X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

TRZY OBLICZA POKOJU – odsłona 2: Putin

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-03-20 00:00

POKÓJ POD GĄSIENICĄ

pytanie o Nobla dla Putina
brzmi trochę tak
jakby wilka pytać
czy chce medal
za pilnowanie owiec

robi się dziwnie cicho
jakby ktoś przez pomyłkę
pomylił akademię
z wyrzutnią rakiet

bo są tacy
co choćby udają
że lubią pokój
i są też tacy
co wolą
żeby mówiły za nich granice
przesuwane przez widzimisię

on nawet nie próbuje
nie staje w kolejce do lauru
nie prasuje fraka pod Oslo
nie ćwiczy uśmiechu
dla komisji
bo po co
skoro lepiej od lauru
wychodzi mu
cień czołgu na mapie

on wie
że Nobel Pokoju
to jednak słabo wygląda
przy huku
który lepiej zna
niż język pojednania

pokój w jego ustach
brzmi zwykle
jak przerwa techniczna
na przeładowanie argumentów

nie wysyła podań
nie zabiega
nie kokietuje historii
bo przecież łatwiej
przesuwać granice
niż siebie
choćby o krok
w stronę sumienia

więc kiedy ktoś spyta
czy Nobel dla Putina
odpowiem bez ceremonii:
nie
on nawet nie próbuje
bo trudno marzyć o laurze
za pokój
gdy się od lat
uprawia rozbój
na cudzej ziemi

bo żeby sięgać po pokój
trzeba raz na zawsze zejść z drogi wojnie
a on bez przerwy
nią depcze
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
15 razy
Treść

6
12
5
1
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
13
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


JaSnA7
JaSnA7
2026-03-20
Ten świat jest taki właśnie, że ci, którzy wojny prowadzą, chcą grać rolę gołębi pokoju...
Patrz - przykĺad zza oceanu.
I komu to na rękę, o tym napisała Ela.
Pozdrawiam Staszku:)
6/5⭐️


sturecki
2026-03-20
Niestety tak bywa – najgłośniej o pokoju mówią często ci, którzy mają najwięcej do przykrycia, a ktoś na tym zawsze liczy zyski.
Pozdrawiam.

Migrena...1<sup>(*)</sup>
Migrena...1(*)
2026-03-20
czy zrobił cos dla pokoju ?

Ukraina zamówiła w niemczech 60 tysiecy protez.

dla żołnierzy.

Putin to nacjonalista.

jedna Rosja.

150 milionów ludzi.

jakoś wszystko mu się kręci.

ale jak dokładnie ?

trudno powiedzieć.

ja bym mu nobla nie dał.

nie wykluczam, ze przyjdzie czas gdy on sam sobie tego nobla weźmie.

bo ludzie zglupieli już do reszty.


sturecki
2026-03-20
Trafnie to określiłeś – gdy ktoś „robi pokój” liczbą protez, to trudno mówić o nagrodzie, a nie o rachunku za decyzje, których nikt przy zdrowym rozsądku nie powinien nagradzać.

Motylek78
Motylek78
2026-03-20
tu już jasność jest większa
wystarczy tylko małym druczkiem dopisać
pod nagrodą "za usuwanie pokoi i kuchni w domach "
i właściwie nagrodę można by dać
tylko czy o to chodzi...
małym drukiem zapisane
to mało kto przeczyta
a gdzie nagrody dla tych co naprawdę ważni
jak np. nasz polski publicysta Szczepan Twardoch
pisze świetnie i dużo też robi....
Pozdrawiam serdecznie 🦋


sturecki
2026-03-20
Celna ironia – jak dopiszemy „małym druczkiem”, to każdy „burzyciel pokoi” wyjdzie na budowniczego, a prawdziwi robiący swoje zostaną między wierszami – tacy jak Szczepan Twardoch robią swoją robotę bez fanfar, a nagrody często idą tam, gdzie jest największy rozgłos.
Pozdrawiam.

Elżbieta
Elżbieta
2026-03-20
Jemu Nobel niepotrzebny, on prowadzi swoją grę i ogrywa, ta wojna na Bliskim Wschodzie, to prezent dla niego!
Pozdrawiam serdecznie:)⭐️


sturecki
2026-03-20
Możliwe – gdy świat zajmuje się innym frontem, ktoś z boku zyskuje więcej przestrzeni do swojej gry niż niejedną nagrodą by zdobył.
Pozdrawiam.

andrew
andrew
2026-03-20
Biedna ziemia.
Każdy chce mieć kawałek na własność.
Malutcy także.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2026-03-20
Mocne i prawdziwe – problem zaczyna się wtedy, gdy „mieć kawałek” zamienia się w „brać cudzy”, bo nawet malutcy potrafią powielać wielkie błędy.
Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2026-03-20
Zobacz, podczas okresu przed I WŚ i reform Stołypina Rosja zbudowała gospodarcze podstawy, które pomogły w wojnie a i komuniści czerpali z ich potencjału przez lata. Gdyby Putin poszedł taka drogą, z potencjałem ludzkim i surowcowym, kapitał, zamiast do Chin, poszedłby do Rosji, która stałaby się gospodarczą potęgą, a nie źródłem surowców dla świata, z których ogromna część kasy wywożona jest na Zachód.. Ukraina też trzymałaby się Rosji, przynajmniej gospodarczo, a znaczenie Polski byłoby powiedzmy, dużo mniejsze. Tymczasem Putin poszedł po linii dyktatury, korupcji chęci powrotu ZSRR a potem niszczącej wojny, która zrobiła z Rosji wasala Chin. Ludzie biznesu, a trochę, z racji kontaktów z biurem mojego korpo poznałem,, najpierw byli zrozpaczeni, a potem wzięli co mogli i wyjechali. W temacie Konrada Wallenroda pisaliśmy, a to prorocze dzieło. Pozdrawiam


sturecki
2026-03-20
To spójne z tym, co piszesz – gdy ktoś myśli kategorią kontroli zamiast rozwoju, gospodarka staje się narzędziem, a nie celem.

Marek Żak
2026-03-20
Nie, jak mówili, Putin to mentalność KGB i nie rozumie gospodarki.

sturecki
2026-03-20
Ciekawa wizja i mam podobne zdanie – zamiast budować siłę, wybrał kontrolę, a ta na krótką metę daje władzę, ale na dłuższą wypycha ludzi i kapitał, więc kończy się tym, co opisujesz.
Twoim zdaniem był w ogóle moment, kiedy mógł jeszcze skręcić w tę „gospodarczą” stronę?

Krystek
Krystek
2026-03-20
Dziwi mnie, że szaleńczo obłąkanego
typa przez tak długi czas świat toleruje.
Ślę moc serdeczności i pogody ducha:)


sturecki
2026-03-20
Świat często reaguje za późno, bo długo liczy, że problem sam się rozwiąże zamiast nazwać go po imieniu.
Pozdrawiam.

Belamonte/Senograsta
no nie wiem, polityka nie moja bajka, a Netaniahu , a Tramo, a Chin przywódca, to komu ten Nobel, hehe


sturecki
2026-03-20
Tak – bez porównań trudno złapać proporcje, ale łatwo w nich zgubić sens, jeśli zaczniemy mierzyć wszystko jedną miarą.
A Ty częściej używasz porównań, żeby coś zrozumieć czy żeby coś ocenić?

Belamonte/Senograsta
domyślam się, bez porównań w myśleniu i życiu się nie obejdzie.

sturecki
2026-03-20
Realizm brzmi sensownie – świat nie rozdaje aureoli, tylko sprawdza, kto potrafi łączyć siłę z rozsądkiem, a Nobel bywa bardziej symbolem niż rozwiązaniem.
A dalszy ciąg mam, choć to żadne rozstrzygnięcia, raczej refleksja na temat. i próba porównania.

Belamonte/Senograsta
Nie, oczywiście, ze nie. Ja tylko jestem realistą, nie ma wybranych narodów, wybranych przywódców, każdy ma coś na sumieniu, każdy człowiek i naród. Polityka zaczęła się już z amebą i zawsze jest walką o granice, o wpływy, inna nie będzie. My Polacy powinniśmy być realistami. Z każdym się dogadywać, być silnym. Przypuszczam , że napiszesz ciąg dalszy i jestem ciekaw co właściwie z tym Noblem. Pozdrawiam

sturecki
2026-03-20
No i tu sedno – jak zaczynamy rozdawać Nobla „na oko”, to wychodzi bardziej kabaret niż nagroda za pokój – a Twoim zdaniem dziś jest ktoś, kto naprawdę na niego zasługuje?

Belamonte/Senograsta
Tramp

jolka
jolka
2026-03-20
Poczucie bezkarności,utrwalone przez lata..Nie jest mu Nobel potrzebny,wystarczy przekonanie narodu o słuszności każdej jego decyzji:to mu się udaje i to mu wystarczy;cena nie gra roli...


sturecki
2026-03-20
W punkt – kiedy ktoś ma własny „nobel” w postaci posłusznych głów, to żadnej nagrody już nie potrzebuje, bo sam sobie ją przyznaje bez sprzeciwu.
Pozdrawiam.

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-03-20
A czy to wina Putina że powstała wolna Ukraina.
To go właśnie boli że ZSRR się roz.....dolił
O choćby pół świata w wojnie pogrążył za wszelką cenę(ropy) do starego porządku dąży.
Pozdrawiam.


sturecki
2026-03-20
No i wyrósł plon.

Odyseusz62
2026-03-20
Zryty łeb w KGB.

sturecki
2026-03-20
To już nie kwestia winy, tylko wyborów – ktoś nie godzi się z historią i próbuje ją cofnąć siłą, nawet jeśli rachunek płaci pół świata.
Myślisz że to bardziej tęsknota za dawnym porządkiem czy zwykła chęć kontroli?

Odyseusz62
2026-03-20
I choćby...

Jastrz
Jastrz
2026-03-20
A jednak... Putin też chce pokoju. Tylko pokoju na swoich zasadach. Pokoju, w którym Rosja zachowa swoje zdobycze terytorialne, a Europa i Ameryka z wdzięczności za to, że już nie gin a ludzie wycofają się ze wszystkich sankcji.


sturecki
2026-03-20
No właśnie – to nie pokój, tylko pauza z warunkami zwycięzcy, gdzie rachunek ma zapłacić ten, kto został napadnięty. Czy taki „pokój” w ogóle można jeszcze nazwać pokojem?

Jan Kępiński
Jan Kępiński
2026-03-20
Ostatnio okazuje się, że są gorsi od Putina i też marzą o Noblu!


sturecki
2026-03-20
Zawsze znajdą się „lepsi w złym”, ale Nobel za pokój nie jest konkursem na największy hałas, tylko na najmniej szkód – a kogo masz konkretnie na myśli, mówiąc że są gorsi?

PIERRE
PIERRE
2026-03-20
poprzednie było o klaunie, co zasiadł na trybunale,
ten jest trybunałem, z jedną pieczątką i jednym sygnetem..
ps.
brzuch mnie boli od tych pokojowych..ale jeszcze bardziej od ich lokajów..
Pozdrawiam Staszku:)


PIERRE
2026-03-20
Dziękuję:))

sturecki
2026-03-20
Wyjątkowo wysłuchałem kazania ... wiele tez-aforyzmów do dyskusji, ale tu nie ma na to miejsca.

PIERRE
2026-03-20
jakimś nie przypadkiem YT przesłał mi, to co dalej przekazuję:

https://www.youtube.com/watch?v=0aaInIMW6NQ

tytuł tego ,,Mądrość" - proszę, jeśli poświęcisz czas, uznasz, że nadal aktualne..
Z serca zachęcam do posłuchania
( 23 min. 42 sec.)

sturecki
2026-03-20
Nie przesadzałbym z taką opinią. Raczej nie jestem najgłupszy.

PIERRE
2026-03-20
Mądry jesteś, to zrozumiałeś Staszku:)
Dobrego popołudnia:)

sturecki
2026-03-20
Słusznie – milczenie robi miejsce dla „prawa tłumu”, a mówienie, nawet trudne, jest tym małym światłem, które nie daje się łatwo zgasić.

PIERRE
2026-03-20
Nie, to świadczy o ,,prawie tłumu" i trudzie poznawczym..społeczeństwa i tych, co są choć trochę przejęci otwieraniem oczu..
Pozdrawiam Staszku:)

sturecki
2026-03-20
No właśnie – gdy coś ma zejść z rynku, a ludzie to biorą, to znaczy że popyt gra głośniej niż krytyka i robi swoje. Czyli co? Mamy siedzieć cicho zaprzestanie agresji?

PIERRE
2026-03-20
Pamiętam kiedyś debaty na temat ,,disco-polo",
opinie były zgodne, muzyka niskiej klasy, raczej chodnikowa i by się pozbyć z rynku fonograficznego, wystarczy nie kupować..
i..w kolejnych latach nakłady tylko się zwiększały..
Pozdrawiam Staszku:)

sturecki
2026-03-20
Dobre – u jednego maska, u drugiego pieczątka, ale efekt ten sam, tylko lokaje robią z tego przedstawienia kabaret bez końca – pytanie, co bardziej męczy: sam „trybunał”, czy ci, co mu przyklaskują.

wandaw
wandaw
2026-03-20
I tutaj się w 10000% godzę z przesłaniem wiersza
Jedyny plus Putina to fakt że nie udaje świętego który oddał aureolę do czyszczenia ;)
Był jest i pozostanie wilkołakiem we własnej skórze zabijaki i krwiopijcy i pomyśleć kto się z nim bratał i święcie wierzył?


sturecki
2026-03-20
Trafnie – nie udaje świętego, tylko pokazuje zęby, więc kto je widział, a i tak podał rękę, ten chyba bardziej wierzył w bajki niż w fakty – a Ty, kiedy pierwszy raz zobaczyłeś w nim tego „wilkołaka”?

wandaw
2026-03-20
6/6

Waldi1
Waldi1
2026-03-20
100 % z Tobą się zgadzam i tyle w temacie to musi być porządny idiota ..który taki pomysł wysuwa... Putin to ludobójca morduje ludzi cudzymi rękoma ... więc N0blowi dal Putina mówię Nie... dobranoc spadam spać...


sturecki
2026-03-20
Pełna zgoda – tu nie trzeba lauru ani komisji, wystarczy odrobina rozumu, by nie mylić nagrody za pokój z rachunkiem za cudze ofiary.
Dobrej nocy.

dawid77
dawid77
2026-03-20
Niektórzy bez czołgów , rakiet i wojska przelewają krew niewinnych ludzi .

Nie widzę Tu żadnych noblistów .

Pozdrawiam


sturecki
2026-03-20
Masz rację – do rozlewu krwi nie zawsze potrzeba czołgu, ale do Nobla Pokoju zawsze potrzeba sumienia, którego tu nikt nie zgłosił do konkursu.
Pozdrawiam.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności