X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Godzina "W"

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2021-01-24 09:49
My, kwiat młodzieży polskiej
Mieszkańcy miasta '44
Poczuj nas
Nie oceniaj!

Łapanki...
Publiczne egzekucje
Więzienie
Tortury...
Wywożenie do obozów śmierci
Wieszanie
Wyrzucanie z mieszkań...
Tylko dla Niemców tramwaje
I wieczny strach o własne życie........

Powstanie warszawskie
Poczuj
Nie oceniaj!

Mordowani za Polskość

Poczuj nasz GNIEW!!!

autor

Ocena wiersza

Wiersz nie został jeszcze oceniony.

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Staszek Żłobicki
Coraz mniej w poezji wierszy oceniających przeszłość. Okazją są rocznice, ale zazwyczaj są to laurki albo spłycenia tematu. Wynika to z faktu, że coraz rzadsza jest poparta faktami wiedza, natomiast górę biorą, czesto chwilowe, emocje, a te nie zawsze zgodne sa w ocenie z rzeczywistością. Kornel Paser( nie robie tego by prowokować,lecz po to, by uzmysłowić, że ocena gen. Bór-Komorowskiego nie może być kategoryczna) ocenił decyzję o rozpoczęciu powstania, jako zasługującą na śmierć przez rozstrzelanie. Warto zapoznać się z wywiadami Bór-Komorowskiego, by dostrzec elementy racjonalności w podjętej przez niego decyzji. Sens ma dyskusja miedzy historykami, bo dysponują oni materiałami źródłowymi i opracowaniami naukowymi, ale również ma korzyść dyskusja między laikami, bo zawsze coś z tych argumentów pozostanie w społecznej świadomości. Pozdrawiam.


Pijanowski
2021-01-25
Kule w wierszu też potrafią ranić. Pozdrawiam

Kornel Passer
2021-01-25
Chciałbym zauważyć z wielką nieśmiałością , że to , co ja napisałem było wierszem. Mam wrażenie , że Pan Panie Pijanowski o tym zapomniał. Wyrażenie "kula w łeb" jest tu pewnym symbolem mojej oceny. Bór dawno nie żyje i sądzić go będzie już tylko Bóg. Nam, zostają oceny historyczne.

Pijanowski
2021-01-25
Zgadzam się. Nie mam też pretensji do Pana Kornela Passera, że według jego wiedzy decyzja Bora Komorowskiego wymaga krytyki, ale śmierć przez rozstrzelanie patrioty i bohatera tamtych czasów!? Pozdrawiam Pana, ale również Pana Kornela. Poezja ma swoje prawa i nie piszą jej historycy. Wiersz Chris'a wpisuje się pięknie w to co wielu Polaków dziś czuje.

Osia
Osia
2021-01-24
Czuje i milczę z wielkim szacunkiem. Pozdrawiam Chris


Chris<sup>(*)</sup>
2021-01-24
Dziękuję.

Anuk
Anuk
2021-01-24
Cześć i chwała Bohaterom. Dziękuję Chris za ten wiersz


Chris<sup>(*)</sup>
2021-01-24
Witaj Anulka. Cudownie Cię gościć na moim profilu.

Anielska Łza
Anielska Łza
2021-01-24
Minuta ciszy nad Twoim wierszem i nad ciszą, która zapadła, gdy przestaly bić tamte pełne ideałów serca...


Chris<sup>(*)</sup>
2021-01-24
Więc pomilczmy chwilę razem.

Anielska Łza
2021-01-24
*przestały

Kornel Passer
Kornel Passer
2021-01-24
Tak, szacunek dla Powstańców , dla każdego , który zginął, czy przeżył , dla każdego , który walczył w imię krzywd wyrządzonych nam przez Niemców. Szacunek dla cierpienia ludzi, które jest niewyobrażalne. Na przykład członkowie oddziałów SS Galizien w jednej ze szkół zgromadzili dzieci i urządzili sobie deptanie ich główek. I oczywiście , kula w łeb dla Bora , za błędną decyzję.


Pijanowski
2021-01-25
Istotnie to nie miejsce na prowadzenie dyskusji. Tak, jak pan ma prawo do krytyki, tak ja do obrony. Portal ma charakter poetycki, stąd proponuję zająć się wierszami. Wiersz Cris'a jest moim zdaniem szczerym wyznaniem poetyckim.

Kornel Passer
2021-01-25
Nie wiem jaki związek Pan widzi między propagandą PRLowską a naszą rozmową Panie Pijanowski . Jak Pan chce ze mną pokonkurować w sporze o kombatancką przeszłość antykomunistyczną to możemy się spróbować , ale to chyba na drodze mailowej, a nie tu. M. inn. a tzw. komuny o mało nie wyrzucono mnie z uczelni za udział w manifestacjach antypeerleowskich. Ja należę do ludzi , którzy uczciwie i racjonalnie podchodzą do historii i nie zajmują się historią przy pomocy wznoszenia okrzyków. Nie przypominam sobie bym w naszej rozmowie kwestionował zasługi Bora w innych jego działaniach. Kwestionowałem i dalej kwestionuję jego decyzję co do wybuchu powstania . Podobnie jest z moimi ocenami innych postaci historycznych. Na przykład zasługi Piłsudskiego dla Kraju są dla mnie oczywiste, tak samo jak oczywiste jest dla mnie to, że podjął błędną decyzję nie podejmując ofensywy po bitwie warszawskiej, bo bał się osłabienia bolszewików i powrotu białych. Skutki tez były opłakane, ale o tym też się nie mówi. Czy w pańskim sposobie rozumienia historii polscy bohaterowie narodowi są zmuszeni do podejmowania tylko właściwych decyzji ?

Pijanowski
2021-01-25
Podczas podejmowania decyzji o wybuchu Powstania Warszawskiego nikt nie mógł przypuszczać, że Stalin będzie czekał aż się powstanie wykrwawi, a Warszawa legnie w gruzach. Generał Bór Komorowski był odznaczony Virituti Militari i trzykrotnie Krzyżem Walecznych w czasie walki z bolszewikami w 1920 r. Walczył w kampanii polskiej w 1939 r. Po uwolnieniu z niewoli niemieckiej był premierem na uchodźctwie. Zapewne to miało wpływ, że propaganda PRL stawiała mu zarzuty. Cześć mu i chwała!

Kornel Passer
2021-01-24
Doradzam Panu Panie Pijanowski zapoznanie z historią podjęcia decyzji o wybuchu Powstania. W dniu 25 lipca Bór wysłał do Londynu depeszę zgłaszając gotowość wojskową (do podjęcia walk o Stolicę) . To na podstawie tej depeszy, za którą nikt inny nie odpowiada jak Bór, Rząd RP upoważnił Komendę AK do podjęcia decyzji w stosownym czasie. Nikt w Londynie nie mógł mieć z oczywistych względów takiego rozeznania jak Bór w Warszawie. Jest oczywiste , że w procedurze podejmowania tak ważnych decyzji zawsze jest zaangażowanych więcej osób, ale rola Bora jest decydująca. I zapewniam Pana , że kto jak kto , ale ja na żadną propagandę , z żadnej strony nie jestem podatny.

Pijanowski
2021-01-24
I jeszcze jedno - decyzję podjął Rząd w Londynie.

Pijanowski
2021-01-24
Panie Kornelu Passer, proszę poczytać trochę tych, którzy nie ulegli propagandzie. Dla komunistów prawda o powstaniu nie była wygodna. Ja czuję się wychowankiem Aleksandra Kamińskiego - autora "Kamieni na szaniec" i "Zośki i Parasola". U profesora Kamińskiego pisałem pracę magisterską. Pozdrawiam.

Kornel Passer
2021-01-24
Ne mogę w nieskończoność wyjaśniać tego samego. Ostatni raz: nie odbieram chwały bohaterom, tym bardziej dzieciom. Odbieram chwałę Komendantowi Borowi za to, że nie dokonał prawidłowego rozpoznania aspektów militarnych, politycznych i społecznych swojej decyzji. A jeśli podjął decyzje bo jak Pan napisał "Warszawa rwała się do walki", tym gorzej dla niego.

Pijanowski
2021-01-24
Dzieci były chronione. Wszystkie akcje były bardzo przemyślane. Np. instrukcje tzw. małego sabotażu były tak przygotowane, że prawie żadne z tego powodu nie zginęło. Więcej ginęło za nic z rąk okupanta. Potem ostrzał zbrodniczych snajperów, bombardowania i masakry nikogo nie oszczędzały. Również bohaterskich dzieciaków, którym należy się cześć i wieczna chwała.

Kornel Passer
2021-01-24
Z szacunkiem, ale się nie zgadzam z taką opinią Panie Pijanowski. Gdyby komendant nie podjął decyzji , powstanie by nie wybuchło. Armia Krajowa była organizacją wojskową , w której obowiązywały zasady wojskowe. Bez rozkazu nie było by powstania.

Pijanowski
2021-01-24
Powstanie i tak by wybuchło. Warszawa rwała się do walki. Zbyt wiele cierpień spotkało stolicę i całą Polskę. Bór - Komorowski to też bohater tamtych czasów. Powstanie zniechęciło Stalina do całkowitego zniewolenia Polski i zrobienia z niej jednej z republik ZSRR.

Kornel Passer
2021-01-24
Ja widzę to tak. Błędna decyzja Bora w żaden sposób nie wpływa na ocenę heroizmu i męstwa powstańców. Dlaczego? Z prostej przyczyny, powstaniec przystępując do walki nie miał za zadanie podejmowania decyzji o jego wywołaniu. To nie była jego kompetencja. Za to on nie ponosi odpowiedzialności. Z tej potężnej liczby tych , którzy zginęli (niektórzy podają 200 tyś) decyzję ostateczną podjął jeden człowiek i on za nią odpowiada. Jak myślisz , gdy powstańcy ruszali do boju to chcieli wygrać czy przegrać? Ja myślę , że chcieli wygrać i wierzyli ,że ich dowódca podjął słuszną decyzję. Przy decyzjach wojskowych zawsze jest ryzyko dla cywili i to jest wkalkulowane . Ale tutaj było wiadomo z kim mamy do czynienia. Było wiadomo, i to nastąpiło , poległo kilkanaście tysięcy powstańców i prawie 200 tyś cywili. Twój przykład , wybacz, ale chyba nie jest trafny. Pozdrawiam i życzę nam przyjemniejszych tematów do rozmowy.

Chris<sup>(*)</sup>
2021-01-24
Kornelu. Zostawiam Cię z filozoficznym pytaniem.
"Czy można zjeść jajko nie rozbijając skorupki?"
Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny.

Kornel Passer
2021-01-24
A już najbardziej irytujące jest fetowanie udziału dzieci . Należałoby się wstydzić, że pozwoliliśmy dzieciom iść walczyć. Zbrodnia.

Pijanowski
Pijanowski
2021-01-24
Szacunek.


Chris<sup>(*)</sup>
2021-01-24
Dziękuję Panie Prezesie.


Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności