X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Bitwa pod Kliszowem*

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2023-08-17 22:17


Brzuchy szlachetnych koni
gotowe na rzeź,
a skóry tygrysie w sam raz
do okrycia trupów.

Furkot piór
tym razem nie zapowie
zwycięstwa,
a oko husarza zaszkli się
nie tylko od słońca
odbitego w rozłupanych
pancerzach.

Klęska w bitwie
jest jak koniec miłości,
a dni minionej chwały
owszem, pomogą,
ale historykom
i rozbrykanym dzieciakom
bawiącym się żołnierzykami
pod nieobecność
tych,
co przegrali.



*Ostatnia bitwa z udziałem husarii (1702 rok), z dwiema jej szarżami zakończonymi klęską.

autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
8 razy
Treść

6
3
5
3
4
0
3
1
2
0
1
1
0
0
Warsztat

6
2
5
4
4
0
3
1
2
0
1
1
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Asteria<sup>(*)</sup>
Asteria(*)
2023-08-21
Witam Wszystkich
czytam, że temat oceniania nadal gorący. Ciekawe dlaczego Szanowna Administracja jednak zdecydowała się na skalę ocen od 0 do 6? przecież można było zrobić dwie oceny:
5 gwiazdek za dobry tekst i 6 za perfekcyjny :))
Chcemy być mili i nieszczerzy, czy jednak obiektywni z szacunku do autora?


Asteria<sup>(*)</sup>
2023-08-26
Źle mnie zrozumiałeś Kornelu, albo ja zawile skomentowałam.
Nie chodzi o Twój wiersz... nadal wyznaje zasadę szczerości w ocenianiu ale oczywiście nie chodzi o dopadanie sobie do gardła, albo rewizytę w ramach zemsty :)
Jeżeli wiersz jest dobry, to i milion jedynek -gwiazdek tego ni e zmieni...natomiast w przypadku kiedy autor nie jest pewien, sam ma wątpliwości to ocena nie jest chyba zaskoczeniem :)
Tak wiem, zachodzi pyt. co w przypadku kiedy poezja jest naprawdę niskich lotów, a autor jest przekonany , że jest z górnej półki?
No cóz :))
Kiedyś na ten temat rozmawiałam z jedną użytkowniczką portalu. Chyba mnie do końca nie rozumiała... nie twierdzę, że ktoś nie wkłada w to serce, uczucia, przeżycia, przemyślenia i dla niego jest to jakaś cząstka siebie, i niech pisze, ale oczekiwania od wszystkich zachwytów raczej nie mieści się w zdrowej samokrytyce.
Miałam chyba 14 lat jak napisałam wiersz nie na konkurs ale do oceny krytyka ( regionalne radio)
Wiersz był bardzo dłuuuugi i całej treści gościu wyłuszczył tylko 2 wersy, zasługujace na uwagę... byłam wtedy przeszczęśliwa :))
Pozdrawiam wszystkich komentujacych i piszących , szczególnie Ciebie Kornelu.

Kornel Passer
2023-08-26
To oczywiste i wręcz zakrawa na truizm, że wiersz może być zarówno dobry jak i słaby i z pewnością dotyczy to również moich wierszy, tyle tylko, że w tym konkretnym wypadku, Asterio, ważny jest kontekst wynikający z komentarzy pod wierszem Chrisa.

Michał<sup>(*)</sup>
Michał(*)
2023-08-21
Świetne porównania. Całość na 5/6✨
Pozdrawiam.


Michał<sup>(*)</sup>
2023-08-21
Myślę, że metafora miłości, odniesienie do dziecięcych bitew na żołnierzyki jest czytelne i oczywiste dla każdego kto ceni dobrą poezję.

Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2023-08-19
Dzień dobry Kornelu. Wywołany do tablicy jestem z rekomentarzem. Jednak mój komentarz u Ciebie będzie merytoryczny. Jednak zacznijmy od początku.

Pierwsze dwie strofy wiersza, dobre! Nie mam uwag.

Niestety ostatnia strofa słabiutka. Przyjrzyjmy się.

Klęska w bitwie
jest jak koniec miłości

Mógłbym zapytać, tylko co Ty wiesz o miłości Kornelu? Jak poprosiłem Cię byś napisał przekonywujący wiersz o miłości to szybko zrezygnowałeś za to próbowałeś odsyłać mnie do głębi archiwum. Ale spójrzmy jeszcze raz.

Klęska w bitwie
jest jak koniec miłości -to płytkie, na swój sposób chybione porównanie. "koniec miłości" rzadko kończy się tragicznie, "klęską" i innymi nośnymi słowami. Brzmi to bardzo "telewizyjnie".

a dni minionej chwały
owszem, pomogą,
ale historykom - trudno zrozumieć co ma Autor na myśli. Pomogą historykom? Historyk poznaje i skupia się na analizie czystych faktów historycznych. Powyższy fragment brzmi nieprzekonywująco ale się nie upieram.

i na koniec:

i rozbrykanym dzieciakom
bawiącym się żołnierzykami
pod nieobecność
tych,
co przegrali - to już totalny strzał w stopę. Małe dzieci naturalnie identyfikują się ze swoją polskością i jeśli odgrywają w zabawie bitwy to na pewno nie klęskę husarii. Dzieci to urodzeni zwycięscy!

Podsumowując. Ostatnia strofa położyła wiersz. Ocena 3.3. Nie mam sumienia dać więcej. Warto spojrzeć krytycznie a nie słuchać komplementów jak to zawyżasz poziom.
Czuję się o tyle rozczarowany że czytałem wiele Twoich wierszy i nierzadko dawałem 6 za warsztat a wychodzi że powyższy tekst jest najsłabszy. Mam nadzieję że to tylko wypadek przy pracy. Dodaję plusika bo wiersz ma nutę patriotyzmu ale tylko nutę bo ciężko się chwalić narodowymi niepowodzeniami. Siemka! :)


Kornel Passer
2023-08-21
Trochę to spóźnione, ale odpowiem też merytorycznie, bo jeszcze ktoś pomyśli, że zgadzam się z komentarzem Chrisa. Porównałem przegraną Bitwę pod Kliszowem do końca miłości w kontekście całej historii husarii, która właściwie w tej bitwie się skończyła. Husaria była formacją niezwyciężoną przez ponad sto lat i wygrywała właściwie wszystkie bitwy, w których brała udział. Z tego punktu widzenia przegrana bitwa pod Kliszowem była wydarzeniem, które przerwało wspaniały okres i jego dramatyzm skojarzył mi się z końcem jakiegoś wspaniałego ciągu czasu. Czy porównanie do końca miłości jest aż takie nie na miejscu, by je podważać w komentarzu ingerując w swobodne skojarzenia piszącego? Jeśli natomiast chodzi o fragment ostatni, który według Ciebie "położył cały wiersz" czyli odniesienie do bawiących się dzieci i historyków , to miałem na myśli , że bitwa ta "nie przydała się" z punktu widzenia wojskowego, ale historykom jako fakt historyczny zawsze się przyda do ich prac historycznych tak samo jak dzieciom do ich zabaw. W czasie zabaw żołnierzykami zawsze któraś armia wygrywa , a któraś przegrywa. Czy to porównanie "kładzie mój wiersz"? Sądzę , że Twój komentarz jest "krwawą zemstą" za mój wpis pod Twoim wierszem, którego przemocowy charakter skrytykowałem.

Kornel Passer
2023-08-19
A co do patriotyzmu i przegranych bitew, to o ile pamiętam w pewnej tu dyskusji wysławiałeś Powstanie Warszawskie, czyżby ono zakończyło się zwycięstwem?

Kornel Passer
2023-08-19
Ok, komentarz wyraża Twoje poglądy, do których masz prawo. Zastanawia mnie tylko jakie masz podstawy do podważania mojej wiedzy o miłości. Byłeś ze mną w moim życiu?

bez definicji
bez definicji
2023-08-18
Kornelu, każdy Twój wiersz jedynie dowodzi Twojej poetyckiej wrażliwości i przede wszystkim wiedzy, którą raczysz się dzielić lub przypominać o historii. Wiesz, że od początku jestem Twoją fanką, i tak też zostanie, bo Twoja poezja jest WIELOWYMIAROWA i potrafisz pisać na każdy temat, co świadczy o ogromnej elastyczności.
Pozdrawiam Cię ciepło - Bezka :)) 5/6

Mgła<sup>(*)</sup>
Mgła(*)
2023-08-18
Kornelu jesteś Poetą bez dwóch zdań 💚


Mgła<sup>(*)</sup>
2023-08-18
koniecznie 😉

Kornel Passer
2023-08-18
Może i ja bym zrobił sobie blond? :)

Mgła<sup>(*)</sup>
2023-08-18
Ja aż z tego wszystkiego wróciłam do blondu co by się bardziej nie narazić 😉

Kornel Passer
2023-08-18
Niestety nie załapałem się na ten usunięty wiersz, a co do tekstu Ambrosio, zgadzam się w 100%-ach z jedną uwagą, a mianowicie trafiają się czasem teksty, które naprawdę nie są wierszami lecz świadomymi parodiami wierszy mającymi chyba na celu jakiś rodzaj zabawy internetowej i takie zdaniem moim powinny być usuwane.

Mgła<sup>(*)</sup>
2023-08-18
Taaa ja wiem że Ty mnie za to koffasz 😉
Idę bo mnie Kornel ochrzani za spamowanie 🥴

Ambrosio
2023-08-18
a Ty, moja miła Reniu, powinnaś dostać tzw. oremus za ten usunięty dziś wiersz... 😝🙃

Mgła<sup>(*)</sup>
2023-08-18
Mnie to już nic Łukasz nie zdziwi przysięgam

Ambrosio
2023-08-18
Jeśli się nie obrazicie, to chciałbym wtrącić kilka słów i pewną myśl a propos tematu ocen. Ten temat wypłynął również wczoraj w innej dyskusji, której poziomu ja również nie popieram, tak jak i wy. Natomiast chciałem Was, Kochani moi, prosić, żebyście nie dali się wciągnąć w ten infantylne system oceniania poezji. Ja na przykład wogole nie spoglądam na te wykresy, gdy sprawdzam swoje wiersze. Interesujące są komentarze i zawarta w nich treść. Zwykle jeśli ktoś wspomnk coś o ocenianiu, to wówczas mimochodem spojrzę na tabelkę. Dlaczego tak? Bowiem uważam, że ocenianie poezji w systemie jakimś tam matematycznym, liczbowym jest zwyczajną głupotą. GŁUPOTĄ!!! Poezja z natury rzeczy wymyka się wszelkim systemom oceniania. Nie ma kryteriów, które by wskazywały że dany wiersz jest bardziej poetycki od innego.Dlatego właśnie już nawet na poziomie nauki szkolnej nie mówi się o ocenie wiersza, ale o jego analizie i interpretacji. Poezja zawiera w sobie tak wielką przestrzeń życia, że wręcz nie można jej oceniać w jakości infantylnych ramkach pt. "kto jest lepszy?" Odbiór wiersza zawsze jest subiektywny i to jest też właśnie atut poezji. Wielu poetów było niedocenianych za życia, a po wielu latach całe rzesze czytelników odnajdywały (i nadal to robią) w takich tekstach wiele mądrości. Tak więc, zachęcam do tego, żeby ignorować te wszelkie oceny słupkowe, te jedynki, ale też te szóstki. To nie ma najmniejszego znaczenia dla Waszych i naszych wierszy. Jeśli ktoś pisuje poezję na wysokim poziomie, to wprawne oko czytelnika momentalnie wyłapuje ów tekst. Nie łamcie się więc ani ocenami, ani zła wolą ludzi, którzy próbują wprowadzić jakiś zamęt.

Jeszcze dodam, że w ogóle kwestia oceniania jest współczesnym problemem. To jest okropieństwo, które brutalizuje i odbiera szacunek człowiekowi. Niestety wspomagani tzw. social mediami oraz idiotycznymi przekazami w telewizji i internecie, zostajemy wciagani w te spiralę poniżania. Każdy człowiek jest inny i każdy zasługuje na szacunek. Bez względu na jego życiowa sytuacje, bez względu na jego historie życia, bez względu na jego stosunek do mojej osoby. Natomiast próbuję się nam wmówić, że ocenianie a raczej poniżanie drugiego człowieka jest wartością w życiu codziennym. Bzdura! To jest realny atak przeciw mądrości i pokorze normalnego człowieka. Nie dajcie się w to wciągać.
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę spokojności weekendowych. Hej ho! 😊🙋‍♂️

Kornel Passer
2023-08-18
:)

Mgła<sup>(*)</sup>
2023-08-18
Widzę że nie Tylko u mnie jedynki lecą hurtowo 😉
Znaczy konkurencja nie śpi
Łap uśmiech i nie znikaj nam bo windujesz poziom tego portalu 🙂

Kornel Passer
2023-08-18
Dzięki za miłe słowo. Serdecznie pozdrawiam. :)

Mgła<sup>(*)</sup>
2023-08-18
5/6

pietruszewski
pietruszewski
2023-08-18
Ładnie jak nie obraz bitwy tylko przegranej nawet w dziecinnej zabawie w żołnierzyków...


Kornel Passer
2023-08-18
Serdecznie dziękuję za wyrażenie opinii. Pozdrawiam.

Ambrosio
Ambrosio
2023-08-18
Ty nie pisujesz wierszy, których celem samym w sobie jest opis zdarzenia lub miejsca. Pole interpretacji jest bardzo szerokie: ilu czytelników, tyle możliwości. Jednak otrzeć się w tym przypadku o zamysł autorski, to już raczej byłby wyczyn. Ja natomiast ciągnę ku swojemu podwórku, bo u siebie najbezpieczniej. A z drugiej strony: po co łazić po cudzym... Tak więc, jeśli chodzi o tę warstwę wierzchnią, o historię i o ułożenie słów w wersy i strofyz to oczywiście zrobiłeś to świetnie. Pięknie też, że podejmujesz temat, który bardzo wielu z nas przeocza w swoich tworczosciach. Nie każdy też zresztą potrafi z faktów historycznych zrobić dobry wiersz. Ja odnoszę go do walki duchowej. Do walki w której człowiek dostaje ciosy od pychy. Dużo tu u Ciebie symboliki:
brzuchy szlachetnych koni,
skóry tygrysie,
trupy,
pióra,
oko husarza,
rozłupane pancerze
To wszystko pięknie można przenieść na grunt walki wewnętrznej, walki duchowej.
"Klęska w bitwie jest jak koniec miłości". Świetne stwierdzenie. Specyficzny ból, specyficzny nastrój. Sączy się krew, leją się łzy. Zapada w pamięć. I to dopowiedzenie, że przegrana wazna jest dla tych którzy żyją przeszłością i dla głupich, naiwnych, niedojrzałych jeszcze albo wciąż. Jakbym miał za moment usłyszeć od peela, że wiele bitew trzeba przegrać nim osoagnie się sukces. W życiu duchowym? Norma. Trudna, ale prawdziwa.
To tylko mój odczyt skromny, a można z tego wiersza oczywiście dużo więcej wycisnąć. Na myśl mi też przyszedł inny Twój wiersz i szybko go odszukałem, a mianowicie "Ostatnia bitwa króla Leonidasa" (udostępniony 9.01.23r.).
Pozdrawiam Cię. Hej ho! 😊🙋‍♂️


Kornel Passer
2023-08-18
Dziękuję Ci za szeroką wypowiedź. Zawsze z prawdziwą frajdą czytam Twoje teksty. Serdecznie pozdrawiam, życzę dużo zdrowia i utrzymania się w siodle w Twoich duchowych walkach.

Elżbieta
Elżbieta
2023-08-17
Duże wrażenie zrobiła na mnie druga strofa z wersem, " oko husarza zaszkli się..." , jego wymowność wstarczy, by zrozumieć rozmiar klęski!
Serdecznie pozdrawiam ⭐


Kornel Passer
2023-08-18
Dziękuję za opinię. Serdecznie pozdrawiam i życzę radości z pisania. :)

Kamil Olszówka
Kamil Olszówka
2023-08-17
Jakże wymowny wiersz... Jakże poruszający... Koniecznie pisz więcej takich wierszy dotykających chlubnych ale i przykrych kart polskiej historii...


Kornel Passer
2023-08-18
Dziękuję za Twoją opinię. Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2023-08-17
Tam było sporo innych rzeczy, w tym przeszkody terenowe, brak determinacji i konflikt Lubomirskiego (a oni znani byli z rokoszy) z Augustem, a także lepsze dowództwo Karola. Poza tym husaria była bardzo droga w utrzymaniu, a kasy w Polsce było coraz mniej. Dobrze, że to przypomniałeś. Pozdrawiam


Kornel Passer
2023-08-18
Jestem fanem tej formacji. Szczytem maestrii w wykonaniu husarzy jest bitwa pod Kircholmem. Tam to dopiero się działo! Pozdrawiam.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności