X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Porażka (myśli niepokorne)

Wiersz Miesiąca 0
wolny
2026-02-05 10:27
Jeśli Bóg jest
i rzeczywiście stworzył ten świat
i człowieka

I jeśli
stworzył go na swoje podobieństwo
i obdarzył swoim synostwem

To człowiek
jest jego porażką

Bo przecież
doskonały i
doskonale dobry
i doskonale miłujący Bóg
stworzył istotę
zdolną do popełnienia takiego błędu
który uzdolnił ją do skażenia złem
i zgotowania piekła na ziemi
też dla swojego serca

Więc jeśli my
bierzemy na swoje barki
ciężar odpowiedzialności
za swoje dzieci

To jak bardzo
ten ciężar odpowiedzialności
ciąży Bogu...
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
17 razy
Treść

6
9
5
7
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
1
5
16
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


Maciek.J<sup>(*)</sup>
Maciek.J(*)
2026-02-11
Bóg rzabko dał człowiekowi rozum i wolną wolę
i to co wybierzemy i zrobimy to już jest nasz wybór
bo każdy z nas kiedyś odpowie za swoje życie


Maciek.J<sup>(*)</sup>
2026-02-14
skoro znasz rzabko to stosuj to w życiu a się nie zawiedziesz

rzabaprzezrz
2026-02-13
Też to znam...:) dzięki Maćku, pozdrawiam ciepło:)

Chris<sup>(*)</sup>
Chris(*)
2026-02-09
Rzaba. Dużo tych "jeśli". Tylko jeśli na wszystko odpowiesz "tak" poczujesz się lepiej???
A jeśli wyciągasz błędne wnioski?
A jeśli Bóg podarował Człowiekowi nieśmiertelną i doskonałą duszę?
A jeśli dusza po wedrówce po Ziemi wraca do Stwórcy?
A jeśli Bóg nie istnieje to dlaczego istnieje diabeł/zło?
Co było pierwsze, zło czy dobro? A jeśli dobro i zło jest przepływem energii dlatego wraca do Człowieka?
Bóg nie "przytula" na siłę. Nie zabiega, nie prosi, nie błaga. Według Ewangelii "odcina gałązkę która nie owocuje".
Pozdrawiam!


rzabaprzezrz
2026-02-13
Moje 'jeśli " to nie pytania, tylko części przypuszczające zdań logicznych...:)
Dziękuje pięknie za czytanie i komentarz, pozdrawiam ciepło:)

[ GALBA ]<sup>(*)</sup>
[ GALBA ](*)
2026-02-08
Zbyt głęboko dla mnie Sylwio ale takie filozoficzno-teologiczne przemyślenia zawsze budzą rozmaite emocje a w ostatnich czasach coraz częściej niezbyt dobre jak zauważyłem...
Pozdrowionka 🌟👍


rzabaprzezrz
2026-02-08
Jak jest trudny czas, to i myśli są niewesołe...Dzięki serdeczne Marku, pozdrawiam ciepło:)

klaks
klaks
2026-02-07
Nie jestem pewna czy porównanie odpowiedzialności rodzica ludzkiego do Boskiej jest adekwatna. Ludzie są odpowiedzianli za wychowanie swoich dzieci dopóki są niepełnoletnie, potem dzieci same za siebie są odpowiedzialne. Biblia ukazuje stworzenie człowieka jako od razu dojrzałej i wolnej istoty, odpowiedzialnej za swoje czyny. Czy Bóg ponosi odpowiedzialność za ich pychę? Ciekawe refleksje Sylwio. Jest to trudny temat, wszyscy ludzie dobrej woli starają się zrozumieć, skąd tyle zła jeśli Bóg jest dobry..
Pozdrawiam Cię serdecznie :)🌹


Agata Agata
2026-02-12
💯

klaks
2026-02-09
Masz rację, poczucie odpowiedziałności rodzice mają całe życie, bardziej chodziło mi o o odpowiedzialność samą w sobie. Dorosłe dzieci same ponoszą odpowiedzialność za swoje czyny.
Pozdrawiam ciepło Rzabko <3

rzabaprzezrz
2026-02-08
Poczucie odpowiedzialności za dzieci nie znika z momentem uzyskania się przez nie pełnoletniości...Wiemy, ze nasze wychowanie ma wpływ na całe ich życie...Może przełożenie tego na Boga nie jest adekwatne, to tylko takie myślenie czysto ludzkie, przez analogię...Pozdrawiam serdecznie Grażka, uściski<3<3

samisen
samisen
2026-02-06
Są w życiu takie momenty, kiedy człowiek po prostu przestaje oddychać z ulgi, a zaczyna oddychać ze strachu.
Pozdrawiam serdecznie ;-)


rzabaprzezrz
2026-02-08
Niestety, są to bardzo trudne momenty, które niekiedy ciągną się dłuższy czas, ale zwykle po jakimś czasie przychodzi ulga. Czasem trzeba przeczekać, nie tracić nadziei...Dzięki serdeczne Jarku, pozdrawiam ciepło:)

maciejka
maciejka
2026-02-06
Dobry wiersz - bardzo mądre odwołanie do rodzicielstwa.
Myślę, że Bóg nie ma łatwo.
Pozdrawiam :-)


rzabaprzezrz
2026-02-08
Dziękuję serdecznie Natalio, uściski<3

Motylek78
Motylek78
2026-02-06
to jak z kierowcą na drodze
widzi znaki, ograniczenia prędkości
jednak sam podejmuje decyzje
jechać według przykazań czy według swoich...
bardzo ciekawe spojrzenie
jakoś tak mi się skojarzyło
Pozdrawiam serdecznie 🦋


rzabaprzezrz
2026-02-08
Dziękuję serdecznie Aga, uściski<3

hiala
hiala
2026-02-05
Ktoś napisał „Jeśli Bóg jest,
to człowiek nie jest błędem,
lecz dowodem,
że nawet dobro
nie istnieje bez ryzyka."


rzabaprzezrz
2026-02-08
Oj, nie wiem, czy to ryzyko nie jest zbyt ryzykowne...Dzięki serdeczne, pozdrawiam ciepło:)

hiala
2026-02-05
Pięknie pozdrawiam 🙂
5/5

JoViSkA
JoViSkA
2026-02-05
Wg mnie Bóg patrząc na swoje stworzenie cierpi, ale nie może być obarczony odpowiedzialnością za nasze czyny...tak jak matka, która zrodziła syna mordercę nie może być piętnowana za jego występki...
Pozdrawiam Rzabo


rzabaprzezrz
2026-02-08
No, z tą matką to różnie bywa, czasem sama się obwinia...Dziękuję serdecznie Jovi, uściski<3

<Nina><sup>(*)</sup>
(*)
2026-02-05
Pierwsza Przyczyna nosi różne miana ale zawsze niezależnie od nich utożsamiana jest z miejscem wiecznej dobroci czyli czymś do czego prowadzą różne ścieżki 🧭


rzabaprzezrz
2026-02-08
Tak, wieczna dobroć wpisuje się w te rozważania...:) Dziękuję serdecznie, pozdrawiam ciepło:)

Kornel Passer
Kornel Passer
2026-02-05
Wobec tego tematu podejmowano różne strategie i rożne wyciągano wnioski. Najbardziej drastyczny wniosek na temat odpowiedzialności Boga za zło wyciągnął E. Canetti , który napisał mnie więcej tak (cytuję z pamięci) : "Nie może istnieć żaden (osobowy- dopisek mój) Stwórca, albowiem smutek, który odczuwałby patrząc na cierpienie istot, które stworzył, byłby niemożliwy do zniesienia". Inną drogę wybrała przykładowo Simone Weil , która zachowała wiarę w Boga ponieważ wierzyła, że Bóg nie odpowiada za zło, które czyni człowiek i nie ma wpływu na bieg rzeczywistości, która rozwija się według naturalnej zasady przyczyna-skutek. Klasyczne wyjaśnienie chrześcijańskie jest takie: Bóg stworzył co prawda człowieka na swój obraz i podobieństwo, czyli jako istotę wolną, a więc mogąca i wybrać zło, a człowiek w swojej suwerenności wybrał zło i w ten sposób jego podobieństwo do Boga zatarło się. W klasycznym ujęciu teologicznym, zarówno protestanckim, jak i katolickim Bóg nie odpowiada za zło, więc nie może czuć żadnej odpowiedzialności. Jak napisał pewien filozof , Bóg nic nie jest nam winien. Pozdrawiam serdecznie:)


rzabaprzezrz
2026-02-08
Dziękuję serdecznie Kornelu za przybliżenie różnych stanowisk. Jak widać, wiele osób borykało się z tym tematem. ..Powyższe wersy to nie żaden wywód filozoficzno-teologiczny, ale tylko uzewnętrznienie pewnych myśli, zrodzonych na podłożu emocjonalnym...nie rości sobie prawa do słuszności:) Pozdrawiam ciepło:)

Odyseusz62
Odyseusz62
2026-02-05
Skoro jesteśmy na wzór I podobieństwo Boga to i Bóg jest na nasze
I to właśnie w tej historii jest straszne.
Pozdrawiam.


rzabaprzezrz
2026-02-08
Nie, nie ma takiego wynikania...Dzięki serdeczne, pozdrawiam ciepło:)

Czasem
Czasem
2026-02-05
I znów... wolnej woli głaz...

Myślę, że masz rację. Patrzy i cierpi.

Pozdrawiam Rzabulka


rzabaprzezrz
2026-02-08
kamień młyński...Dzięki serdeczne Kasiu, uściski<3

sturecki
sturecki
2026-02-05
Wiersz-teza, który idzie jak wywód sumienia – „jeśli… jeśli… to…”. Nie bluźnisz, tylko stawiasz Boga pod miarą rodzica: skoro dziecko potrafi zrobić piekło, to odpowiedzialność nie znika w dogmacie.
Przerzucasz ciężar z „człowiek winny” na „Bóg dźwiga”. I nagle porażka nie brzmi jak wyrok, tylko jak pytanie o miłość, która dokucza, bo jest współodpowiedzialna.
6/5


rzabaprzezrz
2026-02-07
No cóż, mam nadzieję, że nie bluźnię...Była niedawno w teatrze telewizji taka sztuka: "Królowa miłości", poruszająca opowieść tez o tym, jak próbuje sobie poradzić emocjonalnie kobieta, której syn zgwałcił i zabił dziewczynę, a potem popełnił samobójstwo...i jest w tym , oprócz miłości, też ciężar odpowiedzialności, które daje jej wizje czekającego ją piekła...Dziękuję serdecznie Staszku, pozdrawiam ciepło:)

Monia
Monia
2026-02-05
Potem człowiek sam wybiera drogę zła, bądź też dobra. Bardzo refleksyjne pozdrawiam serdecznie 😉


rzabaprzezrz
2026-02-07
Dzięki serdecznie Moniu, uściski<3

Marek Żak
Marek Żak
2026-02-05
My stwarzamy dzieci i staramy się je wyekwipować, jak możemy, a dzieci robią z tym, co chcą, więc odpowiedzialności nie ponosimy. Podobnie Bóg stworzył człowieka na swoje podobieństwo, a priorytetem była wolna wola, innymi słowy błędy człowieka nie obciążają Boga. Błędem mogło być danie człowiekowi głowy, a nie rozumu, co w pewnym sensie zaprzecza stworzeniu na własne podobieństwo. Pozdrawiam serdecznie.


rzabaprzezrz
2026-02-07
:) Dzięki serdeczne Marku, oczywiście nie upieram się przy moim wywodzie, to tylko takie sobie ludzkie myślenie, zrodzone w pewnych okolicznościach emocjonalnych...nie jest to w żadnym razie wywód teologiczny ani filozoficzny, ani nawet logiczny...niemniej zebranie i wypowiedzenie tych słów ma dla mnie duże znaczenie, tak jak duże znaczenie mają dla mnie Wasze komentarze na ten temat:) Pozdrawiam ciepło:)

Marek Żak
2026-02-06
Dokładnie, wolna wola była priorytetem, a do czynienia dobra są jedynie zachęty, czy skuteczne, do dyskusji.

Kornel Passer
2026-02-06
Gdyby człowiek nie miał możliwości czynienia zła, a musiałby czynić tylko dobro, nie byłby wolną istotą odrębną od Boga, a tylko Jego mechanicznym narzędziem.

Prostaczek
Prostaczek
2026-02-05
Rzabo. Bóg, już na początku pisma (Księga wyjścia), określa się: Jestem, który jestem.
To oznacza, ni mniej, ni więcej, że nie jest ani doskonały, ani niedoskonały, ani dobry, ani zły. Ani miłujący, ani niemiłujący. Ani odpowiedzialny, ani nieodpowiedzialny. To ludzkie cechy, nieznane Bogu. Przypisane.
Ale ja jestem tylko ateistą, więc mogę czegoś nie wiedzieć.
Pozdrawiam serdecznie.


rzabaprzezrz
2026-02-07
Jesteś ateistą, a wiesz tyle o cechach Boga...;)Wydaje mi się to kapkę sprzeczne, ale w końcu nie jestem ateistką, więc mogę czegoś nie wiedzieć:)Sorry, taki żarcik (niewinny)z Twojej wypowiedzi:) Dzięki serdeczne, uściski przesyłam:)


Autor poleca

Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności