X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

TRZY OBLICZA POKOJU – odsłona 3: Wałęsa

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-03-21 00:11
LAUR – NIEWDZIĘCZNOŚĆ

gdy Wałęsie dano Nobla
to nie za huk
nie za minę z ekranu
nie za wojnę na słowa
lecz za upór
który nie potrzebował czołgu
bo umiał mówić spokojem

nie odebrał go sam
bo takie były czasy
że nawet nagroda za pokój
miała na granicy „stop”
i paszport musiał przejść
przez strach

więc nagrodę odebrała historia
razem z rodziną
a on został tam
gdzie wolność jeszcze mówiła
szeptem zza stoczniowej bramy
i przez zaciśnięte zęby

dziś za to odbiera coś
na co wcale nie zasłużył –
obelgi
rzucane przez tych
co najgłośniej krzyczą
a najciszej znaczą
co z pamięci robią pałkę
a z niewdzięczności – sport narodowy

łatwo pluć na symbol
trudniej samemu
stać się choć jego namiastką

bo są ludzie
którym historia dała miejsce
nie za to
że byli bez skazy
lecz za to
że w godzinie próby
nie byli mali

i chyba to boli niektórych najbardziej:
że Nobla
nie mógł odebrać własną ręką
a obelgi
odbiera dziś
bez kolejki

lecz medal rdzewieje wolniej
niż język oszczerstw
a zasługa
nie maleje od krzyku
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
15 razy
Treść

6
10
5
3
4
2
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
12
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


TheRamones
TheRamones
2026-03-26
To bohater zbiorowy, bez wchodzenia w polemikę, bo zwyczajnie jestem słaba w te klocki, tym bardziej, że byłam smarkata gdy to się działo.

Nobla tak, a pozostałej dwójce...
co najwyżej Nagrodę (za przeproszeniem) Jobla.


sturecki
2026-03-26
Mniej więcej taką konfrontację "pokoju" miałem na myśli pisząc ten cykl. Bezsprzecznie Wałęsa na Nobla zasłużył.
Pozdrawiam.

Gminny Poeta
Gminny Poeta
2026-03-21
Oj widzę że starasz się wejść w buty męża obocznościowego i oceniać ludzi patrząc na nich swoim nastawieniem. Prawdę mówiąc dwie dekady temu moje nastawienie było podobne jednak czas mija i przy okazji oczy się szerzej otwierają. Wiele informacji dociera do uszu takich z którymi nie da się polemizować. Tych których nie uda się zmienić zamknięciem IPN. Powiem Ci tak że jedynie krowa ciągle żre trawę i zawsze będzie z tego szczęśliwa. A co do samej osoby to bardziej od roli w danym momencie w którym został postawiony przez ślepy los cenię umiejętność przyznania się do swoich win. Choć właściwie mnie to do niczego nie jest potrzebne gdyż wszyscy mamy coś za skórą jednak trwanie w kłamstwie i robienie z ludzi idiotów to nigdy nie przynosi rozsądnych rezultatów. Tu nie chodzi o żadna niewdzięczność czy coś w tym rodzaju. Powiem Ci tak. Jest pewien były piłkarz który był dla mnie półbogiem Nazywa się Włodzimierz Lubański. To trwało do czasu gdy wyszedł z roli piłkarza i ruszył by wspierać przy wyborach Komorowskiego. Ale wracając do Wałęsy. gdy się zajmuje miejsce z jednej strony muru i dodatkowo rzuca kamienie na druga stronę to nie można liczyć na to że samemu sie kamieniem nie zarobi. Nigdy nie myślałem że będę bardziej od niego szanował tego który nawalony tańczył brake dance na grobach Polskich Oficerów. Ale chyba tak jest.. Głosowałem na Wałęsę i się tego nie wstydzę gdyż właściwie nie miałem wyboru jednak dziś uważam Twoje zamiłowanie za coś niezrozumiałego. Pozdrawiam


sturecki
2026-03-21
Zawsze oceniamy ludzi, patrząc na nich swoim nastawieniem.
I rozumiem to, jak z czasem każdy z nas dokłada do obrazu nowe fakty – i czasem bardziej boli brak rozliczenia niż same dawne czyny. Mój tryptyk miał pokazać trzy różne oblicza pokojowej nagrody od Nobla. Dwie pierwsze tylko hipotetyczne, a trzecią rzeczywiście przyznaną. To było celem głównym. A moje zdanie o każdej kandydaturze było tylko tłem dla komisji złożonej z czytelników. Niech teraz wyciągają wnioski i decydują.
Pozdrawiam.

dawid77
dawid77
2026-03-21
Oceniam Go pozytywnie , był prostym człowiekiem i walczył i także miał prawo się w jakiejś tam chwili przestraszyć .


sturecki
2026-03-27
Właśnie tak - najłatwiej domagać się herosa bez rysy od człowieka, który sam niczego nie dźwigał, a Wałęsa jednak dźwigał kawał historii, nie mit.

dawid77
2026-03-27
Ta.Mógł także w chwili słabości nie zachować się jak Typpwy Heros z wyobrażeń tych co nic nie robią

sturecki
2026-03-21
Ta. Był zwykłym człowiekiem w niezwykłym czasie – i właśnie to, że się bał, a mimo to działał, robi największą różnicę.

Motylek78
Motylek78
2026-03-21
o Wałęsie znane mi są różne historie
jak każdy kto dostał się na szczyt
musił dostać swoje opowieści dobre i złe
jednak myślę że jego zasługi
trzeba doceniać
LAUR – NIEWDZIĘCZNOŚĆ - doskonale to odzwierciedla
Pozdrawiam serdecznie 🦋


sturecki
2026-03-21
Dokładnie – czas nie kłóci, tylko ludzie, więc wszystko zaczyna się i kończy na tym, jak chcemy ze sobą mówić.

Motylek78
2026-03-21
rozmawiać zawsze można spokojnie
to nie zależy od czasu- dziś czy jutro
tylko od ludzi którzy rozmawiają...

sturecki
2026-03-21
Na szczycie zawsze zbiera się i laury, i kamienie – ale to pierwsze zostają w historii, a drugie tylko chwilę hałasują. Sam często głoszę tezę i obserwuję ją w praktyce życia, że każdy sukces ma swojego wroga.
Myślisz – da się jeszcze dziś spokojnie rozmawiać o takich postaciach bez tego „rzucania kamieniami”?

LydiaDel
LydiaDel
2026-03-21
Niezaprzeczalne są jego osiągnięcia i przyczyniły się do upadku systemu komunistycznego w Polsce i zmian w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Nie wiadomo, gdzie byśmy dzisiaj byli, bez jego odwagi, bez jego przywództwa.
Lech Wałęsa walczył o wolność mimo zagrożeń, z których doskonal zdawał sobie sprawę. 6/5 Serdecznie pozdrawiam.


sturecki
2026-03-21
Bez względu na spory – trudno nie uznać, że w tamtej chwili był tam, gdzie wielu bało się stanąć, i zrobił to, co zmieniło bieg wydarzeń.
A jak myślisz – dziś bardziej pamięta się tę odwagę, czy jednak wszystko przykrywają późniejsze oceny jego osoby?

PIERRE
PIERRE
2026-03-21
Wybacz Staszku ale nawet nie czytam komentarzy, bo będzie ich tu jeszcze więcej..
Piszesz o tamtej chwili..pamiętam dzień wprowadzenia stanu wojennego,
pamiętam pewien poniedziałek i pełną teczkę ulotek, które musiałem oddać wystraszonej nauczycielce, pamiętam rozmowy w rodzinie prowadzone przez ciotkę zakonnicę, która przypominała o Matce Bożej w stolicy Rosji i trwodze- a była we Lwowie, gdy pod okupacją jedną i drugą kontynuowała studia farmaceutyczne..
Pamiętam, jak mówiła ,,dzika rasa" i do mego brata porównywała, który był żywym złotem..
Pamiętam jednak wiele lat potem ,,okrągły stół" i wybuch nadziei i papieża pielgrzymki i Matkę Bożą na klapie..i dalsze odwrócone losy i naród, jak ,,wybrany" na pustyni, co ,,szemrał" i cielca zachodu odlał..
Pamiętam wojnę partii tak wielu i kampanie wszystkie ,,przeciw" i już nigdy ,,za"..
Pamiętam II Jałtę w Białym Domu- gdy nie biłem brawa po słowach - ,,My Naród"- bo zwyciężyła wówczas nie Polska a siła i konieczna- mamona!
ale masz rację- nie chcę pamiętać ani Miodowicza, ani Urbana ani pół dnia nawrotkach w kolejce po mięso, którego nie ma..nie chcę pamiętać jedynej podróży do Bułgarii orient-ekspresem, jako jedynej, ani ,,nawet panu nie podam nogi" do najmłodszego prezydenta później..
Nie nie pamiętam tego wszystkiego- mam narodową cechę, bom Polak- co pamięć ogranicza do tego co jem i gdzie jestem..
Tak to nie ja byłem i nie ja wtedy żyłem- zapomniałem kim jestem i dzięki komu mam imię- mały Polak z małymi problemami tak szumnie otwieranymi wobec wszystkich i wobec tych, co się śmieją z naszej małości i historii- tak to My- naród Wielki-małych!


ps. jak widzisz- rozlałeś..lub ktoś powie- kijem po całym mrowisku rozgarnąłeś..
Dziękuję:))


sturecki
2026-03-22
Rozsądnie ... Najpierw nie było czego sobie przypisać, a dziś jest czego się nauczyć – i to chyba dojrzalsza postawa niż łatwe osądy.
Pozdrawiam.

PIERRE
2026-03-21
Byłem zbyt młody, żeby przypisać sobie dumę,
obecnie jestem zbyt pokorny, by komuś grozić palcem..
Pozdrawiam i życzę spokojnych snów, Staszku:)

sturecki
2026-03-21
Poruszyłeś pamięć, której nie da się zamknąć w jednym sporze – bo to nie tylko historia Wałęsy, ale całego czasu, który każdy nosi w sobie inaczej.
Po tym wszystkim, co pamiętasz, bliżej Ci dziś do dumy z tamtych zmian czy jednak do goryczy z tego, co przyszło potem?

Moona@
Moona@
2026-03-21
Nie lubię gościa. Nawet żona się na nim wyznała, za co dostaje burę ;)


sturecki
2026-03-21
Nie trzeba kogoś lubić, żeby uznać jego rolę – choć w domu taka opinia bywa droższa niż polityczne spory.

Elżbieta
Elżbieta
2026-03-21
Ma miejsce w historii i tego nikt mu nie zabierze, a zawiść i deprecjonowanie zasług to, przecież nasza narodowa specjalność.
Pozdrawiam serdecznie:)⭐️


sturecki
2026-03-21
Tak, miejsce w historii jest trwałe – a zawiść tylko głośna, więc krzyczy więcej, niż znaczy.
Pozdrawiam.

Marek Żak
Marek Żak
2026-03-21
Podpisuje się obiema rękami, a tak to jest, że z czasem, nawet ci, którzy bali się wyjść na ulicę, robią za bohaterów i plują na tych, którzy wychodzili. No i ta niewdzięczność, jako sport narodowy, Smutne to. Pozdrawiam Staszku.


sturecki
2026-03-21
Tak to już jest, rzucić błotem jest łatwo – a sprzątać po nim nikt się już nie kwapi, więc zostaje w głowach na lata. No i ludziska wolą swoje wersje.

Marek Żak
2026-03-21
Skłócanie ludzi ze sobą, a robią to przeważnie rodzimi politycy, bo rzucić błotem najłatwiej. Potem, po latach sprostowanie czy przeprosiny, jeśli w ogóle. Szkoda nerwów. Pozdrawiam.

sturecki
2026-03-21
O tak – najgłośniej „bohaterują” po latach ci, którzy w tamtej chwili stali z boku – a wdzięczność rzeczywiście przegrywa u nas z pamięcią wybiórczą.
Twoim zdaniem to bardziej kwestia ludzkiej natury, czy jednak klimatu, jaki robi się wokół takich postaci?

Mitylene
Mitylene
2026-03-21
Najczęściej obelgi rzucają ci, co sami niczego nie dokonali...A oceniać drugiego człowieka jest wiadomo najprościej, niż spojrzeć w głąb siebie... Uważam ten wiersz za ważny i fajnie, że się " narodził" Nie jestem fanką polityki, ale osobiście uważam, że zasłużył na tę nagrodę, bo wiele zmian jednak się doczekaliśmy. A to , że jego osoba budzi tak wielkie kontrowersje , to już inna historia...Pozdrawiam serdecznie :)


sturecki
2026-03-21
Bo chcemy bohatera bez rys – a gdy widzimy człowieka z wadami, łatwiej go zrzucić z piedestału niż przyjąć, że wielkie rzeczy robią zwykli ludzie.
Osobiście uważam, że pomimo określonego wykształcenia i ogłady miał niesamowitą intuicję polityczną i charyzmę, bez których pewnie TO by się nie udało.

Mitylene
2026-03-21
Osobiście myślę, z powodu jednego i drugiego. Ciężko określić co bardziej ludzi denerwuje w tym temacie. Wielu przecież zarzuca mu brak wykształcenia, jakby ono było najważniejsze w tym temacie...inni natomiast brak ogłady. Może wobec takich postaci doszukujemy się na siłę nieskazitelności zapominając , że to przecież nie istota doskonała tylko człowiek z krwi i kości...

sturecki
2026-03-21
Tak, najgłośniej krzyczą ci, co sami nic nie zbudowali – a historia i tak zapisuje tych, którzy jednak coś zmienili, nawet jeśli budzą spory.
Twoim zdaniem te kontrowersje bardziej wynikają z jego osoby, czy z tego, że ludzie mają różne oczekiwania wobec takich symboli?

Krystek
Krystek
2026-03-21
Niezaprzeczalnie zasłużył na szacunek
i wdzięczność społeczeństwa. Natomiast
jest niedoceniany i pogardzany.
Ślę moc serdeczności i pogody ducha:)


sturecki
2026-03-21
Zasługi zostają na swoim miejscu – ale wdzięczność, jak widać, ma u nas krótszą pamięć niż pretensje.
Pozdrawiam.

andrew
andrew
2026-03-21
Świat pokój daje,
jak materiału staje.

Pozdrawiam serdecznie
Miłego dnia


sturecki
2026-03-21
Świat daje pokój na tyle, na ile ma z czego – a ludzi rozlicza z tego, co z nim potem zrobią.
Pozdrawiam.

elvie
elvie
2026-03-21
Moja sąsiadka, nasze rozmowy na bieżące tematy, zawsze kwituje tak:
,,Nie po to Lechu skakał przez płot żeby... ,,


sturecki
2026-03-21
Dowcip celny – bo zamiast rozstrzygać, kto był kim, pokazuje jak łatwo zamieniamy historię w bajkę, gdy robi się niewygodna.

elvie
2026-03-21
Czasami żartujemy z polityki. Kiedyś odpowiedziałam tak:
Nieważne był Bolkiem czy Lolkiem
w filmowych archiwach
schowajmy to w teczki
bo lubimy z dzieciństwa bajeczki .

sturecki
2026-03-21
Humor łagodzi ocenę, ale sens zostaje i dalej trochę uwiera.
A ten humor u Twojej sąsiadki bardziej rozładowuje temat, czy jednak jest formą lekkiej krytyki?

elvie
2026-03-21
Jest to zdanie przypominające z pewną dozą humoru.

sturecki
2026-03-21
Dobre hasło – tylko pytanie, czy bardziej opisuje rozczarowanie tym, co później, czy zapomina, po co ten skok w ogóle był.
A Ty jak to czujesz – to zdanie bardziej podsumowuje zmarnowaną szansę czy jednak przypomina, że coś ważnego jednak się wydarzyło?

Groschek<sup>(*)</sup>
Groschek(*)
2026-03-21
chociaż wiersz to teoretycznie nie jest to, jako że z treścią się utożsamiam: oceniam Twoją odwagę.. dla przykładu: restauracja, w której stołujemy się od lat; wystarczy że tylko jeden jedyny raz poda nam nie dobre jedzenie.. a od razu rozglądamy się za inną


sturecki
2026-03-23
Tak. Najpierw reakcja jak u wszystkich – potem dystans i rachunek sumienia, który kończy się wybaczeniem, czyli całkiem zdrowa „średnia”.

Groschek<sup>(*)</sup>
2026-03-23
w momencie reaguje jak każdy; potem ze mnie spływa potem - obliczam średnią i wybaczam..

sturecki
2026-03-21
Trafna metafora – tylko że w historii jedno „danie” potrafi nakarmić pokolenia, więc trudniej je skreślić po jednym niesmaku.
A jak Ty robisz – przekreślasz całość po tym jednym razie, czy jednak wracasz do tego, co wcześniej było dobre?

jolka
jolka
2026-03-21
Kimkolwiek był,teraz odgrywa rolę mędrca i kompromituje się na proszonych wykładach jako ten,co wszystko załatwił...Szkoda człowieka,bufonada już go nie opuści..


sturecki
2026-03-21
Może i dziś gra rolę, która nie każdemu pasuje – ale historia pamięta raczej moment, gdy zrobił coś wielkiego, niż ton, jakim mówi po latach.
Bardziej przeszkadza Ci jego obecny sposób bycia, czy to, że próbuje przypisać sobie więcej, niż faktycznie było jego?

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-03-21
Tym życie różni się od bajki
że finał nie zawsze jest fajny.
Pozdrawiam.


sturecki
2026-03-21
Niestety. Życie nie pisze happy endów – tylko rachunki za to, co było po drodze.
Pozdrawiam.

Jastrz
Jastrz
2026-03-21
Wałęsa mógłby być naszą "marką eksportową". I przez krótki czas był. Ale jak zawsze z zapałem rzuciliśmy się do ofiarnego obniżania wartości tej marki...


sturecki
2026-03-21
U nas często szybciej zużywa się własne symbole niż zagraniczne produkty – bo najłatwiej „obniżyć cenę” temu, co jest nasze.
To bardziej kwestia naszej mentalności, czy konkretnych rozczarowań wobec ludzi takich jak Wałęsa?

Waldi1
Waldi1
2026-03-21
tu mam odmienne zdanie Co do Wałęsy więc powiem gdyby z komuną się nie dogadał to Czarzasty nie byłby dziś marszałkiem ... a w Arłamowie z nimi chlał wódę i żył jak król ...pozdrawiam serdecznie...


sturecki
2026-03-21
I to jest właśnie najcenniejsze – różnić się i umieć podać rękę, zamiast przerzucać się racjami do rana. Zostańmy przy tej zasadzie i rozmawiamy dalej o wierszach niż o sporach.

Waldi1
2026-03-21
miło mi... argumentów są tysiące .. ale masz swój świat ... ja mam swój... liczy się to że mi nie przeszkadza że myślisz inaczej ... więc proponuję pokój i dalszą przyjaźń ...bo tak możemy pisać sobie do rana ...a mi szkoda czasu ... kłaniam się do pasa z wyciągniętą ręką ...

sturecki
2026-03-21
Tak odpowiedź wygląda już na brak argumentów. Nie mam pretensji, że masz odmienne zdanie, tylko, że jesteś pewny swoich racji, które wcale nie są takie oczywiste. Znasz jakiś spektakularny donos Wałęsy, który zaszkodziłby tamtej Solidarności? Gdyby założyć, że był agentem SB, to znaczyłoby, że to ta służba obaliła niechciany ustrój. Dlaczego zatem nie budujemy jej pomników?

Waldi1
2026-03-21
no cóż kapuś zawsze będzie kapusiem ..

sturecki
2026-03-21
Masz prawo do swojego zdania – historia tamtych decyzji jest bardziej złożona niż jeden gest czy jedna osoba, a „noc teczek” i upadek rządu to był splot polityki, lęków i walki o kierunek państwa, nie prosta historia jednego winnego. I nie o tym jest mój wiersz ... to o czym piszesz to już czasy długo po nagrodzie.

Waldi1
2026-03-21
to dlaczego Wałęsa zniszczył rząd Jana Olszewskiego ... i to nie są oskarżenia .. pisałem takie wiersz Kobieta wiersze Porwał Tłumy o Wałęsie itd .. jest tu na tym portalu Facet co kazał mnie zawiesić Panu Janowi za ten wiersz ..a powstał on na ..Wałęsa w Arłamowie .. jak Obali rząd Jana Olszewskiego wszystko dokumentowane i nawet linki podałem z czego ten wiersz powstał ... nawet pisałem do prezydenta Komorowskiego ,,a list był zatytułowany Ja obywatel narodu Polskiego zwracam się z zapytanie do Prezydenta Bronisława Komorowskiego I dawałem pytanie poparte dowodami nie gołosłowne oskarżenia ... itd .. odpowiedź przyszła po 33 dnia z przeprosinami za opóźnienie o trzy dni ..bo termin mają 30 dni itd powiedzmy sobie pierdu pierdu pisz pan dalej i wskazali do jakiego ministerstwa ...i tak bym mógł pisać do śmierci ... a skoro uważasz że Wałęsa zasłużył na Nobla to twoje prawo ...ja mam prawo mieć inne zdanie ...to dlaczego pozwolił na rozdrobnienie Solidarności ,, a dobrze wiesz ... że tylko w jedności jest siła itd ...

sturecki
2026-03-21
Łatwo rzucasz oskarżenia ... Gdzie był radykał Cejrowski 1 9989 roku? Dlaczego nie przeganiał komunistów?

Waldi1
2026-03-21
układ układem a Oni jak byli przy władzy tak są ...a powinni jak Cejrowski mówi z nimi precz ... i po pierwsze zachowuje się nie jak Noblista tylko debil ...

sturecki
2026-03-21
Można się spierać o kulisy i stoły – ale Nobla nie przyznaje się za to, z kim się piło, tylko za to, co zmieniło bieg historii – a to już trudniej przepić.
Dla Ciebie ważniejsze są właśnie te „kulisy”, czy jednak efekt, który został po tamtym czasie?


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności