X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

TRZY SPOSOBY WERSEM TKANE

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-02-04 00:12
pismak łapie słowa jak ryby w siatkę
poeta sadzi je w ogrodzie metafor
wieszcz tka z nich flagi na wietrze –
trzy sposoby na papier i atrament

pismak liczy wersy jak monety
poeta gubi się w mglistych strofach
wieszcz zostawia ślady w historii –
trzy sposoby na literę żywą

pismak pisze, by sprzedawać głosy
poeta, by dotknąć czegoś głębiej
wieszcz, by krzyczeć przez pokolenia –
trzy sposoby na słowo nieśmiertelne

słowa to pułapka znaczenia
to, co brzmi podobnie, jest przepaścią
bo nie każde słowo coś znaczy
i nie każde coś warte jest słowa
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
24 razy
Treść

6
16
5
8
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
23
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Izka1<sup>(*)</sup>
Izka1(*)
2025-02-05
Ciekawe ujęcie różnych podejść do pisania,skłania do refleksji nad istotą pisania i rolą twórcy. Pisanie może być zarówno rzemiosłem, jak i formą artystycznego wyrazu, a także misją., Istnieje odpowiedzialność twórcy za słowo i jego wpływ na odbiorcę. Podoba mi się. 6/5. Pozdrawiam serdecznie


sturecki
2025-02-05
Dziękuję za tak wnikliwą analizę! Pisanie rzeczywiście może być rzemiosłem, sztuką, a czasem wręcz misją – i w każdej z tych ról twórca ponosi odpowiedzialność za swoje słowa. Słowo ma moc kształtowania myśli, emocji, a nawet rzeczywistości, dlatego warto używać go świadomie. Cieszę się, że tekst przypadł Ci do gustu! Dzięki za 6/5 i serdeczne pozdrowienia.

myszulek
myszulek
2025-02-05
Pięknie pokazujesz różnicę między pismakiem, poetą a wieszczem, wskazując na ich różne podejścia do słowa i jego wartości. Ciekawe przemyślenia, które skłaniają do refleksji nad tym, jak używamy słów w życiu.


sturecki
2025-02-05
Nie można temu zaprzeczyć.

myszulek
2025-02-05
Słowa mają ogromną moc, a ich odpowiednie dobranie może zmienić nie tylko treść, ale także sposób, w jaki odbieramy świat. Zgadzam się, że balansowanie między różnymi rolami w pisaniu pozwala na odkrywanie nowych, głębszych znaczeń. Dzięki za tę inspirującą myśl!

sturecki
2025-02-05
Dziękuję! Cieszę się, że ta analiza trzech podejść do słowa skłania do refleksji. Każdy, kto pisze, balansuje gdzieś między nimi – czasem jest rzemieślnikiem, czasem poetą, a czasem kimś, kto pragnie nadać słowom głębszy sens. Ważne, by zawsze mieć świadomość, jakich słów używamy i jaką mają moc.

Jastrz
Jastrz
2025-02-04
Dwa pierwsze sposoby są mi bliskie. Do wieszczów nie mam specjalnie zaufania. Potrafią rozpalić nasze emocje do białości. Jednak, kiedy siłą woli powstrzymamy emocje i zaczniemy na zimno analizować ich propozycje - nieraz okazuje się, że te piękne manifesty są zwykłym bełkotem.


sturecki
2025-02-05
Ciekawa uwaga-teza! Wieszczowie potrafią porwać tłumy, wzniecić ogień emocji, ale kiedy spojrzy się na ich słowa na chłodno, czasem okazuje się, że to bardziej siła przekazu niż konkretna treść. To dobry temat na prace magisterskie i doktoranckie. Sztuka oddziałuje na wiele sposobów – jedni budują trwałe fundamenty, inni rzucają płomienie, które szybko gasną.
Cieszę się, że dwa pierwsze sposoby są Ci bliskie – w końcu to, co rezonuje osobiście, jest najważniejsze.

Roberttino
Roberttino
2025-02-04
Odbieram to jak artystyczną trylogię, gdzie sztuka ludzi kreuje swe nurty. Pozdrawiam serdecznie 6/5


sturecki
2025-02-05
Ciekawa interpretacja! Trylogia sztuki, w której różne nurty splatają się w jedną opowieść – podoba mi się to spojrzenie. Dziękuję za wysoką ocenę i serdecznie pozdrawiam!

[ GALBA ]<sup>(*)</sup>
[ GALBA ](*)
2025-02-04
Różnie ale zawsze z jakimś zamysłem i jakimiś emocjami. To też pewnego rodzaju harmonia pisarska.
Twoje wiersze wchodzą w czytelnika i wyjść nie zamierzają nigdy.
Chylę czoła tak świetnej poezji Stachu.
Pozdrówki 🌟👍


sturecki
2025-02-05
To niezwykle budujące słowa! Harmonia w pisaniu to czasem zamierzony rytm, a czasem czysta intuicja – najważniejsze, żeby rezonowało z odbiorcą. Jeśli moje wiersze wchodzą i nie chcą wyjść, to chyba lepszej pochwały nie mogłem usłyszeć! Dziękuję za tak piękne uznanie.

Wanda Kosma
Wanda Kosma
2025-02-04
Świetny dla mnie wiersz, to znaczy trzy strofy - niesamowite spojrzenie. Czwarta też jest dobra, ale nie znajduję jej związku z poprzednimi, brzmi jak odrębna, bardzo ciekawa refleksja. Co do ocen, gratuluję odzyskania opcji :) Widziałam dziś, że "szalejesz" ;) i że robisz to bardzo rzetelnie wg swojego systemu. W moim systemie wiersz, pod którym się wypowiadam, dostaje zazwyczaj oceny najwyższe.
Ten wiersz 6/5. Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2025-02-04
Dziękuję za wnikliwe spojrzenie i cieszę się, że trzy pierwsze strofy zrobiły na Tobie wrażenie! Co do czwartej – może rzeczywiście brzmi trochę jak osobna refleksja, czasem wiersz płynie w swoim rytmie i zbacza w nieoczekiwane rejony.
A co do ocen – no tak, skoro już odzyskałem opcję, to trzeba było trochę „poszaleć”, ale zawsze staram się robić to uczciwie i zgodnie
z własnym odczuciem.

Gminny Poeta
Gminny Poeta
2025-02-04
Kiedyś pytałem się pewnego konesera o obrazy abstrakcyjne, które wyglądały jak kreślone ręką dziecka. Odpowiedział mi tak. Wszyscy malarze kończą studia w tej dziedzinie gdzie uczą się wszystkiego od stawiania pojedynczej kreski do namalowania konia w galopie zatem każdy artysta to powinien potrafić a to jak potem będzie tworzył to już jego wola. Gryzmolić każde dziecko potrafi a on nie maluje tak bo inaczej nie potrafi ale że tak może. Zatem nie do końca zgadzam sie z Twoim Przekazem POETO. Pozdrawiam z uśmiechem:))))


sturecki
2025-02-04
Bardzo ciekawa refleksja! To prawda – wielki artysta nie maluje „jak dziecko” z braku umiejętności, ale dlatego, że świadomie wybiera taką formę wyrazu. Podobnie w poezji – prostota nie zawsze wynika z ograniczeń, a skomplikowana forma nie zawsze oznacza głębię.
Nie musimy się zgadzać we wszystkim, bo to właśnie różne spojrzenia czynią sztukę tak fascynującą. A komentarz jest super!

JoViSkA
JoViSkA
2025-02-04
Wieszczką nie będę, poetką jak Cię mogę, ale pismakiem czemu nie, skoro pisanie sprawia mi tyle radości...jednak nie zależy mi na tym, aby trwać wiecznie w cudzych umysłach, a bardziej na tym, aby najbliżsi zapamiętali i pamiętali długo o babci jovini z tej lepszej strony jakim jest tworzenie, bo jako zwykły zjadacz chleba jestem zbyt przeciętna, aby być zauważoną i zapamiętaną :))
Fajny wiersz, fajny pomysł na wiersz, fajne wykonanie, zmusza do refleksji...
Pozdrawiam Stasiu :)


JoViSkA
2025-02-04
hihi...miałam na myśli obecność werbalną :))

sturecki
2025-02-04
Hi, hi ... na razie, tylko po kraju ...

JoViSkA
2025-02-04
To bądź i nigdzie daleko nie odchodź :)

sturecki
2025-02-04
Póki myślę ... jestem!

JoViSkA
2025-02-04
Dziękuję, że jesteś :)

sturecki
2025-02-04
Cieszę się, że mogę dodać trochę pozytywnej energii – bo przecież słowa mają moc budowania, a nie tylko opisywania. Zasłużyłaś to masz!

JoViSkA
2025-02-04
Dziękuję Stasiu, miło mi, że tak o mnie myślisz, to budujące :)
Miłego wieczoru życzę mój Przyjacielu :)

sturecki
2025-02-04
I to jest piękne podejście! Nie każdy musi być wieszczem, nie każdy dąży do nieśmiertelności w literaturze – czasem najcenniejszą pamięcią jest ta, którą noszą w sobie najbliżsi. Jeśli pisanie sprawia radość, to już wystarczający powód, by to robić.
Nie bądź taka skromna. Twoją niezaprzeczalną siłą jest komplet: wiersz + oryginalna grafika. To Cię wyróżnia. Poza tym – widać, że tworzysz z serca, a to zawsze zostawia ślad, niezależnie od skali.

Kika88
Kika88
2025-02-04
Ciekawie napisane
Pozdrawiam serdecznie:)


sturecki
2025-02-04
Dziękuję! Cieszę się, że się podobało.

matka
matka
2025-02-04
Witaj Staszku , wiersz jest ciekawy i naprawdę dobry . Pozdrawiam cieplutko Irena


sturecki
2025-02-04
Dziękuję za miłe słowa, cieszę się, że wiersz przypadł Ci do gustu. Serdecznie pozdrawiam.

januszek
januszek
2025-02-04
im dalej czytam tym bardziej różnicuję
1są trzy sposoby
- pełna zgoda
ale na nieśmiertelność
niektórzy stawiają pomniki ze spiżu
albo w kamieniu jak sfinks
a inni wolą 'kruchą' pamięć na łatwopalnympapierze
stąd
pismak
poeta
wieszcz
to też rożne miejsca na tym samym podium
a co do ostatniej strofy podobną opinię wyraził nasz wieszcz (nieśmiertelny)

STOPNIE PRAWD Są prawdy, które mędrzec wszystkim ludziom mówi, Są takie, które szepce swemu narodowi; Są takie, które zwierza przyjaciołom domu; Są takie, których odkryć nie
może nikomu.

6/5


sturecki
2025-02-04
Świetnie to ująłeś – pismak, poeta, wieszcz to nie rywale, lecz różne miejsca na tym samym podium. Każdy wybiera swój materiał: jedni spiż, inni papier, a jeszcze inni zostawiają ślad w ulotnej pamięci, licząc, że to właśnie ona przetrwa najdłużej.
A co do stopni prawdy – nasz wieszcz dobrze wiedział, że nie każda myśl nadaje się do wypowiedzenia głośno. Czasem prawda potrzebuje właściwego adresata, a czasem cisza mówi więcej niż wersy. Dzięki za tę refleksję, jak zwykle – niezwykle pouczającą.

Lenia
Lenia
2025-02-04
To prawda, różne są sposoby wyrażanie siebie, ile autorów, tyle sposobów:)Podoba mi się Twój wiersz:)


sturecki
2025-02-04
Dokładnie! Każdy autor ma swój własny język, rytm i sposób wyrażania emocji – i to właśnie sprawia, że literatura jest tak bogata. Cieszę się, że wiersz Ci się podoba! Dzięki za dobre słowo i serdecznie pozdrawiam!

Sabina
Sabina
2025-02-04
Z wierszowania płynie spory potok filozoficznych pierwiastków. Myśli nie zostają bez ich wpływu 🙂❤️


sturecki
2025-02-04
Bo poezja to nie tylko słowa, ale i przenikające je idee. Każdy wers niesie coś więcej niż dźwięk – czasem to filozofia, czasem emocja, a czasem czysta intuicja. Myśli nasiąkają tym potokiem i płyną dalej, zmieniając się z każdym czytelnikiem. Dziękuję.

sisy89
sisy89
2025-02-04
Każdy sposób jest dobry i myślę, że każdy potrzebny, odbiorcy znajdą się zawsze.
Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2025-02-04
Dokładnie tak! Słowa mają swoją publiczność, niezależnie od formy – jedni szukają prostoty, inni zagadek, a jeszcze inni emocji między wersami. Ważne, żeby pisać to, co w duszy gra.
Serdecznie pozdrawiam i życzę inspirującego dnia!

andrew
andrew
2025-02-04
Bywamy pismakami, poetami i wieszczami. Oczywiście wg siebie.
To jest właśnie to, dlaczego to robimy.
...
słowa nie chcą płynąć
ustawiać się w wersy
próbuję upychać
brakujące znaleźć dokleić
nie są klockami
nie pasują
sypią się jak wieża z piasku
...
Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2025-02-04
Czasem słowa układają się same, a czasem rozsypują jak piasek – i w tym też jest ich magia. Bo nawet jeśli nie chcą pasować, to i tak coś znaczą, nawet w chaosie. A pismak, poeta, wieszcz? Każdy z nas bywa nimi na zmianę – ważne, żeby pisać.
Dzięki za refleksję, serdecznie pozdrawiam i życzę, by dziś słowa same wskakiwały na swoje miejsce!

Synchroniczność zdarzeń <sup>(*)</sup>
Prawdziwe wartości niesie dusza której czasem ciężko wyrazić emocje fizycznie


sturecki
2025-02-04
To prawda – dusza często dźwiga więcej, niż potrafimy wypowiedzieć. Niektóre emocje nie mieszczą się w gestach ani słowach, ale znajdują swój wyraz w ciszy, spojrzeniu lub wersie poezji. I to właśnie w tych niewidzialnych śladach tkwi ich największa siła. Dzięki.

Kazimierz Surzyn
Wolę prostotę, która moim zdaniem bardziej trafia do serca czytającego, albo do osoby dla której wiersz jest dedykowany, słowa mają wartość, gdy podparte są czynem, wersy powinny być zrozumiałe, nie wyniosłe ani zawiłe, pozdrawiam ciepło Staszku.
5/5


sturecki
2025-02-04
do "Asteria"
Zgadzam się – poezja to przestrzeń bez granic, gdzie prostota i zawiłość mogą współistnieć, a to, co dla jednego jest oczywiste, dla innego staje się zagadką. Gdyby wszystko było łatwe do odczytania, nie mielibyśmy tych wszystkich literackich i intelektualnych sporów, które tak pięknie karmią wyobraźnię.
Co do czteronożnej wersji litery M jako najkrótszego wiersza – brzmi jak minimalizm doprowadzony do absolutu! Może właśnie w tej prostocie kryje się cała jego głębia?
Dzięki za ciekawą refleksję i za „TAK” dla wiersza!

Asteria<sup>(*)</sup>
2025-02-04
Pozwolę się nie zgodzić jednak z Panem Kazimierzem.
"wersy powinny być zrozumiałe, nie wyniosłe i zawiłe...'
To co zrozumiałe dla jednego odbiorcy, dla innego pokrętne, trudne do odczytania. Dlaczego mamy ograniczać się do prostoty, która jest piękna, ale dusza poety to twór nieokreślony, bez ram, ze swoimi perspektywami i uniesieniami :))
Gdyby poezja była tylko prosta w odbiorze, to analizy wierszy znanych poetów można by sobie darować, a jednak z tego co pamiętam z lekcji jęz. polskiego to zawsze było wałkowane :))
Jedno z najbardziej znanych haiku Bosho "Stary staw" doczekało się mnogości interpretacji, które na dodatek siebie wykluczają :)
W Księdze Guinnessa kiedyś znalazłam najkrótszy wiersz świata. Nie pamiętam autora, ale była to czteronożna wersja litery M... i co Wy na to Panowie :)))

Wracając do wiersza, jestem na Tak :)

Pozdrawiam

sturecki
2025-02-04
Co racja to racja! Prostota często trafia tam, gdzie wielkie słowa tylko się odbijają. Czasem jedno dobrze dobrane zdanie mówi więcej niż cały poemat. A jeśli słowa idą w parze z czynami – to już prawdziwa sztuka! Dzięki za ocenę i ciepłe pozdrowienia, również serdecznie pozdrawiam!

Marek Żak
Marek Żak
2025-02-04
Ciekawie i mz trafnie napisałeś o tych trzech typach piszących. Bywa, że ktoś z grupy poetów, napisze coś ważnego i mądrego, co pozostawi po sobie, a i wieszczom zdarza się napisać niezbyt udane dzieła.
Pozdrawiam


sturecki
2025-02-04
Dokładnie! Granice między pismakiem, poetą a wieszczem bywają płynne – każdy może mieć swój moment chwały albo potknięcia. Ważne, żeby pisać szczerze i zostawiać po sobie coś, co choć jednej osobie zapadnie w pamięć.

Krystek
Krystek
2025-02-04
Ważne, by pomyśleć nim napiszemy,
bo ich sens na duże znaczenie nie tylko
emocjonalne.
Ślę moc serdeczności i pogody ducha:)


sturecki
2025-02-04
Zgoda – słowa to nie bumerangi, raz rzucone nie zawsze wracają tak, jak byśmy chcieli. Myślenie przed pisaniem to sztuka, a emocje dodają jej barw. Ślę równie moc serdeczności i uśmiech na dokładkę!

mis
mis
2025-02-04
Pismakowe łapanie słówek, liczenie wersów i sprzedawanie głosów... to nie niezbyt miłe sprawy a wręcz nieprzyzwoite. Nie jestem poetą - raczej amatorem wierszokletą - piszę to, piszę tak , piszę o tym co widzę, słyszę co moja dusza podpowiada. Wiersz oceniłem wysoko - 6/5.
Serdeczności😀


sturecki
2025-02-04
Amator czy wierszokleta – niech każdy pisze, jak mu w duszy gra! Poezja nie pyta o dyplomy, a dobre wersy bronią się same. Skoro 6/5, to wygląda na to, że dusza dobrze podpowiada. Serdeczności i oby słowa zawsze płynęły prosto z serca!

LydiaDel
LydiaDel
2025-02-04
Pismak żeruje na papierze jak gąsienica na liściu, zostawiajac brudne ślady na kartce, poeta wykrzykuje teksty całym gardłem, aż mu siły i tchu braknie. Wieszcz przemyka się mądrze poprzez wszelkie formy, świadomy swojej przewagi. On jeden wie, co jest słowa warte. Po przeczytaniu Twojego tekstu. 6/5 Serdeczności


sturecki
2025-02-04
Cóż, skoro pismak zostawia ślady, poeta krzyczy, a wieszcz przemyka, to ja chyba balansuję gdzieś między nimi – czasem bazgrzę, czasem szepczę, a czasem po prostu zostawiam miejsce na ciszę. Dzięki za 6/5 – to już poziom literackiej inflacji! Serdeczności! I wiedz, że jestem "odwieszony"!

klaks
klaks
2025-02-04
Tak, dlatego nie każdy kto pisze jest poetą i są poeci którzy nie piszą. A słowa jak życie, niektóre doświadczenia nas bardzo kształtują, inne spływają w mało istotnej rzece codziennych czynności. Mądre przemyślenia, jak zawsze :)
Pozdrawiam serdecznie :) 6/5


sturecki
2025-02-04
Zgadza się – nie każde pióro ma w sobie poezję, a nie każda cisza jest jej brakiem. Życie to taki dziwny tomik, gdzie jedne strony się zapamiętuje, a inne przelatują jak ulotki. A za ocenę 6/5 czuję się jak książka w twardej oprawie! Serdecznie pozdrawiam już "odwieszony"!

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-02-04
Zawsze się znajdzie ofiara
którą skusi przynęta słowa
Byle była umiejętnie nastawiana
I pułapka jest gotowa.
Pozdrawiam serdecznie.


sturecki
2025-02-04
Słowa jak przynęty – czasem złowią serce, czasem rozum, a czasem tylko uśmiech. Obyśmy wszyscy łowili w czystych wodach i z dobrymi intencjami! Pozdrawiam serdecznie już "odwieszony"!

Waldi1
Waldi1
2025-02-04
te sposoby wersem tkane ... są dla wielu zrozumiałe ... są poeci piszący wzniośle ... zdobywają złote pióra .... bukiety kwiatów ... często w piórka obrastają ... wierszokleci tacy przyziemni na poezji się nie znają ... słowa mówią ... słowa piszą nawet głusi ich słyszą ... to co proste sercem pisane jest jak lek na ciętą ranę ... no i wreszcie ... wspaniali wieszcze ich wiersze w szkołach są deklamowane i na wieki w historii zapisane ... więc wypowiadajmy słowa ... które do życia przywracają miłując bliźniego jak siebie samego ... bo słowo jest potęgą ...a jednocześnie bronią obusieczną ... pozdrawiam serdecznie dobranoc ... spadam ...


sturecki
2025-02-04
Dzięki za poetycką refleksję! Poezja ma różne oblicza – jedni sięgają po wzniosłe wersy, inni wolą prostotę, ale każda forma ma swoją wartość, zwłaszcza gdy trafia w serce. A co do złotych piór i bukietów – wolę pióra wieczne i herbatę zamiast kwiatów, bo te przynajmniej się nie rozsypią! Miłych snów i do przeczytania!
P.S. Jesteś pierwszy, który się dowie, że mnie "odwiesili"!


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności