X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Banał

Wiersz Miesiąca 0
miniatura
2021-04-22 11:07
Słowa dziś tracą wartość, są błahe, nietrwałe,
a wszystko jest względne, płytkiej podlega ocenie.
Więc jak żyć, jak szanować zasady, docenić korzenie -
gdy wierność, prawda, dobro - stały się banałem?
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
2 razy

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


maciejka
maciejka
2021-04-23
Banałem, ponieważ są nadużywane, stały się pozbawione spójnej definicji, a jeśli weźmiemy pod uwagę również współczesne "autorytety", to nie ma się czemu dziwić...


Baba-Goga
2021-04-23
Są nadużywane żeby zwiększyć ekspresję. Dziś używa się pojęć o najwyższym nasileniu emocjonalnym, a argumentum ad Hitlerum - kiedyś dyskwalifikujące w dyskusji, stało się powszechną formułą retoryczną.
Pozdrawiam wieczornie.

Witold
Witold
2021-04-22
"Jak żyć..?"
Pisząc wiersze, droga Pani.
;)


Baba-Goga
2021-04-22
Prawda. To ratuje piękno słów i piękno w ogóle.
Pozdrawiam serdecznie

Anielska Łza
Anielska Łza
2021-04-22
A może my - piszący też używamy nadmiaru słów tylko po to, by przebić się do świadomości odbiorców naszej poezji, bo chcemy zaistnieć, bo coś po sobie chcemy zostawić... A może słowa tak naprawdę niewiele są warte... Pozdrawiam wieczornie :)


Anielska Łza
2021-04-22
Spokojnej nocy Goga :)

Baba-Goga
2021-04-22
Więc wzmocnienia Ci życzę i sobie, zresztą też.
Nie wątpię, że tu na Portalu jest więcej idealistów, dlatego tak mi tu dobrze.
Natomiast, jak powiedział Poeta "pospolitość skrzeczy" i to dotyczy niestety coraz większych obszarów naszej rzeczywistości. Strach, jak daleko to pójdzie.
Spokojnej nocy Łezko.

Anielska Łza
2021-04-22
Goga, ja też jestem idealistką, inaczej pewnie by mnie tu nie było :) Dziś po prostu mam spadek poetyckiej formy, zresztą nie tylko poetyckiej... Może to dlatego, że zbliża się kwietniowa Pełnia :)

Baba-Goga
2021-04-22
No widzisz. Słowa służą nie tylko komunikacji, ale także, a może przede wszystkim wymianie myśli, skoro człowiek jest homo sapiens.
Tu na Portalu jest wyjątkowe miejsce wymiany myśli - zarówno zapisanych w strofach, jak i w komentarzach. Próbujemy zrozumieć siebie samych i siebie nawzajem. Dopytujemy, szukamy ukrytych znaczeń SŁÓW. A jeśli używamy słów wbrew ich znaczeniu leksykalnemu, to ma to czemuś służyć.
Ale na litość - nie temu, żeby odebrać słowom ich wartość, ale raczej szukać ich głębi, znajdować wieloznaczność - nie odbierając im ich właściwego sensu.
Ale może ja się nie znam. Jestem tylko amatorką, idealistką.

Anielska Łza
2021-04-22
Tak mnie jakoś czasami nachodzi, że może moje pisanie naprawdę tylko psu na budę i takie chwile słabości zdarzają się chyba każdemu poecie... W świecie rzeczywistym otaczają mnie ludzie, którym z poezją nie po drodze, którzy pytają, "ile mi płacą za pisanie wierszy?" i ci sami ludzie nie rozumieją, dlaczego wolę rozmawiać z ludźmi, zgromadzonymi tu na Portalu, o wrażliwości podobnej do mojej, niż z nimi...

Baba-Goga
2021-04-22
Poezja, sztuka ma swoje prawa. Szuka nowych źródeł wyrazu. Czasem przerysowania, czasem cieniowania, kontrastu. Dotyczy to także słów. Ale co innego świat rzeczywisty, o ile taki jeszcze istnieje. Może żyjemy w Matriksie.
A gdyby słowa były nic warte, to psu na budę nasze pisanie. Tylko dla rozstrząsania własnej wrażliwości, bicia piany?
To ja się chyba wypisuję.

ZaspanyV
ZaspanyV
2021-04-22
Nadużyte słowa, są jak wyświechtany i rozciągnięty sweter, który nakładamy na różne osoby bo chcemy je (te osoby) właśnie w nim widzieć. Myślę że najlepiej by było nakładać tego typu swetry tylko na kilka osób, które chcą je nosić - bo wtedy będzie przylegać do nich i coraz bardziej dopasowywać/otulać. Komu można, a komu nie, zaufać że go nie poplami, albo nie zdejmie ? Ciężka sprawa... Pozdrawiam :D Zaspany


Baba-Goga
2021-04-22
Tylko kto nadużywa słów? Kto nazywa:
miłością - chwilowe zauroczenie,
tolerancją - żądanie zachwycania się nad swoimi wyborami, sposobem życia
związkiem - spotykanie się na seks, bez minimum wymiany myśli,
życiem - wegetację duchową w pięknej oprawie,
wolnością - samowolę,
faszystami - wrogów politycznych,
itd, itp?
Nadużywanie słów to domena tych, co chcą przebić się do świadomości, zaistnieć w mediach, socialmediach. Żyją powierzchownie i nie znają znaczenia słów. Co gorsza, jest im ono obojętne.
Pozdrawiam.

sisy89
sisy89
2021-04-22
No właśnie, jak...?
Nikt teraz nie przejmuje się takimi banałami, niestety...
Pozdrawiam serdecznie :)


Baba-Goga
2021-04-23
Bo dobro generalnie wydaje się nudne. Bez fajerwerków, bez spektakularnych wydarzeń, zwrotów akcji - co to byłaby za fabuła? Kto chciałby to oglądać?
Nie potrafimy pokazywać takich wartości, jak wierność czy prawda w przekonujący sposób, więc się banalizują. Łatwiej w żartach mówić, że kłamstwo 1000 razy powtórzone staje się prawdą, a potem po prostu w to uwierzyć.
Pozdrawiam ciepło.

sisy89
2021-04-22
Tak. Często to, co ma wartość, nie jest dostrzegane, dlatego tak napisałam. Ludzie szukają nie wiadomo czego, porzucając to, co naprawdę jest dobre, choć może nieco nudne czy niepozorne...

Baba-Goga
2021-04-22
A może to nie są banały?
Skoro przez tysiąclecia miały wartość, to może jednak...

TESSA
TESSA
2021-04-22
nie pytaj 'jak żyć'. żyj w swoich wartościach, na przekór wszechogarniającemu marazmowi Goga. buziaki :)


Baba-Goga
2021-04-22
I tak właśnie staram się, a że czasami o tym także piszę, to po to, że by pokazać, że da się.
A że czasem pod górkę? W każdym razie wzwyż :-)
Uściski serdeczne.

Marek Żak
Marek Żak
2021-04-22
Wierność, prawda, dobro są ważne, ale ich erozja zaczęła się za komuny, gdy słowa zaczęto stosować według uznania i wygody, więc przyjacielem był okupant, ludzie AK stali się karłami reakcji, demokracja socjalistyczna oznaczała brak demokracji, wybory - parodią, patriotyzmem była przynależność do PZPR i tak dalej. Słowa przestały znaczyć cokolwiek. Pozdrawiam


Baba-Goga
2021-04-22
A ja mam nadzieję, że są jeszcze tacy, dla których te słowa jeszcze mają znaczenie.
A co do źródeł erozji, to ta komuna dzisiaj trwa, nazywa się tylko inaczej . Mówią - "demokracja liberalna", ale poczytaj, jakich idoli mieli dzisiejsi bonzowie z PE. Che, Trocki, Marks i inni. W krajach zachodu współcześnie Marksowi stawiają pomniki.
Dzisiaj ma tylko inaczej zdefiniowaną walkę klas.

Phil Insomnia
Phil Insomnia
2021-04-22
O te wartości mało kto teraz dba. Tak jak piszesz, wszystko jest płytkie, banalne, brak głębszego zrozumienia wśród ludzi. Ludzi przypominających emocjonalne roboty. Pozdrawiam serdecznie: )


Baba-Goga
2021-04-22
Bo po płyciźnie łatwiej się chodzi, a mamy pokolenie leniuchów i w rozumieniu fizycznym, ale także intelektualnym, i duchowym. To zwykle jakoś dziwnie się wiąże z poprawą materialnego bytu. Wtedy człowiek skupia się coraz bardziej na sobie i swoich potrzebach, a raczej zachciankach. Mieć jest ważniejsze niż być, a jeszcze ważniejsze - pokazać się.
Dziękuję za Twoją obecność.

LidiaM-9
LidiaM-9
2021-04-22
Niestety, dzisiaj większość wartości się zdewaluowała. Brakuje prawdziwych autorytetów, wzorce już nie te, słowa lekko rzucane na wiatr straciły wagę. Coraz mniej "świętości", króluje cynizm i płytkość. Świat zmierza ku schyłkowi.Nawet życia się dziś nie szanuje. Płakać się chce...


Baba-Goga
2021-04-22
Niełatwe czasy. I tym bardzie potrzeba stanowczej obrony tego, co ważne, a przynajmniej mówienia o tym, nieustannie. Może wreszcie ktoś usłyszy głos wołający "na puszczy". Dla mnie to są ważne sprawy i dlatego wciąż do nich na różne sposoby wracam w moich utworach.
Pozdrawiam Cię Lidio - nie damy się :-)

matka
matka
2021-04-22
Bardzo smutny wiersz, niestety ludzie młodzi tracą radość życia, brak im entuzjazmu,
idei , są bardzo zagubieni .Dlaczego tak się dzieje?
Ja bym odpowiedziała że przez brak bożych zasad i wartości w życiu ,które są przecież
również ludzkimi.Pozdrawiam Irena


matka
2021-04-23
Witaj, moim zdaniem Trafiłaś w sedno sprawy ,odrzucanie zasad
bezpieczeństwa -nie jest wolnością a zgubą.
Miłego wieczoru Irena

Baba-Goga
2021-04-22
Wszyscy potrzebujemy uniwersalnych prawd, ale one właśnie są najbardziej kwestionowane.
Ludzie rozumieją swoją wolność, jako oderwanie od zasad, które ich krępują. Nie zdają sobie sprawy, że granice to też bezpieczeństwo.

Beata1
Beata1
2021-04-22
No właśnie, jak przywrócić wartość słowom...
Może dlatego jak grzyby po deszczu mnożyli się kucharze od wielu lat. Bo smakując potrawę wiemy czy jest słodka, słona czy pikantna. Możemy nie znać jej nazwy ale czujemy smak, zapach, polegamy na swoich zmysłach, na prostej wiedzy i doświadczeniu.
A co z dzisiejszą nowomową? Dyskusje jakie szaty ma nagi król. Jedni mówią że czerwone, drudzy że zielone, trzeci że na pewno niebieskie a kto powie że przecież król jest nagi i nie ma szat, jest głupi. To kto chce być głupi, tworzą się więc teorie że kolor szat zależy od patrzącego, jego miejsca urodzenia, wykształcenia, doświadczenia, wyglądu. I tak powstają namiastki piękna, prawdy i dobra jak pola minowe pod tych którym to nie wystarcza.
Wypowiedziałaś tym wierszem również moje obawy i troskę.
Pozdrawiam serdecznie :)


Beata1
2021-04-22
To prawda, kultura i nauka też wspiera ten infantylizm. Jednostki niepokorne, starające się służyć prawdzie są marginalizowane a ich autorytet naukowy, ich doświadczenie życiowe niejednokrotnie podkopywane.
Dziękuję za tak mądry, wyczerpujący komentarz w odpowiedzi na mój.

Baba-Goga
2021-04-22
Prawdę piszesz i bardzo podoba mi się odniesienie do kwestii kulinarnych. Smak jest wyznacznikiem polegania na zmysłach. Dziś mówi nam się, że nie możemy temu wierzyć. Co więcej nie możemy wierzyć także temu czego dowodzi nauka (biologia, anatomia). Problem w tym, że niemal cała dzisiejsza kultura, a nawet i nauka relatywizuje to, co kiedyś było obiektywne. Ponad wszystko wynosi się indywidualizm i odczuwanie pojedynczego człowieka. Jeżeli dziś czuje się stokrotką, a jutro będzie czuł się słoniem, to ma do tego prawo i wszyscy muszą to prawo respektować i zwracać się do niego jak do stokrotki lub jak do słonia, jeśli sobie tego życzy.
I to samo z innymi wartościami - np. prawdą nie jest to co jest obiektywne, tylko to, co ktoś uzna za prawdę.
Z pewnością jest to także żniwo ogólnego nieuctwa. I tak wygląda ten świat. Trzeba ratować co się da zanim i nam zabronią mówić, że król jest nagi.
Pozdrawiam ciepło.

ZOLEANDER
ZOLEANDER
2021-04-22
Przykre ale chyba tak właśnie jest... moc pozdrowień


Baba-Goga
2021-04-22
Pozdrawiam ciepło.


Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności