X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Miłość nie jest potrzebna do życia

Wiersz Miesiąca 0
rymowany
2022-10-23 10:03
Miłość nie jest potrzebna do życia

Żeby żyć potrzeba pożywienia
Ciepłych butów i
kurtki na zimę
Potrzeba okularów
dla lepszego widzenia
Kolorowej prasy
czasem ksiażki
czasem filmu anime

Konieczne są nauki
potem
dobra praca
Mieszkanie jest niezbędne i meble w nim
do pary
Niekiedy jakieś auto
innym razem tramwaj -
- gdy do niego wracasz
Lustro w przedpokoju
i czyste sumienie
by uniknać koszmarów

Miłość zatem nie jest potrzebna do życia
Jedynie
(ale też nie wszystkim)
do jego przeżycia


autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
6 razy
Treść

6
4
5
2
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
6
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Mgła<sup>(*)</sup>
Mgła(*)
2022-10-23
Ja bez świadomości że jestem kochana nie potrafię funkcjonować
To uczucie uskrzydla


Precious
2022-10-23
No weź...! Nie mozna być non stop uskrzydlonym. Ergo ... nie można non stop kochać ... tej samej kobiety/mężczyzny!

Waldi1
Waldi1
2022-10-23
a mnie jest wszystko jedno ...komu co potrzeba .... bo ja zapracowałem na wszytko co mam ... i miłość i okulary ... dobrą emeryturę ...itd ... każdy czegoś innego oczekuje od życia ... Pozdrawiam z uśmiechem ...


Precious
2022-10-23
Waldku, i o to chodzi zeby miec to czego n potrzeba :)

Michał<sup>(*)</sup>
Michał(*)
2022-10-23
,,Telewizor, meble, mały fiat..."
By żyć nie jest potrzebna, ale co to k..za życie by było.
Od strony kobiety rozważania wybitnej poetki brzmią tak:
,,Nie widziałam Cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca.
Lecz widać można żyć bez powietrza."
Pozdrawiam.


Precious
2022-10-24
Fakt, to MP-J.

Gdzies mi ta Szymborska siedzi:)

Mgła<sup>(*)</sup>
2022-10-23
Wiem

Michał<sup>(*)</sup>
2022-10-23
To wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej;)

Mgła<sup>(*)</sup>
2022-10-23
apropo Michał!

Precious
2022-10-23
Tak Michale, nasza Noblistka doskonale (po mistrzowsku) to ujęła:)

Pozdrowienia!

Wszystkość<sup>(*)</sup>
Wszystkość(*)
2022-10-23
Ja liryczne jakby próbuje przekonać samego siebie albo uspokoić, że ta miłość nie jest potrzebna do życia, da się bez niej funkcjonować, istnieć. Codzienność toczy się sobie a w tej codzienności te symboliczne meble do pary... można żyć bez miłości ale, żeby codzienność miała głębszy sens potrzebujemy tej szczególnej więzi. To miłość jest motorem napędowym, to ona sprawia, że budujemy siebie, nasz świat emocjonalny bo na tym polega przeżywanie tego życia ...Lubię Piotrze takie Twoje przekomarzanie się w wierszach z samym sobą, takie z jednej strony akceptowanie z drugiej delikatne ironizowanie i taka ukryta gorączka emocjonalna między nimi. Serdeczne uściski 😊


Precious
2022-10-23
szczerze mnie wzruszyło *

Precious
2022-10-23
Wiolu, Twoje ostatnie zdanienie szczerze wzruszyło. Ty także mnie z łatwością przegladasz:) Musze popracować nad enigmatycznoscią siebie:)
Bardzo sobie cenię, że tu jesteś !!

Sciskam Cie także!

Galba c.<sup>(*)</sup>
Galba c.(*)
2022-10-23
Piotrze, skąd pomysł Twój taki by miłość strącić z wyżyn?



Precious
2022-10-23
Dla zdrowia Marku ... :)

sisy89
sisy89
2022-10-23
Tak, miłość dodaje barw życiu, bez niej można żyć, ale co to za życie...
Pozdrawiam serdecznie.


Precious
2022-10-23
Otóż to. A moze jednak?

Pozdrowienia:)

Baba-Goga
Baba-Goga
2022-10-23
Przewrotnie zaczęte.
Ale świetnie utrafione - samo życie to zwykłą wegetacja.
Podoba mi się ta stylistyka i forma :)


Precious
2022-10-23
Serdeczne dzięki. Miłego dnia!

Elżbieta
Elżbieta
2022-10-23
Myślę, że Twój wiersz jest rodzajem "myślowej prowokacji", próbą zbadania gruntu, czy tak rzeczywiście jest! Jeśli chce się wegetować to tak, nie jest potrzebna. Potrzeba miłości, przywiązania należy do podstawowych człowieka. Ambrosio ma rację, bez wielu wymienionych warunków można doskonale się obyć, ale bez miłości... przecież Ty już wiesz! więc to tylko pytanie w wierszu!
Serdecznie pozdrawiam:))*


Precious
2022-10-23
Elu, takze się zastanawiam jak właściwie Ci odpowiedzieć, ponieważ - co już wiesz, gdyż czesto Ci to piszę - masz wielką przenikliwość psychologiczną wzgledem mojej skromnej osoby. Tak, to prowokacja, obraza majestatu miłości, a jednocześnie próba sprawdzenia, czy oby jednak nie prawda ...

Pozdrawiam Cie jak zawsze serdecznie. I zawsze czekam na Twoją obecność:)

Elżbieta
2022-10-23
Mnie się też podoba! czemu daję wyraz, użyłam tego pojęcia świadomie, sądzę, że Piotr sam siebie w ten sposób mobilizuje do znajdowania odpowiedzi na to co mu w duszy gra!
Twój komentarz Ambrosio, do wiersza uważam, że jest na tyle wyczerpujący i świetny, że właściwie nie ma sensu nic więcej dodawać! Piotr jak przeczytałam, by odpowiedzieć na niego musi się zastanowić, na mój już nie tak bardzo!
Również hej! dobrze, że się odezwałeś! 🍀

Ambrosio
2022-10-23
Elu przemiła, pozwól, że dołączę do dyskusji również tu. Myślę, że masz rację z tym odczytywaniem "myślowej prowokacji". Troszkę już znamy pisanie Piotra. Troszkę wiemy, w jaki sposób układa swoje wiersze, a jednak ten brzmi nieco inaczej, nieco –powiedziałbym – "formalniej". Mnie się to tutaj u niego podoba.
hej ho! 🙋

Ambrosio
Ambrosio
2022-10-23
Precious myśliciel miłości... Pięknie! Poszukiwanie sensu, które tu prezentujesz w tym wierszu myślę, że jest bliskie dla wielu z nas czytelników. Najbardziej podoba mi się słowo, które zastosowałeś w ostatniej strofie. Jest to słowo "zatem", które ubiera Twojego peela w szatę myśliciela-intelektualisty. Ten motyw bardzo mi się tu podoba. Sam go stosuje u siebie dość często w odpowiednich wierszach. To słowo pełni tu jeszcze jedną funkcję. Sugeruje mianowicie, że peel wywodzi swoją puentę, swoją tezę z wszystkiego, co przedstawił wcześniej. Dosłownie daje do zrozumienia słuchaczowi / czytelnikowi, że jest przekonany o słuszności swojej tezy, gdyż doprowadziła go do niej cała masa argumentów przedstawionych nieco wcześniej. Co wiec takiego wyargumentował peel? Wymienił piętnaście elementów życia codziennego człowieka, które według peel potrzebne tudzież niezbędne są do życia. Wydaje się, że jego dyskurs jest jednak niepewnym stąpaniem po granicy pojęć "życie w ogóle" (w ujęciu biologicznym) oraz "życie społeczne" (w ujęciu organizacji materialnej przestrzeni egzystencjalnej). W ten sposób namiastkując w swojej wyliczance domniemanych dowodów, próbuje wskazać na małostkowość potrzeb człowieka.
Puenta ujęta w ostatniej strofie wyjaśnia wszystko.
"Miłość zatem nie jest potrzebna do życia" - bo jej nie wymieniłem w "dowodach" - zdaję się sugerować peel.
"Jedynie (...) do przeżycia" – bo "przeżywanie" jest rzeczywistością ducha i emocji oraz UCZUĆ.
Wydaje się więc, że całość wypowiedzi peela jest delikatną ironią. Zachowana jest tu konsekwencja procesu myślowego. A to słowo już wspomniane "zatem" podkreśla moment podziału i wiersza i myśli peela, i segno jego tezy.

No, i na koniec jeszcze mój osobisty komentarz do treści 😉
Wydaje mi się Puotrze, że te wszystkie 15 elementów życia, które wynienione zostały w wierszu, są tak naprawdę mało potrzebne do życia. Piszę mało, bo oczywiście jeść i pić musimy, bo inaczej sami siebie życia pozbawimy. Natomiast wszystkie inne elementy tu wymienione są tylko uspołecznionymi potrzebami - dla dobrej organizacji egzystencji na ziemi. Z mojego pustynnego punktu widzenia rozkładam na czynniki pierwsze i rozczytuję Twoją ostatnią strofę po swojemu. Mianowicie akcentuję tu zlepek słów, który tworzy mi znaną rzeczywistość: "życie Jedynie". Układam więc tę Twoją strofę w swojej głowie w taki oto sposob:

Miłość zatem nie jest potrzebna
do życia Jedynie - co sugeruje, że istnieje formą życia (być może duchowego), które opiera się na jednostkowosci. Zupełnym oderwaniu od przywar doczesności. Mistyka prawie. Życie w życiu. I dla tejże formy życia most w rozumjeniu relacji między dwojgiem ludzi nie jest ani konieczna ani potrzebna.
Potrzebna jest natomiast i konieczna Miłość jako relacja pomiędzy człowiekiem praktykującym wspomnianą przeze mnie formę "życia Jedynie" a jego Dawcą / Sensem / Źródłem / Pełnią...

Więcej tu jest oczywiście u Ciebie, ale Ty starczy myślę. Ciekawy wiersz. Dobrze się go rozmyśla. Dobrze się go czyta. Dobrze się go rozszyfrowuje. Dobrze, że jest ten wiersz. i dobrze, że jesteś Ty! 🙂 pozdrówki 🙋


Ambrosio
2022-10-23
pięknie mi porobiło ortografy, ale tak to jest jak się pisze kierując autem. Mea culpa...

Ambrosio
2022-10-23
To ja do koncuweczki filozoficznej Twojej wypowiedzi dorzucę tylko melodyjkę, a właściwie dwie z repertuaru zespołu Raz Dwa Trzy:
1. Idę przed siebie
2. Mógłbyś temu zaprzeczyć.

Polecam, bo sam lubię ich słuchać.
No, i dzięki za komplement, ale te moje przymioty są mniej ważne. Wazne są wiersze, które pozwalają się interpretować. hejo 🙋

Precious
2022-10-23
Łukaszu, już od kilku dluzszych chwil zastanawiam sie nad komentarzem- odpowiedzią!
Twoje rozważania są tak kompletne, że właściwie nie ma sensu się wtrącać, wchodzić w rolę słabo przygotowanego rozmówcy!
Ale, przy okazji moich rozmyslań, ktore powyzszym wywołałeś, zdalem sobię sprawę jak różni jesteśmy (Ty i ja), co jest świetne z mojej perspektywy.
Ty bowiem fascynujesz się takim głębszym poszukiwaniem sensów i znaczeń w wierszach. Dużo przy tym myślisz i sporo tez analitycznych refleksji przywołujesz. Szukasz rozumienia tego, co taki skromny człek jak ja postanowił m.in. Tobie podrzucić w formie skromnego wiersza. I udaje Ci się, co wpływa na zwielokrotnienie wartosci takiego tekstu. Właściwie jako Czytelnik (życzliwy) nadajesz mu sens dodatkowy i pozwalasz żyć swoim życiem!
Ja zaś piszę głównie emocjami. Powiedziałbym - bezmyślnie! I sadzę, że ta spontanicznosć mojego pisania jest dla mnie jedyną drogą, jakby naturalną w moim przypadku.
Na koniec powiem tak - jeśli wiersz jest jakimś bytem, to komentarz wynikajacy z chęci czytania go przez Odbiorcę, jest cieniem tego bytu. A to znaczy, ze byt ten istnieje i jako żywo jego istnienie ma sens. Cień jest bowiem dowodem istnienia materialnego w świecie fizycznym. Czyż reguła ta nie moze istnieć na wyższym, niematerialnym poziomie?

Pozdrawiam Ciebie jak zawsze serdecznie:)

Precious
2022-10-23
Łukaszu .... wrocę tu za parę godzin i odpiszę. Twój komentarz zasluguje na dużą uwagę i przemyślany wpis ...

Marek Żak
Marek Żak
2022-10-23
Zgadzam się z przesłaniem, ale raz używasz "potrzebna": a potem "niezbędna", co nie jest równoznaczne. Wydaje mi się, że właściwym słowem, pasującym do przesłania jest "niezbędna" i należy konsekwentnie jego używać. Pozdrawiam


Marek Żak
2022-10-23
Korzenie byłego naukowca każą dla precyzyjnego opisu na jedno zjawisko / przedmiot dawać jedno określenie do końca pracy:).
Niezbędne ma dla mnie większą moc, niż potrzebne, chociaż jasne, że w języku potocznym oba pojęcia na siebie zachodzą.
Pozdrawiam

Precious
2022-10-23
Marku czepiasz się 😉

W tym sensie wierszowym ta różnica nie jest taka ... hmm zauważalna czy rażąca. To nie analiza językoznawcza, tylko "wiersz".

Przyznaj, że w sensie ogólnym, "potrzeba" czegoś pokrywa się czesciowo z "niezbednoscia". Kiedy wyznajesz kobiecie, że Jrj potrzebujesz to oznacza, że jest Ci niezbędna, prawda?
Pozdrawiam Cię serdecznie:)


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności