X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Teoria strun

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-01-14 15:42
Kosmiczne opowieści
To ta przestrzeń wyobraźni, która resztki starych cząstek
Wypłoszyła z głów czcicieli nowych równań
I zadarła z twardą nauką - wrzask podniosła,
aż się odbił echem wśród teorii naszych czasów.

A historia opowiada o wymiarach obliczonych,
Określonych strzępem nowych słów i pojęć.
O przestrzeniach i przestworzach w bańkach czasu,
O symetrii wśród chaosu trudnych wzorów.

Choć nie wiemy, jak to sprawdzić,
Jak odnaleźć tę zapowiedź rewolucji
W horyzoncie ziemskich zdarzeń,
To pytania wciąż się piętrzą w naszych głowach.

W głębi duszy wszyscy przecież się zgadzamy,
Że nie dowód jest istotny, ale sens.
A Wy co o tym myślicie?
autor
Jesteś Premium.
Dziękujemy!

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
9 razy
Treść

6
7
5
2
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
9
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: niebieski


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


JoViSkA
JoViSkA
2026-01-16
Każdy bezsens ma swój sens, nawet gdy go nie widzimy...teorie tworzymy właśnie w poszukiwaniu tego sensu...:)
Pozdrawiam serdecznie Moniko :)

Mateusz Śliwiński<sup>(*)</sup>
Myślę, że każdy z nas niczym nasz rodak Kopernik ma swoją własną wymyśloną teorię o obrotach ciał niebieskich :-) Pozdrawiam :-)


Monika Larn
2026-01-16
A Ty jaką masz teorię w tym aspekcie?
Pozdrawiam :)

Kornel Passer
Kornel Passer
2026-01-15
Nie sądzę, by teoria strun cokolwiek wnosiła do uzasadnienia sensu wszechświata. Po pierwsze, jest całkowicie nieweryfikowalna empirycznie i wszystko wskazuje na to, że nigdy nie będzie możliwa do weryfikacji. Po drugie, to czysta matematyka, a wiadomo że matematyka nie zawsze opisuje rzeczywistość, nawet wtedy, gdy jest wewnętrznie niesprzeczna . Przykładem tworu matematycznego nie występującego w naturze jest np graniastosłup prawidłowy. Teoria strun pomogła Hawkingowi, w tłumaczeniu ogłupiałej gawiedzi, że Bóg nie istnieje, bo wszechświat powstał samoistnie z NICZEGO na zasadzie fluktuacji kwantowej próżni, a czasoprzestrzeń wyłoniła się z dynamiki strun. Zapomniał biedak dodać, że struny to nie jest NIC tylko Coś, ale co kto by się przejmował drobiazgami:


Monika Larn
2026-01-16
Dlatego, że trudno to wytłumaczyć niematematycznie, bo to model matematyczny. I jest nie do udowodnienia. Szczerze mówiąc, jakoś nieszczególnie znam interpretację Hawkinga, generalnie był on taki "medialny", że trochę przesadzał z upraszczaniem wszystkiego. Na pewno teoria strun nie jest teorią wyjaśniającą początek Wszechświata. To tylko hipoteza.

Kornel Passer
2026-01-16
OK, chodzi mi o to, że w powszechnym mniemaniu uważa się, że teoria strun ma jakiś punkt zaczepienia w dowodach naukowych, a tym czasem to czysta matematyka bazująca na niesprawdzalnych założeniach. Założono, że najmniejsze cząstki nie są punktami tylko strunami i wibrują one w n-wymiarach, które też założono, bo żadnych n-wymiarów nikt do tej pory nie udowodnił. Czysta fikcja.

Monika Larn
2026-01-16
Ale sama teoria ma sens, co nie znaczy, że musi być prawdziwa. A matematyka, choć to zabrzmi dziwnie, upraszcza naturę, która jest o wiele bardziej skomplikowana i przez to trudna do opisu matematycznego. Oczywiście, że teoria strun nie udowadnia nieistnienia Boga, to raczej zmiana sposobu patrzenia na cząstki, a ściślej na wymiary w jakich te cząstki wibrują, czyli w jednym wibrują, ale wiele tworzą. Nie ma to nic do powstania Wszechświata z niczego, bo struny również są materią. Natomiast wytłumaczenie teorii strun komuś, kto nie jest matematykiem czy fizykiem, samo w sobie jest bardzo trudne, o wiele trudniejsze od jej zrozumienia.
Miło, że wpadłeś, kopę lat, Kornel :)

Moona@
Moona@
2026-01-14
Teorie są po to, by je tworzyć i rozwijać, nadawać im sens, nawet jeśli są często niemożliwe do udowodnienia. Taka ich uroda :) Hipotezy są zawsze atrakcyjne i jest zajęcie ;)
Pozostaje tylko życzyć teoriom, żeby się jednak kiedyś zmaterializowały...
Pozdrawiam :)


Monika Larn
2026-01-16
Owszem, pozdrawiam :)

Groschek<sup>(*)</sup>
Groschek(*)
2026-01-14
byłem, czytałem.. ale muszę tu jeszcze raz zajrzeć - 'na już' nie jestem tymczasem w stanie przewidzieć aktualności niniejszego zagadnienia; czyli 'do potem!' pzdr.serd 🙄


Monika Larn
2026-01-16
Pozdrawiam Groschku :)

Annna2
Annna2
2026-01-14
Tak zgadzam się- sens jest najważniejszy.
I dalej za V. Havlem sobie pozwolę- bo wiernie oddaje to jak myślę.

"Nadzieja nie jest przekonaniem, że coś się dobrze skończy, lecz pewnością, że coś ma sens, bez względu na to, jaki będzie tego ostateczny rezultat"

A pisał te słowa będąc w więzieniu.
Dobry wiersz bardzo do przemyśleń.
6/5


Monika Larn
2026-01-16
Tak, tak, niepotrzebnie w komentarzu pogmatwałam dwa pojęcia. Niechcący też nawiązałam do Sartre'a z tym nadawaniem życiu sensu.

Innymi słowy, niezależnie od filozoficznych aspektów, chodziło mi też o fizykę. Że do zrozumienia Wszechświata, jego początku, rozszerzania, roli grawitacji, ewolucji planet, w tym naszej, nie jest nam potrzebne pytanie o sens życia jako takiego.
Natomiast teorie to wyjaśniające powinny mieć sens.
Tam gdzie kończy się nasza możliwość poznania, tam wkraczają wielkie pytania, a może nie trzeba ich zadawać ani na nie odpowiadać, może poruszanie się krok po kroku, pozwoli nam na lepsze zrozumienie

Tak że, owszem, można się samemu we własnym myślach zapętlić :)

Pozdrawiam,

Migrena...1<sup>(*)</sup>
2026-01-14
mam wrażenie Moniko, że w Twojej wypowiedzi pojawia się nieporozumienie pojęciowe.

w filozofii „sens” nie jest jedynie subiektywną narracją, którą można dowolnie nadawac, ani pojęciem zbędnym dla rozumienia istnienia.

już u Arystotelesa sens (telos) jest warunkiem zrozumienia bytu, u Kanta pozostaje konieczną ideą regulatywną, a w mysli Frankla czy Havla nie jest czymś wymyślanym, lecz raczej odkrywanym i zachowywanym nawet w sytuacjach granicznych .

nawet egzystencjalisci pokroju Camusa czy Sartre’a nie unieważniają sensu, lecz czynią z niego problem centralny.

stwierdzenie, że pytanie o sens życia jest nieważne, samo w sobie jest więc stanowiskiem filozoficznym , i jako takie wymaga uzasadnienia, inaczej sens redukuje się do psychologii przezyć , a nie kategorii filozoficznej .

Monika Larn
2026-01-14
Tak, zależy to z pewnością od punktu widzenia.Zgadzam się z cytatem. Choć zdarza mi się myśleć, że sens jako taki, np sens życia, święty Graal filozofii, to jednak nie jest pojęcie potrzebne nam do zrozumienia naszego istnienia. Innymi słowy, nieważne, czy życie (wszechświat, cywilizacja) jako takie ma sens, ale ważne, by nadawać życiu sens.

sturecki
sturecki
2026-01-14
Fajnie to ogarnęłaś - „teoria strun” u Ciebie brzmi jak kosmiczna awantura o sens - bo dowodu nie mamy, ale pytań i wyobraźni tyle, że aż nauce dzwoni w uszach.
6/5


Monika Larn
2026-01-14
Bo pytania są kluczowe :) Dziękuję

Migrena...1<sup>(*)</sup>
Migrena...1(*)
2026-01-14
to jest fantastyczny utwór do zamyśleń.

ale nie o wszechświecie bo to wycieczka w miraże i fantomy , ale o sensie naszego życia.


czytam Moniko Twój wiersz jako opowieść o granicy poznania

tam, gdzie kończy się sprawdzalność, zaczyna się sens.

teoria strun nie jest tu teorią świata, lecz metaforą ludzkiej potrzeby porządku w chaosie.

Monika subtelnie pokazuje, że nawet najbardziej wyrafinowane modele są formą narracji .

probą nadania znaczenia temu, co nas przekracza !!!

Twoj wiersz jest o tym, że pytanie bywa wazniejsze niż dowód, a sens często wyprzedza prawdę .



„Kosmiczne opowieści” i
„bańki czasu” nie są faktami .

są tylko narracjami, które tworzymy, aby oswoić chaos istnienia.

filozoficznie to gest bliski Kantowi czy Heideggerowi .

bo nawet najbardziej precyzyjne teorie są w gruncie rzeczy opowieściami o tym, jak chcielibyśmy, żeby rzeczywistość była zrozumiała
a nie jak ona wyglada naprawdę


ulla.

smakowity tekst.


Monika Larn
2026-01-14
Bardzo dziękuję za ten komentarz. Cały mój cykl "Kosmiczne opowieści" jest w gruncie rzeczy o ludziach, emocjach, pytaniach, sensach i granicach poznania.
Kiedyś w rozmowie ze znajomym matematykiem poruszyliśmy temat tego, co było pierwsze, czy równania, według których działa Wszechświat, czy może Wszechświat został opisany przez nas równaniami?
Granice poznania wyznaczają pytania, nie odpowiedzi, a teorie kosmologiczne opisują zakres, który możemy zrozumieć.
A dalej jest prawda :)

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-01-14
Cytując fizyka Krzysztofa Meissnera teoria strun to ślepa uliczka zbyt skomplikowana i mało elegancka w porównaniu do teorii względności Einsteina i dlatego porzucił pracę nad nią.
Ale fizyka rządzi się innymi prawami niż poezja chociaż obie te dziedziny wymagają wyobraźni.
Pozdrawiam.


Monika Larn
2026-01-14
Problem z teorią strun jest taki, że jest ona bardzo (wyłącznie) matematyczna. Czy zbyt skomplikowana? - na pewno. Czy mało elegancka, to nie wiem, mnie się podoba dzięki uspójnieniu wszystkich aspektów i włączeniu grawitacji. Ale nie da się jej niestety potwierdzić. Pozdrawiam :)

Richard Austin
Richard Austin
2026-01-14
Fizyka jest próbą sztywnego i rygorystycznego opisania rzeczywistości fizycznej w języku matematyki, jednak w istocie życia jak i pojęcia świata trudno szukać jakieś sztywnej systematyki. Wydaje mi się, że tak można odczytywać wiersz. Pozdrawiam


Monika Larn
2026-01-14
Tak, gdzie nie spojrzysz, są wyjątki, a opisy stanów doskonałych są tworzone z myślą o stanach rzeczywistych. Ponieważ stany rzeczywiste są zbyt skomplikowane. Pozdrawiam :)


Pokaż mniej

Jesteś Premium.
Dziękujemy!


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności