X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

AUTOR KOŚLAWI – SŁOWO

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-04-01 00:00
tryptyk: „Słowo – odbiór – efekt”

autor pisze krzywo
żeby sens się nie wyprostował
i nie uciekł w definicję

litery potykają się o sens
jakby język nie widział
gdzie myśl idzie

korektor mówi: „błąd”
autor mówi: „skrót zamierzony”
prawda stoi z boku i się nie wtrąca

bo czasem trzeba pisać koślawo
żeby świat przestał
udawać prosty
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
15 razy
Treść

6
10
5
5
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
3
5
12
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Ahsoka
Ahsoka
2026-04-07
Czasem słownik twierdzi uparcie, że "nie ma takiego słowa" a ciągle na przekór słownikom powstają nowe słowotwory, które zaczynają żyć własnym życiem :)


sturecki
2026-04-07
Tak. Słownik mówi „nie ma” - a język i tak robi swoje - i nagle to „nie ma” zaczyna mówić za wszystkich.

januszek
januszek
2026-04-02
zatrzymałem się nad końcem
...

udawać prosty

ależ tu wykoślawiłeś, ze mi jest pojąć trudno
udawać że jest prosty ?
udawać prostoty/ę.
Trudno mi ię pogodzić



Mam u siebie 7 tomów z 14 (bodaj)
Prawdziwego Życia w Bogu
pisana jest dwoma charakterami pisma choć jedną i tą sama ręką autorki [Vasula Ryden]
Ten koślawy jest jej
a Piękny kaligraficzny i PROSTY jest kiedy Jezus prowadził jej dłoń.
I w ten sposób zapisała wiele zeszytów.
Książki są już normalnie drukowane z tylko kilkoma zdjęciami oryginału.
ale
Mówią owe zdjęcia coś zupełnie przeciwnego niż w twoim wierszu
tzn
owszem koślawimy
ale raczej nie powinniśmy
skoro sam Zbawiciel czyni to inaczej.[czyli prosto]


sturecki
2026-04-02
Rozumiem, u Ciebie prostota to znak prowadzenia i porządku, a u mnie „udawać prosty” to raczej o świecie, który tylko wygląda równo, choć w środku się chwieje – dwie drogi, dwa sensy, żadna nie musi wykluczać drugiej.

Tadek1<sup>(*)</sup>
Tadek1(*)
2026-04-02
Im bardziej ten świat udaje prosty tym bardziej się koślawi.


sturecki
2026-04-02
Dokładnie – im bardziej świat chce wyglądać na równy, tym więcej pęknięć wychodzi bokiem i wtedy dopiero widać prawdziwy kształt.

TheRamones
TheRamones
2026-04-02
Świetny!

Bardzo ładnie to napisałeś, nawet nie koślawo.

Jedni lubią prosto, nawet sens wykrzywiają byle tylko się zmieścić. Inni koslawią linijki by sens cały zachować.

Najważniejsze, to się w tym szanować nawzajem 🤍


sturecki
2026-04-02
Dzięki – jedni prostują pod formę, inni wyginają pod sens, a najważniejsze, żeby się przy tym nie pogubić i nawzajem nie prostować na siłę.

JaSnA7
JaSnA7
2026-04-01
Autor wszystko może, bo to jego utwór:)
Coś w tym jest.
Konik szachowy też skacze na wprost a potem na ukos:))
Czyli krzywo.
Pozdrawiam Staszku:)
6/5


sturecki
2026-04-01
To fakt, że autor może dużo, i czasem jak skoczek szachowy skacze krzywo, a i tak trafia w punkt i robi sens tam, gdzie inni widzą chaos.
Pozdrawiam.

Eleanor Rigby
Eleanor Rigby
2026-04-01
Chyba taka jest istota poezji, ze trochę się wykoślawia sens tego co poeta opisuje, czasem wyostrza a często widzi sie to czego inni nie widzą.


sturecki
2026-04-01
Właśnie tak – poezja nie prostuje świata, tylko go lekko przekrzywia, żeby nagle było widać więcej niż na pierwszy rzut oka.

Motylek78
Motylek78
2026-04-01
odrobinę koślawego pisania nie zaszkodzi
a i nie zawsze musimy wszystko i wszystkich rozumieć
jak ja piszę to ciągle pokazuje mi błąd
potem dumam gdzie błąd ja nie widzę 😂😂😂
ale dysleksja ma taki urok
nie widzi błędów na początku
Pozdrawiam serdecznie 🦋


sturecki
2026-04-01
No i właśnie – trochę koślawości dodaje życia, a nawet jak system krzyczy „błąd”, to nie zawsze znaczy, że sens się potknął – czasem tylko idzie własną drogą.
Pozdrawiam.

LydiaDel
LydiaDel
2026-04-01
Jedno wiem, czy krzywo, czy prosto, autor powinien tak pisać, by świat go zrozumiał. Inaczej nie miałoby sensu. 6/5 Serdecznie pozdrawiam.


sturecki
2026-04-01
Trochę tak, ale świat rzadko rozumie wszystko od razu, więc czasem właśnie to lekkie „nie do końca” trzyma wiersz przy życiu dłużej niż szybkie zrozumienie.
Czy moje teksty odsłaniają się bez kłopotu?

Mitylene
Mitylene
2026-04-01
Czasami trzeba " koślawić słowo", gdy proste nie przemawia, potrzeba jest, aby wzbudzić refleksję...


sturecki
2026-04-01
Tak, tak właśnie czasem trzeba słowo przechylić, żeby odbiorca się zatrzymał i pomyślał, bo proste przechodzi obok jak nic.
Pozdrawiam.

Krystek
Krystek
2026-04-01
Uważam, ze nie ma znaczenie, czy krzywo,
czy prosto - ważne by z sensem.
Ślę moc serdeczności i pogody dycha:)


sturecki
2026-04-01
Dokładnie – krzywo czy prosto to tylko droga, a bez sensu żadna nie prowadzi dalej niż do pustki.
Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2026-04-01
Koślawo, czy naokoło, ale to też domena poezji, cz w ogóle sztuki, bo prosto to bliżej publicystyki i nauki. Pozdrawiam.


sturecki
2026-04-01
Sztuka lubi chodzić bokiem, bo gdy idzie za prosto, to zamiast wiersza robi się wykład i znika cała przyjemność szukania.
Tylko, kto ma wytyczyć granicę, gdzie kończy się poezja, a zaczyna już „gadanie wprost”?

andrew
andrew
2026-04-01
...i nie jest to łatwe, aby trafiło...

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2026-04-01
No właśnie – trafić słowem to trochę jak rzucać w ruchomy cel, raz siądzie idealnie, raz przeleci obok i trzeba próbować dalej.
Pozdrawiam.

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-04-01
Każdy pisze jak mu się w życiu darzy
Koślawy autor to i wiersz koślawy.
Pozdrawiam z uśmiechem.


sturecki
2026-04-01
Prostota bywa siłą, bo mówi wprost do człowieka, a prostackość to już zupełnie inna liga i u Ciebie jej nie widzę.

Odyseusz62
2026-04-01
Moja twórczość jest dość prosta ale mam nadzieję że nie prostacka.

Odyseusz62
2026-04-01
Moja twórczość je

sturecki
2026-04-01
No to się cieszę.

Odyseusz62
2026-04-01
Do mnie dociera .

sturecki
2026-04-01
To jakby oczywiste.
Kiedyś pisałem wiersze trudne, aż koleżanka-polonistka wzięła mnie na dywanik i rzekła: jeśli chcesz pisać dla siebie i dla mnie to pisz, ale mało kto te treści zrozumie. I od tego czasu zacząłem pisać "przejrzyściej", choć zdaję sobie sprawę, że moje wiersze do łatwych nie należą.
Jak mi to wychodzi?

Odyseusz62
2026-04-01
Jak zrozumiem co autor miał na myśli.

sturecki
2026-04-01
Racja. Ciekawość i szacunek trzymają wiersz przy życiu, a gdy sensu brak, to nawet najładniejsze słowa zaczynają brzmieć jak pusty szum.
Ciekawi mnie, po czym najczęściej poznajesz, że tekst coś jednak „ma do powiedzenia”?

Odyseusz62
2026-04-01
Trzeba pisać ciekawie i z szacunkiem do odbiorcy bo jak się nie ma nic do powiedzenia zostają tylko bełkoty.

sturecki
2026-04-01
Może masz rację – bywa, że życie pisze krzywo, ale to właśnie z tej koślawości wychodzi najwięcej prawdy, a nie z wygładzonych wersów.
Uważasz, że lepiej pisać równo czy jednak szczerze, nawet jeśli się potyka?

jolka
jolka
2026-04-01
Przestawić klocki,aby ktoś mógł je ułożyć właściwie i odkryć sens...Czytający dają się zwieść,ale odkrycie właściwych tropów to nagroda !


sturecki
2026-04-01
Tak, to trochę jak gra w układanie sensu po omacku – autor miesza klocki, czytelnik ryzykuje, ale jak trafi, to satysfakcja jest większa niż przy gotowej instrukcji.
A Ty wolisz błądzić po takich tropach czy mieć jednak jakiś punkt zaczepienia od razu?

Larisa
Larisa
2026-04-01
Wykoślawianie rzeczywistości... to jedna z zalet poezji, która przecież opiera się na subiektywnym postrzeganiu.
Bardzo dobry wiersz!
6/5.
Serdecznie Cię pozdrawiam, Staszku:)


sturecki
2026-04-01
Dokładnie – lekko przekrzywiona rzeczywistość często mówi więcej niż ta „na prosto”, bo wtedy widać gdzie sens naprawdę się chowa.
Bardziej lubisz takie skrzywione spojrzenie czy jednak uporządkowane wersy?

Waldi1
Waldi1
2026-04-01
można na to różnie spojrzeć ... lubię charakter pisma pochylony ...gdy widzę w nim tylko myśli sens ... rozmawiałem w niedzielę z ks. Piotrem o spotkani z wierszami ... ale nie wcześniej niż wrzesień - październik ... i wspomniał ze miał poetkę na spotkaniu z seniorami ...wszyscy byli znudzeni ...mówi ręce opadały ... widać słowa traciły sens ... to tak jak z pismem pochylonym jednemu się podoba drugiemu nie ... ja w domu mam korektora jak coś nie tak napiszę zaraz Zołza patelnią zdzieli przez łeb ... szkoda słów ...już milczę zaraz idę spać ... dobranoc ...


sturecki
2026-04-01
Coś w tym jest - jednemu serce weźmie piękna chata, drugiemu parę kresek, a z wierszem bywa tak samo, bo czasem człowiek widzi sens od razu, a czasem musi mu go dopowiedzieć własna wyobraźnia.
Bo jeśli po przeczytaniu wiersza nie trzeba dzwonić do Gdyni po tłumacza, to znaczy, że autor nie zgubił po drodze ani sensu, ani czytelnika.

Waldi1
2026-04-01
wiersz jest jak obraz który jest pociągnięty sprawną ręką i oko przyciąga inny kilka kresek trochę barwy i jak ktoś się nie zna mówi jaki on jest piękny ...byłem w Kazimierzu z żoną i były obrazy powiedzmy ...dom w plenerze bardzo piękny .. a drugi obok parę kresek i stoją młodzi i półgłosem mówią jaki on jest piękny ...a ja do żony mówię a co ten obraz przedstawia mówi uspokój się wariacje ...to nie jet na pewno ta piękna chata ... to tak z uśmiechem i z wierszami jest podobnie ...dobranoc ...

Waldi1
2026-04-01
nawet tu spotykam wiersz ... które czytam ...czasem kilka razy i dzwon,ę do Gdyni do znajomej powiedz o co w nim chodzi ...odpowiada nie wiem ... zapytaj autora więc nie pytam bo obawiam się że autor sam miałby trudności z odpowiedzią ... to tak z uśmiechem na szczęście wielu tu piszący pisze wiersze które czytam i nawet mnie inspirują ,..między innymi Ty do nich należysz ...

sturecki
2026-04-01
Raz koślawo, raz prosto – jednych to wciąga, innych usypia, a u Ciebie nawet domowa „korekta patelnią” pilnuje, żeby słowo jednak coś poczuło, nie tylko wyglądało.
Kiedy ostatnio jakiś wiersz naprawdę Cię nie znudził, tylko zatrzymał na dłużej?

PIERRE
PIERRE
2026-04-01
,,Nie jestem z tego świata"
Jan Chrzciciel

3
1 Było to w piętnastym roku rządów Tyberiusza Cezara. Gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei, Herod tetrarchą Galilei, brat jego Filip tetrarchą Iturei i kraju Trachonu, Lizaniasz tetrarchą Abileny; 2 za najwyższych kapłanów Annasza i Kajfasza skierowane zostało słowo Boże do Jana, syna Zachariasza, na pustyni. 3 Obchodził więc całą okolicę nad Jordanem i głosił chrzest nawrócenia dla odpuszczenia grzechów, 4 jak jest napisane w księdze mów proroka Izajasza:
Głos wołającego na pustyni:
Przygotujcie drogę Panu,
prostujcie ścieżki dla Niego!
Każda dolina niech będzie wypełniona,
5 każda góra i pagórek zrównane,
drogi kręte niech się staną prostymi,
a wyboiste drogami gładkimi!
6 I wszyscy ludzie ujrzą zbawienie Boże."


sturecki
2026-04-01
Tak, słowo naprawdę staje się ciałem wtedy, gdy przestaje być tylko dźwiękiem i zaczyna żyć w czynie, obecności i prawdzie człowieka.
Słowo może prowadzić prosto, ale to człowiek najczęściej robi mu po drodze zakręty, więc może właśnie dlatego tak ważne jest, by najpierw pomyśleć, a dopiero potem nazwać.

PIERRE
2026-04-01
Czy Słowo to nie ciało?
Słowo, jak Prawda idą prosto a to świat wykoślawia wolę Boga.
Ciekawostką jest, że w dzieło Stworzenia wpisuje się zostawienie decyzji o nazwaniu stworzeń przez człowieka..,,a Pan Bóg przyglądał się, jak je nazwał"- imię, nazwa, to tożsamość, przeznaczenie, zamysł..dlatego jest piękne, polskie powiedzenie:
,,zanim powiesz-pomyśl".
Czy zatem nasze myślenie prowadzi prosto do Boga?- to sens Drogi i Prawdy, bo my jesteśmy Stworzeniem a nie Stwórcą..na obraz, który jest odwzorowaniem- prostym, technicznym powieleniem..oczywiście niedoskonałym, więc wymagającym korekt- te niedociągnięcia, to nasze pomyłki a skreślenia, to grzechy, które może tylko wymazać z naszego dzieła Bóg.
to tyle, jeśli mówimy o prostych liniach i krzywych naszych ścieżkach- krętych, byle pod górę:))
Amen
Pozdrawiam Staszku i lecę do pracy na13-tkę..

sturecki
2026-04-01
Jak ten komentarz ma się do mojego wiersza? Tylko skoślawione słowo przychodzi mi na myśl.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności