X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

po ludzku rzecz biorąc

Wiersz Miesiąca 0
miniatura
2026-01-09 21:15

bez Boga naprawdę
da się (prze)żyć
prawdziwe świadomie
gdy istnienie jest celem
ostatecznym samym w sobie
bez potrzeby zrozumienia
humanizmu który jest
dogmatem

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
17 razy
Treść

6
14
5
3
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
16
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Nata Sza
Nata Sza
2026-01-23
Zapewne bez Boga da się żyć, pytanie: czy chcesz tak żyć?
Miniatura prowokuje dyskusję, tylko czy potrafimy obiektywnie spojrzeć na podniesiony temat? Przecież człowiek wierzący zajmie jedną stronę , a ateista drugą.
Pozdrawiam Cię serdecznie :-)

Mateusz Śliwiński<sup>(*)</sup>
Ja nie zawracam sobie szczerze mówiąc nim głowy.... Skupiam się na tu i teraz.... I póki co mi to wystarcza. Pozdrawiam serdecznie 😉


Moona@
2026-01-13
Dzięki :)
Każdy ma swoje sposoby na życie i to jest nasze prawo.
Pozdrawiam :)

ajw
ajw
2026-01-12
Każdy ma prawo do własnego zdania. Ja twierdzę, ze jesli Bóg jest na własciwym miejscu, wszystko inne układa się na swoich.. Pozdrawiam ciepło, akceptując inność :)


Moona@
2026-01-12
Dzięki :)
Też jestem za układaniem życia z Bogiem :)
Co do inności przyjmuję do wiadomości, niekoniecznie akceptuję, ale próbuję zrozumieć z różnym skutkiem.
Pozdrawiam :)

klaks
klaks
2026-01-10
Bezpośrednia, "naukowy" styl miniatury, bardzo dobrze podkreśla jej manifest. Również tak uważam, lecz szanuję tych którzy myślą inaczej. Światu chyba najbardziej brakuje tego zrozumienia w byciu innym.
Pozdrawiam Cię serdecznie


Moona@
2026-01-12
Dzięki :)
Nie trzeba wszystkich rozumieć, by dało się żyć.
Każdy żyje na własną odpowiedzialność :)
Pozdrawiam :)

hiala
hiala
2026-01-10
Trzeba przecież kochać coś, by żyć.
Może miłość
jest jedynym dowodem,
jakiego istnienie potrzebuje.
Podoba się -pozdrawiam 🙂


Moona@
2026-01-12
Dzięki :)
Pozdrawiam :)

NO1R<sup>(*)</sup>
NO1R(*)
2026-01-10
W zasadzie życie ma tylko jeden cel - przekazać siebie i umrzeć.
A zrozumienie to już jest kwestią indywidualną.
🫡


Moona@
2026-01-12
Każdy rozumie wszystko tak jak mu służy. I git :)

samisen
samisen
2026-01-10
Coś w tym jest takiego...
Pozdrawiam


Moona@
2026-01-12
Jest w tym choć co ;)
Pozdrawiam :)

maciejka
maciejka
2026-01-10
Po ludzku można żyć. Tylko ile w człowieku człowieka?
Lubię wierzyć w Boga :-)


Moona@
2026-01-12
Też lubię wierzyć. Bogu :)

LydiaDel
LydiaDel
2026-01-10
To bardzo dojrzały tekst. Nie twierdzisz, że Bóg nie istnieje...To bardzo mądre posuniecie.
Podsumowując, chodzi o to, że jeśli humanizm nie umie uzasadnić samego siebie, staje się wtedy tym, z czym walczył, czyli dogmatem. 6/5 Serdeczności


Moona@
2026-01-12
Dzięki. Ja wiem, że Jest :)
A wszystkie odmiany humanizmu są bardzo ciekawe do analizy.
Pozdrawiam :)

Elżbieta
Elżbieta
2026-01-10
Pewnie się da, ale nie wchodzę w myśli, tych którzy tak uważają, ich życie i filozofia.
Pozdrawiam, Moniko:)⭐️


Moona@
2026-01-12
Dzięki Elu :)
Ja czasem się zastanawiałam i wiem, że wielu ludziom Bóg nie jest niezbędny do życia. Można Go zastąpić różnymi ideologiami, wstawiać substytuty i jakoś to życie zleci...
Pozdrawiam :)

JoViSkA
JoViSkA
2026-01-10
Bez jedzenia też da się przeżyć podobno więcej nawet niż 7 dni :))
Pozdrawiam


Moona@
2026-01-12
Ponoć trzy tygodnie statystycznie.
Pozdrawiam Uleńko :)

Annna2
Annna2
2026-01-10
Za L. Kołakowskim powiem.
"Jeśli Boga nie ma"( dla mnie to niemożliwe- Bóg i Maryja Mateńka- moją Drogą zawsze)
to każdy sobie jest bogiem, i nie ma zasad których należy przestrzegać- bo przecież każdy tworzy sobie zasady- na myśl- jestem bogiem.
Czyli zasada w myśl tej chrześcijańskiej- "kochaj bliźniego jak siebie samego-
czyli nie czyń drugiemu co tobie niemiłe" nie obowiązuje?
Ale jeśli ktoś sam jest bogiem.
Dla mnie to niemożliwe.
Bóg moją Drogą i Maryja Mateńka, tak było, jest i będzie do końca moich dni


Moona@
2026-01-12
Humanizm też ma swoje zasady i często one wystarczą do przeżycia. Bożego porządku też niewielu przestrzega, dlatego jest jak jest.

Jastrz
Jastrz
2026-01-09
Przeżyć się da, ale...
Jeśli założymy, że Boga nie ma, to nie ma także przykazań. Jak zatem bez Boga uzasadnić moralność?
(W wierszu zastępujesz słowo moralność słowem humanizm. Zatem sugerujesz, że moralność powinna wypływać z poszanowania człowieka. Jest to dość popularny sposób eliminowania Boga. Z pozoru logiczny i niewinny. Jednak moralność pozbawiona sankcji transcendentalnej ma tendencję do degeneracji. Trudno nawet zliczyć ile zbrodni (z rewolucją bolszewicką na czele) popełniono w imię "dobra ludzkości"...


Moona@
2026-01-12
Jest jeszcze tzw. ludzka moralność, której źródłem jest człowiek. A, że człowiek jest dość ułomny to i zasady moralne mogą się zmieniać...

Waldi1
Waldi1
2026-01-09
ja wierzę i tego nikt nie zmieni ... Bóg w mim sercu jest moją drogą ... bez Boga nie przekraczam ,..pozdrawiam serdecznie ...
domu progu ...


Moona@
2026-01-12
I słusznie Waldi, że masz swoją drogę!
Pozdrawiam :)

Migrena...1<sup>(*)</sup>
Migrena...1(*)
2026-01-09
wiersz sugeruje, że można żyć bez Boga i nie prowadzi to do nihilizmu.

przeżyć – jako przetrwać, dotrwać do końca.

​żyć – jako doświadczać pełni, być obecnym.

ten wiersz to zaczyn do niekończacej się dyskusji.

dyskusji która nie ma szans się skończyć.

to, ze podnosisz ten temat jest wartością samą w sobie.

mówisz do nas : czlowieku, przystań w biegu życia.

pomyśl.

pozdrawiam.


Moona@
2026-01-12
Dzięki :)
Różne są odmiany humanizmu i nie muszą się kończyć nihilizmem :)
Co do dyskusji, to powiedziałabym, że nawet nie ma szans się porządnie zacząć, bo trzeba by się mocno wgłębiać, a na to nikt nie ma czasu ;)
Pozdrawiam

Krystek
Krystek
2026-01-09
Uważam, że każdy ma prawo wybrać
dogodną mu drogę życia. Ważne, by
nikogo w tej wędrówce nie skrzywdzić,
być szczęśliwym.
Serdecznie i radośnie pozdrawiam:)


Moona@
2026-01-12
Zgadzam się :)
Pozdrawiam :)

sturecki
sturecki
2026-01-09
Mocne w swojej prostocie, bo mówisz „da się przeżyć bez Boga”, a potem dokręcasz śrubę, że nawet humanizm potrafi być dogmatem, gdy „istnienie samo w sobie” ma zastąpić sens.
6/5


Moona@
2026-01-12
Dzięki :)
Dla mnie humanizm jest dogmatem. Ale każdy ma swoją opinię i to jest ok :)

Motylek78
Motylek78
2026-01-09
każdy wybiera drogę według uznania
mamy wolną wolę
Pozdrawiam serdecznie 🦋


Moona@
2026-01-12
Dokładnie.
Pozdrawiam Motylku :)

Dźwięki Strun<sup>(*)</sup>
ciekawa, dość bezpośrednia miniatura.


Moona@
2026-01-12
Dość ;)


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności