X

Logowanie



Zapomiałaś/eś hasła? Przejdź do procedury resetującej.

Zanim spadnie miecz Damoklesa

Wiersz Miesiąca 0
sylabiczny
2023-11-24 01:15
Gosiu, Twój wiersz pt. Eutanazja przypomniał mi
o moim starym wierszu, mam nadzieję, że
mi wybaczysz, że go przytoczę,
dziękuję za przypomnienie mi o nim.
*****



W pościeli białej leży postać
może kobieca, może męska?
Ani Joanna od aniołów,
ani zapewne żadna święta.

To widać! Ból ją szarpie mocno,
miota i targa w czystej sali,
choć wokół nie spadają bomby
i mur popękał bardzo dawno...

Miecz Damoklesa wisi cicho -
na znak czekając z samej góry,
a piasek sypie się w klepsydrze
i wyrok zbliża się ponury!

Czemu się ona w tej udręce
miota i wyje przez godziny?
Nie może prosić, żeby prędzej
miecz nad jej głową ostrzem błysnął?

Może dlatego nieskrócona
jest droga i jest próg procesu,
by skrucha mogła się dokonać,
oczyścić z ostrych cierni grzechów.


*********
Z góry podkreślę, iż wiersz nie jest zachętą
do stosowania eutanazji,
tylko próbą poruszenia
tego trudnego tematu,
bowiem w obliczu ogromnego
cierpienia, to co wydaje się nam oczywiste,
bywa że podlega znakom zapytania,
a są kraje, w których
skrócenie życia jest legalne...


autor
tańcząca z wiatrem
tańcząca z wiatrem

Ocena wiersza

Wiersz został oceniony
10 razy
Treść

6
7
5
3
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0
Warsztat

6
3
5
7
4
0
3
0
2
0
1
0
0
0

Zaloguj się, aby móc dodać ocenę wiersza.





Komentarze

Kolor wiersza: zielony


Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.


amarok
amarok
2023-11-24
Nieznośnie ciężki temat ale Tobie Grażyno nic co ludzkie nie jest obce.
Ciepło i serdecznie pozdrawiam:)


tańcząca z wiatrem
Witaj Wilczku
To prawda, że nieznośnie ciężki to temat,
miło mi Ciebie gościć, pod wierszem,
pozdrawiam Cię serdecznie i oczywiście Wilczusię, także :)

ajw
ajw
2023-11-24
Mam nadzieję, że nigdy w naszym kraju. Jesli mam cierpieć, to musi być tego głębszy sens.


tańcząca z wiatrem
Witaj Iwonko

Cóż, to cierpienie jest straszne, i niestety wówczas
człowiek wcale nie jest pewien tego, w co na chłodno wierzy, jeśli ktoś modli się o odejście, bo i tak bywa:(
Dziękuję za czytanie, pozdrawiam Cię serdecznie!

andrew
andrew
2023-11-24
Dlaczego,
Takich dlaczego tak, jest w życiu wiele. Sami decydujemy. Gdy w stronę dobra robimy to chętnie,
a ono często okazuje się...złem.

Pozdrawiam serdecznie,
Miłego dnia


tańcząca z wiatrem
Witaj Andrzeju
Tak niektóre niby dobro nie jest dobrem,
nie zawsze można je rozpoznać, czasem
zło się pięknie maskuje.
Dziękuję za czytanie, pozdrawiam,
miłego dnia także życząc.

Kwintesencja
Kwintesencja
2023-11-24
Podziwiam, że umiałaś podjąć tak trudny temat, wiersz sklania do refleksji i nie pozostawia obojętnym, pozdrawiam serdecznie


tańcząca z wiatrem
Witaj Kwintesencjo
Dziękuję za czytanie
i dobre słowo na temat wiersza,
pozdrawiam Cię serdecznie.

Waldi1
Waldi1
2023-11-24
ja wiem ...tylko ... że bliski kontakt z umierającym oddala jego odejście i to jest męczące dla niego ... czasami warto pozwolić odejść człowiekowi z tego świata ... ponieważ cierpienie i ból ... który przeżywa jest nie do zniesienia ...pozdrawiam Ciebie serdecznie miła Grażynko ...


Waldi1
2023-11-24
I znowu się z Tobą zgadzam ...bo masz rację w tym co piszesz ... pozdrawiam serdecznie ...

tańcząca z wiatrem
Witaj Waldku
Wiesz z jednej strony uważam, że człowiek nie powinien decydować o tym czy ktoś ma odejść z tego świata, czy nie,
a z drugiej gdy jest to ciężka, nieuleczalna choroba i męczy się okrutnie, to niestety nawet bliskim przychodzą do głowy okropne myśli, że może byłoby lepiej, by już nie żył i się nie męczył i jeśli to jest kraj w którym taka możliwość jest, a są takie kraje/Polska do nich się nie zalicza/ to pewnie dochodziłoby do eutanazji, z jednej strony to okropne, bo to Bóg /skoro nas stworzył/ to ma prawo to życie odbierać, zatem my tego nie mamy prawa robić, ale z drugiej, czy mamy prawo patrzeć jak ktoś umiera w mękach, gdy już nawet morfina nie działa, gdy organizm nie ma siły walczyć o życie. Wbrew pozorom w takiej sytuacji nie jest łatwo dawać jednoznaczne odpowiedzi, choć sądzę, że ja nie potrafiłabym podjąć takiej decyzji, bowiem miałabym wyrzuty sumienia do końca życia, były to dla mnie ogromny ciężar, ale z drugiej to też może jest egoizm, jeśli chory jest świadomy i chce by mu skrócić cierpienie, to w moim odczuciu chyba powinien mieć prawo decydowania o sobie, on, nie ktoś za niego...
Dziękuję za czytanie, pozdrawiam Cię serdecznie.

TectoSmith
TectoSmith
2023-11-24
Ciekawy temat poruszyłaś. Martwi mnie tylko, że
"by skrucha mogła się dokonać,
oczyścić z ostrych cierni grzechów"
Tak jakby to chodziło o jakieś przewinienia, zniszczony wizerunek.
Ciekawy wiersz.
Pozdrawiam serdecznie :-)


tańcząca z wiatrem
Cześć Piotrek
Nie, no nic na siłę, jeśli nie chcesz rzucać,
to nie rzucisz, ale wiadomo, że jednak to może skracać
życie i na płuca też dobrze nie wpływa,
a co do lekarza, może czasem warto zmienić,
ja mam stałą kardiolożkę, sympatyczną zresztą,
a inni to co chwilę się zmieniają, ale nie z mojej winy :))
A co do zabiegów, niedawno miałam sercowy,
a czeka mnie na oczy, w odstępach czasowych,
ale nie chcę o tym się rozpisywać,
ogólnie nie bardzo lubię się zwierzać,
laser mnie czeka, może pomoże może nie,
mam nadzieję, że tak,
czas pokaże, bo wiem, że różnie bywa,
poza tym też jestem krótkowidzem.
Dobrego wieczoru, raz jeszcze :)

TectoSmith
2023-11-24
Piotrek. :-)
Tak już wyszło z tymi lekami, ale zdobyłem się na odwagę i za 3 miesiące ... zmieniam lekarza.
A papierosy po prostu lubię palić, lubię tą chwilę zadumy (palę na zewnątrz) i niewielkie chwile z nietoperzami :-) cieszy mnie to.
Ja sam jestem krótkowidzem. Nie wiem jednak o jakich zabiegach piszesz.
Tobie również dobrego wieczoru życzę :-)

tańcząca z wiatrem
Tecto Smith
Nie wiem, jak masz na imię?
Daj już spokój z tym za mało, wszystko jest ok,
a zachwyty to z pewnością nie u mnie,
ale znam takich, którzy je mogą wzbudzać,
poza tym wiadomo, każdy ma inny odbiór.
Przykro mi, że musisz brać leki i cierpisz na poważną chorobę, ale myślę, że jednak lepiej, że je bierzesz w tej sytuacji, niż miałoby jeszcze być gorzej, a co do papierosów, masz zdjęcie z papierosem, a z pewnością palenie zdrowiu nie służy, może dobrze by było podjąć próbę ich rzucenia, ale wiem, że nie jest to łatwe, choć nie niemożliwe, ale to wiadomo od chciejstwa wszystko się zaczyna...
Pozdrawiam Cię ciepło i życzę zdrowia, bo ono najważniejsze, ja z kolei mam problemy sercowe, a i oczy też niestety nie są w dobrej formie, po Nowym Roku czekają mnie zabiegi, ale nie ma co o tym gadać...
Dobrego wieczoru życzę!

TectoSmith
2023-11-24
Rozumiem, że "ciekawy" to za mało. Ale musisz mi wybaczyć. Z powodu depresji i leków jestem nie zdolny do odczuwania zachwytu. Ale jednak coś tam czuję i wiem co mi się podoba a co nie.
Jeżeli coś gdzieś będzie nie tak z wierszem to na pewno Ci powiem. Jak do tej pory nie miałem żadnych zastrzeżeń a to znaczy, że jest bardzo dobrze. Możesz być z siebie dumna :-)
Obawiam się, że te papierosy to już zostaną ze mną na długo :-(

tańcząca z wiatrem
Ok, rozumiem, masz prawo być oszczędny,
jeśli uważasz, że dobry, to cieszy,
bo niektóre wiersze wymagają od nas
trudu, by unieść temat, by nie uczynić go zbyt patetycznym, itp...
Pozdrawiam raz jeszcze, miłego dnia życząc,
a i nie pal już tyle, bo szkoda płuc :)

TectoSmith
2023-11-24
Zgadzam się z tym co napisałaś. A za treść wiersza dałem Ci 6 gwiazdek więc jak najbardziej uważam, że jest dobry. Po prostu zbyt oszczędny w słowach jestem. Tak, zbyt oszczędny.
Pozdrawiam ponownie :-)

tańcząca z wiatrem
Witaj
Temat i ciekawy i ciężki, zarazem, ale dotyczący każdego z
nas...
Co do cytatu, to tylko takie zastanowienie nad tym, iż może ludzie dlatego cierpią, bo mają wiele grzechów na sumieniu, zatem nim przejdą na drugą stronę, może dobrze by było, by jeszcze tu, na ziemi mieli szansą na poprawę, ale to tylko takie gdybanie, bowiem często w religii chrześcijańskiej mówi się o grzechów odkupieniu, o karze, o niebie, piekle itp, ale ja nie twierdzę, że cierpienie jest jednoznaczne z posiadaniem grzechów, tylko głośno nad tym się zastanawiam czy my cierpimy za grzech pierworodny, za nasz własny, czy w ogóle takie myślenie jest bezzasadne, często ludzie uważają, że jeśli spotyka nas coś złego to jest kara, jeśli są to ludzie wierzący to odnoszą ją do kary boskiej, stąd taka fraza w wierszu.
Miło, że uważasz, że wiersz jest ciekawy, szkoda, że nie zasługuje na słowo dobry, bo starałam się by takim był, ale nawet starając się, bywa, że nie unosimy danego tematu,
o kwiatkach i motylkach jest o niebo łatwiej pisać, niż na trudne tematy, ale uważam, że powinniśmy pisać również o tych trudnych.
Dzięki za czytanie, pozdrawiam Cię serdecznie :)

Elżbieta
Elżbieta
2023-11-24
Grażynko, poważny temat wiersza i ja się do niego, też tak odniosę... towarzyszyłam moim bliskim, gdy miecz Damoklesa nad nimi wisiał, widziałam ich cierpienie, chcieli skrócenia jego drogi, a jednak kiedy śmierć, była na odległość kilku oddechów, czepiali się życia! Dało mi to mocno do myślenia! Sądzę też, że w skróceniu cierpienia nie pomaga rozpacz bliskich a powoduje opóźnienie odejście...
Przepraszam, za moją szczerość i wynurzenia.
Bardzo dobrze, Grażynko poprowadziłaś temat, delikatnie a jednak wyraziście... To świetny wiersz 5/6
Serdecznie pozdrawiam, Grażynko z życzeniami dobrego dnia:)⭐


tańcząca z wiatrem
Witaj Elu
Tak, niestety ja też widziałam cierpienie najbliższych mi osób, tylko akurat w ich przypadku już nie było widać świadomości, ale masz rację, że może tak być, iż gdy ona jest, to nawet gdy bardzo cierpimy, może się pojawić wola życia, bywa i tak, że lekarze nie dają szans, a jednak to życie nadal trwa i to przez długie lata, znam takie przypadki,
także wola życia jest bardzo ważna, i msz lekarze też mogą się pomylić wydając opinię na temat szans na przeżycie, to raz, a dwa może się tak zdarzyć, że to co dziś nieuleczalne, to za chwilę będzie uleczalne, gdy pojawi się nowy lek, czy będzie dokonany np. przeszczep organu, itp, medycyna idzie naprzód, tak jak i inne nauki, zatem nie zawsze można wszystko przewidzieć...
Dziękuję ci za poświęcony czas, również dobrego dnia życząc :)

Lenia
Lenia
2023-11-24
Takie cierpienie człowieka to jednak jakaś wielka tajemnica...ciekawy wiersz::) miłego:)


tańcząca z wiatrem
Witaj Leniu
Tak, to tajemnica, ponoć jesteśmy
naznaczeni grzechem pierworodnym,
ale czy dlatego musimy cierpieć, a tym bardziej
czy dlatego muszą cierpieć małe dzieci, które nie zdążyły jeszcze nic z tego życia mieć?
Msz jeśli jest zagrożenie życia maluszka, to okrutne,
gdy lekarz odmawia rodzicom, by mogli walczyć o jego przetrwanie i odłącza go od inkubatora, może tym bardziej jest to dla mnie straszne, bo sama byłam pod takim inkubatorem.
Dziękuję za wgląd, miło, że wiersz zaciekawił.
Pozdrawiam, miłego dnia życząc.

bez definicji
bez definicji
2023-11-24
Jestem jak zawsze Grażynko pod ogromnym wrażeniem Twojego talentu. Temat doprawdy niezwykle trudny, emocje również do oddania, ale wg mnie zrobiłaś to znakomicie.
Pozdrawiam z ukłonem dla Poetki - Gocha i 5/6 💖


tańcząca z wiatrem
Sorry literówka - uważasz, nie uważam

tańcząca z wiatrem
Witaj Gosieńko
Dziękuję pięknie za Twoją obecność,
miło mi, że uważam, iż uniosłam
temat, bo nie jest on łatwy, to prawda.
Pozdrawiam serdecznie - wierszokletka
Grażyna, nie sądzę, bym kiedykolwiek
zasługiwała na to miano,
ale znam takich którzy zasługują i mam pełną
świadomość tego, jaka przepaść mnie od nich dzieli.
Miłego dnia życzę Poetce :)


Autor poleca


Autor na ten moment nie promuje wierszy
Pokaż mniej


X

Napisz powód zgłoszenia komentarza do moderacji

X

Napisz powód zgłoszenia wiersza do moderacji

 

x
Polityka plików cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Używamy ich w celu poprawy jakości świadczonych przez nas usług. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas informacji zapisywanych w plikach cookies znajdziesz w polityce plików cookies. Czytaj więcej.

Klauzula Informacyjna

Szanowni Użytkownicy

Od 25 maja 2018 roku w Unii Europejskiej obowiązuje nowa regulacja dotycząca ochrony danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

W praktyce Internauci otrzymują większą kontrolę nad swoimi danymi osobowymi.

O tym kto jest Administratorem Państwa danych osobowych, jak je przetwarzamy oraz chronimy można przeczytać klikając link umieszczony w dolnej części komunikatu lub po zamknięciu okienka link "Polityka Prywatności" widoczny zawsze na dole strony.

Dokument Polityka Prywatności stanowi integralny załącznik do Regulaminu.

Czytaj treść polityki prywatności