X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Życie Paula Cezanne’a

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2024-12-26 14:04

W odrzuceniu i wzgardzie
da się przeżyć,
wszak zranione drzewo
rośnie dalej,
a sponiewierane widoki,
można namalować
od nowa.

Gdy w paryskich galeriach
panoszyły się szczury
i znawcy sztuki wygładzonej,
jak cylindry snobów,
lepiej było twoim dziełom
drzemać w cichej
pracowni.

Opaśli sąsiedzi
mieli prawo śmiać się
z urwanych guzików
i brudnej kamizelki,
ale za śmiech z twoich obrazów,
z pewnością trafią do piekła
pustych wystaw.




autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
7 razy
Treść

6
5
5
2
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
5
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Monika Larn
Monika Larn
2025-01-15
Wielu artystów, nie tylko malarzy, jest docenianych dopiero pośmiertnie. Strach pomyśleć, o ilu w związku z tym nie słyszymy wcale. Ostatnio popularna jest sztuka malowana przez szympansy albo słonie, wiadomo, abstrakcja. Ludzie, którzy o tym nie wiedzą, często się zachwycają. I żeby nie było, uważam, że szympans malujący obrazy to geniusz:)
Odbiór, a co gorsza ocena dzieł sztuki zbyt często jest podyktowana całkowitym konformizmem.
PS. Nie znam biografii Cezanne'a, wydawało mi się, że był raczej ceniony również w swoich czasach. Czasem dobrze zajrzeć do Twoich wierszy :)


Kornel Passer
2025-01-15
Na krótko przed śmiercią zdobył już pewne uznanie, ale sława przyszła po śmierci. Wiem, że głupio robić takie rankingi, ale to chyba jednak mój numer 1 wśród malarzy. :)

JoViSkA
JoViSkA
2025-01-05
To prawda...to dzięki odbiorcom jest motywacja do tworzenia...to właśnie oni sprawiają, że wena dostaje skrzydeł...wystarczy jedno pozytywne słowo od czytelnika, by rozpalić wewnętrzny ogień twórczy...Doskonale wiem, co czują artyści, których się nie docenia...znam to z autopsji, przez to byłam zamknięta w sobie przez ponad 30 lat, bo straciłam wiarę w swój talent...
Pozdrawiam


JoViSkA
2025-01-05
Tworzymy z wewnętrznej potrzeby...to coś co tkwi w nas głęboko szuka ujścia bez względu na to jak zostanie odebrane i tak się stworzy...ale mimo wszystko wsparcie dobrym słowem choćby jednego odbiorcy może spowodować istną lawinę, która szukała drogi wyjścia na świat...

Kornel Passer
2025-01-05
Dziękuję za wis. Problem pojawia się wtedy, gdy chcesz pisać o czymś, co jest dla ciebie ważne, a z góry wiesz, że nie zainteresujesz tym czytelnika. Wtedy moja metoda "jedynego czytelnika", o której pisałem w odpowiedzi dla maciejki, jest jedynym wyjściem...

maciejka
maciejka
2024-12-29
Pomyślałam sobie, że różne są losy artystów - tak naprawdę nie wiadomo jakie dzieło przyciągnie odbiorców. Tylko to nie zawsze jest celem artysty.


maciejka
2025-01-05
Zgadzam się z Tobą - jeśli tworzy się dla siebie, to gdzieś w głębi duszy liczymy na to, że ktoś przeczyta i pomyśli - i dzieło będzie dla niego ważne.
Tylko tak do końca nie wiemy, czy artyści tak postrzegali swoje dzieła jak my.
Dziękuję za chwilę rozmowy :-)

Kornel Passer
2025-01-05
Zauważ, że każdy, który tworzy cokolwiek, zawsze oczekuje odbioru, nawet jeśli by się zarzekał, że tak nie jest. Ja mam taką metodę, że pisząc, wyobrażam sobie, że istnieje gdzieś w przestrzeni chociażby jeden jedyny, idealny czytelnik mojego wiersza, i to ze względu na tego jednego czytelnika piszę. To wystarcza , by przynajmniej we wyobraźni powstał most komunikujący mnie z odbiorcą. Bez interakcji nie ma bowiem twórczości.

Nata Sza
Nata Sza
2024-12-27
Kocham impresjonistów, a najbardziej, Degas. Paul Cezanne należy do grona wyjątkowych artystów, zwanych postimpresjonistami. W tym gronie znaleźli się van Gogh i Gauguin.
Cezanne był prekursorem kubizmu, dlatego jego prace dla ówczesnych odbiorów były niedoceniane. Ale to on był inspiracją dla Braque i Picassa.
Pięknie pokazałeś to odrzucenie i brak zrozumienia przez ówcześnie żyjących.
Wyczuwa się dużą sympatię podmiotu lirycznego do malarza:)
Pozdrawiam Cię serdecznie :)


Kornel Passer
2024-12-27
W naszych zachwytach gonimy za własnymi ogonami, więc subiektywność oglądu jest wręcz obowiązkiem. Cezanne ze swoimi ożywionymi jabłkami i obrusami jest dla mnie numerem jeden, ale nigdy nie odważę się powiedzieć, że był najważniejszym impresjonistą z jakiś obiektywnych względów. Dziękuję:)

Nata Sza
2024-12-27
zamiast niedoceniane = niezrozumiałe

Jastrz
Jastrz
2024-12-27
Nie ujmując nic PC, powtórzę, co napisałem u WARSa: Za najważniejszego impresjonistę uważam artystę, którego oficjalnie się do impresjonistów nie zalicza - Turnera.


Kornel Passer
2024-12-27
Turner jest znakomitym malarzem, ale jakoś nie przewinął się w moich zachwytach nad obrazami. Nie wiem właściwie dlaczego. Dzięki za refleksję.

Larisa
Larisa
2024-12-26
Piękny, refleksyjny wiersz!
Pozdrawiam Cię świątecznie Kornelu


Kornel Passer
2024-12-27
Dziękuje serdecznie. Pozdrawiam:)

Marek Żak
Marek Żak
2024-12-26
Geniusz i nowator przeważnie ma pod górkę, bywa, że ta nowatorskość się nie sprawdza i to jedna ze ślepych uliczek, ale tego z góry nie wiemy. Niedawno widziałem fajny film o Modiglianim i Picassie. Picasso umiał się sprzedać, a przecież nowatorskości mu to nie ujęło, Modigliani olewał publikę, a teraz jego dzieła za dziesiątki milionów chodzą po aukcjach. Bywa różnie. Pozdrawiam


Marek Żak
2025-01-06
Mawiają, że dzieła mówią za twórcę, z drugiej strony nawet taki geniusz jak Bach mógł zostać zapomniany, gdyby nie kilku jego entuzjastów i późniejszych odkrywców.
Pozdrawiam.

Kornel Passer
2024-12-27
Modigliani jakoś nie znalazł się w moim osobistym panteonie twórców, może nie słusznie, natomiast zgadzam się, że wiele zależy od osobistych umiejętności sprzedawania siebie. Cezanne tego nie robił zbyt umiejętnie. Pozdrawiam:)

WARS
WARS
2024-12-26
Cieszę się że rozwinąłeś i pogłębiłeś temat impresjonistów.


Kornel Passer
2024-12-27
Większość z nich przebijała się długo do zdobycia uznania, ale Cezanne i van Gogh to chyba rekordziści w tej sprawie... Pozdrawiam:)

Annna2
Annna2
2024-12-26
Ojciec sztuki nowoczesnej.
najwięcej namalował swoją Górę pod którą mieszkał.
Denerwował Go spokój = tak doskonały u innych impresjonistów
6/5


Kornel Passer
2024-12-27
Galeria była wtedy miejscem wydarzeń kulturalnych o wiele ważniejszym niż dziś. Cezanne dopiero na sam schyłek życia zaznał nieco uznania, ale prawdziwa sława przyszła dopiero po śmierci. Dziękuję;)

Annna2
2024-12-26
W wierszu bardzo dobrze dobrze oddany klimat ówczesnych wystaw

sturecki
sturecki
2024-12-26
O P. Cezanne wiem tylko tyle, że był francuskim malarzem. Twój wiersz oddaje mu hołd, ukazując trud jego życia i twórczości w świecie, który go - jak mniemam - nie rozumiał. Zranienie, odrzucenie i samotność stają się jednak fundamentem wielkości, a cicha pracownia miejscem narodzin prawdziwego piękna. Nasuwa się pytanie: czy geniusz zawsze musi zmagać się z niezrozumieniem? Jak dowodzi wielu uczonych w tym zakresie - tak, bo to wbrew opasłym snobom i pustym wystawom tworzy się sztuka, która przetrwa wieki.


sturecki
2025-01-05
Racja, Penderecki to dowód, że geniusz może być zarówno uznany, jak i ceniony za życia – talent i uniwersalność przekraczają granice. Dziękuję za przypomnienie tej inspirującej postaci.

Kornel Passer
2024-12-27
Niewątpliwym geniuszem muzycznym był Krzysztof Penderecki, a mimo to był też popularny i rozpoznawalny na całym świecie i to przez sporą część swojej kariery, a nie tylko u schyłku życia. Więc niekoniecznie geniusz musi żyć w odtrąceniu. Dziękuje za komentarz:)

Marek Żak
2024-12-26
Geniusz i zarazem nowator ma prawie zawsze trudno.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności