X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Historia ludzkiego gatunku

Wiersz Miesiąca 0
biały (bez rymów)
2021-02-01 08:31
"Człowiek własną pracą i wysiłkiem do wszystkiego dojść może" Adam Mickiewicz
Nie mieliśmy lekko.
Ileż to razy musieliśmy
mordować naszych przyjaciół,
zjadać nasze dzieci,
palić niewiernych,
gwałcić kobiety,
zabijać złych królów,
zabijać dobrych królów,
otwierać sobie żyły.
Kto to zmierzy po latach,
gdy krew obróciła się w proch
i już nie woła o pomstę.
Nie było nam lekko
trzebić lasy, zwierzęta
i pamięć po dobrych dniach.
Zatruliśmy wszystko,
co dało się zatruć.
Został ostatni kubek
czystej wody, w którym
pewnego mglistego poranka
zobaczyliśmy odbicie
naszych zdziwionych oczu.

autor

Ocena wiersza

Wiersz nie został jeszcze oceniony.

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Czarek Płatak
Czarek Płatak
2021-02-02
Zdecydowanie jest w nas coś co sprawia, że będąc najdoskonalszą, bo kulturotwórczą formą życia na Ziemi jednocześnie jesteśmy formą najohydniejszą.
Pozdrawiam


Kornel Passer
2021-02-02
To coś , to zło, które w nas jest zawsze, we wszystkich. Najlepiej jest to opisane w języku religii , czy to się komuś podoba , czy nie. Podejście do tego tematu humanistycznej psychologii jest żenujące.

BardzoBardzo
BardzoBardzo
2021-02-01
ze smutkiem pochylam głowę
nad tym utworem
i po krótkiej chwili kontemplacji
z przykrością stwierdzam że
to o mnie.
Może królów złych i dobrych
nie morduję
Ani przyjaciół
ni dzieci nie zjadam
czynię jednak inne rzeczy
zło zawsze jest złem
i nie ma mniejszego lub większego
a każde we mnie
smucę się i jak judasz
chciałbym już sobie pętlę na szyję
lecz coś mnie powstrzymuje.
czy to sumienie przed popełnieniem
tego, też, grzechu
czy może..?


BardzoBardzo
2021-02-01
Twój komentarz do mojego komentarza do twojego wiersza :D

Nie raz zastanawiałem się nad naturą i pochodzeniem zła. Są gatunki zła które wychodzą bezpośrednio z nas i nie sposób temu zaprzeczyć.
Głupotą było by mówić że jesteśmy na wskroś dobrzy i tylko czasem nam się niewinne małe "zełko" zdarza.
Psychika człowieka jest tak skonstruowana ze nie brzydzi się on zła gdy to mu jest po drodze.
Więc ten realizm to po prostu stwierdzenie faktów.
Dzięki temu postawianiu niejako prawdy przed sobą można próbować coś z tym złem zrobić choćby próbować opierać się przy następnym razie.
Dopiero teraz trochę zaczerpnę z doktryny chrześcijańskiej. na lekcjach religii wpajano mi ze droga zła jest łatwa i prosta a droga dobra to wąska stroma ścieżka z której łatwo spaść. w tej alegorii jest trochę prawdy. Postępować "dobrze" jest bardzo trudno ale to nie usprawiedliwia tych którzy tak nie postępują. A często właśnie w taki sposób się usprawiedliwiają, spadli i co mieli dalej robić.
To tak jak to twoje "musieliśmy" które zauważyła maciejka. ogólnie zło to ciekawy i wdzięczny temat nie tylko na wiersz ale nawet na doktorat z filozofii :)

Kornel Passer
2021-02-01
To, że historia ludzkości opisana w Biblii kończy się apokalipsą, jest logiczne , bez względu na to , czy jesteśmy wierzący, czy nie. Według tej historii zło na ziemi nie zostanie pokonane. Będzie nam towarzyszyło zawsze i byłoby naiwnością sądzić , że nie będzie to miało wpływu na nasz los. Uznanie zła w sobie jest dla mnie oznaką duchowego realizmu , trwanie w przekonaniu , że się jest dobrym, jest według mnie naiwnością. Uznanie swojego zła jest wstępem do zbliżenia się do Boga. Trwanie w przekonaniu że się jest dobrym, to pycha. To mój komentarz do Twojego wiersza.,

LidiaM-9
LidiaM-9
2021-02-01
"Musieliśmy", bo znajdowaliśmy zawsze jakieś wytłumaczenie, jakąś wyższą potrzebę, którą staraliśmy się usprawiedliwić nasze destrukcyjne działanie. A teraz jeśli nawet zawrócimy z tej drogi, to nie wiadomo czy starczy czasu na odtworzenie tego, co tak wytrwale niszczyliśmy.


Kornel Passer
2021-02-01
Tak, znajdowanie wytłumaczenia dla naszych złych czynów jest jednym z największych naszych hobby jako gatunku.

maciejka
maciejka
2021-02-01
Zastanawia mnie czasownik "musieliśmy" - nie do końca z nim się zgadzam - tak naprawdę to "chcieliśmy" i dlatego zło się wydarzyło. Zdziwione oczy kojarzą mi się z głodem - zło, które zdominowało świat, przyczynia się do następnego zła. Narasta jak kula śnieżna.
Czy jest nadzieja? Wszystko powstało z wody, Kropla drąży skałę. Więc jest.


Kornel Passer
2021-02-01
Przyłapałem co poniektórych na pewnych pomyłkach, więc kto wie. Ale niezależnie od teologów moje myślenie o ludzkiej naturze jest podobne. Jestem pesymistą.

maciejka
2021-02-01
Smutne to jest.
Ale i tak wierzę w siłę dobra. Teologowie mogą się mylić :-)

Kornel Passer
2021-02-01
Widzisz, dotykasz tematu, o którym teologowie dyskutują od dwóch tysięcy lat, bo ta dyskusja zaczyna się już na kartach Nowego Testamentu i ciągnie się potem przez wieki. Teologia po setkach lat wypracował sobie dość precyzyjne stanowisko , odmienne katolickie i protestanckie. Znam te oba stanowiska i mógłbym nawijać długo na ten temat, ale to chyba nie jest do tego miejsce. Najogólniej i najkrócej mówiąc, człowiek ma grzeszną , złą naturę , którą dziedziczy po przodkach. "Nie ma ani jednego sprawiedliwego" pisze apostoł Paweł. Nawet jeśli czyni jakieś tak zwane dobre rzeczy, to wynika to z jego egoistycznych pobudek i w mniejszym czy większym sensie jest skrzywione. Dobre rzeczy może czynić jedynie wtedy gdy jego życie jest poddane Bogu , a to jest możliwe przez zawierzenie Jezusowi Chrystusowi, który wtedy zaczyna działać w nas przez Ducha świętego. Tyle teologia.

maciejka
2021-02-01
Jeśli jestem naznaczona grzechem, a jestem z racji grzechu pierworodnego, to z założenie związana jestem ze złem - taki jest wniosek, OK. Rozumiem. Tylko wtedy po co być dobrym? Nie mam motywacji, ponieważ nie chcę nikomu niczego udowadniać. Zobacz, do czego to prowadzi. Do usprawiedliwienia wszystkich złych czynów.

Kornel Passer
2021-02-01
Dotknąłeś jednego z głównych moich zmysłów w tym wierszu. Z rozmysłem użyłem słowa "musieliśmy" wskazując na fatalizm zła , czy też jak ktoś by chciał powiedzieć w duchu filozofii chrześcijańskiej, wskazując na zepsuta naturę ludzką (grzech pierworodny). Kiedyś Baudelaire powiedział , że "dzieci to początkujące diabły". Zło jest w nas , czy to się nam podoba , czy nie i ono zmusza nas do czynienia złych rzeczy. Ten fatalizm zła oddaje już pierwsza linijka wiersza, która też zawiera w sobie próbę samousprawiedliwienia. Jeśli nawet św. Paweł w Liście do Rzymian napisał, "nie czynię dobra , które chcę , ale zło , którego nie chcę, to właśnie czynię", to tym bardziej zło jest i w innych ludziach. We wszystkich ludziach, mówiąc dokładniej.

Afrodyta<sup>(*)</sup>
Afrodyta(*)
2021-02-01
Być może, gdy człowiek stanie się jak tafla "czystej wody w kubku", jak lustro a nie tylko odbicie, będzie szansa na zmianę...


Afrodyta<sup>(*)</sup>
2021-02-01
Masz rację, niestety...

Kornel Passer
2021-02-01
Tak, masz rację, wiele jest dostępnych dróg , które prowadzą do tego, że człowiek staje się lepszy , w tym nasza chrześcijańska droga , tyle tylko , że tak naprawdę na te drogi , w prawdziwym sensie , wstępuje garstka. Nie przekłada to się na instytucjonalne kościoły i instytucje innych religii. Ta garstka nie zmieni sytuacji.

TESSA
TESSA
2021-02-01
wszystko co uczyniliśmy Matce Ziemi, uczyniliśmy sobie...


Kornel Passer
2021-02-01
Zgadzam się z tym, tyle tylko, że ta świadomość ciągle niewiele nam daje.

Bronisława Góralczyk<sup>(*)</sup>
Tyle zła uczyniliśmy, po to, aby się w końcu zdziwić, że jest jeszcze coś, co daje nadzieję - kubek czystej wody :)
Ale co dalej, skoro to ostatni taki kubek?...
Pozdrawiam, pełna zachwytu :) B.G.


Kornel Passer
2021-02-01
Człowiekowi trudno przyjąć do świadomości nawet teoretyczną możliwość unicestwienia całej naszej cywilizacji,. Ten wiersz ma za zadanie zwrócić uwagę na to, że taka możliwość istnieje.

Urszula Ganc
Urszula Ganc
2021-02-01
Łącząc sens motta z ostatnim kubkiem i zdziwieniem – jest nadzieja. Rewelacyjny wiersz.


Urszula Ganc
2021-02-01
Jeśli się poddamy, szukając wymówek, będziemy bardziej winni niż oni z wczoraj.

Kornel Passer
2021-02-01
Twój komentarz wzmacnia we mnie wiarę w sens komentowania wierszy. Kiedy ułożyła mi się puenta tego wiersza, nie byłem pewny, czy jest w niej jakakolwiek nadzieja.

Iks Weli
Iks Weli
2021-02-01
Świetnie przeprowadziłeś moją uwagę przez całe wieki istnienia rodzaju ludzkiego i skupiłeś wszystko w jednym kubku wody! Super. Ale najciekawsze jest to zdziwione odbicie - oczy człowieka. Koniec tego wiersza ma przełomowe znaczenie dla ludzi. Otóż, okazało się, że kiedy sięga na zewnątrz, upatrując tylko tam zaspokojenia swoich potrzeb tak cielesnych, jak i duchowych, to dzieją się m.in. takie rzeczy, jakie wymieniłeś. Jeśli jednak teraz, sam sobie, o poranku, każdy z osobna popatrzy w swoje oczy do samego d.n.a. z życzliwością, spokojem i przede wszystkim z pokorą, to... nie będzie już potrzebował niczego więcej prócz wypicia do dna tej wody, którą jest, jak wszystkim, na co spojrzy :) Miłego dnia i dzięki za potężną refleksję, którą, jak zwykle podajesz łagodnie, z umiarem, zostawiając przestrzeń dla czytelnika, którego w charakterystyczny dla Ciebie sposób angażujesz w swoje własne rozważania. Obserwujesz, pytasz, lecz Twoje domysły, sugestie i propozycje są otwarte i to jest najcenniejsze. Pozdrawiam znad kubka :)


Kornel Passer
2021-02-01
Dzięki za znakomity i szczegółowy komentarz do wiersza. Bardzo dobrze odczytałeś mój kubek z czystą wodą . Na zdrowie!

Marek Żak
Marek Żak
2021-02-01
Mocne prawdą a puenta rewelacyjna. M


Marek Żak
2021-02-01
Tak, są już pewni, że muszą wyjechać do Ameryki albo Europy, bo tam gdzie mieszkają czeka ich tylko nędza.

Kornel Passer
2021-02-01
Małą nadzieją , ale jednak, jest rosnąca świadomość młodych ludzi. Ale czy to wystarczy?

Marek Żak
2021-02-01
Optymista nie jestem. 6 miliardów nędzarzy wytnie ostatni las, żeby przeżyć,.
https://www.twojewiersze.pl/pl/wiersz,RDFONUo2JDdVM1U2UDgtMCQ1LzI

Kornel Passer
2021-02-01
Dzięki za komentarz. Uwypukliłem złą stronę ludzkości (chociaż jest i ta lepsza) by przemówiło.

konvalove
konvalove
2021-02-01
Rewelacyjny wiersz, skupiający się przede wszystkim na niszczycielskiej i destrukcyjnej naturze człowieka. Napisałabym, że końcówka jest optymistyczna, bo "został ostatni kubek czystej wody", czyli w sumie zawsze coś, ale niekoniecznie, bo te zdziwione oczy dopiero nasuwają refleksje; tak jakby człowiek po tych wszystkich okropieństwach, których dopuścił się przez wieki był zdziwiony, co właściwie on uczynił, albo na jak wielką skalę to się "odbyło". W każdym razie wiersz mnie porusza, bo jest boleśnie prawdziwy.

Słowo "ileś" jest poprawnie tutaj użyte, aczkolwiek gdy czytałam jednym tchem, nasunął mi się bardziej pasujący wg mnie wyraz "ileż" chociaż jest to zaimek pytajny. Nie wiem czy ta druga forma gramatycznie pasowałaby tutaj, ale przy czytaniu zasugerował mi się najpierw ten zaimek.


Kornel Passer
2021-02-01
Dziękuję Ci za komentarz i cenną uwagę gramatyczną , którą uwzględniłem. Tak , ustawiłem całą ludzkość w jej zbrodniczym aspekcie jako zbiorowy podmiot liryczny, co dało pewną świeżość spojrzenia i konieczność czytania wiersza z punktu widzenia podmiotu odpowiedzialnego za zbrodnie.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności