X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Hej! Szable w dłoń!

Wiersz Miesiąca 0
groteska
2024-11-26 12:38
Czy to jest cynizm, czy wręcz realizm?
Że patriotyzm to nacjonalizm
Znaki ,sztandary, hymny i godła
Ta symbolika tak wielu zwiodła
Historii błędy trudno naprawić
Łatwiej do innych poczuć nienawiść
Niegdyś tyrani, dziś demokraci
Tak nami rządzą jak się opłaci
Nas szczują na nich,ich szczują na nas
Dzielić nas zawsze, to ich ambaras
Gotowi każde kłamstwo powiedzieć
By na swych stołkach na zawsze siedzieć
Kiedy się wzbudzi w nas patriotów
To jakby mniej masz w życiu kłopotów
Odrębny jezyk,płeć, kolor skóry
Już budujemy wysokie mury
A dla kibica futbolowego
Wystarczy ześ jest z miasta innego
Faszyzm,szowinizm,zwykły idiotyzm
Ojcem tych myśli jest patriotyzm

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
9 razy
Treść

6
3
5
2
4
2
3
1
2
0
1
1
0
0
Warsztat

6
1
5
4
4
2
3
1
2
0
1
1
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Tadek1<sup>(*)</sup>
Tadek1(*)
2024-11-27
"A dla kibica futbolowego
Wystarczy ześ jest z miasta innego
Faszyzm,szowinizm,zwykły idiotyzm
Ojcem tych myśli jest patriotyzm" - tak naprawdę to źle pojmowany patriotyzm, ale to groteska więc pasuje.


jobo
2024-11-27
Dzieki Tad.
"patrioci" mojego tekstu nie rozumieją, są tak zaczadzeni,
że swoimi komentarzami udawadniaja że mam rację.
Szacun!

Prostaczek
Prostaczek
2024-11-26
Smuci mnie, że tak prymitywny tekst, bez odrobiny jakości, obliczony jedynie na prowokację, rodzi jakąkolwiek dyskusję. Winien przepaść na zawsze w czeluści niepamięci. Hetostrates ma się dobrze w prowincjonalnym wydaniu. Tekstu nie oceniam, bo mam go w dupie.


jobo
2024-11-26
To nie prowokacja, jeno zwrócenie na coś uwagi.
Okazuje się że jest na co! Tekst jest dojmujący, jak widać!! to tam gdzie piszesz masz dojmująco, czyli fajnie. Coś cię tam jednak boli! No i zostaniesz z tym.
Dzieki za wpis.!

Prostaczek
2024-11-26
Herostrates oczywiście

Jastrz
Jastrz
2024-11-26
Dobry patriotyzm i zły nacjonalizm to jest miłość ojczyzny. Jaka zatem jest różnica między jednym, a drugim? Nacjonalizm przeciwstawia tej miłości nienawiść (albo przynajmniej niechęć) do innych. Patriotyzm rozumie i szanuje innych - skoro ja, Polak, kocham Polskę, to doceniam też, że Rosjanin kocha Rosję, Niemiec Niemcy itd.
Patriotyzm to uczucie ludzi szczęśliwych. Kochają swój kraj, ale w innych też czują się dobrze. Nieszczęśliwi, tacy, którym się w życiu nie układa, będą raczej nacjonalistami. Bo wtedy na obcych, innych mogą zrzucić winę za to, że im jest źle.
Jest też specyficznie polska forma miłości ojczyzny, chyba jeszcze bardziej wynaturzona od nacjonalizmu. Jak ją nazwać - nie wiem. Dla takiego Patrioty? nacjonalisty? Polska to najwspanialszy kraj, ale, Niemcy są bardziej gospodarni, Francja, czy Włochy mają bardziej godną szacunku kulturę itp. itd. Polacy są najwspanialszymi ludźmi, ale... Nowak to złodziej, Kowalski - karierowicz, sąsiad z przeciwka to matoł,,, wyliczać można by długo.


jobo
2024-11-26
Oto obiektywny sąd.!
Szacunek!

Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2024-11-26
Czy to jest cynizm, czy wręcz realizm?
Że patriotyzm i nacjonalizm
Znaki ,sztandary, hymny i godła
I do jednego worka
Tak wielu to zwiodło!
Historii błędy trudno naprawić
Łatwiej do innych poczuć nienawiść
Niegdyś tyrani, dziś demokraci
Tak nami rządzą jak się opłaci
Nas szczują na nich,ich szczują na nas
Dzielić nas zawsze, to ich ambaras
Gotowi każde kłamstwo powiedzieć
By na swych stołkach na zawsze siedzieć
Kiedy się wzbudzi w nas patriotów
To jakby mniej masz w życiu kłopotów
Odrębny jezyk,płeć, kolor skóry
Już budujemy wysokie mury
A dla kibica futbolowego
Wystarczy ześ jest z miasta innego
Faszyzm,szowinizm,zwykły idiotyzm
Ojcem tych myśli jest "patriotyzm".

Tak bym zapisał. W obecnej formie wiersz jest zrozumiały gdy tłumaczysz o co chodzi w komentarzu. I nie pomaga tutaj klasyfikacja groteski choć rozumiem zamysł.
Pozdrawiam jobo! 😀


jobo
2024-11-26
Świetna korekta.
Dzięki!
Ale patrioci i tak mnie rozszarpią, z powodu patriotyzmu
o którym piszę!

januszek
januszek
2024-11-26
nic bardziej mylnego ; na poczet marszu niepodległości próbowano wielu sztuczek aby dowieść Twej tezy ,którą tu przedstawiasz, :nawet sprowadzano niemieckie bojówki , podpalano budki przed ambasadą zawsze przygotowywano kostkę brukowa gotową do użycia ....
i ciągle nic z tego
a w tym roku mimo że było grubo ponad 300 tys. uczestników marsz nawet śmieci po sobie prawie nie zostawił
https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1478707%2Cwiceszef-mswia-kiedys-wladza-dopuszczala-do-prowokacji-podczas-marszu
jestem dumny z naszego TAKIEGO patriotyzmu.
przed laty właśnie u nas prześladowani w innych krajach mieli u nas schronienie np żydzi.


jobo
2024-11-26
Janusz! Żydów już 1946 roku chroniliśmy, wymordowując
ich w pogromqch, potem znów żeśmy ich chronili 1968,
Chcąc dla nich jks najlepiej wyrzuciliśmy z Polski ponad 20 tys.
Żydów aby ich chyba ochronić przed nami samymi.
Lisowski i Stadnicki chronili arian, zeby im sie nic nie stało
wyrżneli bezbronnych ludzi, włączjąc niemowlęta, kilkadziesiąt tysięcy ludzi bezbronnych. Polska tolerancja jest najsłynnieszy w Europie. Tak więc masz rację!

Maciek.J<sup>(*)</sup>
Maciek.J(*)
2024-11-26
Nacjonalizm mnie niepokoi a patriotyzm zawsze zachwyca
Wkurza zachowanie kibola bo szanuję kibica.


jobo
2024-11-26
Znakomite zdanie!
Dzięki!

JaSnA7
JaSnA7
2024-11-26
Mam wrażenie, że Józef Jobo napił się procentów i orbituje...
Może lewituje?
Wszystko mu się miesza.
No tak, co z człowiekiem rabi alkohol.
Myli pojęcia, miesza.
Wszystkie pojęcia wirują na orbicie...
Na której? Nie wiem.
Jobo, jak już zejdziesz na ziemię to przypomnij sobie, że patriotyzm= nacjonalizm = umiłowanie Ojczyzny.
Nie myl tego wspaniałego pojęcia z czym innym.
I to by było na tyle.


jobo
2024-11-26
Jasna!
"Gdy rozum śpi, budza sie upiory"
Dzieki za wpis, krytyki sie nie boję, tylko obojętności.

JaSnA7
2024-11-26
Uwzględniając Twój stan nie dodaję punktów ujemnych.

Eleanor Rigby
Eleanor Rigby
2024-11-26
Padły już tu regułki patriotyzmu ku przypomnieniu gdyby ktoś zapomniał. Autor słusznie ukazuje w groteskowy sposób różnice pomiędzy miłością do kraju ojczystego a nienawiścią, wrogością wobec innych kultur. Takie postawy to właśnie szowinizm, ksenofobia i nacjonalizm o których pisze jobo. Przecież dokładnie widać, że te wartości się dzisiaj zdewaluowały i szafując słowami Bóg. honor , Ojczyzna wykorzystuje się je do własnych celów.


Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
Zacytowałem Twoje słowa, które są obraźliwe wobec mnie to jest Twój poziom niżej się nie zajdzie:) Wnioski jakie wyciągnęłaś jakoby powszechne definicje były banialukami oraz że jestem,, lojalny grupie łysoli" są żenujące. Nie potrafisz używać argumentów w dyskusji, a najlepszą metodąw prowadzeniu dyskusji jest dla Ciebie atak i pomówienie. Nie odniosłaś się w najmniejszym stopniu do mojego pierwszego pytania uważam, że merytorycznie postawionego po Twojej interpretacji tekstu, które powtórzę, nie spodziewając się odpowiedzi:
,,W którym miejscu w tekście jest mowa o tej miłości żeby ukazać wspomniane w cytacie różnice?"
Natomiast zamiast odpowiedzi przeprowadziłaś atak. Odpowiadając na Twoje pytanie, jestem w zgodzie z przytoczoną przeze mnie definicją patriotyzmu z wszelkimi jego przejawami. Ostatni gaszą światło i doświadczenie nie ma nic do tego;)

Eleanor Rigby
2024-11-26
Na tym zakończę naszą konwersację bo nie wnosi nic konstruktywnego ani tez nie chcę zniżać się do Twojego poziomu bo pokonasz mnie doświadczeniem Misiu :)

Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
,,Zacietrzewiłeś się i głosisz banialuki a tak naprawdę jesteś lojalny grupie łysoli, chcących postawić dwudziestometrowe mury na granicach i odgrodzić się od reszty"
Rozumiem, że taką opinię wystawiłaś o mnie na podstawie wypowiedzi pod tym tekstem:)
Możesz te banialuki wskazać cytatem:)
Wypij meliskę lepiej Norciu;)
Gdybyś śledziła moje komentarze to raczej nie gustuję w poezji wyłożonej jak ,,kawa na ławę " z podkreśleniem na poezji.
Dobrego wieczoru.

Eleanor Rigby
2024-11-26
Michał, spoko definicje.
Rozumiem, że Ty lubisz poezję wyłożoną jak kawa na ławę a ja wyczytałam między "wierszami" jak patriotyzm rozumie autor.
A czym jest patriotyzm dla Ciebie? Wymachiwanie sztandarem nienawiści i plucie jadem w każdego, kto nie popiera twoich poglądów?
Zacietrzewiłeś się i głosisz banialuki a tak naprawdę jesteś lojalny grupie łysoli, chcących postawić dwudziestometrowe mury na granicach i odgrodzić się od reszty "gorszego" świata, wierząc, że tylko "tu" jest dobrze i wspaniale.
Posłuchaj piosenki to patriotyzm jaki mi odpowiada:
https://youtu.be/p8VfmfJeTBc?si=S0YZ1KuBWvRsOK8G

Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
Jeśli już to definicje i nie padły bez przyczyny skoro autor twierdzi:
,,Faszyzm,szowinizm,zwykły idiotyzm
Ojcem tych myśli jest patriotyzm"
,,Autor słusznie ukazuje w groteskowy sposób różnice pomiędzy miłością do kraju ojczystego a nienawiścią, wrogością wobec innych kultur."
W którym miejscu w tekście jest mowa o tej miłości żeby ukazać wspomniane w cytacie różnice?

jobo
2024-11-26
To jest mi zaszczy, to jest mi honor
Mieć po swej stronie Eleanor.

patriotyzm

Annna2
Annna2
2024-11-26
Ci co krzyczą- patrzcie- ja kocham Ojczyznę- to tylko krzyk.
Patriotyzm to nie krzyk, a może życie- zwyczajne, uczciwe.
Wkurza mnie przypisywanie go tylko jednej opcji
6/5


jobo
2024-11-26
Ania!
Bez wazeliny, bez populizmu
Potrzeba twego obiektywizmu

WARS
WARS
2024-11-26
Myślę że jest różny patriotyzm. Ten w wydaniu PiSowskim i patriotyzm rycerzy pod Grunwaldem


jobo
2024-11-26
Warsie!
Dzieki!

Waldi1
Waldi1
2024-11-26
Powiem sobie za stureckim... to rozsądny człowiek ...pozdrawiam serdecznie ...

Krystek
Krystek
2024-11-26
Niestety masz rację. Zgadzam się
z treścią i puentą wiersza.
Ślę moc serdecznych pozdrowień:)


jobo
2024-11-26
Dzieki Kry!!!

Gminny Poeta
Gminny Poeta
2024-11-26
Nacjonalizm (z łac. natio „naród”) – przekonanie, że naród jest najwyższą wartością i najważniejszą formą uspołecznienia, z którego wynika określona postawa polityczna, gospodarcza czy społeczna. Nacjonalizm może, ale nie musi, wiązać się z takimi postawami jak etnocentryzm, patriotyzm czy megalomania narodowa.
Słowo „patriotyzm” wywodzi się od greckiego patria, czyli ojczyzna. Pojęcie to oznacza postawę szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz gotowości ponoszenia za nią ofiar. Patriota przedkłada dobro swojego kraju nad partykularne interesy własne, swojej klasy społecznej, grupy zawodowej czy partii.
Czyli wszyscy ci kochają swoją ojczyznę a szczególnie ci co wywieszają flagę w jakieś tam święta to naziole. Najlepiej siedzieć cicho i wstydzić sie swojej rodzicielki. Pozdrawiam z uśmiechem:)))))


Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
Powielasz mainstreamową narrację drugiej strony. Zamiast myślenia powtarzasz slogany przeciwników patriotycznych zachowań przekazywanych medialnie. Więcej całej prawdy całą dobę na emeryturze już nie trzeba myśleć. Zmieniają treści historyczne na potrzeby Niemiec, osłabiają państwo rezygnując z rozwoju Polski. Taki ,, patriotyzm " ci pasuje. Zastanów się dlaczego tak szczują na ludzi, którzy Polski się nie wstydzą i chcą by była niezależna i suwerenna.
To że zbliżasz pojęcie faszyzmu i szowinizmu do patriotyzmu jest kompletną nieznajomością tych pojęć albo głupotą. Na szczęście wiedzę można uzupełniać w każdym wieku. Zachęcam do samodzielnego myślenia, a nie powielania myśli redaktorów i pseudoekspertów. Każda akcja rodzi reakcję i oni doskonale o tym wiedzą. Ty też prowokację i metody manipulacji masz opanowane. Co widać po odbiorcach twojego tekstu.

jobo
2024-11-26
Sława! Dziekuję za przytoczenie.
W moim tekście jest chyba jasno że piętnuję używania patriotyzmu do manipulowania społeczeństwem, nic więcej.
Ludzie zaczadzeni patriotyzmem wszędzie widzą wroga, który nie istnieje, po prostu nam go wmawiają.
Ci najwieksi patrioci to coś słabo język polski znają, nie zauważyłeś? Słynny =nie kcem ale muszem= zaczął masakrować polszczyznę, a klan Kaczyńskiego tylko tę masakrę utrzymuje= Gdzie miłość do polszczyzny?
Żadnego z patriotów to nie boli??, mnie boli.!!! piszę o tym od lat, ale nikogo to nie zwilża.
Dzięki za głos Sławek!

Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
,,Nazizm to doktryna niemieckiej partii NSDAP, stworzona przez Adolfa Hitlera. Cechuje się rasizmem, a w szczególności antysemityzmem, i zakłada wyższość rasy aryjskiej nad innymi narodami. Szerzenie tej ideologii doprowadziło do wybuchu II wojny światowej."

Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
,,Naziole" to określenie od nazistów. Nacjonalizm jeśli nie jest skrajny nie powinien mieć wydźwięku negatywnego.
Brakuje jeszcze jednej definicji - faszyzmu której użył autor nie znając pewnie jego znaczenie. Faszyzm narodził się we Włoszech, ale najbardziej jest znany z faszystowskich Niemiec.
,,fasces „wiązki, rózgi liktorskie” i wł. fascio „wiązka, związek”) – skrajnie prawicowa doktryna polityczna powstała w okresie międzywojennym w Królestwie Włoch, sprzeciwiająca się demokracji parlamentarnej, głosząca kult państwa (statolatrię, totalitarne silne przywództwo, terror państwowy i solidaryzm społeczny)."
Faszyzm jest wielkim złem.

Marek Żak
Marek Żak
2024-11-26
Pewne sprawy opisałeś dobrze, natomiast nieporozumieniem jest puenta, bo ojcem tych myśli nie jest patriotyzm, ale szczucie przez władzę dla zachowania władzy w myśl "dziel i rządź". Patriotyzm jest wykorzystywany cynicznie do skłócania, bo wtedy łatwiej rządzić.
Pozdrawiam


Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
,,nieporozumieniem jest puenta"
Tak, to zdecydowanie nieporozumienie:))) można i tak to nazwać:(

Michał<sup>(*)</sup>
Michał(*)
2024-11-26
,,Faszyzm,szowinizm,zwykły idiotyzm
Ojcem tych myśli jest patriotyzm"
P.....sz!
Proszę Wszystkich, którzy pochlebnie skomentują ten paszkwil słowny o nie wchodzenie w mój profil i nie komentowanie moich wierszy. Nie ma zerowych gwiazdek, bo za ten antypatriotyczny komuszy tekst bym je przyznał. Pozostawienie bez oceny to za mało. Dobrze, że patriotyzm się odrodził co jest corocznie widoczne na ,,Marszu niepodległości " jak widać autora kłują polskie symbole narodowe po oczach.


jobo
2024-11-26
Michał! Szanuje twój punk widzenia, ale życie pokazuje
coś innego. Ilość wojen tego dowdzi. Politycy poruszają
patriotyczne struny bez powodu. W Polsce rządzili 8 ostatnich
lat a widzisz jakąpolszczyzną sie posługują. = majom, idom,
muszom,kcom, kochajom Polskie= oto polszczyzna tych patriotów. Jako poeta powinieneś to zauważyć i potępiać.
Wymachiwać flagą i strzelać racami to nie patriotyzm jeno
teatr.

Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
przy jednoczesnym poszanowaniu innych narodów i ich praw, kultur!

Michał<sup>(*)</sup>
2024-11-26
Nie masz racji w zacytowanych przeze mnie twoich wersach.
Mnie w szkole uczono o patriotyźmie takimi tematami lekcji jak ,, Postawy patriotyczne w ,, Kamieniach na szaniec " ,, Patriotyzm w ,,Lalce" ,,Panu Tadeuszu" i innych wierszach i lekturach. Czym jest patriotyzm mówi też definicja:
,,Patriotyzm – słowo to pochodzi od greckiego wyrazu: „patria”, które oznacza rodzinę, plemię, naród, ojczyznę. Przejęli go później starożytni Rzymianie mówiąc o swojej ojczyźnie: patria nostra (nasza ojczyzna). Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego: „Patriotyzm to silne przywiązanie, miłość, najczęściej do ojczyzny, poczucie więzi społecznej oraz chęć i gotowość poświęcenia się dla własnego narodu, przy jednoczesnym poszanowaniu innych narodów i ich praw, kultur”.- pachnie mordem jak cholera:)))
Taka twoja racja.

jobo
2024-11-26
Dzięki Michał! Dobry wpis.
Dowodzi że mam rację, to klasyczna "patriotyczna" reakcja.
Słowo -patiotyzm- pachnie mordem.
O tym własnie piszę!

Odyseusz62
Odyseusz62
2024-11-26
A ja twierdzę skromnie
I tego się trzymam
Najpierw rodzina
Potem Ojczyzna
A jak ci jeszcze sił wystarczy
To i świat cały sobie przygarnij..
Pozdrawiam.


jobo
2024-11-26
Myślę podobnie Odysie!

sturecki
sturecki
2024-11-26
Fabuła wiersza to patriotyzm w najgorszym wydaniu.
Sam wiersz jest ostrą groteską, która obnaża cienką granicę między patriotyzmem a nacjonalizmem, pokazując, jak symbole, hasła i ideologie mogą prowadzić do podziałów i manipulacji. Autor z cyniczną szczerością wskazuje, że władza chętnie wykorzystuje te różnice, by utrzymać kontrolę, a narodowa duma często przeradza się w nienawiść do „innych”.
Patriotyzm powinien łączyć, lecz zbyt często staje się narzędziem do dzielenia – to refleksja, która skłania do zastanowienia nad tym, jak łatwo zatracić prawdziwe znaczenie miłości do ojczyzny.


jobo
2024-11-26
"Kierowco! jesli wypiłeś, nie jedż!
Jesli nie wypiłeś! Wypij!"

sturecki
2024-11-26
Hi, hi ... zawsze spożywam alkohol przed jazdą!
Dodam, że z odpowiednim wyprzedzeniem.

jobo
2024-11-26
Ależ recenzuj go słów pokotem
jeno mu zaraz nie "mów" o tem.

sturecki
2024-11-26
Uważasz muszę szczególnie uważać zatem,
by nie recenzować policjanta ... z alkomatem.

jobo
2024-11-26
Lecz Stuarcie przyznac muszę
Żeś recenzji Spiritusem
Mam na myśli, klasę, duch
I ten po wypiciu chuch.

sturecki
2024-11-26
Nawet takiego spirytusu nie ma.
Chyba, że sto procent to ściema.

jobo
2024-11-26
Recenzja Stuprocentowo trafna!
Dzięki!


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności