X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Złe zrozumienie

Wiersz Miesiąca 0
miniatura
2025-09-15 09:50
Złe zrozumienie - niepoprawna, wg autora, interpretacja.

-Mistrzu, co gdy czytelnik utwór źle zrozumie?
-Ma prawo, ale autor go pouczać już nie,
co miał, czy chciał napisać, już jest napisane
i niech z pokorą czyta, jak jest odbierane.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
14 razy
Treść

6
7
5
4
4
3
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
13
4
1
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


ajw
ajw
2025-09-23
I słusznie. Każdy ma swój tok myślenia, swoje doświadczenia i skojarzenia :)

eSka
eSka
2025-09-17
Mistrz Zdzisław Beksiński nie podpisywał swoich obrazów, aby nie narzucać interpretacji. Kazik Staszewski jest zdania, że utwór gdy juz "wyjdzie" żyje własnym zyciem i każdy ma prawo widzieć w nim to co chce. Podzielam te poglądy
Stef


Marek Żak
2025-09-17
Też tak miałem wiele razy i te odkryły nieznane mi pokłady nie tylko rozumienia, ale także spraw o których nie miałem pojęcia, dlatego też jestem wdzięczny czytelnikom, którzy do nich docierają. Opier...lanie ich, że utwór odczytują w sposób odmienny od wizji autora uważam za strzelanie do własnego kolana, bo taki czytelnik już nigdy nie przeczytałby żadnego utworu takiego autora. Cieszę się, że się tu zgadzamy. Marek

eSka
2025-09-17
powiem Ci , Marku (pomijając kwestię, którą poruszyłeś odnośnie autorów, którym brak pokory), że ja z zaciekawieniem czytam komentarze pod swoimi i innch wierszami. Kilka razy byłem zaskoczony - napisałem wiersz na konkretny temat i nagle przeróżne komentarze. Było to dla mnie bardzo ciekawe i nawet kilka z nich sobie "przywłaszczyłem". To znaczy stwierdziłem: "kurczę, że ja na to nie wpadłem. Faktycznie może to być i o tym". Miłego wieczoru!
Stef

Marek Żak
2025-09-17
Tak, ale niejeden twórca uważa, że skoro jego utwór, to on wie lepiej o co w nim chodzi. Tymczasem jest, jak napisałeś, wypuszczony utwór żyje własnym życiem., a autor, co miał napisać, to napisał i teraz z pokorą powinien odbierać reakcje czytelników. Także z zadowoleniem, bo mogłoby ich nie być.
Wiersz jest reakcją na bardzo niemiłe reakcje niektórych autorów na komentarze, które ich zdaniem nie są zgodne z ideą, czy przesłaniem ich własnych utworów.

eSka
2025-09-17
P.S. Pokora to nie upokorzenie. (kiedyś utożsamiałem ze sobą te dwa zupełnie różne pojęcia), lecz dawanie prawa innym do własnego zdania z jednoczesnym poszanowaniem zdania własnego

Marek Żak
2025-09-17
Takie też moje przesłanie, Dzięki za wpis.

Źdźbło <sup>(*)</sup>
Źdźbło (*)
2025-09-17
Majstersztyk 👏


Marek Żak
2025-09-17
Tx:)

JoViSkA
JoViSkA
2025-09-17
Pozostaje autorowi pogodzić się z interpretacją, mimo, że jest nie trafiona...
Pozdrawiam serdecznie Mareczku :)


Marek Żak
2025-09-17
Tak i cieszyć się, że utwór daje takie możliwości różnego zrozumienia, chociaż nie po myśli twórcy. . Pozdrawiam

Sto...<sup>(*)</sup>
Sto...(*)
2025-09-16
Wolne myśli to wolna interpretacja bo po co komplikować


Marek Żak
2025-09-16
Niejeden autor jest niezadowolony z komentarzy, a to niezadowolenie otwarcie okazuje, zamiast się cieszyć, że a/ ktoś czyta b/ że chce mu się pochylić i skomentować.
Pozdrawiam

Waldi1
Waldi1
2025-09-15
Zawsze masz Rację ... pozdrawiam serdecznie ...


Marek Żak
2025-09-15
Nie, nie zawsze, ale chętnie czytam, słucham różnych komentarzy,, bo to, co jest najgorsze, to ich brak, Pozdrawiam i dzięki za wpis.

Jastrz
Jastrz
2025-09-15
Czasami odbiór sprzeczny z intencją autora bywa uzasadniony - utwór rzeczywiście można interpretować na wiele sposobów. Wtedy autor musi z pokorą wysłuchać cudzej interpretacji i co najwyżej może powiedzieć "Pisząc myślałem o..." Bywa jednak, że niezgodny z intencją autora jest wywołany czym innym. Jeśli niewiedzą albo odmiennymi doświadczeniami - autor powinien udzielić wyjaśnień. Jeśli złośliwością i złą wolą - może milczeć. Przekonywanie nastawionych z góry negatywnie nie ma sensu.


Marek Żak
2025-09-15
Zgadzam się Michale w całej rozciągłości. Dzięki za wpis.

Elżbieta
Elżbieta
2025-09-15
Pouczać zdecydowanie nie, ale nie widzę niczego złego w wyjaśnieniu autora jaki był jego zamysł, zwłaszcza, gdy odbiór jest zdecydowanie sprzeczny z intencją.
Pozdrawiam serdecznie, Marku:)⭐


Marek Żak
2025-09-15
Wyjaśnienie, jak najbardziej. ale pouczanie, czy obrażanie się, a bywa wyrażanie opinii na temat wiedzy, czy inteligencji czytelnika jest czymś, co budzi mój sprzeciw.
Pozdrawiam serdecznie.

klaks
klaks
2025-09-15
Każdy ma prawo do wolnej i.terpretacji, poza zamierzonym komentarzem do postej prowokacji :)
Pozdrawiam serdecznie


Marek Żak
2025-09-15
Oczywiście, zakładam, że wiersz, który wrzucam, nawet jeśli budzi emocje, powinien zostać merytorycznie skomentowany. Jeśli ktoś chce prowokować, hejtować, to już inna sprawa, ale zakładam, że tak nie jest. Pozdrawiam

Kornel Passer
Kornel Passer
2025-09-15
Cóż, co do zasady racja, ale bywają sytuacje, że autor dostaje uzasadnionej i usprawiedliwionej drżączki na skutek idiotycznych komentarzy...


Marek Żak
2025-09-15
Tez tak może być, bo autor pisząc ma określone wyobrażenie treści i przesłania, natomiast czytelnik może mieć zupełnie inne, a wręcz sprzeczne z wyobrażeniem autora, natomiast czy te komentarze są idiotyczne, to bardzo subiektywna , ocena, a autor powinien być zadowolony z różności interpretacyjnej, która wzbogaca utwór. Osobiście wiele dowiedziałem się o własnych książkach i ich bohaterach ze strony czytelników, a nieraz byłem zdumiony ich opiniami, natomiast nigdy bym nie śmiał pomyśleć, że są idiotyczne. Pozdrawiam Kornelu.

sturecki
sturecki
2025-09-15
Kapitalne spostrzeżenie! Krótka rozmowa stawia sprawę jasno: słowo raz wypuszczone żyje własnym życiem, a autor nie jest strażnikiem cudzych myśli.
Po mojemu brzmi to tak: napisałeś – to puść wolno, niech każdy czyta po swojemu.
Brawo ... 6/6 ale trzeba wybrać ...
6/5


sturecki
2025-09-15
Oj, znam to. Nie każdy umie przyjąć słowo bez zgrzytu.
Ja wolę rozmowę niż ostrza.

Marek Żak
2025-09-15
Dokładnie o to chodzi, a niejednokrotnie spotkałem się z mocną, a nawet granicząca z hejtem, krytyką ze strony autora po opublikowaniu moich komentarzy, czy przemyśleń. Pozdrawiam

niezgodna54
niezgodna54
2025-09-15
...niech czyta i się trudzi nad bazgrołem owym
a nuż mu większy absurd przylezie do głowy:(

pozdrawiam Marku:))


Marek Żak
2025-09-15
No właśnie, nie wolno autorowi ograniczać możliwości interpretacji i każda ,także odległa od autorskiej jest równie dobra. Pozdrawiam serdecznie.

niezgodna54
2025-09-15
głos oddałam

Krystek
Krystek
2025-09-15
Niestety, nie zawsze wiem, co chciał
nam przekazać piszący. Wówczas nie
komentuję.
Serdecznie pozdrawia, przyjazne
myśli zostawiam:)


Marek Żak
2025-09-15
Też tak Krysiu czynię. Dzięki za wpis i pozdrawiam serdecznie.


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności