X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Wiara vs. wiedza

Wiersz Miesiąca 0
miniatura
2024-11-07 19:23
Lekkość domeną jest w ślepej wierze,
Intelekt ciąży ogromem wiedzy,
Ciężar ten jednak unosić wolę,
Niż wzniosłe tezy przyjąć a priori.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
15 razy
Treść

6
9
5
6
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
14
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


mgielka
mgielka
2024-11-15
Minimalizm slow z madrym przekazem.. brawo !! Milego wieczoru 😊


LidiaM-9
2024-11-16
Dziękuję Mgiełko za wizytę i pozytywną uwagę. Dobrej nocy!

Bożena Joanna
Bożena Joanna
2024-11-14
Jedna i druga potrzebna, raz więcej raz mniej. Ale serce i intelekt nie zawsze idą tą samą drogą.
Pozdrowienia!


LidiaM-9
2024-11-16
Zgadzam się w takim znaczeniu, że jeśli żadną miarą nie można czegoś poprzeć dowodami, trzeba poprzestać na wierze. Oczywiście chodzi o wiarę w ogólnym znaczeniu, nie tylko o wiarę związaną z religiami.
Co do serca i intelektu, to czasem ostro sobie przeczą, trudno wtedy wybrać właściwie.
Dziękuję za wizytę, pozdrawiam.

Monika Larn
Monika Larn
2024-11-13
Wiara polega na dawaniu gotowych odpowiedzi bez dowodów, a wiedza na zadawaniu pytań i dowodzeniu odpowiedzi. To, że w ogóle się czasem wzajemnie przenikają wynika z faktu, że wiedza nie ma odpowiedzi na wszystkie pytania, więc czasem mruga na nas okiem: a co, jeśli? Może wiara dała odpowiedź a priori na coś, czego jeszcze nie odkryliśmy. Innego punktu styku raczej nie ma, chociaż jestem w tym aspekcie gotowa na ciosy :) Pozdrawiam. 6/5


LidiaM-9
2024-11-16
Wiara wypełnia luki w wiedzy. Istnieją dziedziny, w których musimy poprzestać na wierze, ale moim zdaniem, nigdy nie ślepej. Mam na myśli bezkrytyczne przyjmowanie każdej teorii. Nie można przecież zakładać, że każda jest prawdziwa. Dociekliwy umysł zawsze będzie dążył do poparcia jej dowodami. Można też założyć odwrotnie, że to co nie zostało obalone należy uznać za prawdę.
Każdy człowiek musi wybrać opcję, zgodną z własnym przekonaniem i intuicją. Ona właśnie jest potężnym narzędziem, któremu warto zaufać.
Moniko, dziękuję serdecznie za Twoją obecność i wnikliwy komentarz.
oczywiście za gwiazdki również:)
Pozdrawiam.

_wena_
_wena_
2024-11-12
Wiara potęgą jest...i basta. Wiedza powinna być w stanie pomóc odnaleźć siebie i świat wokół nas.
Kiedyś gdzieś wyczytałam, że nadmierna informacja zasypuje i przytłacza umysły, ale kontekstu nie pamiętam.
Miłego dnia, życzę :)
6/5


LidiaM-9
2024-11-16
Nadmiar wiedzy skutkuje jej niedosytem, tzn. im większą wiedzę się osiągnie, tym więcej się chce drążyć, ponieważ pojawiają się nowe pytania.
Co do potęgi wiary, zgadzam się, może czynić cuda. Pomijam fakt, że cuda można często wytłumaczyć naukowo i to może w jednych siać zwątpienie, ale innym daje poczucie komfortu.
Cóż, temat jest trudny.
Dziękuję za wizytę, serdecznie pozdrawiam.

Monia
Monia
2024-11-09
Obie te cechy są bardzo ważne pozdrawiam ;)


LidiaM-9
2024-11-16
Owszem, ale zgodzisz się chyba ze mną, że wiedza poparta dowodem daje poczucie większego komfortu niż wiara, w której zawsze występuje jakaś doza niepewności.
Pozdrawiam i dziękuję.

Źdźbło <sup>(*)</sup>
Źdźbło (*)
2024-11-08
Majstersztyk 👏


LidiaM-9
2024-11-08
Dzięki, pozdrawiam bardzo serdecznie:)

zmis
zmis
2024-11-08
Wiersz wysokiej klasy, oparty na głębokiej wiedzy.
Pozdrawiam


LidiaM-9
2024-11-15
Nie, nieco dalej, nad Rusałką.

zmis
2024-11-14
Gratuluję zmiany awatara. To pewnie w Parku Sołackim.
Pozdrawiam.

LidiaM-9
2024-11-08
Raczej nie na wiedzy, ale na ciągłym poszukiwaniu i mnożących się wątpliwościach.
Dziękuję i pozdrawiam.

JoViSkA
JoViSkA
2024-11-08
Niestety z wiarą tak jest, że nie ma potwierdzenia naukowego dlatego jest trudna do przyjęcia...nikt nie mówił, że będzie łatwo...na tym właśnie polega potęga wiary...
Pozdrawiam


LidiaM-9
2024-11-08
Czasem nie ma wyboru i trzeba poprzestać na wierze, jednak jeśli istnieje alternatywa, warto podjąć działania w kierunku poznania, aby uzyskać wiedzę. Niektórym wiara wystarcza innym - nie, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb.
Dzięki za wizytę. Pozdrawiam:)

Przeboski Mandaryn
Bardzo zastanawiający wiersz


LidiaM-9
2024-11-08
Bardzo się cieszę, że tak uważasz. To dla mnie duży komplement.
Pozdrawiam.

bez definicji
bez definicji
2024-11-08
Umysł ludzki to potęga, a im więcej wiesz, tym masz wrażenie, że wciąż masz za małe pojęcie o wszystkim. Najważniejsze jednak, to zawsze mieć swoje zdanie na podstawie doświadczeń, nie ulegać ślepemu tłumowi...

Pozdrawiam ciepło Lydio i 5/6 🌻🌻🌻


LidiaM-9
2024-11-08
Dziękuję Ci bardzo za tę wypowiedź. Tak, im więcej się wie, tym więcej chce się poznać. To działa jak ciąg geometryczny. Umysł jest potężnym narzędziem, ale wciąga też w pułapki. Następny wiersz będzie trochę o tym:)
Pozdrawiam i dziękuję za noty.

Larisa
Larisa
2024-11-08
Lepszy ciężar wiedzy niż lekkość wiary.
Pytanie jest, czy bez wiary (i nie odnoszę się do wiary religijnej) zgłębimy wszystkie tajniki życia?
Moim zdaniem pojedynek nie zostanie rozstrzygnięty.
6/5.
Serdecznie pozdrawiam


LidiaM-9
2024-11-08
Są sprawy, w których przynajmniej na razie trzeba poprzestać na wierze, dopóki nie zostaną rozstrzygnięte. O ile w ogóle zostaną. Gdyby nie wiara w to, że coś uda się udowodnić nie byłoby motywacji do działań poznawczych.
Dziękuję i pozdrawiam.

Waldi1
Waldi1
2024-11-07
więc z wiarą idę d przodu i życiem się cieszę ... pozdrawiam serdecznie ...


LidiaM-9
2024-11-08
Wiara dodaje sił i często musimy na niej poprzestać, ale na pewno lepiej jest wiedzieć.
Dla ścisłości; chodzi o wiarę nie tylko w odniesieniu do religii czy filozofii, ale także do nauki i innych dziedzin.
Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2024-11-07
Staszek to napisał, czyli wiara jest duchowa, wiedza to intelekt, poznanie i doświadczenia naukowe. Wiara ma jedną przewagę, obiecuje życie wieczne. Zdrowy rozsadek mówi, żeby wierzyć, skoro wiedza nie rozstrzyga, jak będzie. .
Pozdrawiam


LidiaM-9
2024-11-07
Czyli wiara jest jakby kołem ratunkowym, kiedy brak absolutnych dowodów. W tej miniaturce nie chodzi wyłącznie o wiarę w sensie religijnym, ale w ogóle o to, że lepiej jest wiedzieć, o ile istnieje możliwość doświadczenia i udowodnienia, niż wierzyć bez zastrzeżeń.
Dzięki, pozdrawiam.

maciejka
maciejka
2024-11-07
Lubię wszystkiego dotknąć, wszystko sprawdzić, zrozumieć, ale wierzę też w potęgę intuicji, wiary.
Myślę, że to nie jest ślepa wiara, nie wszystko można wyjaśnić, choćbyśmy chcieli.
Dobry wiersz :-)


maciejka
2024-11-07
Tak, dzięki temu jesteśmy bogatsi o doświadczenia, nie zamykamy się na świat.
Dobrej nocy :-)

LidiaM-9
2024-11-07
Dzięki Maciejko, że wpadłaś.
Właśnie, intuicja jest tym, co doskonale uzupełnia wiarę, bo kiedy czegoś w żaden sposób nie da się udowodnić, można się nią wspomóc.
Pozdrawiam ciepło:)

Moona@
Moona@
2024-11-07
Nie wszystko jest sprawdzalne i udowadnialne, ale wiedza nie musi być przeszkodą.
Mi np. pomaga w wierze, bo ją w wielu obszarach potwierdza :)
Pozdrawiam Lidio :)


LidiaM-9
2024-11-07
Dopóki pomaga i potwierdza wszystko jest okej, schody się zaczynają, gdy ją zaczyna burzyć.
Dziękuję Moona i pozdrawiam serdecznie.

NO1R<sup>(*)</sup>
NO1R(*)
2024-11-07
Jeśli nic się ze sobą w głowie nie kłóci to jest to jak najbardziej dobra droga czy to wiara czy wiedza prowadzi.
Mam podobnie i chyba każdy się na swój sposób utożsami.
Pozdrowienia


LidiaM-9
2024-11-07
Dla jednych ludzi zapewne wygodniej jest wierzyć, a dla innych wiedzieć. Wszystko zależy od człowieka i tego, co dla kogo stanowi strefę komfortu.
Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam.

[ GALBA ]<sup>(*)</sup>
[ GALBA ](*)
2024-11-07
Tu nic raczej dodać nie można bo "diagnoza" wydaje się być słuszną. Wiedza faktycznie może ciążyć a wiara zwieść chociażby. Tak jak Kornel wspomniał w swoim komentarzu że wiara wiąże się z duchowością to dla mnie jest oczywiste i zapewne dla większości ludzi lecz ja osobiście w pewnym stopniu wplótł bym pewne założenia z podwórka wiedzy w poletko duchowości. W pewnym zakresie to naczynia połączone.
Ciekawa mini.
Pozdrowionka Lidio 🌟👍


LidiaM-9
2024-11-07
Świetne to porównanie do naczyń połączonych. Myślę, że ważne jest zachowanie równowagi i zdrowego rozsądku, bo nie wszystko da się udowodnić i wtedy trzeba poprzestać na wierze, ale też nie we wszystko można bezkrytycznie wierzyć (chociaż tak może byłoby wygodniej i łatwiej), aby nie fundować sobie samemu światopoglądowej rewolucji w umyśle:)
Dziękuję za wizytę, pozdrawiam.

Kornel Passer
Kornel Passer
2024-11-07
Weszłaś w materię, która zajmuje mnie całe życie, już dość długie nota bene, a temat tak szeroki, że właściwie nie da się nic powiedzieć bez ryzyka minięcia się z rzeczywistością. Ale spróbuję. Miniatura zakłada, że wiara jest taką „gorszą wiedzą”, czyli taką wiedzą, w której a priori przyjmuje się pewne „wzniosłe tezy”, w przeciwieństwie do wiedzy prawdziwej, w której takich założeń nie ma. Trudno mi się z tym zgodzić. Wiedza i wiara to zupełnie różne pojęcia oznaczające zupełnie różne fenomeny kulturowe. Wiara nie pretenduje do bycia wiedzą i nigdy nie udaje wiedzy. Wiarę lepiej porównywać do „zaufania”, „przeświadczenia” czy „przekonania” niż do wiedzy. Wiara jest wiec stanem duchowym albo jak kto woli, psychicznym, a nie komponentem obiektywnych informacji o czymś, co określamy „wiedzą”. Wybór między wiarą a wiedzą, to wybór między ciastkiem a śledziem. Wszystko jest dobre w swoim czasie. Pozdrawiam😊


LidiaM-9
2024-11-07
Nie określiłabym wiary jako „gorszą wiedzę”, ale w pewnym stopniu preludium do wiedzy. Jeśli jakaś teza oparta na wierze zostaje udowodniona staje się wiedzą. Wiara nie opiera się na dowodach ani doświadczeniu i, jak zauważyłeś, jest stanem ducha, ale jest też podatna na zachwiania mogące wynikać z wątpliwości i z braku dowodów właśnie. Zgadzam się, że można ją porównać do „zaufania” czy „przeświadczenia”, ale „przekonanie” to już, moim zdaniem, słowo bardziej z pogranicza pomiędzy wiarą i wiedzą.
Dziękuję za Twoją obecność i interesującą wypowiedź.
Pozdrawiam.

sturecki
sturecki
2024-11-07
Wiersz subtelnie przedstawia kontrast między wiarą, która oferuje lekkość i prostotę, a wiedzą, która choć ciężka, daje poczucie głębszego zrozumienia. Podmiot wybiera trud intelektu i krytycznego myślenia, odrzucając łatwą akceptację bez dowodów, co potwierdza fraza: "Ciężar ten jednak unosić wolę".
Czasem waga pytań i odpowiedzi daje większą siłę niż wygoda przyjęcia czegoś bez zastanowienia.


LidiaM-9
2024-11-07
Myślę, że gdy raz się w tę drogę wyruszy, to już nie tak łatwo odzyskać spokój, mimo zatrzymania.

sturecki
2024-11-07
Droga poszukiwań bywa fascynująca, ale też wymagająca. Czasami te dociekania burzą dotychczasowe przekonania, zostawiając nas na rozdrożu. Wtedy właśnie pojawia się ten wybór: zatrzymać się i zachować dotychczasowy spokój, czy podążyć dalej, mimo ryzyka, że zmieni się wszystko, co było nam znane. To ryzyko może być równie niepokojące, co inspirujące.

LidiaM-9
2024-11-07
Otóż właśnie, droga bywa ważniejsza niż cel, ale z drugiej strony dociekania mogą wprowadzić niezły mętlik w przekonaniach, wtedy pozostają dwa wyjścia; albo ich zaprzestać, albo iść dalej ryzykując, że dojdzie się do punktu bez odwrotu.

sturecki
2024-11-07
To bardzo odważne podejście – poszukiwanie odpowiedzi, nawet gdy są nieuchwytne, pozwala na głębsze rozumienie świata i siebie. Zgadzam się, że wiara bywa krucha wobec nieustannych pytań, ale właśnie te dociekania mogą prowadzić nas do bardziej autentycznych przekonań. Ucieczka od pytań może przynieść spokój, ale to w ich poszukiwaniu często tkwi prawdziwa siła.

LidiaM-9
2024-11-07
Właśnie tak czuję. Wolę szukać odpowiedzi na trudne pytania, chociaż wiem, że prawdopodobnie ich nie znajdę, niż przyjmować bezkrytycznie prawdę, która być może wcale nią nie jest.
Wiara zaś może się czasem zawalić pod wpływem dociekań, toteż niektórzy ludzie unikają ich za wszelką cenę.
Dziękuję za obecność. Pozdrawiam.


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności