X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Waterloo III

Wiersz Miesiąca 0
antyczny
2025-05-23 10:16


Francuski balonowy korpus miał dokonać inwazji
po drugiej stronie Kanału La Manche.
Co się stało, skąd się jej wzięło?
Sceptycyzm Madeleine-Sophie?
Ona -entuzjastka ze słabością do akrobacji powietrznej i pirotechniki.

Cesarz uwierzył, że wiatr utopi raczej,
niż przerzuci wojsko do Londynu.

I czasem udaje mi się krzyk- niosę!
Niebom, tak jak Ona jasność ranka,
o żywiczym zapachu sosen.

Opatrzność potrzebowała deszczu,
aby Waterloo stało się epilogiem Austerlitz?

Drony- balony znów niszczą świt,
nie zostawiając już nic.

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
11 razy
Treść

6
10
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
10
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


andrew
andrew
2025-05-24
Świat jest w ciągłym cyklu,
gdyby...
coś z wczoraj powraca ,
nie zawsze po naszej myśli .

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


Annna2
2025-05-24
tak

samisen
samisen
2025-05-24
czasem tak bywa...


samisen
2025-05-24
i jest

Annna2
2025-05-24
bywa

hibiskus
hibiskus
2025-05-23
Witam,

jeszcze jedna klęska wielkiego orędownika tam tych czasów; śmierci i zniszczeń
Sam utwór 5/6


Annna2
2025-05-23
dzięki

naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2025-05-23
Z powietrzem wzlatują metalowe ptaki... Ikarowe marzenia o lataniu ziściła kobieta. Odwaga ujarzmiła lęk. Dzisiaj z ziemi sterowana śmierć zabija oddychanie. Historia lubi powracać o świcie...

Pozdrawiam serdecznie


Annna2
2025-05-23
"Historia lubi powracać o świcie"...
Tak Ula. Piękne. Dzięki

Waldi1
Waldi1
2025-05-23
Pięknie Anno ... pozdrawiam serdecznie ..


Annna2
2025-05-23
dziękuję

Elżbieta
Elżbieta
2025-05-23
Ona wiedziała, że to ryzykowe. W chmurach, czuła się pewnie, więc z pewością nie powodował nią lęk.
Świetny wiersz z historią niby nie tak odległą,a jednak mało znaną!
Serdeczności, Aniu:))⭐


Annna2
2025-05-23
Ona odwiodła cesarza od pomysłu przeprawy przy pomocy balonów przez
Kanał La Manche.
Tak była odważna w życiu prywatnym.
Dzięki Elu

Krystek
Krystek
2025-05-23
Tak w życiu się układa, że drobny przypadek
może zaprzepaścić działania.
Ślę moc serdecznych pozdrowień:)


Annna2
2025-05-23
tak, tak też bywa
i błędy i zaniechania też zdradliwe mogą być

jobo
jobo
2025-05-23
Wellington po bitwie orzekł: wygraliśmy tę batalię na boiskach Eaton!
swietny tekst!
Szac i deszcz ciał niebieskich!


LydiaDel
2025-05-23
Przepraszam, że się wtrącam:
jobo - w Kortowie studiowałam na ogólnorolnym, w Stawigudzie pracowałam (staż) i tam poznałam mojego męża. Może znasz książkę "Zeiten - Menschen - Schicksale"- po niemiecku i po polsku: "Dzieje - ludzie - losy"? Pozdrawiam

Annna2
2025-05-23
Tak. Jaracz tak.
W Olsztynie działała jedyna taka w Polsce -Pantomima głuchych. Teatr amatorski ludzi niesłyszących. Znakomity.
W Orzyszu nie byłam. Campus Kortowo jest piękne.

jobo
2025-05-23
Tyś Anna Batalistyczna!
A ja na Kortowie w armii służyłem, w Stawigudzie i
w Orzyszu. Olsztyn jest świetny, i teatr tam jest
znakomity.

Annna2
2025-05-23
Dzięki.
Wellington młodszy od schorowanego Napoleona,
z umiejętnościami dorównującymi młodemu cesarzowi Francuzów

Marek Żak
Marek Żak
2025-05-23
Problemem także to, że 90% wiatrów wieje od zachodu i północy. Napoleon zlecił budowę łodzi podwodnej, co zostało zrobione, i była to pierwsza prawdziwa łódź podwodna w historii. Dzięki sprężonemu powietrzu mogła płynąć pod wodą ponad 4 godziny.
Pozdrawiam


Annna2
2025-05-23
Napoleon nie miał łodzi podwodnej podczas bitwy pod Waterloo.
Wprawdzie na zlecenie cesarza Francuzów zbudowano okręty podwodne,
ale nie miały one wpływu na bitwę pod Waterloo.
Zawiódł zwiad- bo Napoleon korzystał tylko z tradycyjnego- z ludzi i koni.
Wellington oprócz tradycyjnych metod zwiadowczych miał korpus balonowy.
Napoleon nie widział ruchów wojsk przeciwnika- a wystarczyłby choćby jeden balon- bitwa byłaby do wygrania.
Nawet wtedy gdy cesarz był chory, ale cóż z korpusu balonowego zrezygnowano.

Używanie łodzi podwodnych cesarz uważał za niehonorowe.

Stary_Ojciec
Stary_Ojciec
2025-05-23
Chciałbym zobaczyć jak ta umiejętność panowania nad słowem sprawdziłaby się w czymś z codzienności i teraźniejszości. Na przykład na przystanku autobusowym albo w niedomalowanej kuchni.


Annna2
2025-05-23
aha idzie o wnerwianie się czy bluzgi?
po co? Życie jest jakie jest- i czasem bywa stresujące, wkurzające- oczywiście. Czy krzyk, wulgarność pomaga? Albo obrażanie kogoś?
W czym pomaga?
O ile więcej zdziała się spokojem czyż nie?
A może się mylę- jak to u Pana jest?

Maciek.J<sup>(*)</sup>
Maciek.J(*)
2025-05-23
pięknie - bardzo wciągnął mnie ten serial o Waterloo. 6/5 bez gadania. Mam tylko uwagę do wyboru gatunku. Wiersz antyczny odnosi się raczej do czasów starożytnych i odwołuje się do postaci z mitów.
A Waterloo to ani starożytność ani mit tylko prawda historyczna. Ale może ja znam inną definicję wiersza antycznego?


Maciek.J<sup>(*)</sup>
2025-05-23
masz rację,brakuje kilku kategorii - może Administracja coś nam doda ?

Annna2
2025-05-23
a wiesz miałam wątpliwości z wyborem- przyznam bez bicia,
ale nie ma historii i to dlatego.
A to co piszę to już prehistoria- i kto się tym zajmuje?

sturecki
sturecki
2025-05-23
Kolejny rozdział historii, która zatacza koło – od balonów Napoleona po dzisiejsze drony – a wszystko wplata w refleksję o przypadku, entuzjazmie i kruchości ludzkich planów. Znowu pojawia się postać Madeleine-Sophie, z jej sceptycyzmem i fascynacją, która staje się symbolem nie tylko romantycznej wiary w powietrzną wolność, ale i zawodności marzeń. Dla mnie to lament nad tym, jak ideały, tak jak balony, potrafią unieść się ku niebu – i równie łatwo zostać rozerwane przez deszcz, historię czy bezduszną technologię.
6/5


sturecki
2025-05-23
Moja ai jest moja i nie musi trafiać w intencje szanownej autorki. To tylko wrażenia, a lament jest metaforą ...

Annna2
2025-05-23
to jest cykl- zaczęłam od Madeleine-Sophie Blanchard i na niej kończę- to jest klamra.(ale wczoraj już Tobie to napisałam)
Cykl musi mieć ciągłość- przynajmniej dla mnie.
To nie jest lament- to stwierdzenie, że historia w kółko się toczy.
ta Twoja ai nie trafia

aff<sup>(*)</sup>
aff(*)
2025-05-23

Imię Madeleine kojarzy mi się z Madeleine Albright, którą zapytano:
Słyszeliśmy, że pół miliona dzieci zginęło. Wydaje mi się, że to więcej niż zginęło w Hiroszimie. Jak pani myśli, czy ta cena jest tego warta?.

Albright odpowiedziała:

Myślę, że to jest bardzo trudny wybór, ale cena – myślimy, że jest to tego warte

https://pl.wikipedia.org/wiki/Madeleine_Albright


Myślę, że kiedy zaczyna mówić się o wojnie, zaczyna się także mówić o liczbach, środkach, potencjałach różnego rodzaju, a przestaje wymawiać imiona zwykłych ludzi.
Może nie warto o tym, chyba że wchodząc w bardziej precyzyjne, historyczne ujęcia.

Pzdr.


Annna2
2025-05-23
Afi dzięki za mądry i piękny komentarz.
Nie zgadzam się z byłą sekretarz Stanów zjednoczonych( choć bardzo ją cenię).
Ta cena nie była warta. Nie było potrzeby zrzucania bomby na Hiroszimę i Nagasaki- Japonia była już na kolanach więc po co?
Chyba że dla celów politycznych i wyścigu zbrojeń- hej hej patrzcie jesteśmy pierwsi.
Oppenheimer bardzo żałował gdy zobaczył skutki swego wynalazku-
za późno.
Tak- w wojnach mówi się o liczbach- a przecież to ludzie o imionach nazwiskach- czyjeś dziecko, mama, tata, dziadek, kolega,,,,
To przecież za każdym razem indywidualna tragedia bliskich.

To zdanie co zacytowałaś to trochę o mnie( przepraszam),
bo chciałabym tak jak Ona Madeleine-Sophie Blanchard-
wznieść się w chmury.

aff<sup>(*)</sup>
2025-05-23

jasność ranka o
żywiczny zapach sosen
po korpus deszczu


:-)


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności