X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

WYRAZY

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2024-10-23 20:21
wy – otuleni frazami
raz tylko mówicie prawdę
na wskroś nowocześni
a potem cicho, nieraz
wracacie do dawnych nawyków

wy – zakamuflowani w myślach
raz po raz na pokaz
wy – za wolnością
lecz raz poddani
nieraz śmierć legnie w waszych ustach

wy – pełni znaczeń
których nikt nie słyszy
raz krzyczeliście głośno
teraz szepczecie między wersami
o wolności, której nie dotykacie

wy i te wasze razy
układacie słowa
które toną w morzu rozpaczy
że nikt ich nie bierze
na własność – poważnie?
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
19 razy
Treść

6
12
5
6
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
16
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


januszek
januszek
2024-10-24
wy-
wy -
i wy-
a gdzie ja-
lub my- ?
-razy czyli samobiczowanie nie wchodzi w rachubę?
przewrotnie pytam z podobaniem dla przekazu.

choć wiem że inaczej się nie da... taki(e) "wyrazy"


Saalar z Oradei
2024-10-27
Nie każdy też lubi pisać w pierwszej osobie. Czasem piszę się tekst na bazie swojego przeżycia. Pozdrawiam obu autorów.

sturecki
2024-10-24
Dziękuję za przewrotne pytania i za podobanie dla przekazu. Rzeczywiście, czasem "wy-" dominuje, a "ja" lub "my" gdzieś się gubi, ale to część gry słów i taka konwencja wiersza. Co do samobiczowania - w tym wypadku nie wchodzi w rachubę, bo przecież nie o to chodzi. A jednak te "wyrazy" mają swój własny cug i sposób na świat.

Odyseusz62
Odyseusz62
2024-10-24
My, wy, oni kto nas dogoni
A może prześcignie
O ile na słowie się nie poślizgnie.
Pozdrawiam z*.


sturecki
2024-10-24
Sympatyczna rymowanka, adekwatna do treści wiersza. Dzięki.

Kazimierz Surzyn
A jednak prawda ponad wszystko, refleksyjnie, pozdrawiam ciepło Staszku.
6/5


sturecki
2024-10-24
Prawda ponad wszystko być powinna, ale czy tak jest?

Maciek.J<sup>(*)</sup>
Maciek.J(*)
2024-10-24
niestety coraz częściej są wśród nas tacy, którzy nigdy nie mówią prawdy
bo tak jest łatwiej
tylko dla kogo ?


sturecki
2024-10-24
To smutna prawda, że kłamstwo staje się dla niektórych wygodniejszą drogą. Może wydaje się łatwiejsze, ale czy rzeczywiście przynosi ulgę? Na pewno nie dla tych, którzy szukają w tym wszystkim szczerości.

Elżbieta
Elżbieta
2024-10-24
Utwór brzmi niemal jak odezwa! "Wy", rozpoczynający każdą strofę mocno wzmacnia przekaz, przy tym nie do końca wiadomo kim są, czy mają być owi "wy". Być może, to piszący i ku temu się raczej skłaniam. Słowa są nośnikiem myśli, ale często w tego typu przekazach, leją się pustym strumieniem, myśl zakrzyczana demagogicznymi, wzmocnieniami przemawiajacymi do emocji a nie do rozumu.
Myślę, że wiersz jest to w pewnym sensie satyrą, na tego typu przekazy.
Pozdrawiam serdecznie, Staszku: )⭐


sturecki
2024-10-24
Dziękuję za Twoją interpretację. Cieszę się, że dostrzegasz mocny ton w rozpoczęciu każdej strofy i że "Wy" pozostaje wieloznaczne – to celowy zabieg, aby każdy mógł odnieść go do własnych refleksji. Twoje odczytanie wiersza jako satyry na puste, demagogiczne przekazy jest trafne. Czasem słowa, choć głośne, nie niosą ze sobą treści, a to właśnie - dodam, że między innymi - chciałem podkreślić.

Dagmara<sup>(*)</sup>
Dagmara(*)
2024-10-24
Teraz, po komentarzu ASa właściwie trudno cokolwiek napisać mądrego, ale spróbuję z wyłączeniem mądrego.
Słowa są naszymi przekaźnikami, którymi chcemy dotrzeć do czytelnika. Kwestia jest taka, że każdy coś innego wyczyta z tych słów. Ważne jednak, by w każdym razie pozostać sobą, nawet jeżeli próbujesz czegoś nowego. Wiem, że Ty próbujesz, bawisz się słowem, eksperymentujesz z nim. Nie każdemu to się udaje. No i cóż, pozostaje mi tylko napisać, że kiedy wzbudzasz swoimi wierszami różne reakcje, to jesteś na dobrej drodze.
Pozdrawiam serdecznie Stanisławie


sturecki
2024-10-24
Dziękuję za Twoje ciepłe słowa, a skoro czytałaś komentarz "Asa" to przeczytaj i moje do niej odniesienie. Masz absolutną rację – słowa są mostami do czytelnika, a to, co każdy z nich wyczyta, jest często nieprzewidywalne. Najważniejsze, by w tym wszystkim nie zatracić siebie, co też czynię, umiem to obronić i mogę rzec, że to już mój styl - wcale nie nowy i eksperymentalny, ale od dawna kontynuowany. Cieszę się, że dostrzegasz moją zabawę słowem i nie wybrzydzasz na jej poważność. Idąc za Twoją myślą, ponieważ moje wiersze wzbudzają różne reakcje, różnych czytelników, to nadal będę podążał w tym kierunku, a czy jest on dobry czy nie, to już inne zagadnienie i materiał dla teoretyków literatury.

Goldenretriver60
Wiersz wieloznaczny, nie podpowiada jakiej kategorii WY dotyczy. Może być zarówno krytyką piszących vel autorów, czy też kurdupelnych polityków, którzy wspinając się na palce gadają farmazony i ogólniki .To jest wiersz o wszechobecnym peplu-peplu , wyrażanym ze złym akcentem albo całkiem bezakcentowo., ale za to skrzekliwie.


sturecki
2024-10-24
Dziękuję za interesującą interpretację. Faktycznie, wiersz może być odbierany na wiele sposobów, a kategoria "WY" jest celowo pozostawiona otwarta, aby każdy mógł odnieść go do swojego kontekstu. Twoje spostrzeżenia dotyczące polityków i "peplu-peplu" są trafne – to właśnie krytyka pustych słów i ogólników, które często dominują przestrzeń publiczną. Cieszę się, że wiersz skłonił Cię do tak ciekawej refleksji.

NO1R<sup>(*)</sup>
NO1R(*)
2024-10-24
To jest niczym apel do pisarzy (poetów?).
A co głowa to inne "tłumaczenie".


sturecki
2024-10-24
Dobrze jest, kiedy wiersz żyje, oddychając komentarzami czytelników., więc i Ty dajesz mu porcję interpretacyjnego tlenu.

andrew
andrew
2024-10-24
...
wczoraj miłość
dziś nienawiść
przewracająca
wszystko
po drodze

szczęście prawdę
rozwiewa wiatr
..


sturecki
2024-10-24
No cóż, zmienne są koleje naszego losu, nie stronią od ładu, ani od patosu.

andrew
2024-10-24
Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia

Jastrz
Jastrz
2024-10-24
Znam tę Twoją metodę rozkładania słów na części składowe. Tym razem jednak moim zdaniem w pewnym stopniu zawiodła. Biorąc na warsztat słowo wyrazy - jako pierwszą sylabę miałeś "wy". A zatem musiałeś ustawić się "ponad" czytelnikami. "To co piszę, to o was. Ale mnie to nie dotyczy. Ja jestem ponad to." I cały wiersz zabrzmiał fałszywym moralizowaniem... Dlatego dziś nie będę hojny w punkty: 4/4.


sturecki
2024-10-24
Oczywiście, uznaję Twoją interpretację, choć przyznaję, że nie brałem jej pod uwagę przy pisaniu wiersza.
Starałem się skrytykować co niektóre zachowania, używając "wy" jako środka wyrazu. Nie miało to być formą moralizowania, a jedynie próbą prowokacji czy refleksji nad dwoistością postaw. Kierowałem się wyłącznie krytyką postaw "innych".
Na punkty nie zwracam uwagi, odkąd administrator odebrał mi możliwość ich przydzielania, ale cenię opinię na temat wiersza, nawet, jeśli jest odmienna od moich intencji, wszak zawsze mogłem napisać wiersz jaśniej.

bez definicji
bez definicji
2024-10-24
Dzięki wyrazom, można opisać wszelkie stany, jakich doświadcza człowiek. Jako że każdy z nas jest inny, to środki wyrazu są dobierane indywidualnie. To właśnie jest piękne, że o tej samej emocji kilku Autorów potrafi napisać w różnorakiej formie, z różnym natężeniem środków wyrazu:))

Reasumując, ciekawy wiersz. Pozdrawiam serdecznie, Stachu:))
Oczywiście zostawiam kwiatek do bukietu 🌻5/6


sturecki
2024-10-24
Dziękuję za Twoje słowa i dużo gwiazdek. Zgadzam się, że w różnorodności wyrazu tkwi piękno poezji – każdy autor ma swój unikalny sposób, by opisać te same emocje. Cieszę się, że wiersz Cię zainteresował.

Rosa
Rosa
2024-10-24
Chciałam napisać, że same słowa znaczą niewiele, ale nie napiszę, gdyż pewnie się mylę.
Głęboki, refleksyjny przekaz...
Z podobaniem pozdrawiam:)


sturecki
2024-10-24
Słowa nabierają mocy, gdy niosą za sobą głębię i emocje, dlatego cieszę się, że przekaz wiersza do Ciebie trafił. Z pozdrowieniami.

jobo
jobo
2024-10-24
Po proStu Stu .Świetny wiersz.
Szac


sturecki
2024-10-24
Bo "jobo" bo mi się czasem coś uda. Dzięki.

Larisa
Larisa
2024-10-24
Świat wyraża się w wyrazach... a wyrazy to słowa.
Poezja nie ma innego środka wyrazu. Tym środkiem jest słowo.
Ale jak wiemy z historii słowa potrafiły rozgrzać serca mocnym ogniem.
Na pewno słowa trzeba odpowiednio dobierać... i to jest sztuka.
Samo słowolejstwo niewiele wyraża... i nie spełnia żadnej twórczej roli.
Bardzo dobry temat wiersza.
Zaciekawiłeś i skłoniłeś do refleksji swoim nietuzinkowym wierszem.
Serdecznie pozdrawiam


sturecki
2024-10-24
Zgadzam się – słowa są kluczowym środkiem wyrazu, ale trzeba umiejętnie je dobierać, aby niosły ze sobą autentyczną treść, a nie tylko "słowolejstwo". Cieszę się, że mój wiersz skłonił Cię do refleksji, to dla mnie największa satysfakcja. Serdecznie dziękuję za ciepłe słowa i również pozdrawiam.

Wszystkość<sup>(*)</sup>
Wszystkość(*)
2024-10-23
Kolejny świetny wiersz Staszku, gratuluję i tematu i doboru wyrazów by mocno trafiły. Słowa poetów to taka swoista soczewka przez którą czytelnik może zobaczyć własne odbicie, widzi, czuje, doświadcza tej emocjonalnej złożoności otaczającego świata. Tylko, że wielu autorów chcąc pokazać własną głębię często zapomina się, prześciga w ilości środków stylistycznych chociażby, przesadza, przejaskrawia tak delikatny obszar jakim są uczucia. Czytelnik może czuć się oszukany. Szczególnie w dzisiejszych czasach coraz częściej piszący skupiają się na efekciarstwie, ścigając się ze sobą o efekt zaskoczenia tracąc gdzieś istotę, tę prawdę. A tylko prawda dotrze, wzruszy, zmusi do refleksji. Ot, rozpisałam się i masz ci los ile wyrazów a ja tak lubię prosto i krótko 😁


sturecki
2024-10-24
Dziękuję serdecznie za Twoje ciepłe słowa. Zgadzam się, że w poezji najważniejsza jest prawda – to ona wzrusza i porusza czytelnika. Czasem mniej znaczy więcej, szczególnie gdy chodzi o emocje. Doceniam Twoją refleksję i cieszę się, że wiersz trafił do Ciebie.

maciejka
maciejka
2024-10-23
Może za dużo dziś wypowiadamy słów? Może przez to tracą na wartości?


maciejka
2024-10-25
Minimalizm. Miniaturyzacja :-)

sturecki
2024-10-24
Poezja bez słów?

maciejka
2024-10-24
:-)

sturecki
2024-10-24
Rozumiem, czasem trudno znaleźć równowagę. Najważniejsze, że poezja żyje w Tobie!

maciejka
2024-10-24
Nie, nie myślałam o Tobie. Twoje komentarze są dla mnie godne podziwu. Komentarze i czytanie wierszy. Ja mimo iż bardzo bym chciała uczestniczyć w życiu portalu, nie mam na to czasu. Nawet niezręcznie się czuję, wstawiając wiersz i nie mając czasu na odpowiedź czy komentowanie innych wierszy. Ale z drugiej strony, co robić, gdy wiersze są w nas?
Twoje słowa są ważne :-)

sturecki
2024-10-23
To prawda, czasem wydaje się, że w natłoku słów gubi się ich wartość. W dzisiejszych czasach mówimy i piszemy tak wiele, że często te najważniejsze myśli i uczucia mogą umykać. Może właśnie dlatego warto czasem zwolnić, wsłuchać się w ciszę i wybrać te słowa, które naprawdę coś znaczą. W końcu nie ilość, a jakość decyduje o ich mocy. Użyłem zbyt wieku słów?

Marek Żak
Marek Żak
2024-10-23
Słowa miały i mają moc, ale tylko wtedy, jeśli mówią prawdę, bo tylko prawda robi wrażenie. . Wtedy budzą szacunek dla nich i ich twórców. Pozdrawiam Staszku.


sturecki
2024-10-23
Masz rację, słowa nabierają prawdziwej mocy, gdy niosą w sobie prawdę – to ona zostaje w sercu i umyśle, budząc szacunek i emocje. Prawda jest fundamentem, który sprawia, że słowa mają wartość i oddźwięk. Dziękuję za Twoje refleksje i ciepłe słowa.

Driana
Driana
2024-10-23
Słowa zawsze mialy moc. Pisane, czy czytane, mówione i sporadycznie wykrzyczane, też.

Wiedz, iz czytam niemal wszystkie Twoje wiersze, aczkolwiek ciezko mi każdy skomentowac.

Dobrej nocy życzę Staszku.


sturecki
2024-10-23
Dziękuję Ci za te słowa. Cieszę się, że doceniasz moc słów w każdej formie – czy to pisanych, mówionych, a nawet tych sporadycznie wykrzyczanych. Naprawdę miło mi wiedzieć, że czytasz moje wiersze, nawet jeśli nie komentujesz każdego. Sama świadomość, że znajdują w Tobie odbiorcę, jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Komentarze są ważne, ale czasem wystarczy sam fakt, że ktoś zagłębia się w to, co tworzę.

JoViSkA
JoViSkA
2024-10-23
Wydaje się, że poezja to przeżytek dla tych, co są mocni w słowach, ale słabi w czynach...jednak słowo ma moc i prędzej czy później odbije się echem...:)
Pozdrawiam Stasiu i życzę dobrej nocy :)


JoViSkA
2024-10-23
Fajnie, że się ze mną zgadzasz i słowem na dobranoc odprowadzasz :)) Do jutra Pa! :)

sturecki
2024-10-23
Masz rację – słowo ma ogromną moc, nawet jeśli czasem wydaje się, że to tylko dźwięki czy znaki na papierze. W poezji tkwi siła, która potrafi dotknąć, poruszyć, a nawet zmienić. Czasem słowa działają powoli, jak echo, które odbija się z opóźnieniem, ale zawsze docierają tam, gdzie trzeba. Cieszę się, że odpowiedziałem zgodnie z Twoimi oczekiwaniami! Może właśnie w tej wymianie myśli kryje się ta prawdziwa moc poezji.

JoViSkA
2024-10-23
Liczyłam właśnie, że odpowiesz i się nie przeliczyłam :)))

sturecki
2024-10-23
Na dobrą noc liczę. Na Ciebie zawsze można liczyć, że wyliczysz jak trzeba.

Moona@
Moona@
2024-10-23
Stety niestety nie mamy takiej siły, która pozwoliłaby "zmusić czytelników" do brania na serio tego, co się tutaj wypisuje ;)
Bo czy w poezji chodzi o wagę, prawdę i piękno?
Może wystarczy, żeby było pięknie :)
Pozdrawiam :)


sturecki
2024-10-23
To prawda, nie mamy mocy, by zmusić kogokolwiek do brania poezji na serio – i może w tym tkwi jej magia. Poezja nie zawsze musi być o prawdzie, wadze, czy nawet pięknie w klasycznym rozumieniu. Czasem wystarczy, że coś porusza, rezonuje wewnętrznie, nawet jeśli tylko na chwilę. Może piękno tkwi właśnie w tym, że każdy może znaleźć w niej coś innego, coś swojego.

Krystek
Krystek
2024-10-23
Niestety w naszej rzeczywistości jest
moc zakłamania, manipulacji i obłudy.
Prawda jest jedna i trzeba jej bronić
Ślę moc serdeczności i pogody ducha:).


sturecki
2024-10-23
Tylko, żeby prawdy bronić to najpierw trzeba ją znać. Dziękuję i życzę przyjemnej nocy.

Waldi1
Waldi1
2024-10-23
i wyrazami ukazujesz życia kłamstwa i w naiwności ukrytą prawdę ... pozdrawiam serdecznie ...


sturecki
2024-10-23
Wyrazami dziękuję za wyrazistą wizytę.

Starzec
Starzec
2024-10-23
Ciekawa gra słów, jednak nie w znaczeniu zabawy słownej, lecz pewnego przekazu do nieokreślonych odbiorców ( może poetów?) :)
Pozdrawiam:)


sturecki
2024-10-23
Pisanie każdego wiersza, przez każdego autora jest swoistą gra słów. Czasem ta gra jest prosta, a czasem skomplikowana. Widzami tego widowiska-gry są czytelnicy. Biją brawa lub gwiżdżą. Dziękuję za zainteresowanie wierszem. Czytanie nie było obiletowane.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności