X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

DYLEMATY WIARY NIEUFNEJ

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2025-04-03 00:02
z cyklu: "SŁOWEM BOGA WYRAZIĆ".

każdy bóg daje duchowe wsparcie na tacy
czy tylko ją zabiera do odległych wyżyn nieba?
jak mocno wierzyć, żeby im wszystko zawierzyć
i tak mocno, z pełną wzajemnością miłować

niby oświetlają nasze ciemności, gdy błądzimy
niby są łaską uświecającą nasze próżne czyny
niby są jednym wielkim dobrem, gestem
a bez powodu pozwalają mordować niewinnych

lecz czy kiedyś zrozumiemy, co jest prawdą
w tym świetle, które zrzucają na nasze barki?
czy to miłość naprawdę prowadzi ich wolę
czy może to zamiar mroczny, który nas gubi?
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
19 razy
Treść

6
11
5
8
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
14
4
4
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Izka1<sup>(*)</sup>
Izka1(*)
2025-04-04
Stawiasz trudne pytania o sens wiary w obliczu zła i niepewności.Zakończenie zachęca do głębokiej refleksji. Takie rozmyślania na te tematy towarzyszą mi od dzieciństwa. Pozdrawiam serdecznie


sturecki
2025-04-04
Dziękuję ... bo czasem pytania są ważniejsze niż odpowiedzi, zwłaszcza te, które chodzą za nami od dzieciństwa jak cień sumienia. A jeśli zakończenie prowokuje do myślenia, to znaczy, że wiersz zrobił więcej niż tylko przemknął przez oczy.

eSka
eSka
2025-04-03
niezbadane są wyroki boskie...
/Nie/stety człowiek ma wolną wolę, w pewnych sytuacjach okazuje się to "sporym mankamentem"
z podobaniem!
Stefan


sturecki
2025-04-03
Otóż to ... wolna wola miała być darem, a bywa, że działa jak nielegalne oprogramowanie: niby wszystko działa, ale co chwilę coś się psuje. Boskie wyroki niezbadane, a nasze decyzje ... czasem aż za bardzo.

Roberttino
Roberttino
2025-04-03
Bardzo pouczający wiersz, chociaż ja chyba dojrzałem w nim głębie, która nie zawsze była nam okazywana. To historia naszej przeszlosci związana z naszą wiarą. Pozdrawiam serdecznie 6/5


sturecki
2025-04-03
Dzięki za dobre słowo. To prawda, wiersz trochę grzebie w naszej historii i wierze. Może nie wszystko od razu widać, ale kto zna te tematy, ten znajdzie więcej między wersami.

JaSnA7
JaSnA7
2025-04-03
Napisałeś Staszku bogi, więc dla mnie nie mówisz o jedynym Bogu chrześcijan.
Ci inni bogowie mnie nie interesują.
Nasz Bóg, jest miłosierny i zawsze można mu zaufać...
Mordować? Nie, nie pozwala..." Nie zabijaj..." masz przykazanie...
Wiadomo, kto ma teraz władzę nad światem.
Ten zbuntowany. To przez niego są wojny, choroby....A my mamy wolną wolę...
Pozdrawiam:)⭐️


sturecki
2025-04-03
Masz rację – kiedy piszę o „bogach”, to często w liczbie mnogiej dla literackiego spojrzenia na to, jak ludzkość tworzy sobie różne obrazy sacrum, czasem bardzo dalekie od Boga chrześcijan. A ten jedyny – miłosierny, cichy, cierpliwy – nie zabija, nie knuje, nie podżega. On po prostu JEST, nawet kiedy świat się wali, bo to my rzucamy kamieniami, choć dostaliśmy słowa. Wolna wola? Owszem, ale często z pustym sumieniem i pełnym ego. I to właśnie ten zbuntowany świetnie to rozgrywa.

klaks
klaks
2025-04-03
Wiersz porusza głębokie i ostateczne, można rzec, tematy. Nieraz słyszę od niewierzących " gdzie jest twój Bóg, skoro tyle zła na świecie?"...Osobiście wierzę, że jest wolna wola, inaczej Bóg byłby tyranem, który zmusza wszystkich do posłuszeństwa. Może jest to naiwne wyjaśnienie. My jako ludzie, często nie mamy wpływu na nasze dorastające dzieci, które postępują wbrew naszemu wychowaniu, kochamy je mimo to i czekamy aż nauczą się życia na swoich błędach. Myślę podobnie jak napisał Jastrz, bez względu na wiarę i rację w sporze o istnienie Boga, trzeba być po prostu człowiekiem dla drugiego czlowieka, nie wilkiem. Jest dużo zła na tym świecie, ale jest i dobro, bez tych dobrych być może już dawno ten świat by zginął.
Pozdrawiam serdecznie :) 6/5


sturecki
2025-04-03
Twój komentarz był jak światło przez witraż: osobisty, a jednocześnie uniwersalny. Pokazałaś wiarę jako nie dogmat, lecz relację.

klaks
2025-04-03
Mądry komentarz na mój komentarz :)

sturecki
2025-04-03
Mądrze i wcale nie naiwnie. Wolna wola to dar, który często pakujemy jak bombę w papier miłości i odpalamy z egoizmu. A Bóg? Może jak rodzic – daje przestrzeń, patrzy z nadzieją, ale nie chwyta za rękę przy każdej pokusie. Bo wtedy nie bylibyśmy ludźmi, tylko marionetkami w teatrze bez wolnych ról. Świat trzymają przy życiu ci, którzy – zamiast pytać „gdzie jest Bóg?” – sami stają się Jego odpowiedzią.

Gminny Poeta
Gminny Poeta
2025-04-03
Spójrz do sieci i zobacz Zakład Pascala On powinien ci wiele wytłumaczyć. A wiersz taki Twój. Taki sposób samousprawiedliwienia. Jak Ci po tym lepiej to czemu nie, Pozdrawiam z uśmiechem i gwiazdkami:)))


jobo
2025-04-04
Zakład Pascala to 17-wieczny filozoficzny folklor i oszkliwe
wyrachowanie, religia ma człowieka od nikczemności chronić
ta myśl w nikczemność wpycha. Tyś Sława, człek szlachetny z
pełną glową erudycji, to sam wiesz że Blaise to mantę i fizę
ogarniał, ale filozofię religijną słabo, bo w tamtych czasach
nie miał na to szans. Kompromis uszył, bo mógł zostać spalony.

sturecki
2025-04-03
Zakład Pascala znam ... to elegancka matematyczna panika na wypadek życia wiecznego. A mój wiersz? Może i samousprawiedliwienie, ale przynajmniej w rymie i bez kaznodziejskiego tonu. Jeśli po nim lepiej, to chyba trafił, a jeśli nie, to przynajmniej miał styl.
Pozdrawiam z mrugnięciem i bez kalkulatora duszy.

Kakashi Hatake
Kakashi Hatake
2025-04-03
Mówi się że chrześcijaństwo to religia miłości, a tak naprawdę ta i inne jej podobne to dogmaty nakazów i zakazów ubrane w płaszczyk miłosierdzia. Pozdrawiam.


jobo
2025-04-03
Hai!!!!

jobo
jobo
2025-04-03
Świeta Księga tak gaworzy
Że Ktoś raj i człeka stworzył
Dobrem ciepłem go ciemiężył
Potem mu nawpuszczał węży?
I kobieta z jego żebra
Raj zdążyła mu odebrać?
Albo Księga to jest ściema
Albo Tego Kogoś nie ma!

Szac i deszcz!


jobo
2025-04-03
Rozleglość twoich horyzontów
Imponująca!
Niezwykła przyjemność intelektualnej
znajomości z tobą.
Thank you Sir.

sturecki
2025-04-03
Tak, coś tu nie gra: najpierw raj, potem kara za ciekawość, a wszystko przez żeberko ... i człowiek się zastanawia, czy to bajka, czy kpina.
Dzięki za opady ...

Larisa
Larisa
2025-04-03
Głębokie pasma refleksji nad duchowością człowieka.
Trudno jest znaleźć jedną, słuszną odpowiedź.
Myślę, że jesteśmy utkani z wątpliwości, na które filozofia i religie starają się znaleźć odpowiedź...
Bardzo dobry wiersz!
6/5.
Serdecznie pozdrawiam


sturecki
2025-04-03
Dziękuję. Rzeczywiście ... jesteśmy jak gobelin z niedopowiedzianych pytań, a filozofia i religie to tylko igły, którymi próbujemy go zszyć, choć nitka wciąż się rwie. Może właśnie te wątpliwości czynią nas najbardziej ludzkimi, bo kto nie pyta, ten nie szuka – tylko trwa.

SłowemOtulona
SłowemOtulona
2025-04-03
Zmuszające do refleksji, bogów na świecie wielu, ale jeśli są wszystkim co nas otacza, są wodą, lasem, powietrzem to czcimy jedno i to samo pod róznymi nazwami i symbolami, a zło ludzkie zakrywamy pod piękną nazwą wolnej woli...
Pozdrawiam serdecznie


sturecki
2025-04-03
Pięknie ujęte ... bogowie zmieniają imiona, a człowiek wciąż ten sam: z liściem figowym na duszy i kartą wolnej woli w rękawie, którą zagrywa, gdy chce usprawiedliwić własne zło. A może czcimy to samo światło, tylko każdy z innej strony ogniska?
Pozdrawiam serdecznie i refleksyjnie.

Goldenretriver60
Wszystkie wątpliwości, o których piszesz skłaniają mnie tylko do wiary w to, że bogów nie ma. Jest to tylko nasze "excuse" , dla naszych porażek i sukcesów, że to jakiś bóg nam coś odebrał, albo coś dał, że był okrutny albo miłosierny. A wszystko po to abyśmy mogli usprawiedliwiać odium naszych porażek, a nawet sukcesów. Z sukcesem jest najgorzej, bo jeśli go odniesiemy musimy się tłumaczyć bardziej niż z porażki. Bo dlaczego "on" odniósl, jak "on" musiał nieźle kombinować, bo przecież nie jest tak zdolny. A taki bóg wyjaśnia wszystko. "On" jest naznaczony przez jakiegoś boga - jednego z wielu. Bo pod każdą szerokością geograficzną jest bezradność zawiść, lęk i radość będąca w kontrze do czyjegoś smutku i beznadziei. My tworzymy sami ideę bogów, żeby mieć furtkę wyjścia z każdej myśliwej pułapki - nawet z sukcesu, który może przerastać wytrzymałość umysłu. Elon Musk może być symbolem takiego braku wytrzymałości na sukces.


jobo
2025-04-03
Podzielam te myśli.
A ten cały przekaz Tory i nasladowców nieudanych to dowód
na nieistninie jakiegokolwiek boga, za dużo klasycznych, nikczemnych cech ludzkich sie mu przypisuje.
Strach przed odpowiedzialnością za własne myśli i czyny
pcha ludzi w ten kanał, a spryciarze na tym zarabiają bez końca.

sturecki
2025-04-03
Twoja diagnoza jest celna i podszyta goryczą, której nie sposób zignorować – rzeczywiście, bogowie bywają wygodną metaforą dla wszystkiego, co nie mieści się w prostym równaniu „przyczyna–skutek”. Ale może właśnie dlatego ludzkość ich wymyśla, bo wolimy zrzucić winę na niebo niż przyznać, że sami jesteśmy chaosem w garniturze.

A sukces? To dopiero przekleństwo – jeśli porażka ma wymówkę, to sukces ma wyrok: „za dobrze ci idzie, coś musi być nie tak”. Musk, Jobs, Mozart czy Kowalski spod trójki – każdy, kto wystaje ponad przeciętność, dostaje rykoszetem za cudze frustracje.

Wiara, bóg, bogowie — to może nie odpowiedź, ale lustro. A my, niezależnie od geografii, zerkamy w nie i pytamy: „kto mi to zrobił?”, choć czasem wystarczyłoby zapytać: „dlaczego ja sam to sobie robię?”.

Goldenretriver60
Tylko patrzeć, jak Elon Musk "odnajdzie" swojego boga i wyśle do niego kolejną Teslę z przesłaniem.

ajw
ajw
2025-04-03
Twoje wiersze zawsze pobudzają do myślenia, refleksji, wyciągania wniosków.. Świetne też dla studentów filozofii na konwersatoria :)


sturecki
2025-04-03
To dla mnie wielka radość, że tak odbierasz te teksty. Jeśli filozoficzne konwersatoria mogłyby z nich czerpać, to znaczy, że udało się dotknąć czegoś głębszego. A przecież o to w tym wszystkim chodzi: nie tylko napisać, ale zostawić ślad, co dalej myśli sam.

Motylek78
Motylek78
2025-04-03
szkoda że czasami człowiekiem
zamiast miłości
kieruje zazdrość...
ciekawy refleksyjny wiersz
Pozdrawiam serdecznie 🦋💙


sturecki
2025-04-03
To prawda ... zazdrość to taka miłość, która zgubiła instrukcję obsługi i myśli, że najlepiej działa w trybie „zniszcz i zawładnij”. Dzięki za dobre słowo ... refleksja to już krok w stronę serca z fabrycznymi ustawieniami.

Kropla47
Kropla47
2025-04-03
Bardzo dobry wiersz zmusza do refleksji...miłego dnia Stasiu:)


sturecki
2025-04-03
Dzięki. Czasem wystarczy jedno dobre słowo, by zatrzymać lawinę głupoty, a czasem potrzeba całego wiersza z kilkoma wykopami pod fundament myślenia.

Marek Żak
Marek Żak
2025-04-03
Wsparcie i obietnicę, że ja będziemy przestrzegać jego wskazówek, dostaniemy życie po życiu. Podobnie mam jak Jastrz, czyli wolna wola była na wyrost. Potem,. Bóg sie zreflektował i wysłał swojego syna, żeby przekazał, że wolna wola bez miłości prowadzi donikąd, ale było już za późno.
Pozdrawiam


sturecki
2025-04-03
Człowiek to takie stworzenie, które zamiast sięgnąć gwiazd, najpierw sprawdzi, czy może podstawić komuś nogę. Ciekawość bywa początkiem mądrości, ale też końcem przyzwoitości, gdy w grę wchodzi „ile mogę ugrać”.

Marek Żak
2025-04-03
Tak, bo ciekawość, bo na ile można sobie pozwolić, , bo warto odciąć innemu itp. Pozdrawiam

sturecki
2025-04-03
Brzmi jak boska aktualizacja systemu: wersja z dołączoną Miłością, ale użytkownik dalej klika „pomiń” i idzie swoją drogą.
A wolna wola? To jak nożyczki w rękach dziecka – potencjał jest, ale częściej kończy się rozciętym światem niż ładnym wycinankowym życiem.

andrew
andrew
2025-04-03
Poznać człowieka,,
siebie bez Boga jest to... tak jak często pokazuje codzienność.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2025-04-03
Tak, to jakby próbować złożyć lustro z samych odprysków – coś się odbije, ale głównie rysy. Bez Boga bywa się pełnym siebie, ale pustym w środku.
Dzięki.

JoViSkA
JoViSkA
2025-04-03
Może kiedyś dojrzejemy i zrozumiemy, tylko żeby wówczas nie było już za późno...
Pozdrawiam serdecznie Stasiu i życzę miłego dnia :)


sturecki
2025-04-03
Może i dojrzejemy, ale jak przejrzałe awokado – zbyt miękcy, by coś zmienić, i zbyt późno, by się nie zepsuć. A czas? On nie pyta, czy już rozumiemy – on po prostu sobie idzie.

hibiskus
hibiskus
2025-04-03
Witaj,

niestety 'mroczność' czyha na każdym kroku...
Biada temu kto o tym zapomina...

Pozdrawiam z uśmiechem 6/5.


sturecki
2025-04-03
Mroczność to taka stała bywalczyni ... nie puka, nie dzwoni, tylko wchodzi tylnym wejściem, gdy zbyt głośno śmiejemy się do lustra. Biada zapominalskim … a jeszcze większa biada tym, co ją karmią własnym cieniem.
Dziękuję.

Krystek
Krystek
2025-04-03
Wiersz zatrzymuje i prowokuje do zadumy.
Ślę moc serdecznych pozdrowień:)


sturecki
2025-04-03
Dziękuję – dobrze, że zatrzymuje, byle nie na czerwonym świetle sumienia. A zaduma? Czasem to jedyny luksus, na jaki nas jeszcze stać. Pozdrawiam równie serdecznie, bez znaku przystanku.

SYLWIA SUCHY<sup>(*)</sup>
SYLWIA SUCHY(*)
2025-04-03
Tylko głupek totalny ma jakiekolwiek pretensje do Boga ,nie wiem jakim trzeba być ignorantem żeby Boga za cokolwiek obwiniać .Mam wrażenie że utwór jest przewrotny.


sturecki
2025-04-03
Może i przewrotny, bo Bóg w nim siedzi cicho, a wszyscy wokół krzyczą – głównie ci, co nie przeczytali instrukcji obsługi życia, ale mają gotowe reklamacje. Dziękuję.

Odyseusz62
Odyseusz62
2025-04-03
To że jesteśmy takimi draniami
Dało nam przewagę nad innymi stworzeniami.
Pozdrawiam.


sturecki
2025-04-03
Prawda ... instynkt mówi: „uciekaj przed niebezpieczeństwem”, a rozum: „zostań, może to promocja”. I tak zamiast przetrwać, kombinujemy, aż się sami wyautujemy z rozsądku.

Odyseusz62
2025-04-03
cóż zamiana instynktu na rozum nie zawsze na dobre wychodzi.

sturecki
2025-04-03
Prawda ... tylko że inne stworzenia nie muszą wymyślać moralnych usprawiedliwień, gdy gryzą. A my? Zgryźliwi z filozofią w zębach. Pozdrawiam z przymrużeniem duszy.

Waldi1
Waldi1
2025-04-03
w pewnym stopniu zgadzam się z wypowiedzią Jastrza... Gdyby człowiek naprawdę miłował Boga i z Nim w pokorze rozmawiał ... może bliźniemu ... by nie zazdrościł i nogi mu nie podstawiał ... dostaliśmy wolną wolę ...ale roztrwaniamy ją ... przecież to nie Bóg prowadzi wojny i zabija ...a jednak za wszystko go obwiniają ... bo babcia umarła ...to mąż za wcześnie odszedł a do setki brakowało mu dwa dni ... itd ... Dobranoc ... miłych snów bądź zdrów ... ja też idę spać ...pomodlę się i powiem tylko Jezu ufam Tobie ... bez żadnych wątpliwości a jeśli rano oczy otworzę to powiem tylko Ojcze dziękuję C za piękny dzień i dzisiejszy oddech ...


sturecki
2025-04-03
No tak, człowiek potknie się o własne ego, złamie moralny obcas, a potem z pretensją do nieba, że bruk nierówny. Wolna wola miała być szansą, a my zrobiliśmy z niej alibi. Bóg pewnie tylko wzdycha i dopisuje kolejny rozdział: „Lamenty ludzkości – tom nieskończony”.

Jastrz
Jastrz
2025-04-03
Trzeba być porządnym człowiekiem. Wiara (lub jej brak) nie jest żadnym usprawiedliwieniem dla zachowań nie na poziomie.
Jednak rzeczywiście, kiedy patrzę na to, jaki paskudny użytek robią niektórzy ze swej wolnej woli, zastanawiam się, czy danie jej rodzajowi ludzkiemu nie było przypadkiem błędem Boga.


sturecki
2025-04-03
Wolna wola to jak oddanie kluczy do auta komuś bez prawa jazdy – Bóg pewnie liczył, że przynajmniej przeczytamy instrukcję. Ale my wolimy wciskać gaz w kapciach i z zamkniętymi oczami.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności