X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Jezioro

Wiersz Miesiąca 0
biały (bez rymów)
2021-10-30 15:17
jezioro czyste
bez ludzkiej istoty
dwa perkozy
stado kaczek
i owady rysujące swe linie
na spokojnej tafli

na wodzie liście
ze słońcem odbitym
nikogo do zachwytu
stukanie dzięcioła
nie przerywa ciszy

w przezroczystej wodzie
widać małe okońki
nikt im nie przeszkadza
w dziecinnych tańcach
na tle piaszczystego dna

na gałęzi dębu
milcząca sójka
w niebiesko-różowym fraku
nie znalazła powodu
by kogokolwiek ostrzec
swoim słynnym krzykiem


autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
2 razy

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Monika Larn
Monika Larn
2021-11-05
Natura z pewnością się odrodzi. Dla mnie ta spokojna wizja niesie mocny przekaz, za co serdecznie dziękuję. Pozdrawiam.


Kornel Passer
2021-11-05
Obraz konkretnego jeziora z północy kraju stał się dla mnie symbolem niemal metafizycznym. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz.

Afrodyta<sup>(*)</sup>
Afrodyta(*)
2021-11-03
Cisza, w którą wpisana jest cała natura w każdym przejawie, a z boku człowiek, który odszedł już tak daleko od natury, że właściwie może tylko to "pobrudzić" , to smutna wizja rzeczywistości. Być może istnieje jeszcze szansa powrotu dla "istoty ludzkiej".


Kornel Passer
2021-11-03
Drogi z powrotem chyba już nie ma. Obawiam się, że w takich widokach możemy gościć już tylko jako turyści i jako turyści możemy też gościć w świecie harmonii duchowej.

Coffee_81<sup>(*)</sup>
Coffee_81(*)
2021-11-03
Dołączam się do poniższych wypowiedzi, by się nie powtarzać ;)
W Twoim utworze "nikogo do zachwytu" - jak dobrze zatem, że my mamy możliwość zachwycić się Twoim wierszem :))
Gdybym umiała malować, chciałabym stworzyć obraz w nawiązaniu do tego utworu....
Pozdrawiam uśmiechem i gwiazdami :))


Kornel Passer
2021-11-03
Dziękuję. U mnie zawsze pojawia się zazdrość względem malarzy wtedy , gdy przychodzi mi pomysł na wiersz , który jest opisem natury. Pozdrawiam serdecznie.

naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2021-11-03
Każdy ma swoją ciszę, której nie zakłóca codzienny rytuał życia. Jezioro stanowi kanwę do spokojnego ucztowania się ciszą. Jeszcze brak ludzkiego wejścia w eremie tego spokoju powoduje zaniechanie jakiejkolwiek decyzji mieszkańców tej krainy...

by kogokolwiek ostrzec
swoim słynnym krzykiem... jak forpoczta czeka na zawiadomienie.

Należy się zastanowić nad zagładą naszej ciszy.

Dobrego dnia!


Kornel Passer
2021-11-03
Nie zawsze udaje mi się uchwycić harmonię istnienia , o wiele łatwiej zrobić to bez istot ludzkich.

zbiwito
zbiwito
2021-11-01
o "nikim do zachwytu" napisano poniżej co trzeba. a ja o tym, że "stukanie dzięcioła nie przerywa ciszy" - wg mnie nie oznacza to braku stukania, przeciwnie dzięcioł wali z całych sił, ale ten dźwięk jedynie podkreśla ciszę, jest dla niej tłem. swoiste odwrócenie - to nie cisza stanowi tło dla dźwięków, ale dźwięki przyrody ją uwydatniają.


Kornel Passer
2021-11-01
Rzeczywiście, bardzo dobra uwaga zbiwito. Cisza wynika z braku człowieka i o taką ciszę zasadniczo tu chodzi. Dzięki.

BardzoBardzo
BardzoBardzo
2021-11-01
No proszę jaka idylla.
Te kaczki na wodzie,
i te perkozy i owady,
i te ryby w stawie,
i ta cudownie przeźroczysta woda,
i ta sójka na końcu jakby obrazek natury.

Tyle że jakoś mi tak ta sójka jakby
cień niepokoju wprowadza.
Jakby niezdążyła

Przed demoniczną istotą,
która malując ten obrazek
zatopiła wszystko w czasie.
Jak bryłkę trójwymiarową.
Ot tak, śmierć z rąk nadistoty.
W imię sztuki...

Jakby ta sójka zdążyć miała
przed jakimś demonicznym bogiem...

A co jesli zwierzęta wierzyły by w Boga?
Czy człowiek nie był by wtedy
wcieleniem diabła?

Pozdrawiam


BardzoBardzo
2021-12-03
No widzisz, i klapa. W twoim ideale zawarta jest pewna zagwozdka która powoduje, że już samo dotarcie do jeziora, by sprawdzić zgodność z ideałem, powoduje że oddala się od owego ideału.
Ideały mogą zawierać w sobie sprzeczność logiczną, tak jak twój ideał jeziora.
Gdy obserwator stanie nad brzegiem jeziora które w ideale nie jest dotknięte obecnościoą człowieka już w tym momencie niszczy podobieństwo do ideału swoją li tylko obecnością.
Nie trzeba sięe więc rozwodzić nad kupą śmieci.
Ideał może istnieć ze sprzecznością logoczną, lecz jego realne odwzorowanie już nie.
więc czasem dotarcie do oweg ideału jest w pewnym momencie niemożliwe.
Tak, zgodzęe się że idee tworzą pewne wzory do których się dąży. lecz nie zawsze jest możliwe ich całkowite osiągnięcie. a czasem ideał jest tak wyabstrchowany, że aż nieosiągalny. i należy się zaspokoić realnym jeziorem. A w międzyczasie wyjąć worek na smieci i posprzątać to tych niechlujach - innych przedstawicielach naszego dziwacznego gatunku, i samemu też nie naśmiecić.

Kornel Passer
2021-12-03
Istotą idei jest to, że stanowi wzór. Więc jej odwzorowanie może być dotknięte błędem, ale wzór nigdy. Wyobraź sobie moje "Jezioro" w rzeczywistości. Przyjechałeś , zaparkowałeś i oglądasz je metr po metrze. Wszystko się zgadza, ale nagle nad brzegiem natrafiasz na stos śmieci. Nie zgadza się. Nie pasuje do wyobrażenia.

BardzoBardzo
2021-12-02
Idealna idea w świecie ideii. Myślę, że ideały nie istnieją. Można je opisać w jakimś języku (niekoniecznie mówionym). I dąży się do owych ideałów. Ale można się co najwyżej do nich przybliżać. A ich esencja idealności to właśnie owa nieosiągalność czasem spowodowana lekką nierealnością ideału, a czasem nieidealnością języka opisującego nieumiejącego uchwycić kwintesencji owej idei.

Kornel Passer
2021-11-19
Platon był z pewnością platonikiem w najczystszej postaci. Co do nieistnienia świata idei , bałbym się stawiać takie odważne tezy , co do jego nieistnienia. Na przykład czy myślisz , że naprawdę nie istnieje idea idealnego kwadratu w niewidzialnym świecie idei ?

BardzoBardzo
2021-11-19
Wcale mi to nie przeszkadza. Nigdy temu nie zaprzeczałem Choć uważam że ów śwait ideii to nie istnieje a bardziej jest zbiorem ideii przechowywanym w świadomości zbiorowej. Pójdę nawet o krok dalej. Pod koniec XX wieku powstała teoria memu czyli najmniejszej porcji informacji kulturowej. uważam że zachowania memów mozna podciągnąć pod "udawanie" owego śwaita ideii.
No dobra ale czy Platon też był paltonikiem?

Kornel Passer
2021-11-13
Właśnie okazało się , że jesteś czystym platonikiem. :)

BardzoBardzo
2021-11-13
I aż się chce powiedzieć ze ideał nie istnieje a rzeczywistość zaledwie kulawo nadąża(przy tym mocno się zasapując) za karykaturą ideału. A symbole istnieją tylko w naszych umysłach.

Kornel Passer
2021-11-12
Tak , to jest paradoks . Coś co ma być jak najbardziej rzeczywiste , bo przecież opisane wprost z pozbawieniem jakichkolwiek metafor (poza "frakiem" sójki) jednocześnie okazuje się być czymś idealnym , a więc uciekającym i nieuchwytnym i , aż strach to powiedzieć , zaledwie symbolem idealnego jeziora.

BardzoBardzo
2021-11-12
Staram się jak mogę, ale gdy ty lekkim krokiem spacerujesz po krainie swych myśli. Ja ledwo moge nadażyć z mym świńskim truchtem za tobą. Musiało minąć trochę czasu bym załapał "co poeta miał na myśli", że tak powiem :D
więc lejesz miód na moje serce :D
Najciekawiej wygląda rozstrzał pomiędzy faktem ze opisujesz prawdziwe jezioro, a tym że narrator/podmiot liryczny mówi wprost ze tam nad tym jeziorem nie ma żadnego człowieka.
To jak ten dymat o dźwięku upadającego drewa.

Kornel Passer
2021-11-12
Bardzo się cieszę , że tak dokładnie trafiasz w sedno tego wiersza swoimi rozważaniami. Tak, to obraz , który , mimo że powstał z opisu konkretnego jeziora na północy kraju, to jednak jest obrazem idealnym, to znaczy takim , który jest już nie do ruszenia i nie do naruszenia przez kogokolwiek i cokolwiek. Taki obraz jest w przestrzeni metafizycznej i czeka na mnie. To symbol rzeczy takich jakimi powinni być w świecie idei. Przywołanie przez Ciebie Platona w tym miejscu jest jak najbardziej zasadne i trafne. Jezioro prawdziwe , które widziałem w młodości jest zaledwie cieniem tego, które opisałem , patrząc w jego idealny obraz. Jestem ci wdzięczny , że dałeś mi okazje , że mogłem to napisać.

BardzoBardzo
2021-11-12
Mistrzu myśl twa głęboka
niczy owo jezioro
i ostra niczym brzytwa
czytam cię jak mogę najczęściej
lecz doścignąć zamysłów twych
nie sposób
Chylę czła i takie tam

Jak by to powiedzieć... Ulotnośc owego obrazu chyba właśnie stąd pochodzi że jest to obraz zawieszony w twej głowie ulotny i wyidealizowany, a przez to taki nieuchwytny.
Gdy to jezioro widziałeś przed laty przestało ono być tym jeziorem które opisujesz :D
Być może owe ciemne żywioły, o których mówisz, nigdy nie dopuszczają do idylli któą opisujesz. A owa idylla jest tylko złudzeniem powstałym w twojej głowie.
To chyba jakaś metafora paltońskiej jaskini cieni. Świat nie jest takim jakim go postrzegamy, bo tak na prawdę tworzymy w sobie obraz owego świata wypełniając ów obraz(luki w nim powstałe z niedoskonałości postrzegania) jakimiś konstruktami myslowymi więc obraz zda się piękniejszym od świata który przedstawia.
(Ale mi wyszedł tekścior filololo :D)
Pozdrawiam :)

Kornel Passer
2021-11-01
Dzięki ci za tak rozbudowany i poetycki komentarz. Każda refleksja z twojego wiersza ma sens . Ten idylliczny obrazek z mojego wiersza z oczywistych względów musi być tymczasowy i czymś co zdarza się pomiędzy jakimiś ciemnymi żywiołami, które nie dopuszczą do idylli na dłuższą metę. Zresztą potwierdzeniem tego jest to jezioro dziś (wiersz powstał aktualnie , ale bazuje na zapamiętanym widoku sprzed wielu lat). Pozdrawiam.

maciejka
maciejka
2021-10-30
Jest ktoś do zachwytu - Poeta.
Przepiękne miejsce oddałeś/stworzyłeś słowem.
Zerknij na "okonki"

Pozdrawiam :-)


maciejka
2021-10-30
Jak u Różewicza - :) - przeczytałam komentarz Chrisa i Twój do jego słów.

maciejka
2021-10-30
Dziękuję, nie wiedziałam :-)

Kornel Passer
2021-10-30
Dzięki za komentarz. Jednym z bohaterów tego wiersza, jak to zauważył Chris jest Nieobecny poeta. W założeniu piękno ma wynikać tez z faktu, że nie ma tu człowieka i tego , co się z nim wiąże. "Okońki" to forma , która jest słownikowa (wielki trzytomowy słownik języka polskiego)

Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2021-10-30
Witaj! Myślę że kluczem do wiersza jest wers "bez ludzkiej istoty".
Pamiętam takie przysłowie „Nie było nas, był las, nie będzie nas, będzie las”. Tak jak na filmach można zobaczyć wymarłe miasta które odbiła natura. Całe w zieleni, w ramionach drzew i powojów. W utworze życie płynie niezakłóconym rytmem. Ptactwo, owady, ryby, ale też liście drzew, krystalicznie czysta woda, promienie słoneczne... malują obraz tytułowego jeziora. Sielanka oddaje brak zagrożenia ze strony Człowieka, ten może zachwiać nawet zniszczyć obraz z wiersza, z drugiej strony uważny Czytelnik zauważy słowa "nikogo do zachwytu", bo tylko Człowiek jako istota myśląca swoim zachwytem uzupełnia dzieło...
Pozdrawiam!


Kornel Passer
2021-10-30
Trafiłeś dokładnie w sedno. Każde Twoje słowo komentarza mogłoby być moim. Dzięki za taki wgląd. Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2021-10-30
Sielanka, tylko nie wiem, czym żywią się kaczki i perkozy i czy te małe okonki nie są zagrożone>). Pozdrawiam


Marek Żak
2021-10-30
Tak, w temacie się zgadzamy, to my jesteśmy najgorsi.:
https://www.twojewiersze.pl/pl/wiersz,QDE3NjQwJjk7NVgxPzUuNTExYDE

Kornel Passer
2021-10-30
Perkozy niestety mogą je pożreć. Jednak największym zagrożeniem dla ciszy i spokoju jest człowiek. Pozdrawiam. :)


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności