X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Małgorzata Porete w płomieniach

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2021-03-29 19:21
Małgorzata Porete – mistyczka, autorka dzieła „Zwierciadło dusz prostych”, 1 czerwca 1310 roku na placu Grève w Paryżu wraz z jej dziełem spalona na stosie; skazana na śmierć przez Katolicką Inkwizycję; wykonanie wyroku poprzez spalenie na stosie przekazano władzom świeckim;

Rozumiem, że musieli ciebie spalić,
bo przecież nie przystoi kobiecie
szukać Boga na swój kobiecy sposób,
poza instytucją Kościoła mężczyzn
ubranych w przydługie szaty,
pochylonych nad poważną opinią
dwudziestu jeden teologów.

Skoro palenie kobiet było wtedy
dość powszechnym męskim obyczajem,
nie dziw się, że spotkało to ciebie,
pogrążonej w naiwnym przekonaniu,
że słowa o miłości nie mogą przecież
zamienić ciała w spalone truchło.

Tylko dlaczego spalili razem z tobą
twoją książkę, niczemu niewinną,
z której ani krew, ani krzyk rozpaczy,
ani skarga, nie mogły się wydostać,
więc i efekt był marny dla gawiedzi
ciekawskiej zebranej pod stosem.

Dymu niewiele więcej, a litery jak ryby,
nie mają głosu, by zapłakać, nawet te
z pięknego starofrancuskiego języka.
W popiele nie było po nich śladu,
a nie wiem też, czy paryskie niebo
uroniło choćby kroplę deszczu.



autor

Ocena wiersza

Wiersz nie został jeszcze oceniony.

Oceny tego wiersza są jeszcze niewidoczne, będą dostępne dopiero po otrzymaniu 5-ciu ocen.

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Bronisława Góralczyk<sup>(*)</sup>
Nadzieja w tym, że coś takiego już nigdy nie będzie miało miejsca - choć historia lubi się powtarzać... oby nie!
Pozdrawiam serdecznie :) B.G.


Kornel Passer
2021-03-30
Stosów już nie będzie, ale ostracyzm za "inne" poglądy wciąż jest w modzie, a niewielu spostrzega w tym zjawisku tego samego ducha, który kiedyś zapalił stosy,

dla swoich Wochen<sup>(*)</sup>
👍 mocny, Tak to już , że ludzie wolą spalić, niż starać się zrozumieć.


Kornel Passer
2021-03-30
Dzięki za Twoją opinię. Masz rację w swojej uwadze. Staram się zaciekawiać. Czasem to się udaje.

Staszek Żłobicki
Trochę szkoda, że coś co można nazwać niesprawiedliwościa czy przemocą, zawężasz do inkwizycji. Czy nie gorsze rzeczy działy się w czasie wszystkich wojen i chyba szczególnie podczas II Wojny Światowej, czasach stalinizmu czy w nie tak odległych latach umacniania władzy ludowej w Polsce? Wygląda na to, że bardziej przemawia do ciebie pojedynczy wypadek niesprawiedliwości, niż setki tysięcy w czasach nowożytnych. Ale ciekawy jest portret psychologiczny bohaterki lirycznej. Pozdrawiam.


Kornel Passer
2021-03-30
Wybacz, ale mam wrażenie , że masz problemy z prostą logiką. Przeczytaj sobie swój pierwszy komentarz pod tym wierszem, w którym napisałeś o krzywdach w "umacnianiu władzy ludowej". To miałem na myśli mówiąc, że piszesz "o komunie". Istotnie mówimy rożnymi językami i kontynuowanie rozmowy jest bezcelowe , ale to nie ja ja zaczynałem.

Staszek Żłobicki
Teksty o komunie? Zaczynam mieć wątpliwości czy mówimy tym samym jezykiem, więc kontynuowanie rozmowy jest bezcelowe. Łączę pozdrowienia.

Kornel Passer
2021-03-30
Mój wiersz nie miał na celu zajmowania się jakimś proporcjami krzywd. Temat Inkwizycji wpisuje się w moje szersze zainteresowania tematyką religii, wiary , Boga, zła , dobra i prawdy i fałszu. Wynika to z moich zainteresowań historia , filozofią i religią. Napisałem z tego zakresu wiele wierszy , wiele z nich jest też na tym portalu. Mam tu wiersz o Apostole Pawle. Mam też wiersze , które są modlitwami. Niedługo mam zamiar opublikować wiersz "Przemienienie Pańskie" i zapraszam Cię do jego lektury. To Ty próbujesz ze mnie zrobić jakiegoś demona walczącego z Kościołem, a Twoje dziwne teksty o komunie już zupełnie są dla mnie niezrozumiałe a w kontekście moich wierszy, wybacz, ale wręcz mnie śmieszą. Pozdrawiam.

Staszek Żłobicki
O żadnym obowiązku nie pisałem, zauważyłem tylko, że kolejny raz poruszasz temat inkwizycji, przedstawiając ją jako zło wcielone, pomijając fakt, że prawo stanowią ludzie w określonej rzeczywistości i bywa egzekwowne czy się to komuś podoba czy nie. Czy np. Kodeks Hammurabiego był sprawiedliwy i czy znalazł kontynuację? Czy sądy inkwizycji dalej egzystują? Oczywiście nie kwestionuję Twojej intencji napiętnowania w jakiś sposób krzywd, które wyrządziła, ale pozwolisz, że zachowam inne wyobrażenie proporcji krzywd, które ludzie ludziom wyrządzili w historii ludzkości. Łaczę pozdrowienia.

Kornel Passer
2021-03-29
Bardzo dziwna opinia. To wiersz o konkretnej rzeczywistości, a ja nie mam obowiązku pisać historii całego świata. Gdybym miał taki obowiązek , to wtedy mógłbyś użyć w stosunku do wiersza określenia o "zawężeniu". A tak jest to sformułowanie nielogiczne i nieuprawnione i to w stopniu znacznym. Tematyka moich wierszy, jak to łatwo sprawdzić jest całkiem spora , i nie chwaląc się, chyba większa od Twojej. Mój wiersz nie obejmuje też cierpień pigmejów z powodu niskiego wzrostu więc i w tym sensie jest "zawężeniem" tematu.

Marek Żak
Marek Żak
2021-03-29
Będąc mistyczką weszła w konkurencję z sacrum kościoła, a do tego napisała książkę, mającą uzasadnić jej tezy. Do tego była kobietą, Palono nie tylko kobiety. Mistrz Templariuszy podobnie skończył, teoretycznie tez za herezję, ale w tle była wielka kasa. Pozdrawiam


Kornel Passer
2021-03-29
Masz racje Marku, palono również mężczyzn i to wielu, ale wątek kobiet ma szczególny , bolesny wymiar. Patrz temat: czarownice. Ten wątek kładzie się szczególnym cieniem na męska historię i ten wątek tu poruszyłem. Porete była beginką ,a więc członkinią niezależnej wspólnoty, która związek z Kościołem miała luźny. Tym bardziej drażniło to władze Kościoła , a głównie Wielkiego Inkwizytora Paryża.

maciejka
maciejka
2021-03-29
Piękny tytuł miała książka, może właśnie chodziło o prostotę? Może za bardzo przypomina to Jezusa? Dlatego musiała zostać spalona?
Tak łatwo wszystko człowiek niszczy. Bardzo łatwo.


maciejka
2021-03-29
Dla mnie niszczenie jest synonimem słabości - niszczenie, w tym i palenie. To najłatwiejsze, co można zrobić. Boimy się, więc niszczymy. Budowanie jest siłą.
Ale już zmykam :-) Dziękuję za rozmowę :-)

Kornel Passer
2021-03-29
Nie odbiegasz o tematu wiersza, aczkolwiek to jednak jest wiersz , a nie traktat historyczny, więc najbardziej mi zależało na uchwyceniu pewnego nienazwanego i dramatycznego klimatu , który dało się zebrać z tego zdarzenia . Sporą rolę w wierszu, przez pewną przekorę, pełni spalona książka.

maciejka
2021-03-29
Tak, zgadzam się z Tobą, że ludzie, ale oni wchodzą w schematy i gubią się często w nich, a czasem widzą korzyści finansowe w konkretnym działaniu. Mnie bardziej interesuje, kiedy te mechanizmy zaczęły się tworzyć i dlaczego aż tak są silne. Co na to wpływa? Czy nie przypadkiem zastraszanie? Czyli coś, co rządzi nami od roku? Może właśnie chodzi o to, byśmy się bali? Wtedy człowieka łatwo pokonać. I można działać, jak się chce. A przecież to lubią ludzie władzy. Brak kontroli.
Ale za bardzo odbiegłam od wiersza, mam nadzieję, że się nie gniewasz.

Kornel Passer
2021-03-29
Mechanizmy też tworzą niestety ludzie. Nie jestem niczyim sędzią ani oskarżycielem, lubię tylko pokazywać prawdę o rzeczywistości, w której żyjemy i nie przepadam za ahistorycznym podejściem do literatury. Dla mnie nasza cywilizacja jest całością obejmującą zarówno dobre jak i złe rzeczy, zarówno to, co wydarzyło się wczoraj jak i 300 lat temu. Nie potrafiłbym pisać tylko o własnych emocjach i o swoim podwórku, bo na dłuższą metę to byłoby nudne.

maciejka
2021-03-29
Władza z reguły jest bezduszna - nie zawsze jest to wina ludzi, którzy ją stanowią, ale często mechanizmów, które nią rządzą. To jednak schematy - czyli zasady - decydują za nią. A ludzie? Są tylko pionkami - albo się podporządkują, albo znikają. Nikt z władzą nie wygra - może odnieść moralne zwycięstwo, ale nie fizyczne.

Kornel Passer
2021-03-29
Coś jest w tym , co napisałaś. Walka z z bezdusznymi mechanizmami władzy to pewien stały rys w historii i dotyczy nie tylko Kościoła, ale i również mechanizmów tkwiących w innych instytucjach. Jezus też stanął wobec mechanizmów establishmentu żydowskiego i wobec rzymskiej potęgi. Ten wiersz jest kolejną moją, pewnie nieudaną , próbą przebicia się na portalu z tematyką przekraczającą subiektywne doznania psychiczne . Pozdrawiam i dziękuję za Twój komentarz. Po Pozdrawiam.


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności