X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

*** /weź pustą kartkę/

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-03-08 11:11

weź pustą kartkę i wyobraź sobie:
piszesz ostatni wiersz

ostatni w życiu - i jedyny
przez który poznają cię potomni

wyobraź sobie głębiej
że twój ostatni wiersz
będzie jedynym ocalałym
świadectwem naszych czasów

i głębiej - jedynym ocalałym
świadectwem istnienia człowieka

wiersz świadek

nie poruszy prawdy
poruszy poetę






08.03.2026. dptw
autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
27 razy
Treść

6
17
5
10
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
7
5
20
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


_wena_
_wena_
2026-04-11
Tyle prawd, ile rzeczywistości. Można interpretować prawdę, jeśli jest oparta na zaistniałych faktach. Jeśli "prawda nie ma oczu nie ma twarzy nie ma języka" to czymże jest, żeby sama się obronić.
Serdecznie pozdrawiam :)
6/5 z plusem

Belamonte/Senograsta
no no, jeśli tak to nie wiem, myślę , że nie ma takiego wiersza, ale nie zgadzam się z Tobą piękna autorko, jeśli taki wiersz by istniał poruszył by prawdę, może by chrzanił wartośc poetycką, myślę że takich wierszy wysłuchuje Bóg


Belamonte/Senograsta
tak, prawda istnieje, jak wolna wola, nie wiem czy zaraz poznajemy prawdę do głębi i wolną wole ale wtedy coś się zmienia, to o immanentyzacji eschatonu to coś co przemyślę na jodze :-)

Wanda Kosma
2026-03-12
Dziękuję bardzo za inspirującą refleksję i Twoją obecność. Wierzę, że prawda nie jest interpretacją. Na co dzień widzimy, do czego doprowadza immanentyzacja eschatonu. Pozdrawiam serdecznie :)

wandaw
wandaw
2026-03-11
Bardzo głęboki wiersz i bardzo wstrząsający.
Nie wyobrażam sobie, co napisałabym w tym ostatnim wierszu /gdybym, oczywiście wiedziała, że piszę wiersz świadectwo naszych czasów/ Myślę, że byłby to wiersz katastroficzny. Czy zachowałabym obiektywizm? Raczej nie To byłyby osobiste przeżycia poglądy i osądy ale na pewno napisałabym do potomnych... by nie popełnili naszego błędu Błędu pychy buty i zaniedbania dobrego
Zastanawiam się czy Twój fantastyczny choć wstrząsający wiersz nie ma drugiego dna Czy nie chodzi tutaj bardziej i zachowania ludzkie i stan psychiczni i emocjonalny ludzi w tak krytycznym momencie
Pozdrawiam serdecznie Wandeczko i zostawiam ocena gwiazd dla Ciebie :)


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję, Wandziu, za tak pogłębioną refleksję i wspaniałą czytelniczą intuicję. Pozdrawiam Cię ciepło :)

Agata Agata
Agata Agata
2026-03-10
Wie rsz na pełną 💯


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję :)

Czasem
Czasem
2026-03-09
Ależ gdyby miał być ostatnim świadectwem istnienia człowieka. To czytaliby go... Kosmici?
To zdecydowanie pojemne poetycko. Może nawet warto się zmierzyć. Pozdrawiam!


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

Przeboski Mandaryn
Bardzo zastanawiający wiersz


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję :)

Larisa
Larisa
2026-03-09
Myślę, że jeżeli miałby to być ostatni wiersz mający zaświadczyć o naszym istnieniu, to byłby to wiersz o poczuciu pustki napisany na pustej kartce i nadal nie byłby prawdą obiektywną, ale subiektywnym spojrzeniem na "żywą prawdę".

Czyż poezja nie jest próbą uchwycenia jakiegoś skrawka rzeczywistości, ale przy jednoczesnym przekonaniu o naszym dalszym trwaniu/życiu. Nie wiem, czy w ogóle jest możliwe pisanie pod presją? Słyszałam, że twórcy, którzy piszą zawodowo zmagają się z syndromem "pustej kartki"... myślę, że gdybym dowiedziała się, że to mój ostatni "wiersz - świadek", mogłoby i mnie to spotkać.
Jeżeli bierzemy pod uwagę tylko przypuszczenie i aranżujemy taką sytuację na potrzeby poezji, to oczywiście mogłabym coś napisać...

Jednak wiersz idzie głębiej, a mianowicie porusza zagadnienie prawdy w wierszu.
Czy poezja posługuje się prawdą? Każde subiektywne odczucie prawdy jest jakąś prawdą, ale na pewno nie prawdą naukową, choć ociera się o zjawiska istniejące naprawdę.
Obiektywizm nie istnieje w poezji, moim skromnym zdaniem. Każdą prawdę wygłaszaną przez podmiot liryczny można podważyć rozszerzając jej kontekst. Buntujemy się przed wierszami, które generalizują zjawiska/emocje/prawdy. W poezji poszukujemy indywidualnego rysu/myśli/spojrzenia, by samemu uporządkować swoją prawdę na dany temat, czyli potwierdzić lub zaprzeczyć.
Taki zaświadczający wiersz może poruszyć czytelnika/krytyka/poetę. Nadal będzie wytworem ludzkiej wyobraźni powiązanej z indywidualnym przeżyciem. Taki wiersz na pewno zaświadczy o naszej emocjonalności, bo będzie wypływał z głębi duszy. Może zaświadczyć o naszym strachu/lęku lub o poczuciu pustki.
Zacytuję parę wersów z wiersza Urszuli Kozioł pt. "Nie spojrzymy prawdzie w oczy":

"prawda nie ma oczu
nie ma twarzy
nie ma języka".

Puenta wiersza mówi o krzyku:

"to boli
to dławi cię
nie możesz już dłużej milczeć

krzyczysz".

Być może taki ostatni wiersz byłby po prostu 'krzykiem'.

Na takie 'ostateczności' znalazł remedium Czesław Miłosz w wierszu pt. "Do Tadeusza Różewicza, poety":

"Szczęśliwy naród który ma poetę
I w trudach swoich nie kroczy w milczeniu".

Jednakże ten fragment nie odnosi się do ostatniego świadectwa ludzkości, ale do roli społecznej poezji i poety. Nie do prawdy obiektywnej, ale subiektywnego "poetyckiego sumienia".

Można jednak u Miłosza w wierszu pt. "Piosenka o końcu świata", odnaleźć wers, który w pewnym sensie odnosi się do wiersza Autorki:

"Nikt nie wierzy, że staje się już".

Ten powyższy wers, myślę, że najlepiej odwzorowuje subiektywność prawdy, namacalnej rzeczywistości/"żywej prawdy". Nie jesteśmy w stanie uporządkować swoich odczuć obiektywnie w ostatnim wierszu, bo nie wierzymy w koniec. Wyobrażenie o nim (o końcu) nigdy nie będzie prawdą o nas. Będzie artyzmem, wzruszającym zapisem naszego wyobrażenia. Może być nawet peanem na cześć człowieka z pominięciem jego złej/ciemnej strony...

Wspaniały wiersz, Droga Wando:)
Pozostaję w refleksji wiersza.
Serdecznie Cię pozdrawiam, z uznaniem dla Twojej poezji:)


Wanda Kosma
2026-03-10
Wspaniała rozprawa o skromnym wierszu, Droga Lariso. Zgadzam się z każdym jej słowem. Z serca dziękuję za Twoją mądrość i poświęcony wierszowi czas. Inspirującą do przemyśleń jest Twoja refleksja nad cytatem z Miłosza. Napisałaś:
"(...) nie wierzymy w koniec. Wyobrażenie o nim (o końcu) nigdy nie będzie prawdą o nas". To jeden z możliwych tropów interpretacyjnych "poruszenia".

Bardzo się wzruszyłam, widząc tutaj cytaty z wiersza bliskiej mi wielkiej Poetki, której niestety nie ma już wśród nas; odeszła dokładnie pół roku przed ASem... Odczuwam radość, że czytasz "moją" Urszulę Kozioł, która pojawiła się inspiracyjnie przy temacie haiku - "moją", bo była ważną dla mnie Osobą, w osobistej znajomości, a miesięcznik "Odra" to część rodzinnej historii. Cytowany wiersz Urszuli Kozioł z 1976 roku ma pewien fragment, który, także warto tu przytoczyć:

"myślę że prawda
to jest raczej ta dokuczliwa narośl
która uwiera cię w środku".

A skoro już uległam wzruszeniu, to pod tym właśnie wierszem własnym chciałabym "powiedzieć Jej słowami" coś jeszcze:

"umrzesz
umrzesz z wierszem na ustach
z wierszem na ustach wyrzeczonym znów
do nikogo".

Pozdrawiam Cię najserdeczniej, dziękując za wzbogacenie wiersza znakomitym komentarzem.

Monia
Monia
2026-03-09
Wszystko może być ostatnie nie zna się dnia, ani godziny pozdrawiam 😉


Wanda Kosma
2026-04-08
To prawda. Dziękuję i pozdrawiam :)

Prostaczek
Prostaczek
2026-03-09
Jeśli weźmiemy za prawdę kantowski trascendentny most, między zmysłami, a rozumem (wyobraźnia), to Twoje "wyobraź sobie głębiej" chyba się tam nie mieści. Spróbowałem i wyszło mi, że najlepiej byłoby zostawić kartkę pustą.
Kłaniam się i gwiazdy wręczam.


Wanda Kosma
2026-03-12
Nie czuję, aby Twój umysł był schorowany czy nieświeży, wręcz przeciwnie, zadziwia i w poezji, i w komentarzach - tak to postrzegam. Trochę tu wyszło moje dawne "fenomenologiczne zboczenie zawodowe", ale myślę, że udzieliłam sensownej odpowiedzi, wskazując ten trop. Wyobraźnia to fundamentalna zdolność świadomości do poznania istoty rzeczy - poprzez swobodne kształtowanie nieskończonych możliwości. Gdyby (w wielkim uproszczeniu) "przyłożyć" filozofię do tego skromnego wiersza w sposób, w jaki chciałeś to porównać, to może pasowałoby wariowanie eidetyczne czy kreowanie als ob - bardziej niż "czysty" Kant. Pozdrawiam Cię serdecznie :)

Prostaczek
2026-03-11
Niestety. Husserla znam tylko z egzegezy. Von Astera zdaje się i to było wieki temu (umysł już nieświeży i schorowany), ale coś kojarzę, że wydał mi się postplatoński i posteuklidesowy.
Chodzi o to, że nie jestem pewien, czy dla wyobraźni istnieje poziom głębszy, ale idea wydała mi się pociągająca.
Husserla obiecuję nadrobić, jeśli czas pozwoli 😊

Wanda Kosma
2026-03-10
Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam, co masz na myśli, ale wydaje mi się, że sprawę załatwia przejście od schematyzmu transcendentalnego kantowskiego do husserlowskiego :) Dziękuję za Twoją obecność i pozdrawiam serdecznie :)

Marcińczyk Marcin
Bardzo zwięzły i sugestywny wiersz. Ma klarowny rytm i zapadającą w pamięć puentę. Ogólnie robi mocne wrażenie...


Wanda Kosma
2026-03-10
Bardzo dziękuję, Marcinku, za Twoje cenne dla mnie słowa :)

LydiaDel
LydiaDel
2026-03-09
Dobrze, ze chodzi tu o pustą kartkę, nie białą, bo nasze sumienie jest ciemne.

"wiersz świadek

nie poruszy prawdy
poruszy poetę " – tak, prawda zostanie prawdą, jest niezmienna. Zmieni może samego poetę ...
6/5 Serdecznie pozdrawiam Wando.


Wanda Kosma
2026-03-10
Niezależnie od pustej kartki, zastanawia mnie, dlaczego uważasz, że nasze sumienie jest ciemne. Dziękuję za Twoją refleksję i obecność, pozdrawiam Cię serdecznie :)

dawid77
dawid77
2026-03-08
Napisałbym potomnym
że było warto
być niepokornym
bić w oczy prawdą .

Pozdrawiam serdecznie .


Wanda Kosma
2026-03-13
Osobiście nie wiem do końca, co to jest prawda - ale pomysł fajny :) Pozdrawiam serdecznie :)

Goldenretriver60
Dla tej, dla której wino mówi

Wyobraź sobie, że wiersz ostatni
jest pierwszym takim wierszem,
że jest pieszczotą i mądrością,
jak miłości pierwsze.

Wyobraź sobie wyjątkowość słów,
zapisanych w wersach dotknięć
tych, których nie dostrzeżesz.
Przywołaj w myślach pełnię spojrzeń

na mnie, na nas

i tę krzyczącą ciszę...

napisz.




Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję :)

Waldi1
Waldi1
2026-03-08
to też może być prawdą ... pozdrawiam serdecznie ...


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

Izka1<sup>(*)</sup>
Izka1(*)
2026-03-08
Pomysł ostatniego wiersza jako jedynego zapisu człowieczeństwa i czasu jest silny, klarowny i budzi refleksję. Zostawia przestrzeń dla czytelnika, by samodzielnie dopełnił wyobrażenie „ostatniego wiersza”. Pozdrawiam serdecznie 🙂


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję za refleksję i pozdrawiam serdecznie :)

Jastrz
Jastrz
2026-03-08
Nigdy nie miałem ambicji, by w jednym wierszu zawrzeć całą prawdę o naszych czasach. Zadowoli mnie, kiedy mój wiersz wywoła uśmiech na twarzy czytelnika.


Wanda Kosma
2026-03-13
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

dawid77
2026-03-08
Można określić nasze czasy i ten iście harmideryczny świat jednym słowem :

Larwa .

Tu nie trza wiersza całego ; )

Pozdrawiam

Marek Żak
Marek Żak
2026-03-08
Najpierw pomyślałem o jednym takim, ale jak dodałaś, że ten wiersz miałby być świadkiem istnienia człowieka, to już poprzeczka tak wysoko, że straciłem koncepcję, co by pasowało, ale będę myślał. Pozdrawiam serdecznie.


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję za obecność i pozdrawiam serdecznie :)

ksantypa
ksantypa
2026-03-08
Jest nad czym podumać. Postawione zadanie z pewnością przerasta moje możliwości:) Pozdrawiam:)


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję za refleksję i pozdrawiam :)

Kazimierz Surzyn
Poruszające wersy - poeta poruszony do dna, z podobaniem przeczytałem Wandziu.
6/6


Wanda Kosma
2026-03-13
Dziękuję i również ślę serdeczności :)

Kazimierz Surzyn
Ślę serdeczności.

Moona@
Moona@
2026-03-08
"wierzę że się do mnie przyznasz- to wiersz" , który wybrałabym na swojego świadka :)
I nie ma dla mnie znaczenia, czy by kogokolwiek poruszył, czy nie :)
Pozdrawiam Wando :)


Wanda Kosma
2026-03-13
Dziękuję za kreatywne spojrzenie i pozdrawiam Cię serdecznie :)

Kornel Passer
Kornel Passer
2026-03-08
Na mojej kartce byłby link do Preludium e-moll Chopina z op. 28 nr 4, jak w ostatnim moim wierszu na tym portalu... oczywiście w tym konkretnym wykonaniu Richtera... (podobno z małym błędem, czego ja nie słyszę...) Błądzić rzecz ludzka... Serdecznie pozdrawiam:)


Wanda Kosma
2026-03-13
Twój komentarz uświadamia, jak niedoskonalą materią posługują się poeci. Dziękuję za obecność i pozdrawiam serdecznie :)

Marek Żak
2026-03-08
Tylko ad vocem: "Wrażenie na publiczności robi się kosztem czystości gry - Karol Radziwonowicz podczas ostatniego Konkursu Szopenowskiego.

Kornel Passer
2026-03-08
Adagio Barbera też mogłoby być.... :)

ElaK
ElaK
2026-03-08
Ciekawa filozofia i bardzo trudny i odpowiedzialny wybór. Jednakże, każde z ostatnich słów i tak będzie pewnym niedosytem w wyrażeniu myśli. Ciężko postawić na końcu kategoryczną kropkę. Pozdrawiam serdecznie.


Wanda Kosma
2026-04-08
O tak. Pozdrawiam serdecznie :)

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-03-08
To zadałaś problem
gdy my rozmieniamy się na drobne.
Pozdrawiam .


Wanda Kosma
2026-04-08
Świetnie powiedziane :) Pozdrawiam :)

sisy89
sisy89
2026-03-08
Czasem trudno ubrać wszystko w słowa, ale można wiele przekazać... Piękny wiersz.
Pozdrawiam serdecznie :)


Wanda Kosma
2026-04-08
Dziękuję za refleksję i pozdrawiam serdecznie :)

Elżbieta
Elżbieta
2026-03-08
Obawiam się, że nie zniosłabym takiej odpowiedzialności i na mojej kartce pozostałaby tylko kropka.
To intelektualne wyzwanie.
5/6
Pozdrawiam serdecznie, Wando:)⭐️


Wanda Kosma
2026-04-08
A może emocjonalne... Albo duchowe? Dziękuję za refleksję i pozdrawiam serdecznie, Elu :)

sturecki
sturecki
2026-03-08
Instrukcja obsługi odpowiedzialności – im dalej-głębiej czytam, tym bardziej kartka przestaje być papierem, a zaczyna być sumieniem ... i zamiast ratować prawdę, pokazuje poetę poruszonego do rdzenia.
6/5
P.S. Podchwyciłem tytuł do wiersza ... napiszę OSTANI WIERSZ.


Wanda Kosma
2026-04-08
Dokładnie tak. Dziękuję za fantastyczny komentarz i pozdrawiam serdecznie :)

Karzełek<sup>(*)</sup>
Karzełek(*)
2026-03-08
Wyobrażam sobie taki moment i czuję nietypowy dreszcz


Wanda Kosma
2026-04-08
Ja podobnie. Dziękuję i pozdrawiam :)

Krystek
Krystek
2026-03-08
Niestety słowa nie przekażą do końca
naszych myśli, uczuć, wrażliwości, nie
dadzą prawdziwego naszego obrazu.
Jednak w każdym wierszu zostawiamy
trochę prawdy o sobie.
Ślę moc serdeczności i pogody ducha:)


Wanda Kosma
2026-04-08
Myślę podobnie. Dziękuję za bardzo trafne spojrzenie i także przesyłam moc serdeczności :)


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności