X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Emily Dickinson wkłada białą sukienkę

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-01-24 10:00

Wkładasz
bawełniany absolut,
miękki i bez kolorów świata,
łatwy do pobrudzenia,
ale i wyprania,
wyciszony jak pieśń bez słów,
których szkoda
na zagonione życie,
trajkoczące jak dorożki
podjeżdżające pod bank,
gdy tymczasem
w przebudzonym ogrodzie
możesz podążać
za skrzydlatymi przyjaciółmi
i ciągle od nowa
odnajdywać tajne przejścia
na czystą stronę bytu,
a przecież nie wypada
wchodzić tam
w gorsecie i pstrokatych
fatałaszkach.



Emily Dickinson (1830-1886) - amerykańska poetka metafizyczna. Za życia zupełnie nieznana, a obecnie uważana za jedną najwybitniejszych poetek amerykańskich. Prawie cały swój czas samotnego życia spędziła w domu. Zasłynęła z pięknie prowadzonego ogrodu i wypieku ciast. Niektóre jej przepisy w USA do tej pory noszą nazwę jej imienia. W ostatnich latach życia nosiła wyłącznie białe suknie. Wśród kobiet poetek to mój numer jeden.
autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
13 razy
Treść

6
9
5
4
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
3
5
10
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Wanda Kosma
Wanda Kosma
2026-01-28
Cudowny wiersz. Oddałeś magię Jej osobowości i duchowości w taki... wzruszający sposób, począwszy od bawełnianego absolutu. Przebudzony ogród z tajnymi przejściami na czystą stronę bytu - piękne. Ogród to był Jej azyl, wręcz Jej sanktuarium. Pozdrawiam serdecznie :)


Kornel Passer
2026-01-29
Dziękuję za przychylną opinię. Podziwiam ją od dawna, właściwie od trzydziestu lat, bo mniej więcej wtedy dowiedziałem się jej istnieniu. Fascynowało mnie u niej połączenie subtelności z przenikliwością umysłu. Serdecznie pozdrawiam i życzę pokoju w tych dniach :)

Larisa
Larisa
2026-01-27
Wspaniały wiersz, poezja, która porusza... zachwyca swoją subtelnością wyrażenia, tego co niewyrażalne. Plastyczna narracja i to 'coś' pomiędzy wersami, co krąży w umyśle czytelnika i tworzy nieuchwytne obrazy, krótkie migawki/kadry.

Jeśli chodzi o Emily Dickinson, pamiętam jej miniaturę o róży, która zachwyciła mnie i oczarowała delikatnością...

Zachwycona Twoim wierszem, zostawiam wszystkie dostępne mi gwizdki.
Serdecznie Cię pozdrawiam, Kornelu:)


Kornel Passer
2026-01-27
Bardzo dziękuję za tak przychylny komentarz. Serdecznie pozdrawiam:)

Magdalia
Magdalia
2026-01-27
Poruszyłeś mnie tym wierszem...od soboty siedzę w twórczości i życiu Emily Dickinson...:) Dziękuję.


Magdalia
2026-01-28
To ja czekam z niecierpliwością:)

Kornel Passer
2026-01-27
Taki komentarz to chyba najlepsza z możliwych nagród za wiersz. To jeden z trzech wierszy z małego cyklu poświęconego Emily Dickinson. Dwa następne pewnie też zamieszczę; na razie leżakują... Dziękuję i pozdrawiam:)

Mitylene
Mitylene
2026-01-25
Czytając jej wiersze czuje się taką ulotną subtelność, nie dającą się zdefiniować. Twój wiersz jest dla mnie takim pięknym podsumowaniem jej twórczości , gdzie prym wiedzie biel i ta subteność wyrazu. Podoba mi się motyw przebudzonego ogrodu, pełnego tajemniczych zjawisk, nie dających się wyrazić w żaden inny sposób jak tylko poezją...Interesujący wiersz!


Kornel Passer
2026-01-26
Subtelność jej wierszy była sprzeciwem wobec mechanistycznie działającego świata ludzi, czemu próbowała dać wyraz przyjmując swój styl specyficzny styl życia i bycia. Serdecznie dziękuję za wpis.:)

rzabaprzezrz
rzabaprzezrz
2026-01-25
Tak, jej wiersze są bardzo wciągające, swoją delikatną wrażliwością...Ty nazwałeś ją metafizyczną, ja odnajduję ją tak bardzo kobiecą, jakby kwintesencję kobiecej wrażliwości...doskonale ją czuję:) I czasem zastanawiam się, jak mężczyźni odbierają takie treści...i właśnie Twój wiersz to ukazuje:) Pozdrawiam serdecznie, dobrego dnia:)


Kornel Passer
2026-01-26
Z całej historii literatury dwie kobiety wywarły i wywierają przemożny wpływ na moje życie intelektualne i duchowe. To Emily Dickinson i Simone Weil. Bez nich moje umysłowe życie byłoby uboższe i być może byłbym w ogóle w innym miejscu niż jestem. I jednak "kobiecość", tak ważna u innych poetek, które czytałem, w tym wypadku był na drugim planie, żeby nie powiedzieć, że nie miała znaczenia. Pod delikatnymi wierszami ogrodowymi Emily Dickinson kryje się potężny umysł. Jej wiersz pod znamiennym tytułem "Nabita strzelba - Moje życie" ukazuje jej przenikliwość w całej okazałości. Była bardzo kobieca, ale nie to ją głównie określało. Serdecznie dziękuję za Twój komentarz.:)

niezgodna54
niezgodna54
2026-01-25
...mimo wszystko ja zostanę przy mojej Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

dzięki za ten utwór;
pozdrawia Stefi:))


Kornel Passer
2026-01-26
Poezja Pawlikowskie-Jasnorzewskiej jest piękna i poruszająca. Serdecznie pozdrawiam i dziękuje za Twój wpis:)

Moona@
Moona@
2026-01-25
Dzięki tobie sięgnęłam po kilka jej utworów:)
Pisała oszczędnie i esencjonalnie mz.
Można odnieść wrażenie, że najlepiej czuła się w towarzystwie własnych przeżyć i przemyśleń...
Twój wiersz to swoisty hołd i zachwyt nad jej twórczością.
Pozdrawiam Kornelu :)


Kornel Passer
2026-01-26
Tak, była samotna z wyboru i odnoszę wrażenie, że była szczęśliwa wśród swoich wierszy i kwiatów w ogrodzie. Świadomie nie szukała możliwości wyjścia za mąż. Pozdrawiam serdecznie:)

Elżbieta
Elżbieta
2026-01-24
Czytałam Ją nie tak dawno, nie zachwyciła mnie tak, jak oczekiwałam! Zazwyczaj wybieram sobie utwory, które mnie zatrzymały i zapisuję, ten mi ukwił w pamięci i zapisie:
Śnimy - to dobrze, że śnimy-
Bolałoby nas - na jawie -
Konamy - choć się bawimy,
Lamentujemy - w zabawie -

Podoba mi sięTwój wiersz, zobaczyłam Ją przez pryzmat utworu, bezpretensjonalność i biel, bardzo do niej pasuje.
Serdecznie pozdrawiam, Kornelu:)⭐️


Kornel Passer
2026-01-26
Dla mnie sama estetyka wiersza, jego forma, piękno itd, to za mało by się tym naprawdę zainteresować na śmierć i życie. Wiersze muszą być odblaskiem myśli, która je napędza i dopiero wtedy mogę próbować "zaprzyjaźnić się" z ich autorem, właśnie na zasadzie powinowactwa tych myśli. A nowa myśl, jak wiadomo, rzadkim jest ptakiem. Emily Dickinson jest autorką mi bliską duchowo i intelektualnie, a jej poezja jest tej duchowości wyrazem. Zaryzykuję i po raz kolejny przytoczę na portalu zdanie, które napisała w którymś z listów: "Ja sto razy dziennie wierzę i sto razy dziennie nie wierzę, dzięki czemu moja wiara jest bardziej ZWINNA". Pozdrawiam serdecznie:)

Kazimierz Surzyn
Tak, piękne wiersze i Twoje wspomnienie, pozdrawiam serdecznie.
6/5


Kornel Passer
2026-01-26
Dziękuję Tobie serdecznie za wpis. Pozdrawiam:)

Marek Żak
Marek Żak
2026-01-24
Zamknięcie ma niejeden powód, ucieczka, strach, protest, rozczarowanie światem, miłosny zawód. Nie wiem co motywowało panią poetkę, ale że wyszły z tego piękne wiersze, to bardzo pozytywne. Pozdrawiam.


Kornel Passer
2026-01-27
Marku, wyjście za mąż nie stanowi esencji bytu ludzkiego, a na pewno nie dla wszystkich. Problemy psychiczne to ma wielu ludzi, również tych, którzy powychodzili za mąż i wiedli życie "przykładne". Emily Dickinson odważyła się na łagodny sprzeciw wobec świata i „życia w gorsecie”, które to ten świat miał dla niej. Wypłynęła dzięki temu na szerokie wody intelektualne i duchowe, chociaż na zewnątrz była tajemnicza damą w białej sukni zajętą ogrodem i wypiekiem ciast. Jako zamężna kobieta w epoce purytańskiej ameryki nie miałaby na to szans. Szanuję ją za odważne „zajęcie stanowiska” wobec oferty tego świata, która po prostu jej nie odpowiadała. Tej odwagi brakuje wielu ludziom, którzy posłusznie wchodzą w buty niekoniecznie wygodne dla wszystkich. Pozdrawiam😊

Marek Żak
2026-01-26
Już w młodości miała kłopoty z psychiką, a za mąż nie wyszła. Może to ten łagodny sprzeciw, a może nadmierna, czy chorobliwa wrażliwość, a może jeszcze coś, o czym ona tylko wiedziała. Pozdrawiam.

Kornel Passer
2026-01-26
Sądzę, że z wymienionych przez Ciebie powodów nic za bardzo nie pasuje, może gdyby "protest" zamienić na "łagodny sprzeciw", to wtedy tak. Sposób życia, polegający na "zostaniu w domu", był jej świadomym wyborem. To była epoka wiktoriańska, która trwała nawet w Stanach. Kobieta, która wychodziła za mąż praktycznie traciła możliwość własnego życia intelektualnego.

braciszek <sup>(*)</sup>
braciszek (*)
2026-01-24
To ja, jak to ja se wezmę "cóś" z tego wiersza. Tą biel bym se chciał wziąć. I to jest rzeczywiście ciekawe. Nie tylko Dickinson tak miała, że biel ją ogarnęła. To jest naprawdę ciekawe, że mamy w sobie potrzebę uzewnętrzniania ducha. Dawno, dawno temu (jeszcze dawniej niż Dickinson) białe lub szare było też zwyczajnie tańsze. I było naturalne. Było nie sztuczne. Tacy np. esseńczycy albo bliżej - nawet dzisiejsi erytrejczycy chrześcijanie. Ubierają się w białe szaty ma znak czystości, świętości. Kiedyś to w ogóle myślałem błędnie, że oni to są jacyś fanatycy islamscy. A później się wstydziłem. Dzisiaj znam wielu Erytrejczyków i z podziwem patrzę na ich piękną wiarę. A głównie to na ich codzienne nią życie. I tak sobie właśnie myśl poprowadziłem, że odwagę trzeba mieć, żeby ubierać się w biel. Czarne to zakryje nieco nadwagi abo i więcej jak u mnie na przykład. A biel nie. Nie da się. Biel pokaże, uwydatni jeszcze. Jak ktoś się codziennie na biało ubiera, to znaczy, że musi być mocno duchowo ugruntowany. Wszyscy my inni raczej szukamy kolorów, zniekształceń, oszukiwaczy. Jakbyśmy się chcieli schować ze swoją swojością za krzakami, żeby nas nikt nie zobaczył, a już na pewno nie Bóg. Ot, dziwaki z nas... Tzn. ze mnie na bank... abo na czerń "wyszczuplającą". 🙃

Wiem, że tam więcej można z tego wiersza pięknego, ale ja ino tak o duperelkach. Wybacz...

Hej ho! 😊🙋🏻‍♂️


Kornel Passer
2026-01-25
Chyba sam nie wierzysz, że napisałeś o duperelach:) Biel jest w centrum tego wiersza. Biel jako kolor, jako stan ducha i jako wyraz sprzeciwu Emily Diskinson wobec świata... Pozdrawiam:)

WARS
WARS
2026-01-24
Ładny wiersz


Kornel Passer
2026-01-25
Dziękuję za Twoją opinię. Pozdrawiam:)

Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2026-01-24
Jak dla mnie 6/6. To chyba precedens w tej ocenie u Ciebie z mojej strony 🥰
Doceniam przypis. Całość pochłaniająca. Jakbyś kiedyś wystawił na WM to jestem gotów oddać głos. 🥰
P.S. czyżby wiersz życia?


Kornel Passer
2026-01-25
Dziękuję Chris za Twoją przychylną opinię. W konkursach literackich przestałem brać udział dekady temu i nic nie zapowiada bym do nich wrócił. Pozdrawiam :)

sturecki
sturecki
2026-01-24
Biała sukienka zapracowała na cichy bunt, bo gdy świat trajkocze jak dorożki pod bankiem, Ty wybierasz ogród i tajne przejścia na czystą stronę bytu, w której żadne pstrokate fatałaszki nie mają wstępu.
6/5


Kornel Passer
2026-01-25
Historycy literatury uważają, że białe suknie w jej końcowej fazie życia były istotnie cichym, ale łagodnym buntem, bo słowo bunt kojarzy się z jakimś gwałtownym i gniewnym sprzeciwem, a taka postawa był obca Emily Dickinson, która była raczej spokojnego i łagodnego usposobienia.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności