X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Kuszenie szatana ominęło Adama?

Wiersz Miesiąca 0
fraszka
2024-12-06 12:20
Pokusiłam się o interpretację nadinterpretacji Marka Żaka w utworze " Raj czy wolność? " :)
początki były trudne -
przymierze z Bogiem obfitość raju
spokój i szczęśliwe życie w Edenie
dobrostan gaju
a nader wszystko zdrowe
piękne i nieśmiertelne ciało

trzeba było wszystko poprawić -
na pierwszą linię frontu niewiastę wysłano
wąż zasiał w niej zwątpienie brak wiary
chęć poznania i przyrównania
uległa kuszeniu...
ale co na to Adam ?
czy można znak równości
z czystym sumieniem postawić
pomiędzy kuszeniem szatana
a namową Ewy w kierunku Adama?
uprawiać i doglądać to tylko jedno
ale tutaj słowo "strzec" się kłania


nie zapominaj mężczyzno
o pra pra przodku Adamie
bo to nie Ewie ale Jemu
stanęło w gardle jabłko
i tam już pozostanie
Forma żartobliwa, ale temat bardzo ważny i aktualny.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
12 razy
Treść

6
7
5
4
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
11
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


maciejka
maciejka
2024-12-07
Każdy decyduje za siebie :-)


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-08
Nie inaczej :))

Monia
Monia
2024-12-07
I dziś zdarzają się tacy Adamowie i takie Ewy pozdrawiam serdecznie 😉👍


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-07
Dokładnie...
Ewa dała Adamowi
A dam Ewie
(to moja stara fraszka z grami słownymi :)

Michał<sup>(*)</sup>
Michał(*)
2024-12-06
Pomijając fakt, że tę baśń napisał z pewnością mężczyzna i można w niej wiele wziąć pod rozważanie, łącznie z gatunkiem jabłka, kosztela czy antonówka, to bardziej prawdopodobne byłoby, że Adaś uległ wdziękom Ewci:) Stąd poniższe dyskusje kto jest temu winien są bezpodstawne.
Ale skłoniło mnie to do takiej myśli:

kobieta i mężczyzna

w słabościach
tacy sami

różni
rozmieszczeniem
siły i piękna

Ot i cała różnica między nami.
Pozdrawiam Asterio:)


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-07
Temat śliski w kontekście węża :) to taki żarcik, metafora
Niepotrzebnie dodałam tekst, który wywołał burzę w łyżce wody
Miłego Michale


Michał<sup>(*)</sup>
2024-12-07
Dodam, że uważam siebie za konserwatystę:)))

Michał<sup>(*)</sup>
2024-12-07
Bynajmniej. Uważasz mój komentarz za ,, ostrożny ":)
Sugeruję w nim patriarchalizm, seksizm faceta oraz to, że ta historia kuszenia jest tylko bajką z pewnym morałem, że nie należy się sprzeciwiać woli Boga.
W miniaturze pod wskazuję na równość pomiędzy kobietą a mężczyzną. Zarówno Adaś mógł przekonać Ewę jak i ona jego, cholera wie jakie mieli charaktery. Nie uogólniam jak poniżej komentujący kogo łatwiej lub trudniej namówić do grzechu;) Padło na Ewę bo cały Stary Testament tak jest napisany. ,, pomoc dla Adama" jakie to współczesne : ,, smaż, gotuj, zmywaj, pierz". Jestem zdania, że to kwestia wyborów nawet jeśli jest to wybór schematyczny i przez oboje akceptowalny oraz oboje czują się dobrze w swych ,, rolach".
Miłego dnia.

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-07
Witaj Michał
rozumiem, ze temat śliski i trzeba komentować ostrożnie :)))
Pozdrawiam i spokojnego weekendu

jobo
jobo
2024-12-06
Sprawiedliwie widzisz
rzeczywistość zakłamaną
przekazami religijnych
fanatyków!

Gwiaazdy twoje!


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Czekam z niecierpliwością ;))

jobo
2024-12-06
Trafiasz w sedno.
Jutro będzie wiersz o tym.

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Witaj jobo
widzę, że panowie jednak nie wytrzymują ciśnienia :))
dzięki za podzielenie się opinią

jobo
2024-12-06
No jasne że głos!

Moona@
Moona@
2024-12-06
Fajne spojrzenie :)
Przerzucanie winy w obliczu wykrycia przewinienia i strachu przed konsekwencjami jest chyba nierzadkie ;)
Adam uległ kobiecie, której pragnął i to raczej naturalne ;)
Gorzej, gdyby ochrzanił i powiedział "radź se teraz sama"!
Zapłacili za to razem, bo są jednością* :)
Wąż jest przebiegły i pewnie wiedział, że szanse powodzenia ma większe u Ewy :)
U Adama też by pewnie miał sukces, ale może zajęłoby to więcej czasu? Kto wie?
Ale rzeczywiście ta historia jest czasem wykorzystywana jako wymówka, że to kobieta winna "całemu złu" ;)
Pozdrawiam :)


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Hej Moona
tak jak Ty powyżej, kiedyś jak byłam bardzo młoda rozważałam wszystkie mozliwości :)
skłaniam się ku temu, ze nakłanianie Adama do grzechu nieposłuszeństwa trwałoby krótko, ale nie jestem pewna czy z Ewą poszłoby Adamowi tak łatwo :))
Dziękuje za głos w dyskusji

BordoBlues
BordoBlues
2024-12-06
Dla mnie ważne jest, że to Ewa kusiła Adama do złego, a nie odwrotnie.
Czy to przypadek? Nie sądzę.
Miłego wieczoru :):)



Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Witam
Ewa najpierw została poddana wielkiej próbie, kuszenia przez węża-szatana i dopiero kiedy ten zasiał w niej wątpliwości w miłość bożą, podała jabłko Adamowi.
Odwróćmy sytuację. Wąż kusi Adama, ten sie poddaje i zachęca Ewę...skosztowałaby czy jednak szatan w swojej przebiegłości i inteligencji tego nie rozważył? nie wiem, ale to jest bardziej podejrzane :))
Miłego

Kornel Passer
Kornel Passer
2024-12-06
W Biblii są dwie opowieści o stworzeniu człowieka, które można uważać za sprzeczne ze sobą albo jako wzajemnie się uzupełniające. Jak kto woli. W jednej z nich Bóg stwarza człowieka "jako mężczyznę i kobietę", a w drugiej, najpierw jest stwarzany Adam, którego imię z hebrajskiego tłumaczy się jako człowiek, a dopiero w drugiej kolejności jest stwarzana Ewa, jako "odpowiednia pomoc dla Adama". Tak więc Ewa jest niejako darem dla Adama i służy mu pomocą. Adam miął więc prawo w pełni ufać Ewie, jako pomocy ustanowionej przez Boga. Jak się okazało, zaufanie Adama do Ewy nie opłaciło się. :):);)


Marek Żak
2024-12-06
Tak, wspólna decyzja w kwestii sprzeciwieniu się systemowi, natomiast jeśli mówimy (nie ja) o grzechu, za spust nacisnął Adam. To poważny i ważny temat pod różnymi względami. Fraszki Krasickiego, czy La Fontaine były także bardzo poważne i przeważnie na trudne tematy. Pozdrawiam.

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Wspólna decyzja Marku? przecież wyraźnie piszesz " chciała mieć na własność tego pana.."
Też mi wolność... na smyczy Ewy :)))
Wszyscy widzimy, ze w dziale fraszek, ale wiadomo o co chodzi :D

Marek Żak
2024-12-06
Wtrącę się na moment i przejdę do współczesności. Otóż sporo oglądam prawdziwych historii kryminalnych, dokumentów i fabularyzowanych dokumentów, gdzie żona, chcąc pozbyć się męża (kasa, kochanek itp.) przekabaca, wynajmuje kogoś do jego zabicia Jedni odmawiają, inni nie i zabijają, strzelając przeważnie. Otóż mz winnym jest ten, kto strzela, a nie ten / ta kto namawia. Tak więc, jeśli szukamy winnego, jest ni Adam, bon wziął i zjadł. Gdyby nie chciał, nie zrobiłby tego, ale widać też chciał złamać niezrozumiały zakaz. .
Jak pamiętacie, wersja moja jest inna, że była to wspólna decyzja rezygnacji z rajskiego, wygodnego poddaństwa i wybór wolności bez niezrozumiałych, niewytłumaczonych, narzuconych zakazów. Koszty wyjścia były wysokie, jak często bywa w przeciwstawieniu się silniejszemu.
Pozdrawiam Was oboje.

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Tutaj jest zgodność Kornelu :)) widziałam emotki we wcześniejszym wpisie i też sobie raczyłam zażartować :D
Tak poważnie, nie miałam zamiaru obwiniać Adama, a raczej zwrócić uwagę, ze Ewa niesie już od tylu tys. lat brzemię grzechu. Zapytaj dzieci w podstawówce...tak też to widzą, bo odbieraja całą przypowieść o Adamie i Ewie w raju, dość jednoznacznie.
Miłego wieczoru :)

Kornel Passer
2024-12-06
Specjalne opatrzyłem mój komentarz trzema uśmiechami, bo tylko dostosowałem się w ten sposób do "damskich" komentarzy poniżej zwalających winę na Adama. Tak naprawdę w poważnym podejściu do tej opowieści nigdy nie biorę pod uwagę płciowości jej bohaterów, gdyż nie o płciach jest tu mowa , ale o człowieku jako takim. Jeśli już przejdziemy na grunt teologii biblijnej, to jest bez znaczenia czy owoc (nie jabłko) zerwała Ewa, czy Adam. Zresztą narracja opowieści jest tak poprowadzona, że kwestia „wewnętrznej” winy pary pierwszych rodziców, czyli kwestia "Adam czy Ewa" jest celowo umniejszona, co widać w momencie , gdy Bóg ignoruje wyjaśnienia zarówno Ewy jak i Adama. Opowieść o raju pokazuje , że prawdziwym powołaniem człowieka jest szczęście, a wszelkie nieszczęście jest owocem nieposłuszeństwa wobec Stwórcy. Człowiek wybiera wolność od Stwórcy świadomie, aczkolwiek w opowieści o raju jest to przedstawione symbolicznie, poprzez złamanie zakazu zerwania owocu z drzewa poznania dobra i zła. Szczęście człowieka w opowieści o raju jest przedstawione między innymi jako wolność od konieczności podejmowania moralnych wyborów. Wszystko, co może człowiek zrobić w raju jest ok. Zło czai się tylko za złamaniem jednego zakazu, który symbolizuje owoc poznania dobra i zła, ale złamanie tego zakazu jest przede wszystkim buntem przeciwko Bogu, a dopiero w drugiej kolejności rodzi skutek wrzucenia człowieka w moralne tortury, od których już się nie wyzwoli. Szczęści w raju może wydawać się fragmentaryczne, ale opowieść ta bardzo realistycznie pokazuje dość oczywistą prawdę o człowieku, że nie ma możliwości prawdziwego raju z jednoczesnymi dylematami moralnymi, które zmuszają człowieka do dokonywania męczących wyborów. W opowieści o Adamie i Ewie jest materiału do rozmyślań na co najmniej lat dwieście, więc może tu zakończę. Pozdrawiam😊

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Kornelu
nie będziemy się w teologów Kościoła bawić, ale oczywiście znam obie wersje, które wcale sie nie wykluczają, a wręcz zazębiają.
To tłumaczenie słów zrobiło największy zamęt. Np. kluczowe słowo Adam w języku hebrajskim oznacza człowiek. Zobacz jak to zmienia postać rzeczy ... dalej można też przeczytać, że Bóg stworzył Adama z adama, czyli z prochu ziemi. Takich pułapek jest więcej i trzeba by było znać dokładnie język i zabrać sie za tłumaczenia... podobnie Świadkowie Jehowy tłumaczą, ze MB miała więcej dzieci, bo w Biblii padają słowa...i przyszli do Jezusa Jego bracia... a wtedy oznaczało to nic innego jak bracia w wierze.
Jest więcej wskazówek dotyczących Adama. Kiedy Ewa skosztowała jabłko nic sie jeszcze nie działo, dopiero w momencie kiedy Adam ugryzł owoc, poczuli wstyd, strach i się ukryli. Później Bóg odzywa się i szuka nie Ewy ale Adama, któremu pozostawił klucze do Edenu i miał sie nim opiekować i strzec.
Dalej...to mężczyzny rzekł Bóg...ponieważ posłuchałeś swojej żony i zjadłeś owoc z zakazanego drzewa...to przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu... itd
Kornelu, nie twierdzę, że winą należy obarczyć Ewę i Adama, bo jednak oboje zostali wypędzeni z raju, ale skończmy te oskarżenia (nawet przez kleryków często przytaczane), ze to właśnie Ewa ponosi za to całą winę, bo nie ulec jadowi najbardziej przebiegłego zwierzęcia, w jakiego wcielił sie szatan, to chyba jest mega trudne? :))
Kornel, bądź mężczyzną i weź to na klatę :D

JoViSkA
JoViSkA
2024-12-06
Adam niewiniątko! Jak zwykle!
Pozdrawiam :)


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Dokładnie. Na wsi nadal zdradę kobiety kamieniem się obrzuca, a jeśli zdradza mąż, to tylko się kwituje...to tylko facet
Jak się z tym pogodzić? :))

rzabaprzezrz
rzabaprzezrz
2024-12-06
No cóż, moim zdaniem Adam bardzo słabo wypadł w raju...No bo gdzie był, kiedy szatan kusił Ewę. A potem- przecież nie wepchnęła mu tego owocu siłą. I jeszcze to żałosne zwalanie winy...Tak, każdy współczesny Adam powinien sobie wziąć do serca tą bolesną lekcję... Pozdrawiam ciepło 🌞


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Przychylam się do stwierdzenie, że słabo wypadł :))
Obydwoje wygnani z raju, ale dlaczego tak kobietę tysiącami lat piętnowali...nawet słynne powiedzenie "Gdzie diabeł nie może, tam kobietę pośle", z czegoś się wywodzi.
Miłego rzabko

ajw
ajw
2024-12-06
Adam jak małe dziecko, co zrzuca winę na kota. Sam zżarł, a całą winę na Ewkę zrzucił, pokazując palcem i śpiewając" "ona temu winna, ona temu winna.." :))


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
No właśnie Iwonko... a przecież Edyta śpiewała..."to nie ja byłam Ewą, to nie ja skradłam niebo..." :D

Marek Żak
Marek Żak
2024-12-06
Dzięki za szybką i konkretna odpowiedź. Konflikt między obowiązkiem i namiętnością, między wygodą a przygodą, między posłuszeństwem a chęcią życia po swojemu stary jak świat.
To jest ważny i poważny temat, a łatwe odpowiedzi i decyzje są wtedy, kiedy dotyczą innych.
Pozdrawiam serdecznie.


Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
hmm
widzę, że jednak drążymy jaskinię, tylko w innych kierunkach :)
przecież nie chodzi o ciekawość, ani nawet o przekraczanie granic, ale o pychę. Piszesz, ze miał być w raju z zakazami jako posłuszny poddany. Przecież tam był tylko jeden jedyny zakaz... i po to zostało zasadzone te drzewo, bo w przeciwnym razie gdzie okazałby Bóg wolną wolę człowieka? ja też nie lubię jak większość zakazów i raczej płynę pod prąd, ale jednak na drodze przestrzegam sygnalizacji świetlnej. Jestem poddana, czy to jest dobry, mądry wybór, nie narażać siebie i innych na kalectwo czy śmierć? Wolność, to nie Róbta co chceta, wolność to mieć skrzydła jak broń i umieć je też złożyć.
:)

Marek Żak
2024-12-06
Dzięki za miłe słowa. Tak, poznajemy wszystko po czynach, a dobrymi chęciami to piekło wybrukowane. A jednak skoro człowiek został stworzony na podobieństwo Boga, miał w sobie ciekawość i pragnienie przekraczania granic, co spowodowało złamanie zakazu i opuszczenie raju, w którym miał być jedynie posłusznym poddanym. Wolność ma wysoką cenę.
Pozdrawiam serdecznie.

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Witaj Marku
gdyby nie Twój wpis, nie byłoby tej fraszki. Oczywiście mogłaby być dopracowana, doszlifowana, ale chodziło o czas, reakcję i spontan :))
Zdarza się, że nie do końca wiemy czy dane postępowanie jest dobre czy złe, ale jego konsekwencje są już przejrzyste i oczywiste.
Pozdrawiam

Elżbieta
Elżbieta
2024-12-06
Powiem, Asterio, że zawsze miałam pretensję do Adama, o niemęskie zachowanie, ukrył się jak tchórz za Ewa, całą winę zrzucając na nią!
Masz mój głos bezapelacyjnie!
Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesu:))⭐


Elżbieta
2024-12-06
Hahaha! możesz na mnie liczyć!:))

Asteria<sup>(*)</sup>
2024-12-06
Elżbieto
sformułowanie "niemęskie zachowanie Adama w raju"" rozłożyło mnie na łopatki :)
Dziękuję za poprawę nastroju


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności