X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Mikołaj Kopernik i jego przewrót

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2022-08-12 06:23
Od twojego dzieła
minęły setki lat, a szczerze ci powiem,
że wolałbym jednak chodzić
po Ziemi (najlepiej płaskiej),
w samiutkim centrum
Wszechświata.

Dryfowanie po obrzeżach
dobre jest dla wykolejeńców,
a nie dla poważnych obywateli,
którzy muszą zabiegać
o doczesne dobra
dla swoich żon i dzieci.

Czy naprawdę myślałeś,
że będziemy szczęśliwsi,
gdy uczepieni małej kulki Ziemi
będziemy pędzić na złamanie karku
przez Kosmos zimny,
jak matematyczne teorie?




autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
4 razy

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Monika Larn
Monika Larn
2022-08-22
Zawsze jednak możemy się pocieszać, że jesteśmy częścią materii, która powstała w gwiazdach i koniec końców w Kosmos powróci :) Chyba, że się sprawa rypnie zgodnie z teorią inflacji. Ale mamy na to trochę czasu, my i nasze pierwiastki składowe. Pozdrawiam.


Kornel Passer
2022-08-22
Jak by nie było, biorąc za miarodajny naukowy punkt widzenia, raczej nie przetrwamy. Chyba że jest inny punk widzenia ...

Richard Austin
Richard Austin
2022-08-18
Oderwanie się poczucia bycia najważniejszym, czy centralnym punktem określonego kontekstu, uczy pokory względem siebie i szacunku do innych. Pozdrawiam


Kornel Passer
2022-08-18
Tak, masz rację , jeśli chodzi o ocenę życia jako przeżywanego w sposób skoncentrowany na sobie, ale gdy spojrzymy na całą ludzkość , wydaje mi się , że sprawa wygląda to trochę inaczej. Raczej nie budzi naszego entuzjazmu, że jako gatunek dryfujemy na obrzeżach galaktyki i wkrótce , czyli za trochę milionów lat, przepadniemy wraz z nasza gwiazdą , czyli słońcem. Dziękuję za komentarz.

BardzoBardzo
BardzoBardzo
2022-08-12
Człowiek zawsze chciał być najważniejszy. Tak skonstruowane jest nasze ego. A tu wyskakuje jak królik z kapelusza jakiś tam Kopernik i mówi że to nie my jesteśmy ważni. I się wszystkie nasze plany sypią. Podobno jednak jest w nauce i filozofii od niedawna taki nurt nazywa się chyba "nowym geocentryzmem" albo jakoś tak. Jest on spowodowany tym ze naukowcy jak do tej pory nie odkryli życia na innych planetach. Ciekawe co będzie jak zza krzaków wyskoczy kolejny "zakichany Kopernik" z wiadomością o zielonych ludzikach...
Pozdrawiam :)


BardzoBardzo
2022-08-12
Jeśli chodzi o Lutra i Biblię jestem słabo obeznany z jego twierdzeniami ale z historii wiem że miał dość jasne i dobre powody by napisać swoich 95 tez. A to jak mu poszło dalej to podejrzewam że sprartolił ale nie czuję się kompetentny by to oceniać.
Jeśli idzie o Ziemię uważam ze kulistość i strefy klimatyczne to zajebiaszcza sprawa jest różnorodność jest zabawa. Nie wszyscy przecież zmieścilibyśmy się w Grecji.

Kornel Passer
2022-08-12
Ja osobiści wolałbym, by Ziemia była płaska i panował na niej jeden klimat. oczywiście śródziemnomorski. Plaska Ziemia wprawdzie sprawiałby problem intelektualny, bo musiałbym się ciągle zastanawiać, na czym jest ona posadowiona , ale podobny problem i tak występuje przy Ziemi kulistej poruszającej się w rozszerzającym się Wszechświecie , bo nie wiem, w czym do cholery wszechświat się rozszerza? Codo Lutra to mam smaczek może niezbyt dla mnie przyjemny, bo jestem protestantem. Otóż Luter napisał, że koncepcja Kopernika nie może być prawdziwa , bo przecież w Biblii jest napisane , że "Jozue przy pomocy modlitwy wstrzymał słońce" (w domyśle nie Ziemię). Pozdrawiam.

BardzoBardzo
2022-08-12
Nauka zawsze obala nasze pseudologiczne wywody powodując że ludzie przestają czuć się pewnie w obliczu faktów. ów przykład który podałeś jest dość intrygujący ponieważ nikt nie udowodnił tego że podane ciągi faktów rzeczywiście mają ze sobą związek. Prosta argumentacja przeciwna owej teorii mówi ze nikt nie jest w stanie udowodnić tego że gdyby wszechświat powstał po raz drugi mając te same parametry to na bank powstała by też ludzkość w takim kształcie jak teraz istnieje (albo że w ogóle by powstała) Problem owej teorii jest taki że to jest nie do udowodnienia.
Wracając jednak do tematu Ludzie zawsze boją się nauki bo ta obala mity dzięki którym czują się najważniejsi. przez co tworzą się ruchy pseudonaukowe jak na przykład ruch antyszczepionkowy.
Co do odkrycia Kopernika należy nadmienić że Kościół przez pierwszych kilkadzieścia lat po odkryciu akceptował ową teorię i nawet pozytywie zaopiniował dzieło "o obrotach...".
Dopiero potem gdy Luter ze swoim antysemickim nastawieniem zaczął najeżdżać na tezy Kopernika, Kardynałowie zreflektowali się, że reformacja narobi najwięcej problemu gdy Kopernik i jego dzieło nadal będą promowani przez papieża.
Osobiście wolę że ziemia jest kulą bo jak bym przez przypadek gdzieś zajechał i się przypadkowo potknął to mogło by się to skończyć dla mnie sporą tragedią. więc chyba nie muszę być pępkiem świata

Kornel Passer
2022-08-12
W miarę moich skromnych możliwości śledzę dokonania kosmologii, która kiedyś interesowałem się intensywnie. Jeśli chodzi o nadzieję dla wizji spojrzenia "przedkopernikańskiego" to pojawiło się coś takiego jak koncepcja "dostrojenia Wszechświata" do życia w "wydaniu ludzkim". Innymi słowy, okazuje się , że aby powstała taka forma życia , z której mógł narodzić się człowiek, musiały istnieć ściśle określone parametry początkowe o ściśle określonych wielkościach , które były jedyne w swoim rodzaju i tylko one mogły doprowadzić do powstania człowieka. Innymi słowy gdyby np. odległość pewnych cząstek elementarnych od jądra atomy była minimalnie większa lub mniejsza to człowiek by nie powstał, itd, itp. Ktoś wyliczył prawdopodobieństwo przypadkowego ułożenia się tych parametrów i okazało się , że jest ono tej wielkości , że można je porównać do prawdopodobieństwa przypadkowego wystukania XIV sonetu Szekspira jednocześnie przez dwie małpy bezładnie walące w w dwie maszyny do pisania. Oto nowy system "egocentryczny". Pozdrawiam.

zbiwito
zbiwito
2022-08-12
Mamy więc sprawcę. Od teraz "wina Kopernika":)
A poważniej nieco - łatwiej złudzeniami żyć niźli prawdą.
Zaś wnioski wyciągając - pytanie się rodzi - czy być Kopernikiem względem układu egocentrycznego?


Kornel Passer
2022-08-12
Człowiek jest stworzony jako trochę materii zgromadzonej wokół swojego ego. Najlepiej widać to po niemowlętach i małych dzieciach, którym przecież trudno zarzucić jakieś wyrachowanie. One po prostu rozumieją tylko i wyłącznie "ja" "ja" i dla odmiany "ja". Nie na darmo pewien francuski poeta nazwał dzieci "początkującymi diabłami". Egotyzm i egoizm są cechami naturalnymi zarówno w stosunku do jednostek jak i zbiorowości. Utrata przez człowieka centralnej pozycji w naturze nie mogła obyć się bez skutków. Człowiek odebrał to jako katastrofę , z którą trzeba było się uporać i próbował tego na różne sposoby. Skrajnym sposobem reakcji na przewrót kopernikański jest nihilizm.

Marek Żak
Marek Żak
2022-08-12
Zgadza się, dla wielu to był szok i niefajne myśli ich dopadły, z drugiej strony nauka i wiedza nie maja żadnego związku ze szczęściem, a ten przewrót to tylko potwierdził. Po trzecie dla wielu oni sami są pępkiem wszechświata, więc co się kręci dookoła czego i tak nie ma dla nich znaczenia. Pozdrawiam


Kornel Passer
2022-08-12
Z tym się zgadzam.

Marek Żak
2022-08-12
Może, ale jak wspomniałem, egocentrycy mają gdzieś, bo i tak wszystko się kręci dookoła nich.

Kornel Passer
2022-08-12
Niestety, obawiam się , że istnieje mocny związek nauki, przynajmniej nauk matematyczno-przyrodniczych i kosmologii, z naszym poczuciem szczęścia , a raczej nieszczęścia. Wbrew pozorom, wizja potężnego Wszechświata , w którym my jako ludzie stanowimy mało istotną drobinę wśród miliardów galaktyk, o planetach nie wspominając, nie napawa radością. Są tacy myśliciele , którzy twierdzą , że cała literatura i sztuka jest jedną wielka próbą poradzenia sobie z przewrotem kopernikańskim, czyli z potężnym faktem kulturowym polegającym na wytrąceniu człowieka ze środka bytu i uczynieniu go pyłkiem kosmicznym.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności