X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

plecione trzy po trzy (trójwersy obrazkowe)

Wiersz Miesiąca 0
haiku
2024-09-11 13:37
gniazdo z papieru
zgniłe owoce gruszy
z pijaną osą

rude kasztany
na rozgrzanej alejce
amulet w dłoni

bez w koralikach
czerń pomarszczona słońcem
antysoczyście
Zmieniłem na haiku, a niech się walą gromy. Tyle czytałem o tej formie, że pewności brak, ale po ostatnim nabrałem odwagi i pewności;)
Pierwsze pod wpływem obserwacji i filmu o osach na Kanale Zero polecam. Fermentacja dla os które opuściły gniazda jest zdaje się zbawienna, wreszcie sobie pożyją w pełni wolne.
Kasztany już leżą w parkach i na asfalcie dróg, mają niezwykły kolor, który mi się najpiękniej kojarzy. I kto z nas nie dostał w dłoń kasztana od ...
Miała być nalewka z bzu:( najpierw padało niemal co dzień a owoce muszą być suche, porem brak czasu, a po upałach zostały z nich małe rodzynki. Zadowolę się nalewkami z dzikich jeżyn, których w tym roku był wysyp oraz z czeremchy, może spróbuję jeszcze zrobić po raz pierwszy jarzębiniówkę.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
14 razy
Treść

6
9
5
5
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
2
5
11
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Izka1<sup>(*)</sup>
Izka1(*)
2024-09-13
Udane haiku, lubię takie wersy. Pozdrawiam serdecznie

Turkusowa
Turkusowa
2024-09-12
Piękne te Twoje haiku u schyłku lata... szczególnie drugie jest piękne, ale to trzecie jakoś tak mocno do mnie przemawia, od razu tworzy obraz pod powiekami, a przecież o to chodzi w poezji :)

Waldi1
Waldi1
2024-09-11
bardzo ładny wiersz ... pozdrawiam serdecznie ...


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Waldku. Pozdrawiam:)

Driana
Driana
2024-09-11
Dla mnie, to jednak 1 i 2 . Chociaz w temacie jestem kompletna noga. Oceniam sugestywnie:)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Driano. Dobrej nocy.

sisy89
sisy89
2024-09-11
Jak dla mnie- wspaniałe!
Pozdrawiam serdecznie :)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Sisy. Pozdrawiam ciepło:)

Moona@
Moona@
2024-09-11
Mnie treść urzekła!!!
Na haiku się kompletnie nie znam, co nie przeszkadza mi w zachwycie!
Pozdrawiam Michale :)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Moniko, właśnie na tej stronie można się o haiku wiele dowiedzieć i poczytać najbardziej docenianych autorów.
Pozdrawiam:)

http://psh.org.pl/zakatek-haiku-w-salonie-literackim/

JoViSkA
JoViSkA
2024-09-11
Fajnie skomponowane obrazki...najbardziej zbliżony do haiku jest moim zdaniem drugi :)) Pozdrawiam serdecznie


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Mam chrzestną w Krakowie która też pisze wiersze i publikuje we wspólnych almanachach jednego z tamtejszych stowarzyszeń. Może uda się ciocię wysłać, choć bardzo bym chciał pojechać osobiście.
Miłego wieczoru:)

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Cześć z rad Twoich i forumowiczów, na których do tej pory starałem się bazować zgadza się z zaleceniami strony konkursowej Polskiego Stowarzyszenia Haiku. Informacje o najbliższej konferencji zamieściłem w pod komentarzem Kornela.
A tu krótki kurs ze strony konkursu. Plus tabelki pod komentarzem Moniki Miony)

Jak pisać haiku, a raczej jak je konstruować? Wydaje się to bardzo proste, tymczasem diabeł tkwi w szczegółach; w szczegółach, lub raczej w regułach, których nadspodziewanie wiele rządzi tą skromną poetycką formą.

• Trzy wersy, 17 sylab w układzie 5-7-5.
• Kigo - słowo, określenie wskazujące na porę roku, mniej lub bardziej wprost, np. "chłodem od rzeki" (najprawdopodobniej jesień), "noc wigilijna", "sierpień w ogrodzie".
• Kireji - moment przecięcia, przejścia od obrazu do obrazu. Najczęściej występuje po I lub II wersie (//).
wieczór majowy //
sprzączka sandała myli
grę świerszczy w trawie

wraca nad ranem
kształt słońca ocalony //
zimny ocean

• Przyroda - główny przedmiot poetyckich zainteresowań haijina. Haiku jest pełne słońca, liści, kumkających żab, świerszczy i niezapominajek.
• Prostota - formy i treści. Haiku nie lubi wyszukanych metafor. Pokazuje świat takim, jaki jest, akcentując piękno spraw pozornie błahych.
• Bezosobowość. Autor haiku w haiku jest nieobecny, a formy osobowe niewskazane.
• Teraźniejszość. Haiku nie lubi czasu przeszłego i przyszłego. Jest zakorzenione w tu i teraz.
• Przestrzeń. Haiku nie podaje tematu "na talerzu", ani go nie wyczerpuje. Zostawia odbiorcy miejsce na własne skojarzenia, zaprasza do współtworzenia.


Haiku to olśnienie, przystanięcie, szkic, wyzwanie... Poza wszystkim innym, to także dobry trening dla gaduły.

JoViSkA
2024-09-11
Jeśli pojedziesz na konferencję, to liczę, że podzielisz się z nami nabytą wiedzą :))
Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru :)

JoViSkA
2024-09-11
W tradycyjnym haiku powinny być najwyżej dwa obrazy, a w każdym może być kilka elementów.
Nie potrzeba kurczowo przestrzegać metrum 5,7,5, bo to nie jest wymagane. Ważne jest, by nie przekraczać łącznie 17 zgłosek i wers środkowy był dłuższy od pozostałych.
Obrazy można łączyć dowolnie 1 z 2, lub 2 z 3.
Jest też zasada, że haiku pisze się w czasie teraźniejszym, bo to jest uchwycona chwila, w której nas coś zatrzymało, zachwyciło, zaciekawiło. W haiku nie stosujemy metafor ani żadnego upiększania.

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Jovisko, czy możesz powiedzieć czym najbardziej jest zbliżony a czym odbiegają inne. Coraz bardziej mam ochotę pojechać na konferencję o której napisałem w komentarzach odpowiadając Kornelowi.
Spokojnego wieczoru:)

Kornel Passer
Kornel Passer
2024-09-11
Wypowiem się, bo nie wiem, jak długo potrwa obecny mój ciąg aktywności na portalu. Oczywiście, że napisałeś udane haiku, ale ja jestem upierdliwym zrzędą, który musi zawsze pomarudzić. Przeszkadzają mi dwie rzeczy. Po pierwsze, równoważniki zdań. Uważam, że jak ktoś nie może zmieścić się w formie 5-7-5 w taki sposób, by uniknąć równoważników zdań, to lepiej już pisać bez formy 5-7-5, ale i bez równoważników zdań. Druga rzecz: nie pasuje mi słowo „antysoczyście” bo jest neologizmem, a w haiku nie widzę miejsca na zabawy słowno-logiczne. Teraz najważniejsze, co już tu gdzieś pisałem. Wyrażam na portalu nie zdanie eksperta, tylko moje subiektywne myślenie jakie mam od dawna o haiku. Sprowokowałeś mnie do zamieszczenia kilku moich haiku, już tu opublikowanych na portalu, ale w rozproszeniu. Nie chodzi o to, że te moje haiku są jakieś szczególne, ale chcę pokazać, o co mi chodzi… Serdecznie pozdrawiam.


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Zamieniłem,,pijana osą"" na ,,z pijaną osą"

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Właśnie Twoje uwagi najbardziej brałem do siebie jako merytoryczne. Większość jest słusznych i zgodnych z tym co piszą na stronie tego stowarzyszenia. Zobacz u Joviski w komentarzu wkleiłem. Pamiętam że mówiłeś o ograniczeniu metafor o elemencie zaskoczenia o odniesieniu do pory roku, przedstawieniu natury realistycznie, do tego cięcia ( jeszcze przeze mnie nierozgryzionego) użyłeś chyba słowa kataną. Wszystko się zgadza. Współczesne odmiany różnią się jednak nieco od tych założeń. Myślę że dają więcej możliwości, ale wydają się łatwiejsze do stworzenia.
Dobrej nocy;)

Kornel Passer
2024-09-11
Ok, poddaję się. Tak jak mówiłem, nie jestem specjalistą, a po prostu wyrażam wyłącznie swoje upodobania, to chyba dobre słowo. Wycofuję się ze swojego komentarza, Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia w zgłębianiu tematu. Na marginesie tylko wspomnę, że nigdy nie czytałem żadnych teorii polskich na temat haiku.

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Tu jeszcze ciekawe informacje w tabelach, przydatne w tworzeniu haiku. Właśnie znalazłem na stronie konkursowej.

https://majorkowo.blogspot.com/2015/03/polskie-kigo-cztery-pory-roku.html?m=1

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Z całym szacunkiem Kornelu, ale chyba jedynie merytoryczne w sprawie haiku, można się spodziewać po Polskimi Stowarzyszeniu Haiku.
Wszedłem po raz kolejny na ich stronę, a czytając haiku Autorów uważanych za najlepszych w Polsce, niewiele jest takich, które spełniają wszystkie kryteria poruszane niejednokrotnie przez forumowiczów TW.
Gdybym miał czas to bym się wybrał na najbliższą konferencję. 13-15 września do Krakowa.
Może jest ktoś z szanownych koleżanek i kolegów kto mógłby zaczerpnąć wiedzy u źródła, na temat haiku. W poprzednim komentarzu są dane gdzie i o której.

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
W dniach 13-15 września 2024 roku odbędzie się w Krakowie III Międzynarodowa Konferencja Haiku (poprzednie odbyły się w 2001 i w 2015 roku). Konferencja jest organizowana przez Polskie Stowarzyszenie Haiku oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manghha w Krakowie. Sobota 14 września to dzień otwarty dla publiczności (w godzinach 9.30-16.30). Będzie można wysłuchać prezentacji Jima Kaciana (USA), Emiko Miyashity (JAP) – online, Rebeki Sary Szigethy (UK/HUN), Agnes Savich (USA), Roberty Beary (USA), Adama T. Bogara (UK/HUN) oraz Marty Chociłowskiej i Agnieszki Żuławskiej-Umedy, obejrzeć wystawę haiga oraz zakupić tomiki haiku. Zapraszamy

Viola Arvensis
Viola Arvensis
2024-09-11
Bardzo ładne, udane haiku :)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Wiolu. Pozdrawiam:)

amarok
amarok
2024-09-11
Najbardziej drugi.
Serdeczne Michale.


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Chyba tak;) Dziękuję Patryku. Pozdrawiam serdecznie.

Odyseusz62
Odyseusz62
2024-09-11
Nie lubiałem haiku
Oprócz tego tu.
Pozdrawiam z uśmiechem.


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję. Czuję się wyróżniony:) Pozdrawiam.

Wanda Kosma
Wanda Kosma
2024-09-11
Dla mnie to bardzo dobre współczesne haiku, które pozwolę sobie smakować bez uzasadnienia. Tylko trzecie słyszę inaczej z uwagi na porządek akcentowy, "bzu koraliki". Pozdrawiam serdecznie :)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Wando za zwrócenie uwagi na wagę akcentu. Początkowo bez był przed koralikami, też lepiej mi się czytało, ale nie wiedziałem dlaczego. Koraliki bzu to chyba nielubiana dopełniaczówka, ale też tego nie wiem. W każdym razie zmieniłem na bez w koralikach i chyba najlepiej pasuje do ostatniego haiku:)
Dziękuję za merytoryczne uwagi i kolejną lekcję.
Pozdrawiam serdecznie.

siena
siena
2024-09-11
"czerń pomarszczona"... jako wielbicielka czerni i tego co ciemne, ciężkie nocne, najbardziej do mnie przemawia ten wers. Jest trudny, przemijalny, jakby rzeczywistość nagle się zmarszczyła


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Wyszedł całkiem metaforyczny wers, ale chodziło o czarne owce uschnięte na słońcu.
Dziękuję i pozdrawiam:)

Elżbieta
Elżbieta
2024-09-11
Masz rację, Michale, co się będziesz zasłaniał trójstrofami, najbardziej podoba mi się drugie! A co z tą pijaną osą? Jakie były objawy jej "haniebnego" zachowania?😉
Pozdrawiam serdecznie:))⭐


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Lata osa koło nosa;)
https://youtu.be/v32lN2M0LaA?si=50NZtbeMecFSjYqc
Wszystkiego o osach dowiesz się Elu z tego filmu;)
Nie spojleruje:)
Spokojnego wieczoru:)

Elżbieta
2024-09-11
* trójwersy
P.s. piosenkę "wykopałeś", świetną!

Dagmara<sup>(*)</sup>
Dagmara(*)
2024-09-11
Bardzo podobają i się te obrazkowe trójwersy. Szczególnie drugi bardzo bliski.
Haiku to trudna sztuka, ja ciągle się uczę, więc pozostawię ocenę w tym temacie fachowcom.
Serdecznie pozdrawiam :)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Mnie też drugi podoba się najbardziej;)
Dziękuję Dag. Miłego wieczoru:)

sturecki
sturecki
2024-09-11
Zestaw strof w stylu haiku skutecznie łączy zmysłowe detale z melancholijnym nastrojem, tworząc intensywne i wyraziste obrazy. Twoje haiku jest poprawne pod względem rozkładu sylab i formy, ale w klasycznym haiku zwykle dąży się do większej głębi refleksyjnej i subtelnych emocji w każdym wersie. i tylko tego rozpieszczania im brak, albo jest zbyt mało wyrafinowane. Ogólnie - przynajmniej moim zdaniem - jest okay.


sturecki
2024-09-11
Wielkim ekspertem od haiku nie jestem. Zasad jest mnóstwo, a współcześni autorzy modyfikują definicję w każdą stronę. Ja się tym mało przejmuję i to, co mogłoby przypominać haiku nazywam wiersze wolnym, a do tego nikt się nie przyczepi.

Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję Stanisławie za kolejne wskazania, co powinno mieć haiku. Wiem, że trzeba się wyzbyć czasowników ilość sylab 5/7/5 choć udało się osiągnąć to już wiem że nie jest konieczna. dla mnie najbardziej refleksyjne są: papierowe gniazdo, czerń pomarszczona słońcem, amulet w dłoni. Widziałem też Twój komentarz pod jednym z haiku, w którym mimo czasowników (z którymi nie ukrywam pisało mi się o wiele łatwiej) oceniłeś je jako klasyczne. Wiem, że jest Polskie Stowarzyszenie Haiku, o ile dobrze pamiętam nazwę. Tam też zbierałem kiedyś informacje o tej ,, obrazkowej" poezji.
Pozdrawiam.

neo_werter
neo_werter
2024-09-11
Mocno jesienny wiersz w którym można wyczuć nutkę przemijania.
Pozdrawiam z podobaniem.
Neo :)


Michał<sup>(*)</sup>
2024-09-11
Dziękuję. Pozdrawiam.


Pokaż więcej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności