instrukcji obsługi. I jak pokazuje krzyż to nie chodzi o władzę nad nami, tylko o relację z nami. Bez przymusu, ale z otwartym sercem.

klaks
klaks
2025-04-08
Źródłem piekła jest pycha. Stworzenie Boga chciało stać na równi ze Stwóracą i tak narodziło się piekło według Biblii. Kiedy rządzi nami pycha i nienawiść, to jest piekło dla innych i nas samych. Ten, który pisze ten wiersz, z pewnoścą jest Dziełem Boga....Może właśnie pisze cykl natchniony przez Stwórcę, aby ludzie zadawali sobie te wszystkie potrzebne pytania na swojej własnej drodze do nieba :))
Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2025-04-08
Jeśli tak jest, to niech to pisanie trwa, nawet jeśli czasem bardziej przypomina zmaganie niż objawienie. A pycha? To ten szept, który każe grać Boga, zamiast Go słuchać. Więc jeśli coś dobrego z tych wierszy płynie, to może rzeczywiście nie jestem ich jedynym autorem.

Eleanor Rigby
Eleanor Rigby
2025-04-08
Tu się zgadzam każdy diabeł ma swego anioła, którzy walczą w naszej duszy każdego dnia. To walka dobra ze złem i zwycięża ten którego karmimy.


sturecki
2025-04-08
Zgadza się ... wewnętrzny ring, dwa głosy w narożnikach, a dusza w środku jako sędzia i pole walki w jednym. I faktycznie, wygrywa ten, który dostaje regularne porcje uwagi i dokładkę z intencji.

Marek Żak
Marek Żak
2025-04-08
Skoro, jak piszesz, Bóg jest wszędzie, to i w piekle także, a może jednak piekło wymknęło się spod boskiej kontroli i konkuruje z Bogiem, odnosząc przy tym wiele zwycięstw? Trudne pytania, a jasnej odpowiedzi nie ma. Pozdrawiam.


sturecki
2025-04-08
Piekło to może nie bunt, tylko dozwolona strefa ciszy w Bożym planie ... miejsce, gdzie wolna wola robi, co chce, a Bóg milczy, bo obiecał, że nie będzie sterować wszystkim jak kukiełkami. Może nie przegrał, tylko pozwala nam się przekonać, jak źle gramy bez partytury.

Krystek
Krystek
2025-04-08
Pytania, pytania - niestety nie na
wszystkie znajdziemy odpowiedzi.
Myślimy, to mamy wątpliwości.
Śle moc serdeczności :)


sturecki
2025-04-08
Myślenie to choroba, której objawem są pytania, a lekarstwa brak. Ale kto nie wątpi, ten albo śpi, albo ... ściemnia.

andrew
andrew
2025-04-08
Poznać sens życia...
Jedno jest pewne piekło my tworzymy i nie jest to abstrakcja. Bywa w codzienności nie tylko na wojnie.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2025-04-08
Zgadza się ... piekło nie potrzebuje smoły ani rogów, wystarczy zimne słowo, obojętność i trochę pychy przy śniadaniu. Sens życia? Może jest właśnie w tym, żeby go nie dokładać.

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-04-08
Człowiek tak się przeraził zła
które w nim tkwi
Że wymyślił diabła by mieć usprawiedliwienie w nim.
Pozdrawiam.


sturecki
2025-04-08
Celnie ... diabeł jako wygodny chłopiec do bicia, na którego zrzucamy winę, gdy lustro pokazuje zbyt wiele. Zło z metką „zewnętrzne” lepiej się sprzedaje niż to domowej roboty.

SYLWIA SUCHY<sup>(*)</sup>
SYLWIA SUCHY(*)
2025-04-08
Pamiętaj że łaska Chrztu Świętego i na Jego mocy ,na mocy tego Sakramentu należysz do Boga i jesteś Dzieckiem Bożym.Kazdy z nas również od poczęcia aż do swojej naturalnej śmierci ma z góry przydzielonego swojego Anioła Stróża który jest z nami wszędzie i idzie z nami wszędzie
,który posłuszny Bogu osłania nas ,broni ,ostrzega czuwa ,smuci się z naszych grzechów ale też raduje kiedy robimy coś dobrze .Kiedy przystępujemy do Bożego Stołu to Anioł pierwszy i dzie przed nami zanosząc Bogu nasze dary ,gorzej jeśli nie ma co zamieść :-( to wtedy pewnie jest mu bardzo smutno bo w końcu towarzyszy nam i w pewien sposób jest również za nas odpowiedzialny.Aniol Stróż jest z Tobą zawsze .To dobrze że masz świadomość tego że zło również jest obecne tak samo jak dobro .Zło nie śpi ,czyha i poluje ,,ryczy jak lew ..ryczący i myśli kogo by tu pożreć "".Nie daj się złu ale zło dobrem zwyciężaj ""Skup się na czynieniu dobra i stawaj po tej dobrej stronie barykady.:-)
Ja właśnie chwilę temu wstawienniczo prosiłam Boga o to aby zdeptał wszystkie dzieła diabła i jego diabelskie zagrywki a tu masz...taki wiersz .No ba! Jezus ma Władzę i Wszelką Moc i nie ma innego Imienia niż to Jedno !
Pozdrawiam serdecznie.


sturecki
2025-04-08
Dziękuję za tę pełną wiary i troski wiadomość. Czuć w niej Twoje przekonanie, spokój i duchową czujność. Nie obrażam się, wręcz przeciwnie, szanuję każde słowo, które płynie z serca i chce dobra.
Anioła Stróża nie zamierzam ignorować, choć pewnie nie raz musiał westchnąć nad moimi wyborami. Ale jak śpiewasz: oby kiedyś zaniósł mnie tam, gdzie światłość nie potrzebuje komentarzy.
Amen ... i do następnego wiersza.

SYLWIA SUCHY<sup>(*)</sup>
2025-04-08
Ps.Tak ! Bóg wszędzie Jest bo On Jest Panem Bogiem i Zbawieniem naszym :-)
Teraz w temacie Aniołów przyszło mi coś jeszcze ..sama nie wiem czemu i nie obraz się ale muszę to napisać ,.U kresu życia czy Twojego ,czy mojego ,ktoś zaśpiewa nam ,,Niech Aniołowie zaniosą Cię..."" a dokąd? Oby do Nieba ! Niech tak się stanie! ( kiedyś) Amen .

SYLWIA SUCHY<sup>(*)</sup>
2025-04-08
zamieść*

jobo
jobo
2025-04-08
Z tym diabłem toś chyba gracko trafił
Chociaż Stuartem Cię zwą
Z zdynstansowanej kunsztem mafii
Gasisz nas jak sam Rimbaud

deszcz gwiazd Cię zmiażdży!


sturecki
2025-04-08
Oj, jak deszcz, to niech gwiazd ... przynajmniej spektakularnie zginę.
A co do mafii … to tylko literacka, bez ofiar (no, może z wyjątkiem przecinków).
Wyobrażam sobie, jak Rimbaud kiwa mi z nieba głową i mówi: „dobrze gadasz, Stuart, ale nie przestawaj zaskakiwać”. I taki mam zamiar.

Groschek<sup>(*)</sup>
Groschek(*)
2025-04-08
oceniłem Ci to, ale portal jest poetycki.. 👾


sturecki
2025-04-08
I słusznie! Tu nie lajki rządzą, tylko słowa z duszą. A ocena od Ciebie jest jak kropka nad „wierszem”. Dzięki i lecę dalej w rytmie poezji.

poezja.tanczy
poezja.tanczy
2025-04-08
bo zaczynanie, na co pozwala
Bo przekonanie, że nowa fala

Bóg zaczyna, a co dalej - zależy od nas

Pozdrawiam miło,
M.


sturecki
2025-04-08
Dokładnie, to Bóg daje pierwszy akord, ale to my gramy melodię. A jak fałszujemy … cóż, przynajmniej gramy na żywo.
Pozdrawiam równie miło i z rytmem w duszy.

Waldi1
Waldi1
2025-04-08
no to zbiłeś mi ćwieka ... może są diabły z rogami i z ogonami ...ale więcej jest tych bez znaków szczególnych ... ci dopiero mają pole do popisu ... i kuszą na potęgę ... nawet ten co na górze Jezusowi mówił widzisz ten świat ... jeśli tylko m się pokłonisz on będzie Twój itd ... potem następna próba i następna ... a jeśli Ty jesteś tą garstką mięsa ... to ja już wolę c=z grzeszyć niż Ciebie zjeść .. uśmiechnij się i pisz nadal tak piękne wiersze o Bogu ..pokusach ...aniołach ...upadkach bo to mnie w wierze mojej umacnia i coraz mniej potykam się na równej drodze ... Dobranoc i pozdrawiam serdecznie ...


sturecki
2025-04-08
No i masz ... tak to jest, gdy diabeł nie nosi rogów, tylko dobrze skrojony garnitur albo znajomy uśmiech. A pokusy? Już dawno przestały być oczywiste ... teraz mają menu degustacyjne i miłą obsługę.

Ale dzięki za Twoje słowa. Są to jak duchowe espresso, które przypomina, że nawet jeśli się potykam, to jednak idę. I piszę dalej o tym całym święto-grzesznym cyrku, w którym każdy z nas gra rolę z anielskimi przerwami.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż więcej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności