X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Nie pod strzechy

Wiersz Miesiąca 0
proza wierszowana
2025-06-12 07:39
Nie pod strzechy


Reymontowska Jagna, to postać niezwykle złożona, budząca skrajne emocje i podlegająca różnym interpretacjom. Postrzegana przez społeczność Lipiec jest przede wszystkim obrazem grzechu, kobiety wyjętej spod prawa moralnego wsi. Jest potępiana za swoją urodę, która postrzegana jest jako źródło pokusy i zgorszenia, za swobodę obyczajów, za niezależność i bunt przeciwko narzuconym rolom społecznym. Wieśniacy widzą w niej jedynie rozpustnicę, która rujnuje życie mężczyzn i sieje niepokój w społeczności. Jest dla nich symbolem chaosu i zagrożenia dla porządku patriarchalnego. Plotki, osądy i ostracyzm są jej codziennym chlebem. Nie ma dla niej litości, a jej piękno jest postrzegane jako przekleństwo, a nie dar. Jest skazana na społeczne wykluczenie, traktowana jak trędowata, pozbawiona szansy na akceptację i normalne życie.

Jednakże, patrząc na Jagnę przez pryzmat jej wewnętrznego świata, widzimy zupełnie inną kobietę. Jej pozorna swoboda i buntowniczość są w dużej mierze wynikiem głębokiego cierpienia i rozpaczy. Jest ofiarą okoliczności, kobietą samotną i zranioną, która szuka miłości i akceptacji, ale spotyka się jedynie z odrzuceniem i pogardą. Jej ‘rozwiązłość’ może być interpretowana jako desperacka próba znalezienia sensu w życiu, jako bunt przeciwko niesprawiedliwości i poniżeniu. Jej pragnienie miłości i bezpieczeństwa jest autentyczne, choć wyrażane w sposób, który społeczność Lipiec potępia. Jagna nie jest pozbawiona moralności, ale jej system wartości różni się od systemu narzuconego przez patriarchalną społeczność. Jej wewnętrzne rozdarcie, walka z samotnością i poczuciem odrzucenia, stanowią prawdziwy dramat, niewidoczny dla tych, którzy ją jedynie potępiają.

Różnica między postrzeganiem Jagny przez innych a jej wewnętrznym światem jest ogromna. Społeczność widzi jedynie zewnętrzny przejaw jej zachowań, interpretując je w sposób jednoznacznie negatywny, bez próby zrozumienia jej motywacji i przeżyć. Jagna natomiast nosi w sobie ból, rozpacz i pragnienie miłości, które pozostają niewidoczne za maską buntu i wyzwolonej seksualności. To właśnie ta dysproporcja między jej wewnętrznym światem a zewnętrznym odbiorem tworzy tragizm jej postaci. Jest to dramat kobiety, która jest skazana na samotność i cierpienie, nie tylko z powodu swoich czynów, ale przede wszystkim z powodu braku zrozumienia i empatii ze strony społeczności, w której żyje. Jej historia jest oskarżeniem wobec społecznych norm i uprzedzeń, które prowadzą do tragedii jednostki.

Czas płynie, a w niektórych warstwach... temat... nadal aktualny.


~ Pióro Amora ~
© XX.X.MMXXIII




© 2025 Pióro Amora | Wszelkie Prawa Zastrzeżone
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
4 razy

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Larisa
Larisa
ponad pięć godzin temu
Jagna, czarna owca w społeczności Lipiec.
Piękna, młoda dziewczyna, którą matka obiecała staremu Borynie za morgi ziemi.
Postać tragiczna, zostaje pobita i wyrzucona ze wsi. Mieszkańcy wsi przypisali jej wszystkie możliwe grzechy, przypięto jej łatkę "grzesznicy" i "spalono na stosie" jak czarownicę...
Społeczność wymierzyła jej karę... dokonano samosądu.
Typowe zachowanie małej społeczności, w której wójt i ksiądz grają pierwsze skrzypce.
Hipokryzja, którą dziś nazwalibyśmy - małomiasteczkową.
Wszyscy się w niej kochali, a kobiety zazdrościły i bały się, że zabierze im mężów.
Matka posłała swaty do starego Boryny, obiecując jej dobre życie...
A ona szukała i pragnęła kochać, miała artystyczną duszę i chciała być wolna jak ptak.
Zaplatała długie warkocze, których nawet po ślubie z Boryną nie dała sobie obciąć.
Przystrajała izbę i marzyła... marzyła o szczęściu i miłości. Kusiła mężczyzn i bawiła się ich kosztem, była kobietą z krwi i kości. Nie pasowała mentalnie do swojej "zardzewiałej" społeczności... i na końcu stała się femme fatale - Lipiec.
Postać Jagny przechodzi metamorfozę... od anioła do diablicy, pod wpływem szykan i odrzucenia przez patriarchalną społeczność. Antek jest niewinny mimo, że zdeprawował dziewczynę, ksiądz jest niewinny i inni, którzy uganiali się za nią i włazili jej pod spódnicę... wszystkiemu winna została ona. Samotna, bez poparcia, idąca pod wiatr, patrząca sercem i mająca sobie za nic majątek starego Boryny.
Nie wytrzymała presji jaką wywierała na niej matka, stary Boryna, Antek... pokochała młodego księdza i to był "gwóźdź" do jej końca.
Jednostka nieprzystosowana, zrywająca ze zwyczajem i obyczajem panującym w danej grupie, społeczności -zostaje przez tę społeczność odrzucona.
Świetna rozprawka o obyczajowości i niepisanym prawie wzajemnej lojalności, gdzie nie ma miejsca na indywidualizm albo jesteś taki/taka jak my albo ciebie nie ma... wybór należy do ciebie... dylemat wciąż aktualny i wbrew pozorom bardzo powszechny.
6/5.
Serdecznie pozdrawiam

Waldi1
Waldi1
ponad dwanaście godzin temu
pozwolę sobie za Stanisławem ... pozdrawiam serdecznie ...

Bożena Joanna
Bożena Joanna
ponad dwanaście godzin temu
Spotkałam się z interpretacją tej postaci, która mówi, że w nią Reymont wlał wszystkie swoje rozterki i brak zrozumienia ze strony współczesnych. Podobnie uczynił Flaubert, mówiąc "Pani Bovary to ja".
Może Jagna uniknęłaby swojego losu, ale na jej drodze stanął ksiądz, którego oczarowała jako mężczyznę.
Ciekawe uwagi na temat heroiny Reymonta.
Pozdrowienia

sturecki
sturecki
dzień temu
Poruszający tekst – nie tyle interpretacja Chłopów, co akt obrony Jagny, pokazanej nie jako „rozpustnica”, lecz jako tragiczna postać uwięziona między własną wrażliwością a bezlitosnym światem. Twoja „proza wierszowana” ma siłę oskarżenia i czułość spojrzenia – i rzeczywiście: temat, choć wiejski, nie poszedł pod strzechy. On nadal żyje w wielu domach i oczach.
6/5


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności