X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Salvador Dali łamie namalowane zegary

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-08-07 08:48

Precyzyjne
łamanie tarcz zegarów
i podpalanie
namalowanych żyraf
najczęściej nie oznacza
ani poszukiwania prawdy,
ani pomnażania piękna,
chyba że robi to
Salvador Dali,
świeżo po przystrzyżeniu
wąsów.

Absurd sprawdza się
jako pokusa dojścia skrótem,
zdarza się przecież,
że przypadkową ścieżką
wśród odwróconych przedmiotów
szybciej trafisz do celu
niż traktem
ubitym przez mędrców
o kwadratowych
umysłach.





autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
13 razy
Treść

6
6
5
7
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
3
5
10
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Marek Meloman
Marek Meloman
2025-09-06
Dobre :)


Kornel Passer
2025-09-09
Dzięki:)

Monika Larn
Monika Larn
2025-08-08
Surrealistyczne obrazy pozornie dają ogromne pole do interpretacji, ale tak naprawdę często mają bardzo konkretne podłoże emocjonalne i ścisły przekaz. Są też niepokojące. Precyzja i warsztat Dalego są nie do podważenia. Poszukiwanie prawdy, pomnażanie piękna... nie, nie, także w przypadku Dalego to raczej walnięcie obuchem w głowę, sianie niepokoju, pobudzenie emocji. Sam obraz z zegarami zawsze przemawiał do mnie w ścisłym połączeniu z tytułem, ponieważ niechciane wspomnienia rozmyte zębem czasu nie znikają i nie słabną, lecz stają się po prostu zniekształconą wizją rzeczywistości, projekcją podszytą dodatkowym lękiem i bólem, którego nie wyleczy czas. To przedstawia ten obraz, wbrew niektórym interpretacjom :)
Bardzo lubię wiersze nawiązujące do obrazów, bo wtedy obrazy zaczynają na nowo żyć w głowie.


Kornel Passer
2025-08-09
Ciekawe jest to, że obrazy wygenerowane przez Salvadora Dali nie maja nic wspólnego ze snami. W snach rzeczywistość jest co prawda poprzestawiana, ale operuje raczej prawdziwymi elementami, to znaczy gotowymi fragmentami rzeczywistości, a deformacje są rzadkie. Odbieram jego obrazy jako kompozycje, trochę na podobieństwo dzieł muzycznych. Ich "znaczenie" z założenia zostało przecież przez twórcę wykolejone, zakładam że nie po to, by odbiorca na siłę budował jego logiczną interpretację. w tym sensie jego malarstwo odbieram jak abstrakcję, choć formalnie jego obrazy oczywiście nie stanowią abstrakcji.

Jastrz
Jastrz
2025-08-08
Dla mnie surrealizm, to bardzo realistyczny zapis snu. A wiadomo, że wizje senne mogą być różne. Ja bardzo cenię Kazimierza Mikulskiego. Jego ilustracje do książek mojego dzieciństwa oswoiły mnie z surrealizmem.
Dali (mimo, że malarzem był świetnym) jako człowiek był kabotynem, a tego u artystów nie lubię.


Kornel Passer
2025-08-08
No tak, tylko zobacz, że wśród artystów wielu balansowało na pograniczach "normalności". Nadwrażliwość ma swoja cenę chociaż moim ideałem "noszenia się" artysty był Czesław Milosz, który mimo odbywającej się w jego głowie wojny katastrofizmów, manicheizmów i egzystencjalizmów, pokazywał się ludziom zawsze w marynarce i mówił "ludzkim głosem".

Larisa
Larisa
2025-08-07
"Łamie"- w tym słowie zawiera się cecha charakterystyczna twórczości Salvadora... jego surrealizm wydaje się taki realistyczny, uporządkowany, wyraźny (dbałość o szczegóły) i zarazem miękki, odarty z twardej formy.
Można rzec, że "szkiełko i oko" mówią zbyt mało... wyobraźnia jest o wiele bardziej fascynująca i bardziej komunikatywna.
Miękkie, roztopione zegary, symbolizują upływ czasu, ale mówią nam, że czas może się skończyć, roztopić pod wpływem słońca, tak jak topi się ser (camembert - z uwagi na okrągły kształt i podobno spożywany był przez artystę przed powstaniem dzieła,) pod wpływem wysokiej temperatury. Podobnie motyw żyrafy, która płonie, roztapia ją ogień. Nic nie jest wieczne... wszystko się kiedyś skończy, spłonie albo się roztopi.
Wiersz odnosi się do pojęcia absurdu w sztuce... i tylko w tej dziedzinie, absurd funkcjonuje na prawach sensu, logiki. Sztuka kieruje się swoimi prawami, bo opiera się na emocjach, wyobraźni i intuicji, a jej treść może wypływać daleko pozarozumowe pojęcie świata.
Świetny wiersz!
5/6.
Serdecznie pozdrawiam


Kornel Passer
2025-08-08
Wydaje się, że poczucie "łamania" kanonów było nieodzownym elementem jego procesu twórczego. Coś na kształt sparodiowanej pewnej piosenki z kabaretu Dudek: "Co by tu jeszcze 'złamać ', panowie...":) Sądzę, że każda twórczość karmi się przeświadczeniem podobnym, przynajmniej w pewnym sensie , bo przecież desygnatem słowa "tworzyć" jest zrobienie czegoś nowego, czyli czegoś nieistniejącego wcześniej... Dziękuje za treściwy i ciekawy komentarz. Pozdrawiam:)

Naja
Naja
2025-08-07
W tym się przejawia geniusz twórcy, aby wbrew temu, z czym się w pierwszym wrażeniu mierzymy, celnie odczytać jego intencje.
Świetny tekst.
Pozdrawiam serdecznie interlokutorów :-)


Kornel Passer
2025-08-08
Dziękuję za Twoją obecność i refleksję nad wierszem. Pozdrawiam:)

samisen
samisen
2025-08-07
Kontrowersyjna postać wśród artystów malarzy, ale który z tych znanych, nie miał nic za uszami…?
Te miękkie zegary Salvadora, wiadomo... symbolizują przemijanie, tzw. metaforę upływu czasu, a co za tym idzie, starzenie się i procesy deformacyjne, które zachodzą w sferze psychiki człowieka.
Temat jest mi bliski gdyż opiekuję się schorowanym ojcem w podeszłym wieku i mogę na bieżąco zauważyć, jak ta pamięć u niego bywa już bardzo zawodna a dodatkowo pojawiają się też halucynacje, omamy wzrokowe, słuchowe, itp…
Do mnie zatem przemawia, ten jego surrealizm, niczym ksiądz na kazaniu do swoich wiernych :)
Pozdrawiam


Kornel Passer
2025-08-08
Dziękuję za Twój osobisty komentarz. Niezwykle poruszające jest dla mnie powiązanie sztuki surrealizmu z obrazami, które mogą pojawiać się w czasie choroby bliskiej osoby. Serdecznie pozdrawiam:)

LydiaDel
LydiaDel
2025-08-07
Geniusz surrealizmu. On potrafi i on może. Gdyby ktoś inny namalował, byłby może wyśmiany, ale nie Dali – "chyba że robi to Salvador Dali, świeżo po przystrzyżeniu wąsów."

"przypadkową ścieżką wśród odwróconych przedmiotów szybciej trafisz do celu" – to oczywiste, bo niecodzienność przyciąga wzrok. 6/5 Serdecznie pozdrawiam.


Kornel Passer
2025-08-07
Do swoich słynnych wąsów był bardzo przywiązany, co eksponował na fotografiach, które po nim zostały. Jego obrazom nie sposób odmówić piękna również w klasycznym rozumieniu, a to ze względu na zachowanie klasycznej techniki malarskiej. Bardzo starannie malował, w przeciwieństwie do wielu nie-surrealistów ... Pozdrawiam:)

Moona@
Moona@
2025-08-07
Obrazy Dalego i jego ekscentryczna osobowość nie dają szansy na przejście obok :)
Był kontrowersyjny i to służyło jego twórczości.
Deklarował się jako "katolik bez wiary", interesował okultyzmem, choć odbierany jest raczej jako "mistyk prowokator"..
Jego dzieła wzbudzały różne odczucia i chyba na ty mu zależało.
Do celu też można dojść skrótem przez przypadek*. Zwłaszcza, gdy celem jest sztuka lub wynalazki ;)
Pozdrawiam Kornelu :)


Kornel Passer
2025-08-07
Uczynienie z aktu twórczego religii, w której akt sam w sobie ma być objawieniem bez względu na to, do czego prowadzi - tak bym określił jego sztukę. Cenie go, ale nie on jest moim ulubionym malarzem. Pozdrawiam:)

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-08-07
Salvador Dali akademicka technika i niczym nieograniczona wyobraźnia.
Można? Można!


Kornel Passer
2025-08-07
Dobra myśl...

Odyseusz62
2025-08-07
Sztuka to lira
która ma tyle strun
ile mamy zmysłów
można trącić jedną z nich
albo zagrać koncert na wszystkich.

Pozwolę sobie ten komentarz dodać jako osobny wiersz.

Kornel Passer
2025-08-07
Ja nosze w sobie zazdrość wobec malarzy, co czasem wyrażam w swoich wierszach. Pamiętam w przybliżeniu pewien fragment wypowiedzi czy wiersza Franka O'Hary, który zwrócił się do swojego przyjaciela malarza: "Ty tworzysz coś, co ja mogę tylko opisać". Niby to trochę naciągane, ale ukazuje brak materialnego substratu wiersza jako coś "niewygodnego" w twórczości.

Odyseusz62
2025-08-07
Dla mnie Salvador Dali jest największy,
kiedyś gdy nie pisałem wierszy
dużo rysowałem
technikę i wyobraźnię doceniałem.

Kornel Passer
2025-08-07
Właśnie o to chodzi. Tematyka surrealistyczna nie pozbawiła go pragnienia wykorzystywania w malowaniu nienagannej techniki malarskiej.

Marek Żak
Marek Żak
2025-08-07
Te pogięte obrazy kojarzą mi się z desperackimi próbami zatrzymania, czy zwolnienia czasu. Na jednych robi wrażenie, ni innych nie. Niedawno widziałem fabularny film o nim z późnego kresu życia. Tak czy inaczej genialny twórca. Pozdrawiam


Kornel Passer
2025-08-07
Megalomania i kosmiczne ego były chyba nieodzowne dla tego rodzaju ekspresji twórczej, którą uprawiał. Gorzej jak te cechy idą w parze z miernymi efektami artystycznymi, co zdarza się dość często.

Elżbieta
Elżbieta
2025-08-07
Jego zegary przypominają naleśniki, ze zbyt rzadkiego ciasta, ta dziwaczność ma sens, oddaje całkiem trafnie płynność samego czasu, a dla Artysty stała się wyróżnikiem i znakiem rozpoznawczym jego obrazów. Robienie szumu, wokół swojej osoby, opanował do perfekcji, przy tym inspirował sobą i twórczością innych, choćby wspomnianą przeze mnie wierszem Elsę Schaparelli. Lubię jego obrazy, prawda, że niestandardowem myśleniem można zrozumieć sprawy niewytłumaczalne, choćby, że "czas płynie".
6/5
Pozdrawiam serdecznie, Kornelu:)⭐


Kornel Passer
2025-08-07
Tak. Nie chce mi się tego teraz sprawdzać, ale bodajże w swoim innym wierszu o jego sztuce, użyłem porównania jego zegarów do naleśników, bo podobieństwo jest uderzające. "Łamanie zegarów" przyszło mi do głowy, bo chciałem wyrazić jego "pójście na skróty" przez czas. Dziękuję serdecznie za Twój komentarz:)

sturecki
sturecki
2025-08-07
Czasem najkrótsza droga do sensu prowadzi przez totalny bezsens i rozlane zegary.
Jak się wszystko odwróci do góry nogami, to nagle widać więcej niż z niejednej katedry logiki.
Są tacy, co robią dziwne rzeczy tylko po to, żeby się wyróżnić – i wychodzi z tego wielkie nic.
Ale jak się za to weźmie ktoś z prawdziwym fiołem i wąsem, to nagle świat zaczyna mówić innym językiem – i ma to sens, choć nikt nie wie jaki.
6/5


sturecki
2025-08-07
Tak. Wiele jego obrazów to abstrakcje, a ja takie lubię najbardziej. Często chodzę to muzeów sztuki abstrakcyjnej i nierzadko stoję pół godziny przed obrazem, by dociec, co przedstawia.

Kornel Passer
2025-08-07
Dzięki. Salvador Dali faktycznie chciał się mocno różnić od innych, i to nawet pod względem wąsów, ale jestem dla niego pobłażliwy, bo jego szuka to wynagradza. Poza tym jego wizje są namalowane nienaganną techniką malarską i mają samoistne walory estetyczne. Jego absurd ma swoistą, wyczuwalną, wewnętrzną logikę, a historie jego poszczególnych obrazów wskazują na to, że kształtował je świadomie i z rozmysłem , nie wydając się na pastwę przypadku, czy dowolności.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności