X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

ballada o człowieku zwanym kain

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2023-10-14 06:26
ballada o człowieku zwanym kain

to ten sam sen synu w zakładzie o zamkniętych myślach
w którym nawet zagubiony włos jest przypartym
do muru wrogiem wolnej przestrzeni już zapomniałeś
czy śnisz czy jesteś wśród jeszcze niewyśnionych
w czterech kartkach papieru nie ma nic oprócz wiary
w codzienność w zapożyczanie zieleni z cudzych obrazów
w potoki wody słusznie biegnące z gór w idiotyczne sny
zamilcz ze mną od wszelakich złych myśli i wspomnień
milcz czternastego dnia miesiąca kiedy ester
w tysiącach liczy swoją armię ocalonych
milcz także jej zdradę tak właśnie działa śmierć
spójrz w senne oczy i jeśli zobaczysz w nich
swoje odbicie będzie to znaczyło że wokół nie ma nic
patrzysz przez łzy zanosisz słowa między ludzi
w których są zamknięte przykrość i strach
a abel jest jedynym wykrzyczanym do ciebie mostem
musisz pozbyć się wątpliwych czułości i gniewu
w obliczu prawdy i błędu unieść wzrok ponad plonami
którymi każdego dnia zapełniamy nasze ręce



widziałam jak palił się orzech wgryziony korzeniami
w dno o którym muszę pamiętać paliły mnie policzki
dłonie chciały dotykać ale ból sprawiał mdłości
któż by wytrzymał taką inność kiedy nic co jest w nas
przenigdy się nie zmieni widziałam sterty ciał
w różnych kolorach czasu który jeszcze może się odmienić
dlatego mów do niego ojcze cokolwiek to teraz i tutaj znaczy
bowiem otrzymałam mężczyznę u źródeł mojej śmiałości
i pomimo błędów z których nigdy nie czerpał wiedzy
uczyń kaina bezwzględną drogą niech opatrzność czuwa nad nim
nad jego żoną i synem nad miastem ku czci żywych



p.s. (wiersz posiada także wersję dźwiękową - zapraszam do wysłuchania)

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
3 razy

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


rzabaprzezrz
rzabaprzezrz
2023-10-14
No cóż, czytam z przekonaniem, ze autor wie, co ma na myśli, ja jego myśli i skojarzeń nie wyśledzę. To, co szczególnie zwróciło moją uwagę, to nawiązanie do historii z Księgi Estery, przez co przyszło mi na myśl, ze wiersz ten być może nawiązuje do sytuacji konfliktu w Palestynie, gdzie odwet Izraela jest straszną, krwawą zemstą. Poza tym, ja nie rozumiem, dlaczego są zarzuty odnośnie długości wersów, wielkiej litery i znaków interpunkcyjnych- to przecież swobodny wyraz artystyczny. To takie moje pierwsze na gorąco wrazenia, ogólnie wydaje mi sie to bardzo intetresujące, niestety, musze spadać. Posłucham później, to też mnie ciekawi, tez nagrywałam niektóre swoje wiersze, i to juz jest z pewnością interpretacja. Pozdrawiam:)


rzabaprzezrz
2023-10-14
Posłuchałam, świetnie się słucha, tylko razi mnie wyrażenie "idiotyczne sny", zresztą miałam wrażenie, ze lektor też miał z tym problem. Tak jak i z zakończeniem, bo brzmi tak, jakby coś miało być dalej. Oczywiście szkoda, że nie przeczytałeś sam, usłyszelibyśmy Twój zamysł. Treść się trochę różni, przypuszczam, że już po nagraniu dokonałeś zmian. Pozdrawiam ciepło:)

Michał<sup>(*)</sup>
Michał(*)
2023-10-14
Jest w tym tekście tyle metafor w których można się zagłębić, że jedno dwa czytania plus odsłuch, znakomicie wyrecytowanego wiersza to za mało.
Zastanawiam się czy do recytacji konieczne były podpowiedzi Autora. To jak lektor (może sam Autor czytał?) rozmieścił znaki interpunkcji podczas czytania różni się od tego jak ja przeczytałem tekst.
Jeśli chodzi u układ wersów. Czy czytany trzymając telefon w pozycji poziomej jest zgodny z autentycznym zapisem?
Dzisiaj akurat czytałem w kobiecym piśmie żony ciekawy artykuł o zazdrości. Między innymi o tym jak uczyniła potężnymi władców, którzy zazdrościli innym władcą. Ma to miejsce w mojej opinii do dziś w polityce.
Twój wiersz w pewnym sensie broni Kaina, którego postawa jest kategorycznie potępiona. Pokazanie motywów i wewnętrznych ,, zgrzytów" które nim kierowały w jakimś stopniu mnie przynajmniej zmusza do odrobiny współczucia.
,, któż by wytrzymał taką inność kiedy nic co jest w nas
przenigdy się nie zmieni"
Jego los wydaje się przesadzony, a grzech którego się dopuścił musiał być znany przez Wszechwiedzącego.
Modląca się o syna matka jak domniewam ( myli mnie: ,, bowiem otrzymałam mężczyznę u źródeł mojej śmiałości" chyba że mówi o Adamie?) okazuje cechy kochającej rodzicielki, która potrafi bronić nawet mordercy i takie cechy mają matki do dziś, ale tu sytuacja jest inna syn zabił syna.
Czy człowiek w tym przypadku kobieta Ewa) która dopuściła się największego z grzechów jest w stanie łatwiej zrozumieć grzesznika?
Posłucham jeszcze raz na spokojnie i doczytam informacje o biblijnych braciach, bo może źle odczytuje ten znakomity wiersz.
Pozdrawiam.


finch
2023-10-14
Witaj... Cieszę się, że tak wlasnie odebrałeś wiersz, to budujące. To właśnie chciałem przekazać. Interpretacja jest dziełem lektora, sam przeczytałbym trochę inaczej. Ale tak czy tak wiersz zyskuje trochę inną jakość odczytany przez "fachowca"😉 Chciałem zrozumieć życie Kaina po zabiciu Abla... Ułożyło mu się, ale jak wpłynęło na jego jakość bie dokonca wiemy. Jest postać matki, straciła syna a mordercę kocha miłością matczyną. Nie oceniam , bo nie da się tego zrobić. Nie wiemy czy Kain nie urodził się tylko z takim boskim planem - by zabić brata.. Filozofia podpowiada różne możliwe zakończenia (jesli można tak napisac). Dziękuję za poświęcony czas🙂 chciałbym się jakoś rozwinąć, ale jestem w podróży i czas w takich chwilach biegnie szybciej niż zwykle. Dzieki😊

ajw
ajw
2023-10-14
Zdecydowanie lepiej posłuchać wersji dźwiękowej, ponieważ zapis tego wiersza, jak dla mnie, jest niewłaściwy. Mówię swoje zdanie, choć jestem tylko zwykłym odbiorcą. Wyłapałam też dwie różnice w treści (w czytaniu i zapisie).
Treść mocno przeładowana, za czym nie przepadam, ale intelektualnie bardzo ok. Pozdrawiam :)


ajw
2023-10-14
Chris (przepraszam finch, że pod Twoim wierszem) - już sobie wyjaśniliśmy z Autorem dlaczego są takie a nie inne frazy. Ja nie czytam w telefonie, ale na laptopie, bo tak lubię i też są pocięte przez system. A co do małych liter i braku interpunkcji to tak się teraz pisze i nie powinno to być zarzutem. Ja też tak często robię, bo po prostu lubię.

Michał<sup>(*)</sup>
2023-10-14
Chcesz powiedzieć że zapis Autora jest gorszy od tego, który narzuca z góry format tej strony :)))))
Długimi wersami pisał też Piotr, którego skutecznie pozbswiłeś możliwość publikowania swojej świetnej poezji na portalu.
Nie pozdrawiam:(

Chris<sup>(*)</sup>
2023-10-14
Czołem finch :) Zgadzam się z ajw że zapis Twojego wiersza jest niewłaściwy. Nie stosujesz interpunkcji ani wielkich liter co jest rzucaniem kłody Czytelnikowi. Dwa, pierwszy raz widzę takie wersy "tasiemce" na portalu. Są monstrualne.
Jednak nie jest to problemem. Obróć smartfona o 90 stopni (musi być włączone autoobracanie) i każdy Twój wiersz, nawet ten tasiemiec (wybacz nazwę) zostanie wyświetlony praktycznie 1:1.
Po prostu na portalu to Czytelnik decyduje jak czyta wiersz i jak mu wygodnie.
Poza tym przed publikacją kliknij link do wiersza i zobaczysz jego podgląd. Ja dzięki temu świadomie łamię wersy i to bardzo często z korzyścią dla wiersza bo tzw. jedyny wygląd wiersza to pierwszy kod w umyśle Poety a gdy oko ochłonie nagle widać inne korzystne zapisy formy.
Pozdrawiam i niech moc będzie z Tobą :)

ajw
2023-10-14
Tak też myślałam. Ja też mam wiele wierszy, które po cięciu przez "system" mają wersy kompletnie od czapy (też lubię szerszą wersyfikację, dającą zupełnie inne możliwości), ale znając ten szkopuł staram się przed publikacją skracać wersy, żeby mi "system" nie podzielił po swojemu. Niestety, czasem daje zupełnie inny efekt od zamierzonego i wiersz traci na odbiorze. Tak czy siak dobrze przed opublikowaniem zobaczyć najpierw podgląd :) Co do ballady masz rację :)

finch
2023-10-14
Hej😁 Dzięki za odwiedziny, bo to rzadkość po moimi wierszami... Na swoje usprawiedliwienie co do zapisu mam tylko to, że długość wersów i ich "przyciecie" ustala system tej strony. W oryginale są zapisane zgodnie z kontekstem i dużo dłuższe. Nie wiem dlaczego tak się dzieje. Wierszy dłuższe niż kilka słów są poprostu dzielone. Bardzo często to utrudnia odbiór i burzy kontekst. No ale cóż nic na to nie poradzę.
Co do przeladowania treścią, to jest to "ballada" i z założenia bedzie dłuższą i niosąca wiele więcej szczegółów niż wiersz bazijacy na krótszych myślach. Ballada to już opowieść wymagająca treści 😉 Pozdrawiam serdecznie. Dobrej soboty 😊


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności