X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Na wschodzie

Wiersz Miesiąca 0
miniatura
2026-04-15 09:36

-Mistrzu, w rosyjskich książkach niewielu szczęśliwych.
-Twórcy zapewne chcą, by obraz był prawdziwy.

Jeśli ktoś zna jakieś dzieło z optymistycznym przesłaniem w rosyjskiej literaturze, byłbym wdzięczny za podanie przykładu, a chętnie przeczytam.
autor

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
15 razy
Treść

6
9
5
4
4
1
3
0
2
1
1
0
0
0
Warsztat

6
0
5
13
4
1
3
0
2
1
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


naskraju*<sup>(*)</sup>
naskraju*(*)
2026-04-17
Klasyka literatury rosyjskiej jest podwaliną światowej prozy i cechująca się głębią psychologiczną, analizą moralną i społeczną. Taka prawdziwość jej, jakie czasy. Nieszczęśliwi na wschodzie? Nie zgadzam się. Są szczęśliwi na swój sposób. Dla mnie Mistrz i Małgorzata jest ponadczasowa i łączy satyrę, realizm magiczny i filozofię. A miłość absolutna, czyż nie jest szczęściem?
„Dwanaście krzeseł” powieść satyryczna Jewgienija Pietrowa. Opowiada o poszukiwaniu ukrytego skarbu, który symbolizuje „szczęście.

Pozdrawiam


Marek Żak
2026-04-17
O Mistrzu i Małgorzacie się zgadzam. Dzięki za polecajkę dwunasu krzeseł. . Serdecznie pozdrawiam.

Jastrz
Jastrz
2026-04-16
Chciałbym Ci tylko zwrócić uwagę, że nieszczęście zawsze jest "bardziej medialne". Weź choćby nasze baśnie. Wszystkie ciosy od losu są w nich opisane dokładnie dokładnie i ze szczegółami. A kiedy już przeciwności zostaną pokonane - historia się kończy jednym standardowym zdaniem: "I żyli długo i szczęśliwie.".
Szczęśliwych ludzi na pewno znajdziesz w literaturze dziecięcęj. Wydaje mi się, u Marszaka był jakiś taki wierszyk. Chyba też u Balmonta...


Marek Żak
2026-04-16
Literatury socrealistycznej nie czytałem w ramach prywatnej walki z komuną, więc nie wiem, za to westerny też się zawsze kończyły zwycięstwem dzielnych szeryfów nad bandytami. Jesteśmy w podobnym wieku, wiec też je znasz. Pozdrawiam.

Jastrz
2026-04-16
Happy end i szczęście - to była żelazna zasada socrealizmu. Tylko, że literatury socrealistycznej nie dało się czytać.

Marek Żak
2026-04-16
Nie ma problemu, i tak nie przejmuje się ocenami. M

Marek Żak
2026-04-16
Medialne i poruszające, a jednak w innych niż rosyjska literatura występują różni bohaterowie , różne problemy, a tam same nieszczęścia i niemal tylko nieszczęśliwi, happy end może istnieje, ale nie znam żadnego. Dzięki za koment i pozdrawiam.

Jastrz
2026-04-16
Niechcący oceniłem Cię 2/2, choć chciałem 5/5. Sam nie wiem jak to się stało. Przepraszam.

_wena_
_wena_
2026-04-16
Pozdrawiam z podobaniem pomysłu na miniaturę ze wskazaniem na literaturę rosyjską. Jaki kraj i naród taki sprawdzony sposób na omotanie czytelnika, który nie szuka prawdy tylko jak gęś łyka to co wyczyta :(
W młodości lubiłam czytać rosyjską literaturę a do dziś czasem słucham "winyle" z poezją śpiewaną Wł. Wysockiego.
6/5


Marek Żak
2026-04-16
Niektórzy po dziś dzień są nią zafascynowani, a mnie mój tata zawsze mówił, że ona jest odbiciem całego smutnego i spętanego narodu, gdzie uśmiech, radość są podejrzane. Wysockiego też słuchałem, jak wszyscy w moim pokoleniu i wyszukiwaliśmy ukryte sensy i nonsensy. Dzięki za ten wpis i serdecznie pozdrawiam.

januszek
januszek
2026-04-16
Hmmm stąd konkluzja taka
' Tut pogrzebana sobaka' *

* - Tu jest pies pogrzebany czyli tu tkwi problem tego narodu.

Piszmy więc szczęśliwe wiersze.

Pozdrawiam 'szczęśliwego"Mistrza"


januszek
2026-04-17
Otóż to!
jak straciliśmy niepodległość były np.: "Reduta Ordona " i w końcu odzyskaliśmy ojczyznę...

O czym dziś piszą poeci { o wiośnie , miłości , o własnym świecie, .... } o Ojczyźnie zapominając..
Na całe szczęście trochę o Bogu...

więc może nie jest aż tak źle jak mi się ( w tym temacie ) wydaje

Pozdrawiam serdecznie.

Marek Żak
2026-04-16
To taka właśnie sugestia, że te dzieła są odbiciem ponurej rzeczywistości, a nie cechą jedynie samych twórców, czy kultury. Dzięki za ten wpis. Pozdrawiam.

jjzielezinski
jjzielezinski
2026-04-16
Wicie, wicie, rozumicie,
kak priekriasne ruskie życie...
;)

Nie wiem czy się z tego mojego komentarza śmiać czy płakać, ale Twoja miniatura jest bardzo celna i trafnie ujmuje ruską "prawdę".

Pozdrawiam! J. J. Zieleziński


Marek Żak
2026-04-16
No tak, niejeden taki wierszyk, czy inny, jak "wot, prekliataja żizń". Dzięki za wpis.

Kornel Passer
Kornel Passer
2026-04-16
Bardzo trafne przesłanie. W Braciach Karamazow Dostojewskiemu, ze wszystkich czterech Karamazowów (ojciec i trzech synów), najgorzej i najmniej przekonująco wyszła postać najbardziej pozytywna, czyli postać Aloszy.


Marek Żak
2026-04-16
Może autorzy sami tacy, czyli pozytywni, optymistyczni, nie są, mało takich znają zwyczajnie i nie czują tematu. Dzięki Kornelu za wpis.

Motylek78
Motylek78
2026-04-15
pozwolę sobie za Elżbietą
o tej samej książce pomyślałam
Mistrz i Małgorzata, Bułhakowa z resztą jedna z moich ulubionych
Pozdrawiam serdecznie


Marek Żak
2026-04-15
Zgadzam się, surrealizm, przewrotność, dyskretne opisy rzeczywistości (cenzura) a także sięgnięcie po korzenie do postaci Chrystusa powodują niepowtarzalny klimat. Pozdrawiam serdecznie.

Sabina
Sabina
2026-04-15
Rosyjska literatura to nie mój klimat zupełnie ale miniatura ciekawa 🙂❤️


Marek Żak
2026-04-15
Mój też nie, ale dziękuje za wpadniecie i wpis. Pozdrawiam serdecznie.

TheRamones
TheRamones
2026-04-15
Z literatury współczesnej to mogę polecić Darię Doncową, pisze kryminały w stylu Joanny Chmielewskiej, więc charakterystyczny humor 😉

A z klasycznej, niestety też sam smutek przychodzi mi do głowy 🤗


Marek Żak
2026-04-15
Co do kryminałów czytam (i oglądam) tylko autentyczne historie, śledztwa czy wywiady, typu książek Zbyszko Nowaka. Dzięki za podpowiedź, Zanotowałem. Co do klasyki mam podobnie, stąd pomysł napisania wierszyka.

ekrzy
ekrzy
2026-04-15
Polecam N. Gogol „Ożenek” całkiem zabawna komedia
Dostojewski „Sen śmiesznego człowieka”kończy się optymistycznie -„zaczynam kochać życie i ludzi” 😊


Marek Żak
2026-04-15
Ożenek znam, są zabawne sceny, jak u Gogola np. w Martwych duszach, ale jak pamiętam, ,do ożenku jednak nie doszło:).
Snu śmiesznego człowieka nie czytałem, będzie w kolejce, dzięki.

Waldi1
Waldi1
2026-04-15
myślę o myśli Elżbiety.. ja tylko znam Puszkina Tołstoja i Michał Szołochow...zapewne Ty marku ich też znasz i to bardzo dobrze ... pozdrawiam serdecznie ...


Marek Żak
2026-04-15
Niektóre jeszcze ze szkoły. Pozdrawiam

[ GALBA ]<sup>(*)</sup>
[ GALBA ](*)
2026-04-15
Przeczytałem swego czasu chyba całą klasykę rosyjską i rzeczywiście trudno znaleźć w niej szczęśliwych bohaterów a we współczesnej literaturze rosyjskiej się nie orientuję niestety...
Pozdrowionka 🌟👍


Marek Żak
2026-04-15
Dzięki, ja też swojego czasu sporo czytałem, nawet spoza cenzury, jak Oddział chorych na raka. Najbliżej mi do Gogola, tam jest sporo surrealizmu, jak w Martwych duszach, a mój rusycysta mawiał, że to najweselsze rosyjskie dzieło, ale też w formacie śmiechu przez łzy. Pozdrawiam

Elżbieta
Elżbieta
2026-04-15
Masz rację Marku, ale ja uważam, że Mistrz i Małgorzata, Bułhakowa jest mimo wszystko przykładem, gdy w końcu bohaterowie odnajdują " święty spokój", a jeśli szukasz, spełnionego i szczęśliwego bohatera, to "podrzucam", Vladimira Nabokova: "Dar"!
Pozdrawiam serdecznie i życzę pięknego dnia:)⭐️


Marek Żak
2026-04-15
Dodam, że Nabokov to jednak się mocno zamerykanizował, a że Dar to jego ostatnia powieść, ten amerykanizm pewnie wychodzi:).

Marek Żak
2026-04-15
Dzięki, Mistrza i Małgorzatę oczywiście czytałem, bo dla mojego pokolenia to była kultowa powieść. Rzeczywiście są elementy pozytywne, też zabawne, co w czasach czystek, łagrów i mordów milionów wydawało się ucieczką w surrealizm
Daru nie czytałem, ale oczywiście widziałem Lolitę, no a tam optymizmu zero, jak pamiętam. Pozdrawiam serdecznie.

Krystek
Krystek
2026-04-15
Myślę, że przekazują jaka
jest rzeczywistość.
Serdecznie pozdrawiam,
myśli radosne zostawiam


Marek Żak
2026-04-15
Dokładnie też tak sądzę, a taka myśl kiedyś usłyszałem od mojej rodziny, znającej temat. Pozdrawiam serdecznie

sturecki
sturecki
2026-04-15
Może rosyjscy literaci prawdy szukają głównie tam, gdzie człowiekowi raczej nie do śmiechu.
Mało czytam, więc nie podpowiem.
6/5


Marek Żak
2026-04-15
Coś w tym jest, a może nie trzeba wcale szukać, bo tak jest niemal wszędzie, Pozdrawiam

Goldenretriver60
"Pust' wsjegda budjet sołnce..."


Marek Żak
2026-04-15
Tak, dodam wierszyk o kocie Puszkina, kot chodzi dookoła i nie spada:). Pozdrawiam


Pokaż mniej



X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności