X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Paul Cézanne „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami”

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2024-01-06 09:45


Trzeba odwagi
by umieścić taki ogrom owoców
w jednej ikonie
napisanej na chwałę
lekko umazanego boga
formy i koloru.

Jabłka pamiętam
z dziecięcego sadu, a pomarańcze,
z wiklinowego kosza,
co stał obok choinki
pachnącej odświętnym
domem.

Wiedziałeś,
że nikt nie wejdzie
do twojego królestwa
bez namalowanej perspektywy
i w ten sposób piękno
będzie bezpieczne.

Sam podziw
nie wystarcza do uczestnictwa,
a tęsknota nie zawsze
jest najlepszą
przyjaciółką.

Niektóre załamania
białej tkaniny
na twoim obrazie
musiałbym omówić
w oddzielnym
wierszu.


Po napisaniu trzeciej już ekfrazy do dzieł Cezanne’a
zdałem sobie sprawę , że to on jest właśnie moim malarzem numer 1.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
6 razy
Treść

6
2
5
4
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
4
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Mitylene
Mitylene
2024-03-27
Podoba mi się przenikanie dwóch światów. Tego z obrazu Cézanne z obrazem dzieciństwa pod lirycznego. Jak dla mnie świetnie się uzupełniają i współgrają ze sobą pozostawiając w tle pewien rodzaj melancholii podyktowanej motywem przemijania...Wiersz bardzo ciekawy tak jak i twórczość przywołanego malarza, jednak moje klimaty to Monet, van Gogh oraz number one Munch :)


Kornel Passer
2024-03-28
Cezanne malował jakby "pisał ikony". Rezygnacja z perspektywy dała niesamowity efekt uwypuklając obiekty , jakby były symbolami a nie przedstawieniami rzeczywistych przedmiotów. Ikona jest świadomą rezygnacją z możliwości namalowania Prawdy, bo jest to przecież niemożliwe, ale za to w jej miejsce możemy namalować symbole, które będą wywoływały w nas przeżycie tej Prawdy.

naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2024-01-13
Martwa natura, a wciąż żyje. Rozbudza wszystkie zmysły u widza. Jakbyśmy smakowali, dotykali, rozłupywali owoce i słyszeli ten odgłos soczystości jabłka. Rozbudowane wnętrze obrazu przelało bogactwo kształtów i kolorów. Płótno w płótnie... struktura tkaniny, różnorodność naczyń pozwala nam odnaleźć wspomnienia. Masz rację, że pomarańcze pamiętamy z okresu świąt Bożego Narodzenia, a moje jabłka z sadu dziadka. Jednak trzeba pamietać, że artysta pochodził z Francji i kolory jabłek odnalazł tam, ze swojej perspektywy. A jednak zauważmy, że nie ma jasnej zieleni, ani w owocach, ani w tkaninach. Jest za to wiele ciemniejszych barw i jeszcze dość solidny fotel na którym delikatna biel przytrzymywana przez naczynia z jabłkami, niektóre spadają. Niby proste sprzęty i przedmioty, a jednak nadają obrazowi dość ciężki odbiór.
Dzięki za przypomnienie. Pozdrawiam


Kornel Passer
2024-01-13
Dziękuję za odwiedziny i obszerny komentarz świadczący o Twojej wrażliwości na sztukę malowania. Pozdrawiam.

Asteria<sup>(*)</sup>
Asteria(*)
2024-01-06
Mam podobnie jak Precious, nie mogę się oderwać od Moneta. "Kobieta z parasolem", ten obraz to już jakby ikona mojego wnętrza.
Ostatnio chciałam kupić obraz Łukasza Berko - przykuł mój wzrok :)
Twój wiersz, wypisz, wymaluj Kornel Passer.


Kornel Passer
2024-01-06
Łukasza Berko nie znam. Zaraz zobaczę, jak jest w Necie. Moneta też bardzo lubię. Monet jest bardziej emocjonalnie "rozedrgany" od Cezanne'a, więc ostatecznie wybrałbym Cezanne'a. Obrazy Cezanne'a przypominają mi świeckie ikony i mają w sobie celebrację najprostszego piękna natury, właśnie przede wszystkim w niezwykłych martwych naturach. Dziękuję za komentarz.

Precious
Precious
2024-01-06
Lubie Twoje rozkminy poetyckie w kwestii sztuki. Czuć, że masz to przemysłane i przefiltrowane emocjami jednocześnie. Tak przynajmniej to odbieram.
Dla mnie mistrzem jest Monet, co nie jest specjalnie oryginalne. No i od niedawna fascynuje mnie malarstwo Hoppera, ponieważ czuję w nim realizm wtłoczony w ramy komiksowości. Tyle refleksji ode mnie.
Pozdrawiam.


Precious
2024-01-06
Ciekawie argumentujesz. Jak sie zastanowić, to bardzo chetnie powiesił bym Nocne Marki w swoim salonie. Idealnie byłoby w oryginale !

Kornel Passer
2024-01-06
Hoppera trudno mi lubić, bo to malarz prodepresyjny, chociaż niezwykle fascynujący. Jeśli chodzi o malarstwo, to inaczej działają moje czułki rozpoznawcze niż w innych dziedzinach. Jeśli myślę o obrazach, które lubię, to mam na myśli takie, które chciałbym powiesić u siebie w domu, a wyobraź sobie "Nocne marki" Hoppera w swoim pokoju, gdzie najdłużej spędzasz czas. W moim przypadku bym zbankrutował, bo nie starczyłoby mi na whisky. Są takie obrazy, które dobrze obejrzeć i trzymać je z daleka od swojej sypialni czy gabinetu, właśnie np przykład malarstwo Beksińskiego, czy Hoppera. Monet natomiast jak najbardziej, piękne malarstwo i też pisałem jakieś ekfrazy o jego obrazach. Pozdrawiam i dziękuję .

Marek Żak
Marek Żak
2024-01-06
Po obejrzeniu "Szału" Podkowińskiego, inne obrazy są dla ,mnie martwe. Pozdrawiam


Marek Żak
2024-01-06
Dodam jeszcze, że sztuka działa na emocje, a technika, symbolika, i inne obiektywne czynniki to narzędzia i są dla emocji odbiorcy bez znaczenia. Pozdrawiam raz jeszcze.

Marek Żak
2024-01-06
Każdy ma inaczej:). Pozdrawiam

Kornel Passer
2024-01-06
Hm, trudno chyba sprowadzić sztukę do tego obrazu. Na mnie wspomniany przez Ciebie obraz Podkowińskiego nie robi specjalnie wrażenia, a to ze względu na zbyt oczywistą symbolikę i mało ciekawą technikę malarską. W moim sposobie przezywania malarstwa , to właśnie obraz Ceanne'a jest wyjątkowo żywy. Dziękuje za komentarz i pozdrawiam.

Elżbieta
Elżbieta
2024-01-06
Przyznam się, że nie jest to mój ulubiony obraz tego artysty! Przytłacza mnie barwność tkanin, wbrew opisom obrazu, o jego doskonałej perspektywie, ja widzę ją inaczej! Trochę nienaturalny wydaje mi się dzbanek malowany w kwiaty. Rzeczywiście najciekawszy jest "obrus", jego fałdy i barwne odbicia!
W wierszu, obraz wywołuje, Kornelu, Twoje, miłe wspomnienia, przez to staje się bardziej osobisty. Ale ciekawa jest trzecia strofa wiersza, w której nawiązujesz do perspektywy, w moim odczuciu ona otwiera, jest swego rodzaju zaproszeniem do wejścia w ten barwny świat!
Bardzo lubię, Twoje ekfrazy dzięki nim mogę odkryć, coś czego nie wiedziałam, czy nie rozumiałam i skonfrontować z moimi odczuciami. Ogromnym ich walorem jest piękny język i styl.
5/6
Serdecznie pozdrawiam:)⭐


Kornel Passer
2024-01-06
A jednak obraz ten nie ma perspektywy, a owoce na nim "wiszą". Szczególnie ta rezygnacja z perspektywy przestrzennej jest widoczna, gdy patrzy się na białą misę z pomarańczami. Jej zawieszenie na płaskiej przestrzeni jest uderzające. Ta cecha (braku perspektywy) jest też charakterystyczna dla ikon, które z założenia nie przedstawiają tego, co jest na nich namalowane , ale tylko te obiekty symbolizują. Cezanne był pierwszym malarzem, który z powrotem poprowadził sztukę w kierunku ikonografii, tyle że świeckiej. Dlatego też moje nawiązanie do tego zagadnienia w wierszu ma znaczenie dla jego całości. Rezygnacja z perspektywy przestrzennej pozwoliła na całkowita zmianę percepcji i uwypukliła znaczenie poszczególnych obiektów namalowanych na obrazie. Temat ten jest bardzo szeroki i mógłbym gadać o tym godzinami, ale to nie jest miejsce na to.

Lenia
Lenia
2024-01-06
Wspaniale oddajesz klimat zawarty w obrazie, splatając z własnymi wrażeniami:):)pozdrawiam:)


Kornel Passer
2024-01-06
Dziękuję serdecznie za Twój wpis. Pozdrawiam.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności